Vanhan Minolta järkkärin objektiivien sopivuus digikameroihin

te...@mailinator.com

Komerosta löytyisi vanha Minolta X-300S filmijärkkäri. Olen koittanut
selvittää netin kautta mahtavatko sen objektiivit sopia joihinkin
digikameroihin, mutta huonolla menestyksellä. Sonyn joihinkin
malleihin esim. DSLR-A100 sopivat mainosten mukaan vanhat A-bajonetin
KonicaMinolta objektiivit.

Mutta onko tässä käsitarkenteisessaä Minoltassa sama bajonetti vai
jokin muu on aivan hämärän peitossa (olen totaalinen aloittelija, mitä
järjestelmäkameroihin tulee). Ohjekirja sanoo bajonetiksi SLR
bajonetti, mutta onko se tyyppiä A vai F vai joku muu ei ole minulle
selvinnyt. Onko jollain tietoa tästä?

Untuviikko

<te...@mailinator.com> kirjoitti
viestissä:81a8b945-abc7-4f5b...@e6g2000prf.googlegroups.com...

Noissa wanhoissa käsitarkenteisissa Minoltan järjestelmäkameroissa on eri
bajoneetti kuin uudemmissa Minolta Dynax sarjan kameroissa, joiden
AF-optiikat sopivat esim. tähän Sony A-100 digijärjestelmään.
Itselläni on vuodelta 1966 oleva Minolta SRT-101 ja Minolta 58/1.4 MC Rokkor
pf. Haluaisin kernaasti käyttää tuota Minoltan parhaisiin kuuluvaa
manualioptiikkaa myös uudemmissa Dynax ja Sonyn
järkkäreissä.Sovitinrenkaalla(jos sellaisia on tehty) tuo ehkä onnistuisi.
Teknofokus tietää tuon asian, he myyvät sovitinrenkaita.

http://www.teknofokus.fi/
http://www.rokkorfiles.com/

Tero P. Mustalahti

Untuviikko wrote:

> Noissa wanhoissa käsitarkenteisissa Minoltan järjestelmäkameroissa on eri
> bajoneetti kuin uudemmissa Minolta Dynax sarjan kameroissa, joiden
> AF-optiikat sopivat esim. tähän Sony A-100 digijärjestelmään.

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin Minolta manuaalibajonetti on nimeltään
Minolta SR. Siitä on tosin neljä eri versiota, joista kaksi vanhinta
ovat varsin harvinaisia nykyisin. Niinpä yleensä käytetään nimityksiä
Minolta MC ja MD bajonetin kahden viimeisen version mukaan. MC oli
SRT-101:ssä esitelty bajonetti, joka mahdollisti valonmittauksen
täydellä aukolla. MD taas mahdollisti aukon asettamisen rungosta käsin
ja siis esim. aukko-automaatin ja täysautomaattisen valotuksen. MC ja MD
ovat täysin yhteensopivia keskenään MD:ssä esiteltyä aukon asetusta
lukuun ottamatta. X-300:ssa on MD-bajonetti.

Ensimmäinen Minolta A tai AF -bajonetilla (kumpaakin nimeä käytetään,
mutta kyse on siis samasta bajonetista) varustettu kamera oli Minolta
7000, joka tuli markkinoille 1985. Dynax-sarja on myöhempää perua. Se
muuten tunnettiin Japanissa nimellä Alpha, mikä selittää sen, miksi
Sonyn digijärkkärit ovat nimeltään Alphoja. Sony ei siis oikeastaan
muuttanut nimeä vaan ainoastaan luopui Euroopassa ja P.-Amerikassa
käytössä olleista mallisarjanimista (Dynax ja Maxxum).

> [...]
> järkkäreissä.Sovitinrenkaalla(jos sellaisia on tehty) tuo ehkä onnistuisi.
> Teknofokus tietää tuon asian, he myyvät sovitinrenkaita.

Minolta MC/MD:n runkopaksuus on pienempi kuin Minolta AF:n, joten
sovittimessa täytyy olla negatiivinen linssi, jotta tarkennus
äärettömään säilyy. Se toimii hienoisena telejatkeena, heikentää jonkin
verran kuvanlaatua ja voi laajakulmilla aiheuttaa vinjetöintiä.
Sovittimia on siis olemassa, mutta niiden järkevyys on hieman
kyseenalainen.

4/3-bajonettiin (Olympus, Panasonic, Leica) Minolta MD -objektiivit
sopivat yksinkertaisella sovittimella 4/3:n pienen runkopaksuuden
ansiosta, mutta 2x kroppikertoimen takia laajakulmien käyttökelpoisuus
on kyseenalaista. Tuollaista 58/1.4:stä tulisi tietysti aika mukava
muotokuvalasi ja onhan lyhyillä teleillä joitakin muitakin käyttöjä.

Tero P. Mustalahti

te...@mailinator.com

On 3 joulu, 13:21, "Tero P. Mustalahti" <termu...@utu.fi> wrote:
> Se toimii hienoisena telejatkeena, heikentää jonkin
> verran kuvanlaatua ja voi laajakulmilla aiheuttaa vinjetöintiä.

Käsitinkö siis oikein, että markkinoilla ei taida olla mitään
digijärkkäriä, johon vanhat objektiivit sopisivat? Pitää ostaa
sovitin, joka maksaa jotain ja heikentää kuvanlaatua, joten homman
hyöty käy kyseenalaiseksi.

Mitä muuten on vinjetöinti, ei kuulu mun sanavarastoon?

Oiva Hakala

<te...@mailinator.com> wrote in message

> [...]
>hyöty käy kyseenalaiseksi.

>Mitä muuten on vinjetöinti, ei kuulu mun sanavarastoon?

Erittäin todennäköisesti ko. negatiivisella linssillä olevaa sovitinta ei
edes ole olemassa, joten ei kannata murehtia vinjetoinnista, joka tarkoittaa
valonjakauman epätasaisuutta siten, että kuvan reunat jäävät keskustaa
tummemmiksi. Ainoa käytännön mahdollisuus olisi siis tuo pienikennoinen
Olympus, mutta, kuten jo todettiin, kennon pienen koon vuoksi 50
millisestäsi tulee käytännössä 100 millisen kuvakulman omaava.

Kuvaa siis Minoltallasi filmille, ja jos järkkäriä olen ostamassa, osta
siihen omat lasit. Käytännössä kait ainoa järkkäri, johon sopivat edes
merkin omat vanhat objektiivit suoraan, on Pentax.

Oiva

Tero P. Mustalahti

Oiva Hakala wrote:

> [...]
> valonjakauman epätasaisuutta siten, että kuvan reunat jäävät keskustaa

Kyllä Minolta MC/MD->AF -sovittimia on olemassa, mutta en tiedä mistä
Suomessa saisi ostaa. Ehkä Teknofokuksesta tilaamalla. Vinjetöinti
tuskin on kauhea ongelma sen vuoksi, että Sony Alphat ovat 1.5x
kroppikennokameroita eli objektiiviin piirtoympyrän reunat, joissa
vinjetöinti yleensä näkyy, jäävät käyttämättä.

> Kuvaa siis Minoltallasi filmille, ja jos järkkäriä olen ostamassa, osta
> siihen omat lasit.

Tätä minäkin suosittelisin.

> Käytännössä kait ainoa järkkäri, johon sopivat edes
> merkin omat vanhat objektiivit suoraan, on Pentax.

Riippuu vähän siitä mitä tarkoitat "vanhoilla". Kuten todettu, Sony
Alphoihin käyvät kaikki Minolta AF -objektiivit, joita on tehty jo
vuodesta 1985 lähtien. Canoneihin käyvät kaikki EF-objektiivit, joita on
tehty vuodesta 1987 lähtien. Leica M8:iin käyvät kaikki M-bajonettiset
vuodesta 1954 lähtien. Nikon on sitten vähän monimutkaisempi tapaus,
johon annan tässä vain linkin:

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Itse asiassa siis ainoa digijärjestelmä, johon mitkään filmijärkkärin
objektiivit eivät käy suoraan on 4/3. Toisaalta tuohon käy sitten
sovittimella mikä vain pienen runkopaksuuden ansiosta.

Tero P. Mustalahti

Harri Valoma

Saksan ebay.de löytyy sovittimia Minolta MD yms. > Minolta/SONY AF:n. Kaikki automatiikka tietenkin menetetään. Uudemmasta kamerasta pitää valikosta (Menu) hakea laukaisu ilman objektiivia, koska kamera ei tunnista outoa objektiivia. Hieman kalliimmalla sovittimella/adapterilla kuvan laatu on aivan sidettävä, ei toki aivan priimaa.