Värilämpötilan ja luksien mittaus

Arto Kojo

Olen kysynyt tätä joskus vuosia sitten, eikä ongelma ole väliaikana
ratkennut, joten uusitaanpa kysymys.

Minulla on harrastukseen liittyen mutu-tuntuma siitä, että kalojen
mieltymys joihinkin tiettyihin vieheväreihin johtuu paitsi veden
väristä, myös vallitsevasta valon määrästä ja varsinkin valon väristä.
Tutkiakseni asiaa tarvitsisin minimissään laitteen, joka mittaisi
kelvineitä ja lukseja eli antaisi minulle tunnuslukuja. Mikä vehje
(merkki, malli) kannattaisi hankkia?

Onko jotain muuta, jota aiheesta kannattaisi tietää?

Nykyaikana olisi voinut kuvitella, että parempien digikameroiden
inforuudusta olisi ainakin nuo kelvinit saanut selville, ja tämän
katsomisen vaiva olisi vielä siedettävä, mutta eipä ole missään vielä
näkynyt, ei edes nykyisessä D7:ssa.

--ako

Jack

"Arto Kojo" <arto.pi...@kalastus.piste.com> wrote in message
http://www.dealextreme.com/p/lodestar-premium-digital-light-meter-20000-lux-7954?r=34774240
LodeStar Premium Digital Light Meter (20000 Lux)
Price: $29.24 EUR 24.13 (checkout by credit card)