lukematon,
1.6.2006 klo 7.00.371.6.2006
vastaanottaja
On 2006-06-01, Simo Salanne <Etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote:
> R.I.P.

Mutta onko kyse vain online-ohjelmalla tehdyistä tilauksista?
Lisää tietoa olisi kiva saada.

-Pasi
--
/Elayne felt the smallest stab of -- not quite jealousy; jealousy was
out of the question, for them -- just irritation that Min had had so

Simo Salanne

lukematon,
1.6.2006 klo 7.36.481.6.2006
vastaanottaja
Pasi Ojala wrote:

> Mutta onko kyse vain online-ohjelmalla tehdyistä tilauksista?
> Lisää tietoa olisi kiva saada.

Myyvät nykyiset Pro-linjan koneet pois. Tuotevalikoimaa karsitaan,
jatkossa pääkohderyhmänä on "kotiäidit, jotka haluavat paperikuvia".
Lainaus IFIn edustajan lausumasta.

Simo S.

Matti Rintala

lukematon,
1.6.2006 klo 7.49.011.6.2006
vastaanottaja
Simo Salanne wrote:
> Myyvät nykyiset Pro-linjan koneet pois. Tuotevalikoimaa karsitaan,
> jatkossa pääkohderyhmänä on "kotiäidit, jotka haluavat paperikuvia".
> Lainaus IFIn edustajan lausumasta.

No, eiköhän joku ne koneet osta, joten tilanne voi jopa tulevaisuudessa
parantua, jos jokin pulju keskittyy laajenevaan valokuvausharrastajien ryhmään.

--
------------- Matti Rintala ------------ matti....@tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Kati Kajaniemi

lukematon,
1.6.2006 klo 7.50.201.6.2006
vastaanottaja
> Mutta onko kyse vain online-ohjelmalla tehdyistä tilauksista?
> Lisää tietoa olisi kiva saada.

Soitin Ifin asiakaspalveluun ja tiedustelin pro-kuvien saatavuutta. Minulle
kerrottiin, että pro-kuvia saa 20.6 asti. Päätös pro-kuvien lopettamiseen on
lopullinen, koneet myyty. Asiakaspalvelussa ei osattu kertoa, mistä
vastaavan tasoista palvelua saisi.

--
Kati
www.kajaniemi.fi

Topi Kuusinen

lukematon,
1.6.2006 klo 7.50.261.6.2006
vastaanottaja

Jahas. No se siitä sitten.

Sitten tarvittaisiinkin suosituksia muista online-vedostajista, jotka
eivät säädä värejä.

-Topi Kuusinen

Petri Kekkonen

lukematon,
1.6.2006 klo 8.07.351.6.2006
vastaanottaja
"Kati Kajaniemi" <ka...@kajaniemi.fi> wrote:
> Asiakaspalvelussa ei osattu kertoa, mistä vastaavan tasoista palvelua
> saisi.

Dialabista saa Lambda-kuvia, mutta hinta on hiukan eri tasolla.

- Petri

Petri Kekkonen

lukematon,
1.6.2006 klo 8.11.221.6.2006
vastaanottaja
"Petri Kekkonen" <etunimi....@mail.suomi.net> wrote:
> Dialabista saa Lambda-kuvia, mutta hinta on hiukan eri tasolla.

Ja Color-Kolmio tarjoaa webbisivuilla ainakin profiilia, mutta ei käske
kääntää kuvia tähän profiiliin:
http://www.colorkolmio.fi/profiili.htm

- Petri

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
1.6.2006 klo 11.12.341.6.2006
vastaanottaja
Pasi Ojala wrote:

> Lisää tietoa olisi kiva saada.

IFÍ:n mainoksessa oli seuraavasti:

--> TIEDOTUS! Voidaksemme kehittää palveluitamme asiakkaidemme
--> haluamaan suuntaan, on meidän luovuttava joistakin vähemmän
--> suosituista palveluista. Mahdollisuus PRO-kuvien tilaamiseen
poistuu
--> 20.6.2006. Syksyn aikana tuomme kuitenkin markkinoille entistäkin
--> paremman valikoiman helposti tilattavia kuvatuotteita.

Johan se myrkyn lykkäsi. Saas nyt nähdä mikä se entistäkin parempi
PRO kuva sitten tulee olemaan. Vaikuttaa paniikkiratkaisulta, jos olisi
hallitusti manageerattu niin siiryminen entistäkin parempiin
valikoimiin olisi toteutettu jouheasti eikä joskus tulevan syksyn
aikana.

TImo Autiokari

PH

lukematon,
1.6.2006 klo 12.46.251.6.2006
vastaanottaja

"Simo Salanne" <Etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote in message
> R.I.P.
>
> Simo S.

Onko Suomessa mitään muuta puljua, joka tarjoasi vastaavaa palvelua, eli
värikorjailemattomia paksulle paperille vedostettuja printtejä?

Kerran kokeilin Ifin normaalikuvia ja se kerta oli samalla ensimmäinen ja
viimeinen. Värit olivat mitä sattuu ja paperi oli todella ohutta... ei hyvä.
Tuli mieleeni ihan perinteisen filmin kehitys/vedostus pikalabrassa, jossa
kaikista kuvista yritetään tehdä juuri saman näköisiä.

-ph

Väinö Louekari

lukematon,
1.6.2006 klo 14.15.341.6.2006
vastaanottaja
Anteeksi jos tämä on off-topic mutta vaihtoehtona voi harkita laittaa
hyvä mustesuihkari (ovat nykyään tosi hyviä (Epsonin Stylus Photo R800
jota itse käytän tekee pimiötason jälkeä)ja vedostaa itse. Ei viivettä,
saa mitä haluaa eikä tarvitse moittia muita kuin itseään. Voi kokeilla
eri papereitakin.

Väinö Louekari

Pasi Annala

lukematon,
1.6.2006 klo 14.42.401.6.2006
vastaanottaja

"Väinö Louekari" <vaino.l...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:a9Gfg.299$ky6...@read3.inet.fi...

> [...]
> itse käytän tekee pimiötason jälkeä)ja vedostaa itse. Ei viivettä, saa
> mitä haluaa eikä tarvitse moittia muita kuin itseään. Voi kokeilla eri

Ja millaiset ovat tulostuskustannukset esim. A3+ tai A4 siis värien osalta.
Tässä 2100:ssa ei ihan pienet, pikkasen panee harkitsee josko ei olisikaan
kiire.
Oliskos jollakin heittää linkkii, tulostusfirmoista / millaisia kokoja
tekevät / hinnat.

PA

Kati Kajaniemi

lukematon,
1.6.2006 klo 16.08.321.6.2006
vastaanottaja
<timo.au...@aim-dtp.net> wrote

> [...]
> hallitusti manageerattu niin siiryminen entistäkin parempiin
> valikoimiin olisi toteutettu jouheasti eikä joskus tulevan syksyn

Asiakaspalvelussa sanoivat yksiselitteisesti, että pro-kuvien tilalle ei
tule mitään vastaavaa tuotetta. Tiedustellessani vaihtoehtoja, sanoivat;
että "meillä ei ole mitään tarjottavana pro-kuvia haluaville".

--
Kati

Mika Iisakkila

lukematon,
1.6.2006 klo 17.10.291.6.2006
vastaanottaja
"Kati Kajaniemi" <ka...@kajaniemi.fi> writes:
> Asiakaspalvelussa sanoivat yksiselitteisesti, että pro-kuvien tilalle ei
> tule mitään vastaavaa tuotetta. Tiedustellessani vaihtoehtoja, sanoivat;
> että "meillä ei ole mitään tarjottavana pro-kuvia haluaville".

Värinhallinnastakin viis, mutta tuo ilmeisesti tarkoittaa myös sitä,
että niitä isompia vedoksia ei saa enää lainkaan, kun kerran olivat
kaikki mallia pro. Pöh.

No toisaalta, jos koneet on kerran myyty, se tarkoittaa että joku on
ne ostanut, ja tuskin nurkkaan koristeeksi. Toivottavasti hinta ei
ihan älyttömästi nouse :-/
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Simo Salanne

lukematon,
1.6.2006 klo 17.20.211.6.2006
vastaanottaja
Mika Iisakkila wrote:

> No toisaalta, jos koneet on kerran myyty, se tarkoittaa että joku on
> ne ostanut, ja tuskin nurkkaan koristeeksi. Toivottavasti hinta ei
> ihan älyttömästi nouse :-/

Ei ihan heti tule mieleen kotimaista toimijaa, jonka voisi arvailla
ostaneen ne...

Simo S.

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
2.6.2006 klo 0.41.162.6.2006
vastaanottaja
Väinö Louekari wrote:
> vaihtoehtona voi harkita laittaa hyvä mustesuihkari (ovat nykyään tosi hyviä
> (Epsonin Stylus Photo R800 jota itse käytän tekee pimiötason jälkeä)

Eiiihhh. Mikään musteruikkari ei _alkuunkaan_ tee valokuvan (siis
filmipohjaisen tulosteen) näköistä jälkeä, ei edes lähelle. Ei
vaikka olisi nk "dye-pohjaiset" musteet. Etkö erota niitä pilkkuja
kaikkialla vaaleissa alueissa?

> saa mitä haluaa

Kuten alinomaan tukkeutuvat värikasetit ja/tai ruikkauspäät. Tai
erilaiset viirut milloin mistäkin syystä. Lisämausteena ainakin H-P
käyttää muisteruikkareidensa värikasettien keinotekoista
vanhennusta, niissä on mikropiiri joka varsin lyhyen ajan päästä
kasetin käyttöönotosta estää kasetin käytön väittäen että
muste on loppunut.

Timo Autiokari

::..M.A.J..::

lukematon,
2.6.2006 klo 1.53.272.6.2006
vastaanottaja
> Asiakaspalvelussa sanoivat yksiselitteisesti, että pro-kuvien tilalle ei
> tule mitään vastaavaa tuotetta. Tiedustellessani vaihtoehtoja, sanoivat;
> että "meillä ei ole mitään tarjottavana pro-kuvia haluaville".

No eiköhän tässä päde kysynnän ja tarjonnan laki. Noille pro-kuville on
kysyntää vain pienehkön asiakaspiirin keskuudessa, massa haluaa halvalla ja
nopeasti kuvia. Säälihän se on, mutta kilpailu lienee niin kovaa että on
pakko keskittyä siihen mitä massa haluaa.

Itse kyllästyin Ifin jatkuvasti heikkenevään laatuun, Fotonetistä olen
muutaman satsin tilaillut ja ollut erittäin tyytyväinen.

Väinö Louekari

lukematon,
2.6.2006 klo 4.25.432.6.2006
vastaanottaja
Muuten tekee. Ei ole pilkkuja. Ei tukkeennu. Tosin ei olekaan HP:n laite.

Väinö Louekari

Toni Nikkanen

lukematon,
2.6.2006 klo 4.30.002.6.2006
vastaanottaja

Minulla ainoa este kotitulostukseen ryhtymisessä on hinta. Se
on moninkertainen verrattuna teettämiseen, valitettavasti.

Ville Voipio

lukematon,
2.6.2006 klo 5.45.522.6.2006
vastaanottaja
In article <rlppshs...@morgoth.tuug.fi>, Toni Nikkanen wrote:

> Minulla ainoa este kotitulostukseen ryhtymisessä on hinta. Se
> on moninkertainen verrattuna teettämiseen, valitettavasti.

Kymppikoossa varmasti, mutta miten käy isommissa? Mustesuihkarin
neliöhinta jopa hiukan laskee (paperi taitaa olla halvempaa
isompina arkkeina), valokuvissa nousee.

- Ville

--
Ville Voipio, Dr.Tech., M.Sc. (EE)

Toni Nikkanen

lukematon,
2.6.2006 klo 5.51.322.6.2006
vastaanottaja
Ville Voipio <vvo...@kosh.hut.fi> writes:

> Kymppikoossa varmasti, mutta miten käy isommissa? Mustesuihkarin
> neliöhinta jopa hiukan laskee (paperi taitaa olla halvempaa
> isompina arkkeina), valokuvissa nousee.

Taitaa paperin hinta olla pienempi tekijä kuin musteen. Kotisuihkarin
pikku elektroniikkaihmesäiliöillä ei voi tulla kovin herkästi
kustannustehokasta tulostelua... kunnon laskelmia en tietenkään ole
vieläkään missään nähnyt, mutta mutu on vahvaa :)

PH

lukematon,
2.6.2006 klo 6.47.552.6.2006
vastaanottaja

"Väinö Louekari" <vaino.l...@pp.inet.fi> wrote in message

> [...]
> itse käytän tekee pimiötason jälkeä)ja vedostaa itse. Ei viivettä, saa
> mitä haluaa eikä tarvitse moittia muita kuin itseään. Voi kokeilla eri

Mielestäni ei ole ollenkaan varteenotettava vaihtoehto noille
kuvanvalmistamoille. Ei hinnaltaan, eikä helppoudeltaan, siis minun
mielestäni, joku voi olla toistakin mieltä.

-ph

Ville Saarelainen

lukematon,
2.6.2006 klo 14.43.522.6.2006
vastaanottaja
Kati Kajaniemi wrote:

> Asiakaspalvelussa sanoivat yksiselitteisesti, että pro-kuvien tilalle ei
> tule mitään vastaavaa tuotetta. Tiedustellessani vaihtoehtoja, sanoivat;
> että "meillä ei ole mitään tarjottavana pro-kuvia haluaville".

Mikähän hitto estää tekemästä värikorjaamattomia Pro-kuvia sillä samalla
koneella millä peruskuvatkin tehdään? Sehän on vain ohjelmoinnista
kiinni, joten ei pitäisi olla kustannuskysymys.

--

Ville Saarelainen
ville.sa...@eibazaapp.inet.fi

Simo Salanne

lukematon,
2.6.2006 klo 15.06.302.6.2006
vastaanottaja
Ville Saarelainen wrote:

> Mikähän hitto estää tekemästä värikorjaamattomia Pro-kuvia sillä samalla
> koneella millä peruskuvatkin tehdään? Sehän on vain ohjelmoinnista
> kiinni, joten ei pitäisi olla kustannuskysymys.

Ohjelmointi ON yleensä melkoinen kustannuskymys... Mutta...

Eirin asikaspalvelu vastasi tänään kysymykseeni kertomalla että
selvittelevät mahdollisuutta tarjota myös korjailemattomia "pro" -kuvia
30x40 cm ja 50x70 cm kokoluokassa.

Simo S.

TImo Autiokari

lukematon,
3.6.2006 klo 5.57.103.6.2006
vastaanottaja

Simo Salanne wrote:
> Eirin asikaspalvelu vastasi tänään kysymykseeni kertomalla että
> selvittelevät mahdollisuutta tarjota myös korjailemattomia "pro"
> -kuvia 30x40 cm ja 50x70 cm kokoluokassa.

Se haluttu tuote/palvelu lienee: Värihallittu tulostus.

Eirin ohjeissa tästä sanotaan että:

--> 2.4 Väriprofiilit
--> 2.4.1 Harrastekuvaajat
--> Sinun ei tarvitse huolehtia väriprofiileista. Me teemme
--> profiilimuunnoksen kuvavalmistamossa puolestasi.
--> Harrastedigitaalikameroiden käyttämä väriavaruus on sRGB,
--> jossa oletamme kuvien olevan. Jos muokkaat kuvaa esim.
--> Photoshopissa, säilytä kuvan profiili sRGB-muodossa.
--> Tulostuslinjalla on käytössä aina viimeisin paperiprofiilimme.
--> Muunnos sRGB-profiilista tuoreimpaan profiiliimme tehdään
--> tulostuslinjalla. Tällöin korjaukset tehdään aina käytössä
--> olevalle paperiemulsiolle.

Mitään mainintaa automaattisesta kuvien "korjailusta" en löytänyt. Tämän
perusteella sadRGB kuvat pitäisi Eirillä jo nyt tulostua värihallittuna.

Asensin äsken Eirin uploaderin, varsin hyvältä näyttävä työkalu.

Entäpä koot ja hinnat:

cmxcm - kuvasuhde - hinta
10x13 - 1.3:1 - 0,25 €
10x15 - 1.5:1 - 0,33 €
13x18 - 1.38:1 - 1,35 €
20x25 - 1.25:1 - 2,25 €
20x30 - 1.5:1 - 2,25 €
30x40 - 1.33:1 - 7,95 €
50x70 - 1.4:1 - 9,95 €

Hinnatkin ovat ihan OK, toivottavasti mitään järkyttäviä korotuksia ei
tule heti 20.6. jälkeen.

Jotenkin olen fixaantunut 3:2 kuvasuhteeseen mutta eihän kaikkien
valokuvien tarvitse tuota suhdetta omata.

Mitä paperia Eiri käyttää?

Timo Autiokari

Simo Salanne

lukematon,
3.6.2006 klo 7.01.593.6.2006
vastaanottaja
TImo Autiokari wrote:

> Mitään mainintaa automaattisesta kuvien "korjailusta" en löytänyt. Tämän
> perusteella sadRGB kuvat pitäisi Eirillä jo nyt tulostua värihallittuna.

"Ylimääräisiä" terävöityksiä ei myöskään kaivata.

Lainaus Eirin asiakaspalvelun meilistä:

"Otamme toiveenne PRO-tyyppisistä kuvista käsittelyyn . Tällä hetkellä
tuotevalikoimaamme kuuluu 30x40 ja 50x70 -kuvat, tosin ne käsitellään
harrastekuvina eli niissä on mukana automaattikorjailu. Mutta kuten
totesin, selvitämme mahdollisuuden tarjota myös ei-korjailtuja kuvia."

Simo S.

Marko Kuittinen

lukematon,
3.6.2006 klo 7.51.173.6.2006
vastaanottaja
Moi,

Onko kellään kokemusta digiexpressin kuvista. Hinnat ainakin näyttävät
olevan kohdallaan, varsinkin halpispaperiluokassa, jossa 15x20cm maksaa 30c.
Voittavatko ne parhaat suihkarit laadussa? Minusta yli euro 13x18 kuvasta on
liikaa.

--
Marko

Matti Rintala

lukematon,
3.6.2006 klo 17.00.313.6.2006
vastaanottaja
TImo Autiokari wrote:
> Mitään mainintaa automaattisesta kuvien "korjailusta" en löytänyt. Tämän
> perusteella sadRGB kuvat pitäisi Eirillä jo nyt tulostua värihallittuna.

Tässä saamani vastaus Eiriltä tämänhetkisestä tilanteesta:

"Digikuville teemme pientä automaattista korjailua. Tiedostojen tulee olla
SRGB väriavaruudessa."

toke lahti

lukematon,
3.6.2006 klo 22.29.033.6.2006
vastaanottaja
On 3.6.2006 12:57, TImo Autiokari wrote:
> cmxcm - kuvasuhde - hinta
> 10x13 - 1.3:1 - 0,25 €
> 10x15 - 1.5:1 - 0,33 €
> 13x18 - 1.38:1 - 1,35 €
> 20x25 - 1.25:1 - 2,25 €
> 20x30 - 1.5:1 - 2,25 €
> 30x40 - 1.33:1 - 7,95 €
> 50x70 - 1.4:1 - 9,95 €

Onkos kellään kokemuksia miten kodak suhteutuu hinta-laatusuhteessa
ifi-eiri-fotonetti-akselilla?

13 x 18 cm €0.49
15 x 20 cm €0.99
5 x 8 cm (4) €2.99
20 x 25 cm €1.49
20 x 30 cm €1.79

--
___ / ` . Palkkatilankatu 9 G 74
_ _/______ | ` ` . ten.epa FIN-00240 Helsinki Finl

TImo Autiokari

lukematon,
4.6.2006 klo 2.23.184.6.2006
vastaanottaja
Matti Rintala wrote:

> Tässä saamani vastaus Eiriltä tämänhetkisestä tilanteesta:
>
> "Digikuville teemme pientä automaattista korjailua.
> Tiedostojen tulee olla SRGB väriavaruudessa."

Kiitoksia tiedosta. Hmmm, tuosta tulee mieleen että minkähän perusteella
kykenevät väittämään että automaattinen korjaus on pientä. Noiden
laser-valottimien automaattiasetuksissa ei ole kovinkaan runsaasti
parametrejä, siis säädöt rajoittuvat yleensä siihen että
automaattiasento joko on päällä tahi pois päältä.

Timo Autiokari

Janne Saarijarvi

lukematon,
4.6.2006 klo 2.52.264.6.2006

> Ei ihan heti tule mieleen kotimaista toimijaa, jonka voisi arvailla
> ostaneen ne...

Eikä luulisi kenenkään fiksun yrittäjän myyneen niitä omille
markkinoilleen... Usein myydään ulkomaille ja kauppaehdoissa vielä sovitaan
erikseen että laitteita ei tulla käyttämään samoilla markkinoilla, ainakaan
n vuoteen.

/Janne

mikko

lukematon,
4.6.2006 klo 5.37.324.6.2006
vastaanottaja
Itse laitoin IFI:lle joskus kuukausi sitten palautetta ja pyynnön,
että ainakin sellaisten ei-pro kuvien automaattisesta korjailusta
luovuttaisiin joiden exif-tiedostosta löytyy joku kuvankäsittely
ohjelma ja siihen online-ohjelmaan vaihtoehto normaalillekkin kuville,
että ei korjailtu. Alla se tullut vastaus - eli eivät oikein
lämmenneet ehdotukselle.

Ilmeisesti toistaiseksi ainakin ifi albumin kautta korjailemattomien
kuvien tilaaminen onnistuu. Harmi jos sekin vaihtoehto poistuu.

Kenties joku voisi kirjoittaa jonkun ohjelman joskus, joka muuttaisi
kuvista vaikka laitimmaiset pikselirivit kuvasta sellaiseksi, jossa on
kaikki sateenkaaren värit ja sävyt mustasta täysin valkeaan.
Luulisi, että sellaista kuvaa ei enää digikuva tulostamoiden "auto
levels" pilaisi ja kuvien leikkauksessa ne rajatuisivat pois.

> Näillä näkymin kaikki tilaukset tullaan jatkossa
> kuvakorjailemaan. Mahdollisen uudistuksen myötä IFI
> albumi-palvelusta todennäköisesti luovutaan.
>
> Tällä hetkellä käytössä oleva tuotantolinja
> ei tue Exif-tietojen lukemista eikä tulostamista.
> Joskus tulevaisuudessa tämä kuitenkin saattaa
> onnistua.

Markus

lukematon,
4.6.2006 klo 8.34.414.6.2006
vastaanottaja
Janne Saarijarvi wrote:

> [...]
> markkinoilleen... Usein myydään ulkomaille ja kauppaehdoissa vielä
> sovitaan erikseen että laitteita ei tulla käyttämään samoilla

Jep, noinhan on järkevää toimia. Mutta jos kerran luovutaan kokonaan
jostakin tuoteryhmästä, niin silloinhan tuolla ei ole merkitystä. Eli voisi
ajatella, että koneet on myyty sijainnista riippumatta sille, kuka parhaan
hinnan niistä maksaa.

Markus

Jan Wagner

lukematon,
4.6.2006 klo 9.28.364.6.2006
vastaanottaja
Väinö Louekari wrote:
> [...]
> jota itse käytän tekee pimiötason jälkeä)ja vedostaa itse. Ei viivettä,
> saa mitä haluaa eikä tarvitse moittia muita kuin itseään. Voi kokeilla

Sinänsä ihan kiva jos kuvat pitää saada "heti", mutta a) kallista, mm.
mustesäiliöissä on hintaan nähden aika törkeän vähän mustetta b) esille
laitetuissa kuvissa musteet eivät kovin kauan säily haalistumatta (Canon
itse väittää uudesta ChromaLife:lle kyllä toista), c)
vesi/kosteuskestoisuus on aika olematon (ainaskin Canon, Xerox) eli
noita kuvia ei kyllä paljon näpertele, ...

- Jan

Väinö Louekari

lukematon,
4.6.2006 klo 10.54.494.6.2006
vastaanottaja
Kallista varmaankin suhteessa firmoissa teettämiseen, se on totta. Pitää
vähän miettiä mitä vedostaa. Haalistumisen sitten aika näyttää,
toisaalta kauankohan nuo liikkeiden konekopiot sitten säilyvät
haalistumatta? Testasin kosteudensietoa, kyllä kuvasta märällä sormella
väriä lähtee kun tarkoituksella yrittää, niin että oikeassa olet. Ehkä
kullekin oma käyttötarkoituksensa, itse tulostan suhteellisen vähän ja
pidän tärkeänä hyvää laatua ja sitä että olen itse vastuussa koko
prosessista, tähän toimintatapaan hyvä mustesuihkari kyllä sopii.
Myönnän etten ole uskaltanut laskea paljonko tulee yhden A4:n hinnaksi:)

Väinö Louekari

Ville Saarelainen

lukematon,
4.6.2006 klo 14.41.574.6.2006
vastaanottaja
Väinö Louekari wrote:

> [...]
> vähän miettiä mitä vedostaa. Haalistumisen sitten aika näyttää,
> toisaalta kauankohan nuo liikkeiden konekopiot sitten säilyvät

Nehän säilyy yhtä kauan kuin filmistä tehdyt kuvat, koska ne digikuvat
valotetaan laservalotuskoneella samanlaiselle valokuvapaperille kuin
filmikuvatkin. Siitä eteenpäin valmistus hoituu perinteiseen tapaan,
olipa alkuperänä filmi tai digi.

Väinö Louekari

lukematon,
4.6.2006 klo 15.02.244.6.2006
vastaanottaja
Ville Saarelainen wrote:

> [...]
> valotetaan laservalotuskoneella samanlaiselle valokuvapaperille kuin
> filmikuvatkin. Siitä eteenpäin valmistus hoituu perinteiseen tapaan,

Niin toki, tarkoitinkin että kauanko säilyvät riippumatta siitä onko
alkuperäinen kuva ollut digi vai filmi. Tekniikka toki kehittyy,
esimerkiksi 1960-luvun väripaperivedokset alkavat sen mukaan mitä olen
nähnyt olla aika kamalassa kunnossa vaikka ovat olleet pimeässä ja kuivassa.

Väinö Louekari

Pasi Annala

lukematon,
4.6.2006 klo 16.02.354.6.2006

viestissä:47Ggg.312$2u3...@read3.inet.fi...

> [...]
> esimerkiksi 1960-luvun väripaperivedokset alkavat sen mukaan mitä olen
> nähnyt olla aika kamalassa kunnossa vaikka ovat olleet pimeässä ja

Olkoon tekniikka kuinka kehittynyttä tahansa, mutta mistään ei saa niin
tarkkoja ja kestäviä mv. paperikuvia kuin esim. joskus 1940 on pystytty
tekemään. Jos tuosta vuonna 1940 kuvatusta (13,6*8,63cm 8578*5438
pikseliä ) mitä juuri katselen CRT näytöltä, on jotain "daattaa hävinnyt" on
sitä niin paljon jäljellä, että harvat osaavat edes haaveilla.
Jos jollakin on tietoo että saisi, niin kertokoon heti.

PA

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
5.6.2006 klo 1.24.395.6.2006
vastaanottaja
Matti Rintala wrote:

> Tässä saamani vastaus Eiriltä tämänhetkisestä tilanteesta:
> "Digikuville teemme pientä automaattista korjailua. Tiedostojen
> tulee olla SRGB väriavaruudessa."

Tuo sadRGB vaatimus on ristiriidassa siihen nähden mitä Eiri sanoo
http://www.eiri.fi/kuvapalvelut/ohjeita/kuvatiedostot/fi_FI/ohjeet_2_kuvatiedostot/
sivullaan kohdassa "2.4. väriprofiilit":

--> Sinun ei tarvitse huolehtia väriprofiileista.

Mutta kuitenkin on huolehdittava siitä että kuvat ovat sadRGB
profiilissa.

--> Me teemme profiilimuunnoksen kuvavalmistamossa puolestasi.

Mikäli tekevät muunnoksen niin sillä ei pitäisi olla mitään
väliä että missä väriavaruudessa kuvat ovat kunhan niihin on
sisällytetty vallalla oleva profiili.

--> Harrastedigitaalikameroiden käyttämä väriavaruus on sRGB

Eipä ole, ne tekevät niin ikään automaattisäätöjä joten ei ole
mielekästä väittää että ne käyttäisivät jotakin ICC
profiililla määriteltävissä olevaa väriavaruutta, ICC profiilit
ovat yksiselitteisiä siinä mielessä että ne poissulkevat kaikki
automaattiset säädöt.

Harrastedigitaalikameroiden liittämä väri-informaatio on lähes aina
muotoa "EXIF ColorSpace=1", joka on niin löyhä "speksi" ettei se ole
speksi alkuunkaan. Näihin kuviin kannattaa lähes poikkeuksetta
liittää nativeMAC profiili, se on sadRGB:tä paljon parempi
approximaatio niille.

--> jossa oletamme kuvien olevan.

Tuollainen oletus tarvitaan ainoastaan niissä tapauksissa kun kuviin
ei ole sisällytetty vallalla olevaa profiilia.

>Jos muokkaat kuvaa esim. Photoshopissa, säilytä kuvan profiili sRGB-muodossa.

Tuossa lienee ajatusvirhe tms. Ilmeisesti tarkoituksena on ollut
kirjoittaa että: "lähetä kuvat sadRGB-muodossa".

--> Tulostuslinjalla on käytössä aina viimeisin paperiprofiilimme.
--> Muunnos sRGB-profiilista tuoreimpaan profiiliimme tehdään

tulostuslinjalla.

Tässä toistuu jälleen väite että kuville todella tehtäisiin
profiilimuunnos. Mutta ilmeisesti siten että kuviin mahdollisesti
sisällytettyä ICC profiilia ei oteta huomioon vaan muunnos
tehtäisiin aina sadRGB:stä tulostimen profiiliin.

--> Tällöin korjaukset tehdään aina käytössä olevalle
paperiemulsiolle.

Siis, mikäli ICC profiilimuunnos tehdään "sRGB-profiilista
tuoreimpaan profiiliimme" niin tämä jo pitää sisällään
"käytössä olevan paperiemulsion". Viittaus "korjauksiin" on
käsittämätön, ICC profiilimuutos ei korjaa yhtään mitään vaan
vain muuntaa kuvadatan siten että se on yhteensopiva ketjussa
seuraavana olevan laitteen/systeemin kanssa.

Tuo sadRGB sinäänsä ei tulostuksessa ole kummoinenkaan rajoite mutta
automaatti"korjaus" on, oli se sitten "pientä" tai minkä suuruista
tahansa. Toivottavasti saavat värinhallinnan pian kuntoon.

Timo Autiokari

Jomppa Koskinen

lukematon,
5.6.2006 klo 3.12.165.6.2006
vastaanottaja
"Marko Kuittinen" <w...@where.com> writes:

Uusimmassa mikropiltissä oli noita valokuvapalveluita vertailussa
(tosin enemmänkin harrastelijakuvaajan näkökulmasta). Nettijatkoista
löytyy pistepuntari ja lehdestä muu arvio.

--
Eteenpäin, oi rokkaavat punajuuret!

PH

lukematon,
5.6.2006 klo 15.52.215.6.2006
vastaanottaja

"PH" <roskapos...@gmail.com> wrote in message

> "Simo Salanne" <Etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote in message

> Onko Suomessa mitään muuta puljua, joka tarjoasi vastaavaa palvelua, eli
> värikorjailemattomia paksulle paperille vedostettuja printtejä?

Itse itselleni vastaten, kyllä on.

www.colorkolmio.fi ilmoitti tekevänsä värikorjailemattomia kuvia paksulle
Kodak Endura-paperille (sama, jota Ifi Pro kuvissa), jos teetettävät kuvat
lähetetään heille cd-levyllä tai sähköpostilla. CD:lle poltetut voi
toimittaa heidän palvelupartnereilleen, joita on ympäri suomen. Oulussa mm.
Fotomylly, Studio J. Ollila, Oulun Kuva... Hinnat ovat kuullema samat kuin
Fotowiren kautta lähetetyillä kuvillakin.

Fotowiren kautta lähetetylle kuville tekevät kuullema värikorjailun ja
paperi on kuitenkin samaa Kodak Enduraa, mutta MikroBitin testissä ei tosin
kovin paljoa ylisanoja irronnut colorkolmion värikorjatuille kuville.

Onko joku testannut?

-ph

TImo Autiokari

lukematon,
6.6.2006 klo 13.08.586.6.2006
vastaanottaja
PH wrote:

> www.colorkolmio.fi

Onpa jonkin verran ronskit hinnat.

No niin, nyt pitäisi sitten löytää mahdollisimman hyvä palvelu IFIpro:n
tilalle, minulla olisi seuraavia kriteereitä:

-värihallittu (ajantasainen profiili tarjolla, eikä automaattisäätöjä).
-hyvälaatuista (tukevaa) glossy-paperia.
-jokin järkevä 2:3 kokovaihtoehto väliltä 10x15 ja 20x30 (eh esim 5x7
tuumaa, wanha mutta erittäin hyväksi koettu koko, merkittävästi suurempi
kuin 10x15 postimerkki-koko).
-yltää luokkaa 50x75cm posteriin.
-turvallinen uploadi (esim client ohjelma tai vaikka ftp siirto)
-ei törkeästi yli-hinnoiteltu.

Minkälaisia kriteereitä teillä muilla värinhallintaa käyttävillä on?

Eiri näyttäisi olevan melko lähellä, kunhan nyt järjestäisivät
värihallitun tulostuksen.

Jos tinkii maksimikoon 30x45:een niin Fotonetti olisi ehkä toinen,
siellä tosin on vain Javascrit uploadi mutta ehkä sille löytyy
kiertotie, mailasin juuri kysymyksen tästä. En löytänyt mainintaa
automaattisäädöistä puoleen tai toiseen.

Mitä muita online tulostajia niitä nyt onkaan?

Timo Autiokari

Simo Salanne

lukematon,
6.6.2006 klo 13.56.276.6.2006
vastaanottaja
TImo Autiokari wrote:

> Minkälaisia kriteereitä teillä muilla värinhallintaa käyttävillä on?

Listaamiesi lisäksi, kunnolliset postituskuoret/putket, IFIn tapaan tai
vast. Pari vuotta sitten kun kokeilin ("case Pyry Liukas")
Kuvamestareita niin kuvat postitettiin käytetyistä valokuvauspaperien
kuorista teipillä kokoon harsitussa "paketissa" -- eivätkä selviytyneet
postin käsittelystä vahingoittumatta. Äskettäin huomasin että
Kuvamestarien tekemien vedosten valkoiset reunat olivat kellastuneet.
Samassa pimeässä putkessa säilytetyt IFI-vedokset ovat edelleen OK.

> Eiri näyttäisi olevan melko lähellä, kunhan nyt järjestäisivät
> värihallitun tulostuksen.

Pitänee tilata vielä viimeinen satsi IFIltä -- toivottavasti heiltä ei
lopu paperi tämän "loppuunmyynnin" johdosta :/ ja odotella loppukesään
asti, jotta näkee mihin eiri päätyy. (Tuotekehitys kesäloma-aikana
saattaa olla hidasta...)

Simo S.

Simo Salanne

lukematon,
6.6.2006 klo 13.59.106.6.2006
vastaanottaja
TImo Autiokari wrote:

> [...]

> värihallitun tulostuksen.

Pitänee tilata vielä viimeinen satsi IFIltä -- toivottavasti heiltä ei
lopu paperi kesken tämän "loppuunmyynnin" :/ ja odotella loppukesään
asti, jotta näkee mihin Eiri päätyy. (Tuotekehitys kesäloma-aikana

Viesti on poistettu

Timo Autiokari

lukematon,
7.6.2006 klo 12.50.007.6.2006
vastaanottaja
Ok, kysyin Fotonetistä värinhallinasta ja sain seuraavan vastauksen
(julkaisulupa on):

--> Aina kun kuva on tallennettu Photoshopista tapahtuu
--> valotus ilman korjailuja. Siis riippumatta siitä, onko
--> profiiliin muunnos tehty.
-->
--> Mikäli meidän profiiliamme ei ole mahdollisuutta käyttää
--> tulisi kuvat toimittaa sRGB-väriavaruudessa.
-->
--> Mikäli muunnos tehdään profiiliimme ei sitä tarvitse
--> sisällyttää tiedostoon.
-->
--> Mikäli kuva on suoraan kameran tallentama tiedosto suorittaa
--> ohjelmistomme sille automaattikorjailun.
-->
--> Tämä eri tiedostojen tunnistus tapahtuu lennossa, eli samakin
--> tilaus voi sisältää sekä Photoshop-tiedostoja että suoraan
--> kameran tallentamia jpg-tiedostoja.
-->
--> Ero sRGB- kuvien ja profiiliin muunnettujen kuvien välillä
--> tulee esille eri kuva-aiheissa hyvinkin eri tavalla. Suurin
--> vaikutus profiililla on voimakkaasti saturoituneiden
--> kuva-aiheiden osalta, kuten punaiset ja keltaiset kukat jne.

Mainio, suorastaan erinomainen ratkaisu, enpä ollut tietoinen tästä.
Kokeilen heti kunhan saan kuvat jotenkin siirrettyä.

Timo Autiokari

Matti Rintala

lukematon,
7.6.2006 klo 15.45.027.6.2006
vastaanottaja
Timo Autiokari wrote:
> [...]
> --> profiiliin muunnos tehty.

> --> Mikäli kuva on suoraan kameran tallentama tiedosto suorittaa
> --> ohjelmistomme sille automaattikorjailun.

Itse kysyin viime vuonna samaa, ja sain saman vastauksen.

Mutta tuo vain ei vastaa tarkemmin siihen, mistä Fotonetin softa tietää,
onko kuva "suoraan kameran tallentama". Tutkiiko se jotain tiettyä
EXIF-kenttää, ja jos tutkii niin mitä.

Itseäni tämä tieto kiinnostaisi suuresti, koska teen kuvan editoinnin
Gimpillä, en Photoshopilla.

Simo Salanne

lukematon,
7.6.2006 klo 15.50.577.6.2006
vastaanottaja
Timo Autiokari wrote:

> Mainio, suorastaan erinomainen ratkaisu, enpä ollut tietoinen tästä.
> Kokeilen heti kunhan saan kuvat jotenkin siirrettyä.

Mielestäni Fotonetti voisi tarjota Timolle ainakin pari veloituksetonta
testikierrosta. VIHJEVIHJE!

Simo S.

Sakari Hannula

lukematon,
7.6.2006 klo 17.52.397.6.2006
vastaanottaja
Simo Salanne wrote:
> Mielestäni Fotonetti voisi tarjota Timolle ainakin pari veloituksetonta
> testikierrosta. VIHJEVIHJE! + muut Simpan viestit..

Hmm... miksi minulle tulee kuva [ööö, mistä?], että Simo S. on nauttinut
tänään pari kierrosta viiniä enemmän kuin keskellä viikkoa on sopivaa!?
Tai, öh, puh, no.. tarkemmin ajatellen... nauttinut juuri niin monta
kierrosta viiniä, kuin tässä vaiheessa viikkoa on tarpeellista?! ;)

.s - dynaamisesti rajoittunut

Viesti on poistettu

Simo Salanne

lukematon,
7.6.2006 klo 18.43.057.6.2006
vastaanottaja

Kiasmassa aherrettujen 9h tunnin lopuksi huitaisin ARS06-punkkua ihan
sopivasti. En ajoita dokaamista tietyille viikonpäiville. Keskelle tai
tai reunoille?

Jos nimeni alkaisi j-kirjaimella, olisin kai (?) jo suuttunut henkilööni
kohdistuneesta alkoholinkäytön arvostelusta!

Simo S.

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 2.37.138.6.2006
vastaanottaja
Simo Salanne wrote:
> Mielestäni Fotonetti voisi tarjota Timolle ainakin pari
> veloituksetonta testikierrosta. VIHJEVIHJE!

Eh, en toivo yhtään mitään muuta kuin että saisin kuvat jotenkin
siirrettyä. Fotonetin Web saitti ei toimi lainkaan ilman javascript
yms selaimen aktiivi-kilkkeitä ja kaikki sellaiset
virustartuntamekanismit on kotiverkossani estetty hyvinkin tehokkaasti.

Sain eilisen mailinvaihdon perusteella sellaisen käsityksen ettei
tuohon ole tulossa mitään parannusta eli Fotonetti on siis
poissuljettu minulta, en todellakaan pura tietoturvasuojauksiani
minkään kuvapalvelun takia kun en niitä ole purkanut pankki jms
palveluidenkaan takia. Esim pankkini (Handelsbanken) kykenee tarjoamaan
täydet online palvelut niin ettei asiakkaiden tarvitse luopua
tietoturvastaan.

Timo Autiokari

Pertti Heikkinen

lukematon,
8.6.2006 klo 3.32.148.6.2006
vastaanottaja
timo.au...@aim-dtp.net wrote:

> [...]
> yms selaimen aktiivi-kilkkeitä ja kaikki sellaiset
> virustartuntamekanismit on kotiverkossani estetty hyvinkin tehokkaasti.

Huokaus. Javascriptillä EI voi tartuttaa koneeseesi viruksia.

Ehkä tätä on syytä jatkaa muualla...

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 3.52.188.6.2006
vastaanottaja
Pertti Heikkinen wrote:

> Huokaus. Javascriptillä EI voi tartuttaa koneeseesi viruksia.

Huokaile ihan vapautuneesti vain. Aivan takuuvarmasti tarttuu, sitten
huokailullasi onkin vähän erilainen sävy. Siis, kun Web sivulla on
tietynlainen badware niin tarttunta tapahtuu kun Javascripti on
aktiivina mutta ei tapahdu kun Javascripti on estetty, sivulla
tarvitsee toki olla muutakin inhottavaa mutta oleellista on että
Javascptin estäminen parantaa tietoturvaa merkittävästi.

Timo Autiokari

kikkomies

lukematon,
8.6.2006 klo 4.10.108.6.2006
vastaanottaja
timo.au...@aim-dtp.net wrote:

> Eh, en toivo yhtään mitään muuta kuin että saisin kuvat jotenkin
> siirrettyä. Fotonetin Web saitti ei toimi lainkaan ilman javascript
> yms selaimen aktiivi-kilkkeitä

Tuo kieltämättä on vähän outoa, varsinkin kun itse tilaustapahtuma
näyttäisi toimivan vallan loistavasti ilman javascriptiä. Pitää
vaan ensin päästä etusivulta sille lataussaitille.

(en mennyt maksuun asti, siirsin kokeeksi vain pari kuvaa
saitille ja kliksuttelin itseni vaiheeseen 4/5)

Tässäpä fotonetille tuotekehityksen paikka.

--
kikkomies

http://kikkomies.dy.fi/

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 4.12.508.6.2006
vastaanottaja
Pertti Heikkinen wrote:

> Ehkä tätä on syytä jatkaa muualla...

Voi toki jatkaa sielläkin mutta yllättävän monella on esim
digikuvat kovalevyllä ilman että niistä olisi varmuuskopiot. Ei
tarvita kummoistakaan badware tartuntaa siihen että menettää ne
kaikki.

Timo Autiokari

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 4.32.188.6.2006
vastaanottaja
kikkomies wrote:

> Tuo kieltämättä on vähän outoa, varsinkin kun itse tilaustapahtuma
> näyttäisi toimivan vallan loistavasti ilman javascriptiä. Pitää
> vaan ensin päästä etusivulta sille lataussaitille.

Aha, kiitoksia. Sinne näyttäisi pääsevänkin, ainakin toistaiseksi,
osoitteesta:
http://secure.alphatech.fi/tilausjarjestelma.html
Jostain syystä Fotonetti ei halunut eilen kertoa tästä
mahdollisuudesta.

Timo Autiokari

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 6.21.198.6.2006
vastaanottaja
Matti Rintala wrote:

>mistä Fotonetin softa tietää, onko kuva "suoraan kameran tallentama".
>Tutkiiko se jotain tiettyä EXIF-kenttää, ja jos tutkii niin mitä.

Photoshop panee aina kaikkiin kuvatiedostoihin vähintään oman tagin
jossa on sana "Photoshop" sekä version identifionti, en tiedä onko se
EXIF vai mikä tagi.

Sen lisäksi se sisällyttää aina/yleensä varsin kookkaan XMP tagin
jossa on runsaasti kaikenlaista tietoa, joitakin verkko-osoitteitakin
(esim http://ns.adobe.com/xap/1.0/mm/) sekä melko kookas kryptattu
kenttä jonka oletan sisältävän ainakin käytössä olevan
Photoshopin lisenssikoodin / sarjanumeron.

Näitä voi tutkiskella yksinkertaisesti esim niin että avaa
Photoshopista talletetun JPG:n johonkin hexaa osaavaan textieditoriin
kuten UltraEdit.

Timo Autiokari

Matti Rintala

lukematon,
8.6.2006 klo 6.47.458.6.2006
vastaanottaja
timo.au...@aim-dtp.net wrote:

> [...]
> kenttä jonka oletan sisältävän ainakin käytössä olevan
> Photoshopin lisenssikoodin / sarjanumeron.

No eipä hirveästi helpota. Kuinka ollakaan Gimp ei kuvaa tallettaessaan
laita kuviin tagia "Photoshop". :) Viimeksi kysyessäni Fotonetti ei osannut
sanoa, mistä heidän softansa päättelee, onko kuva käsitelty vai ei. Eikä
oikein tekisi mieli kokeillakaan kovin suurella satsilla...

Onko kellään muulla ei-Photoshop-käyttäjällä kokemusta Fotonetistä ja siitä,
tunnistaako heidän softansa käsitellyn kuvan käsitellyksi?

Simo Salanne

lukematon,
8.6.2006 klo 7.25.398.6.2006
vastaanottaja
timo.au...@aim-dtp.net wrote:

> Photoshop panee aina kaikkiin kuvatiedostoihin vähintään oman tagin
> jossa on sana "Photoshop" sekä version identifionti, en tiedä onko se
> EXIF vai mikä tagi.

EXIF:ssä on tagi 0x0131 "Software", jossa voi lukea esim. "Adobe
Photoshop CS2 Windows" tai "Nikon Capture Editor 4.4.0 W". Gimp ei
tuohon näköjään koske. Ei myöskään Irfanview.

> Sen lisäksi se sisällyttää aina/yleensä varsin kookkaan XMP tagin
> jossa on runsaasti kaikenlaista tietoa, joitakin verkko-osoitteitakin
> (esim http://ns.adobe.com/xap/1.0/mm/)

Nuo lienee XML name space -määrittelyjä, vaikka näyttävätkin
verkko-osoitteilta.

Simo S.

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 8.09.178.6.2006
vastaanottaja
Matti Rintala wrote:

> No eipä hirveästi helpota. Kuinka ollakaan Gimp ei kuvaa tallettaessaan
> laita kuviin tagia "Photoshop". :)

Aha, jos luet uudelleen tuon Fotonetin infon niin siitä kyllä
selvästi käy ilmi että tutkitaan onko Photoshopattu ja mikäli ei
ole niin oletetaan että on "suoraan kamerasta".

Tuo on varsin järkevä oletus koska ei ole juurikaan mitään
merkittävää eroa niiden tapausten välillä että 1) kuva on
"suoraan kamerasta" tai 2) "suoraan kamerasta" -kuvaa on muokattu
jollakin ei-värihallitulla ohjelmalla.

Timo Autiokari

timo.au...@aim-dtp.net

lukematon,
8.6.2006 klo 8.23.338.6.2006
vastaanottaja
Simo Salanne wrote:

> Nuo lienee XML name space -määrittelyjä,
> vaikka näyttävätkin verkko-osoitteilta.

Hmmm, ns.adobe.com on Adoben verkkoavaruudessa oleva serveri jonka IP =
192.150.20.117.

Timo Autiokari

kikkomies

lukematon,
8.6.2006 klo 8.30.318.6.2006
vastaanottaja

Hmm. Mulla on kotona Photoshop Elements, josta nuo värihallinta-
ominaisuudet käsittääkseni puuttuvat. Kuitenkin mikäli kuvien taakse
printattuihin tietoihin on uskomista ja niitä oikein tulkitsen, niin
kuville ei ole tehty mitään korjauksia. ("NNNN")

Eli joko heidän automatiikkansa on tyytyväinen löydettyään kuvan
metadatan joukosta merkkijonon "Photoshop" (välittämättä siitä onko
kyseessä sitten vaikkapa CS tai LE) ja näin ollen ei tee kuvalle
korjauksia, tai sitten systeemi tunnistaa ylipäänsäkin käsitellyn kuvan
ja olettaa käyttäjän tietävän mitä haluaa.

Tai sitten mä oon vaan niin sairaan hyvä määrittelemään arvot käsin
kohdilleen:)

--
kikkomies

http://kikkomies.dy.fi/

Pasi Savolainen

lukematon,
8.6.2006 klo 8.36.088.6.2006
vastaanottaja
timo.au...@aim-dtp.net writes:

Gimp:ssä on nykyään sen verran värihallintaa että se ei ole ihan turhan
panttina.
Peruspointti Matin kirjoituksessa on kuitenkin se että se
'photoshopattu' -arvaus on edelleen arvaus jos kukaan ei tiedä millä
perusteella se tapahtuu tai jos se tapahtuu vain tunnistamalla joku
ohjelma, joka ei ole välttämättä mitenkään kalibroitu itsekään.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>
Vivake -- Virtuaalinen valokuvauskerho <http://members.lycos.co.uk/vivake/>

"..läksimme Irinan kanssa Gramexin talvikauden avajaisiin saamaan kehuja
tekijänoikeuslaista. Se olikin tosi terapeuttista, sillä niin paljon tuli
asiasta aikanaan negatiivista palautetta. Nyt sai paistatella ihanien
miesten vuolaissa kehuissa."
kansanedustaja Rosa Meriläinen blogissaan 22.11.2005

Yrjö O. Mäkinen

lukematon,
8.6.2006 klo 8.38.048.6.2006
vastaanottaja
timo.au...@aim-dtp.net wrote:

Tässä on jotain sairasta. Koneet määräävät miten kuvia käsitellään.

--
yom

Simo Salanne

lukematon,