Sahanteräkuviot

1 view

ekkevaari

http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=2MMgwuc4LwMJMM&PASSWD=iy2625XrEynPyX&LANG=fi

Tuossa linkissä on Canon ixus 30 kameralla otettuja kuvia. Viivoissa
esiintyy sahanteräkuvioita tai valkoisissa viivoissa ikäänkuin ne olisi
palmikoitu Ja rakennuksen seinälaudoisaa niinkuin ne olisi tehty
pätkistä.Resoluutio on kameran paras eli 3milj piks.Kun kuvia zoomaa
lähemmäksi tai suurentaa niin haitta vähenee.
Miten voisin välttää ilmiön ?
2 milj resoluutiolla näyttää tulevan parempia kuvia?

JL

ekkevaari wrote:
> Miten voisin välttää ilmiön ?

Klikkaamalla suurennuslasia, jonka perässä lukee "Isoin".
Tällöin kuva ei kärsi huonosti tehdystä koon/resoluution
muutoksesta...
--
JL

Olli

Kuvissa ei ole mitään vikaa, mutta IFI:n pienennösalgoritmi nyt vain tuottaa
tuollaisen tuloksen näissä suorien viivojen tapauksessa. Saat luultavasti
itsekin sen aikaan kun vähän aikaa leikit vaikka PhotoShopin IrfanView:n eri
Resize/Resample -optioilla.

IFI:n softa tehnee noin siksi, että on hitaampaa käsitellä koko kuva
kehittyneemmällä algoritmilla, siksi napataan vain yksi pikseli sieltä
halutusta kohdasta edustamaan koko pois jäävää kuvainformaatiota. Siksi
viiva jossain kohdassa lähes katkeaa äkisti.

Olli

ekkevaari

Olli kirjoitti:
Onko nyt niin ,että tämä on Ifin tekemä vika?Tallensin kamerasta
suoraan koneelle kuvat ja ne on samanlaisia epäkelpoja vaikkei ne vielä
olleet Ifin albumiin menneetkään,ehkäpä vielä(kin) huonompia.Kirkkaassa
valaistuksessa tulee kyllä ihan hyviäkin ja ne säilyvät hyvinä vielä
Ifilläkin ,joten luulen,että nyt on kysymyksessä "tekninen
kypsymättömyys" kameran käytössä tai kamera on kehnonlainen.Lisään tohon
vielä yhden kuvan jossa taivaalla näkyvät sähkölinjan langat näyttävät
pätkiltä ,muuten kuva menettelisi vaikkei tarkemmasta päästä olekaan.
Saa sillä joskus ihan hyviäkin kuvia

Olli

ekkevaari wrote:

> [...]

> sähkölinjan langat näyttävät pätkiltä ,muuten kuva menettelisi
> vaikkei tarkemmasta päästä olekaan. Saa sillä joskus ihan hyviäkin

Kuvaa voi arvioida vain täydessä koossaan, tai muuten hyvin suuressa koossa.
Sinähän lataan ne kuvat sinne IFIin suurimmassa mahdollisessa koossa, ja IFI
sitten vain näyttää niistä itse tekemänsä pienemmät versiot? Mä en ole
käyttänyt tuota palvelua enkä siksi tiedä varmasti, mutta noin se yleensä
menee.

Sinin kamerasi tekee siis sen isoimman kuvan, jossa ei ole mitään vikaa.
Muut kuvat ovat IFI:n tekemiä niistä kamerasi kuvista. Jos ne ovat huonoja,
se ei liity kameraasi, vaan IFIin. Jos tekisit ne pikkukuvat itse, niin
virhelähde olisi käyttämäsi ohjelman algoritmissa ja se paranisi
valitsemalla toinen algoritmi.

Algoritmien vaikutusta lopputulokseen kuvaa pienennettäessä on esitelty
täällä:

http://www.jeremymoore.com/GettingGoodPictures/PhotoshopResample/

Kirkkaassa valaistuksessa tulee kyllä hyviä kuvia - oli hienoa kuvata pitkän
talven jälkeen eilen pojan valmistujaispippoloissa kun Kirkkonummi kylpi
auringonvalossa - mutta se asia ei vaikuta tuohon pätkimisilmiöön tai johdu
teknisestä kypsymättömyydestä kameran käytössä.

terv. Olli

Sakari Hannula

ekkevaari wrote:
> [...]
> vielä yhden kuvan jossa taivaalla näkyvät sähkölinjan langat näyttävät
> pätkiltä ,muuten kuva menettelisi vaikkei tarkemmasta päästä olekaan.

Tarkennetaan vielä: kun ensin valitaan joku neljästä kuvastasi, ilmestyy
valittu kuva ruudulle noin pelikortin kokoisena, pienenä versiona. Sen
yläpuolelta painat suurennuslasia jonka vieressä lukee 'isoin' ja saat
uudessa ikkunassa kuvan sellaisena, kun se kamerastasi on lähtenyt.
Kuvan pitää olla niin suuri, ettei se mahdu kokonaan ruudullesi. Tämä
kuva on se, minkä kamerallasi olet ottanut ja *kaikki* tarjolla olevat
pienemmät koot ovat IFIn alkuperäisestä, suuresta kuvasta muokkaamia
räpellyksiä. Ja koska IFI tekee ne helpoimmalla, nopeimmalla ja
yksinkertaisimmalla tavalla, niiden laatu kärsii - ja vielä sitä
enemmän, mitä pienemmäksi ne tehdään.

.s

Simo Salanne

Sakari Hannula wrote:
> Ja koska IFI tekee ne helpoimmalla, nopeimmalla ja
> yksinkertaisimmalla tavalla, niiden laatu kärsii - ja vielä sitä
> enemmän, mitä pienemmäksi ne tehdään.

Noilla pienynnyksillä on käyttöä kun haluaa nopeasti selata albumia eikä
nettiyhteys ole vauhdikas. Jos kuvista tilaa vedoksia, ne tehdään siitä
isoimmasta -- toki tarvittaessa skaalaamalla, mutta paremmilla
algoritmeilla kuin pienennetyt näyttökuvat.

Simo S.