Canon PS A70:n huolto

Baggie

Jun 13, 2006, 10:48:18 PM6/13/06
Minulla on kolme vuotta vanha Canon PS A70, joka
on nyt mennyt semmoiseksi, että välillä LCD-näyttö
on kuvattaessa ihan musta tai siinä on vaaleanpunaisia
raitoja. Jos tällöin painaa laukaisijaa kuvista tulee
samannäköisiä. Välillä kuvissa on outo punainen värisävy
tai vaaleanpunaisia raitoja. Ongelma katoaa kun kameraa
naputtelee (tai hakkaa) vähän sieltä sun täältä.

Ilmeisesti ongelma johtuu kontaktiviasta. Joku liitin
kameran sisällä on väsynyt tai ei ole ihan paikoillaan.
Toinen oletus on, että kameran sisällä on likaa, joka
tekee oikosulkuja.

Olen ymmärtänyt, ettei digikameraa kannata viedä huoltoon:
huollon hinnalla saa puolitoista uutta kameraa.

Onko missään ohjeita miten Canon PS A70:n saa kotikonstein
purettua (edes kuoret pois) että sitä voisi vähän putsata
sisältä ja ehkä hieman nitkutella liittimiä, jos se
vaikka sillä tokenisi.

Jos mikään ei A70:äni auta, niin suositelkaa uutta vastaavaa
kameraa joka olisi edes vähän kestävämpi. Saksalaisten
nettikauppasivujen osoitteet olisi kiva yllätys. Ai niin,
jos kameraan saa sukelluskotelon joka kestää painetta 33
metriin, edullisesti, niin se olisi juhlaa.

Olen hieman katsellut Ixus 55:ä ja Ixus 800:sta.
Ixus 55:een ei saa sukelluskoteloa (paitsi vain
viiteen metriin) ja Ixus 800 on sairaan kallis.
Entäpä jos ostaisinkin Nikonin?
--
Baggie

"Tarpeeksi korkea tietämättömyyden taso saa kaiken teknologian
näyttämään taikuudelta." - Wakboth, 19.4.2006

Sami

"Baggie" <mka...@pp.inet.fish.invalid> wrote in message

Tuolta sivustolta löytyy linkkejä purkukuviin.

Sami

"Sami" <sami.a....@sikanautaa.kolumbus.fi> wrote in message

Hupsis, lähti liian aikaisin...tässä siis linkki:

http://blogs.yucs.org/~dwallach/2004/08/canon_e18_error_repair_instruc.html

Sieltä löytyy sitten linkki esim:

http://menthol.hit.bg/E18.html

tai

http://www.artecdesign.ee/~jan/Kaamerad/PowerShotA70/index.html

Kannattaa varmaan irroittaa kaikki lattakaapelit liittimistään ja puhdistaa
esim. pumpulipuikolla+isopropyylialkoholilla (saa mm.apteekista).
Kaapeleita irrottaessa on syytä olla erittäin varovainen, sillä
lukitussalvat
hajoavat aika helposti. Jotkut salvat aukeavat vetämällä kaapelin suuntaan
ja toiset aukeavat kääntämällä salpa ylös.

-Sami

Manu Johansson

Baggie wrote:
> [...]
> tai vaaleanpunaisia raitoja. Ongelma katoaa kun kameraa
> naputtelee (tai hakkaa) vähän sieltä sun täältä.

Onkos tämä se kennovika jonka Canon huoltaa ilmaiseksi?

mjk...@yahoo.co.uk

Manu Johansson wrote:

> Onkos tämä se kennovika jonka Canon huoltaa ilmaiseksi?

Häh? Mikä juttu tää on? Saisko vähän tarkempaa tietoa?
--
Baggie

mjk...@yahoo.co.uk

Sami wrote:

> [...]
> hajoavat aika helposti. Jotkut salvat aukeavat vetämällä kaapelin suuntaan
> ja toiset aukeavat kääntämällä salpa ylös.

Kiitos vaan, tästä oli paljon apua. Olisi tietysti ollut kiva jos
sivut olisivat englanniksi, kun eesti ja venäjä ovat hiukkasen
ruosteessa. Mutta kuvat ovat sen verran hyvät että ehkäpä niiden
avulla uskaltaa ryhtyä purkutöihin. Niin että sbaziba vaan kovasti.
--
Baggie

- = J I M I = - fbk

Kiinnostaa myös. Kerro lisää.

nimimerkki: "samavika A70:ssä."

Manu Johansson

- = J I M I = - wrote:

> Kiinnostaa myös. Kerro lisää.
>
> nimimerkki: "samavika A70:ssä."

Sama vika oli omassakin kun sellaisen omistin. Tosin tämä ei vissiin ole se
minkä Canon huoltaa.

Katsokaapa noita linkkejä:

http://www.digitalcamera-hq.com/canon-powershot-a70-reviews.html

<- Tuolla on postaus (Great for two years but now intermittent lines, and
purple to black pics), missä joku kertoo korjanneensa kameransa kiristämällä
etsimen lähellä olevan reiän kautta jotain ruuvia. Takakannen irroittaminen
riittää. Huom! jos avaatte A70 kameran, jättäkää kamera kuvaus-asentoon.
Rikoin omastani tämän kytkimen kun olin jättänyt sen katselutilaan.

http://www.canon-asia.com/index.jsp?fuseaction=image-phenomena_notice

<- tuolla on Canonin ilmoitus kennovikaisten ilmaisista huolloista.

Ilmeisesti ilmaiseen huoltoon oikeuttava vika aiheuttaa tämänlaisia kuvia:
http://static.flickr.com/37/82062468_c8653fd1fc_m.jpg

Janne Saarijarvi

Jun 14, 2006, 1:14:44 PM6/14/06

> Kannattaa varmaan irroittaa kaikki lattakaapelit liittimistään ja
> puhdistaa
> esim. pumpulipuikolla+isopropyylialkoholilla (saa mm.apteekista).

ja n kertaa halvemmalla kun ostaa halpaa polttoaineenjäänestoa, joka on
tarkoitettu bensamoottoreille, joka yleensä on raakaa isopropanolia...
Merkkiä en muista esim sellainen musta litran muovipullo...

janne

Jaska Jokunen

Jun 14, 2006, 5:10:37 PM6/14/06
Manu Johansson kirjoitti:
Tämähän se! Otin yhteyttä Jas-tekniikkaan ja kerroin tarkkaan oireet.
Lähetin heille kameran.
Kertoivat korjauksen menevän Canonin piikkiin. Lähipäivinä pitäisi
saada A70:n takaisin :)

J J

KV

Jun 14, 2006, 5:16:40 PM6/14/06
Tuosta kennoviasta on asiaa myös Suomen Canonin sivuilla kun menee ko.
kameran self supporttiin. Kyse on lämpimässä ja kosteassa ilmastossa esiin
tuleva tiettyjen kennojen kontaktihäiriö (mm. A60, A70 ja jotkut
MiniDV-kamerat), joka korjataan tuotevastuun mukaan vaikka takuu olisi
ummessa. Itselläni oli yli kaksivuotias A60 (kuva ensin säti ja pimeni
viimein kokonaan) ja JAS-Tekniikka korjasi vielä ilman lähetyskuluja.
Kannattaa kysyä sieltä...
T: K.V.

"- = J I M I = -" <jimi.biim(fbk)gmail.com> kirjoitti
viestissä:448ffbd5$0$24845$39db...@news.song.fi...

mjk...@yahoo.co.uk

KV wrote:
> Tuosta kennoviasta on asiaa myös Suomen Canonin sivuilla kun menee ko.
> kameran self supporttiin.

Saisiko webbiosoitteen, en omin neuvoin moista sivua löytänyt, en
ainakaan suomenkielistä.

> [...]
> ummessa. Itselläni oli yli kaksivuotias A60 (kuva ensin säti ja pimeni
> viimein kokonaan) ja JAS-Tekniikka korjasi vielä ilman lähetyskuluja.

Missähän tämä JAS-Tekniikka vaikuttaa? Minulle olisi ehkä helpoin
mennä Canon Oy:n konttoriin Huopalahdentie 24 , 00351 Helsinki. Voiko
tämän asian hoitaa henk. koht käynnillä siellä vai miten? Tosin,
kun eilen sain nuo purkuohjeet (kiitos teille, nyyssäilijät), niin
vähän löysäilin ruuveja ja raottelin kuorta. Ei rohkeus ja aika
riittänyt täyspurkamiseen, joten ruuvasin ruuvit takaisin. Sen
jälkeen kamera ei ole pelleillyt, mutta vikahan voi palata, jos sitä
ei korjata kunnolla. Harmi, kun olen tuhonnut kaikki punasävyiset ja
punaraidalliset kuvani, en voi demonstroida vikaa.

Eli siis yhteenvetona: jos Canon PS A70-kamerassani on tämä
punaraita/punasävyvika, niin saanko sen korjattua veloituksetta, jos
kiikutan sen sellaisenaan Huopalahdentielle. Takuupapereiden
(ostokuitin) kanssa voisi tulla vähän etsimistä.
--
Baggie

Simo Salanne

mjk...@yahoo.co.uk wrote:

> Missähän tämä JAS-Tekniikka vaikuttaa?

http://www.jastekniikka.fi/

Simo S.

Pertti Heikkinen

mjk...@yahoo.co.uk wrote:

> Missähän tämä JAS-Tekniikka vaikuttaa?

Tämän tiedon löytäminen oli äärimmäisen vaikeaa ja kulutti työaikaani
lähes 15 sekuntia:

Turku – Maariankatu 1
Helsinki – Mannerheimintie 160 B, 4. krs

Martti

Jun 15, 2006, 4:23:32 PM6/15/06
Aika optimistinen tuo lähipäivinä lähetin omani saman vian johdosta viime
kuun lopussa ja kyselyyni 14.05.2006 vastattiin että ehkä ensi viikolla
tekevät sille jotain (keskimääräinen huoltoaika kuulema 2 viikkoa) .

tv Martti

Jaska Jokunen

Jun 15, 2006, 5:16:32 PM6/15/06
Martti kirjoitti:
Niinpä, kun en maininnut milloin sen lähetin. Kerron sen nyt:
vähän yli kolme viikkoa sitten. Mutta ei silti paha juttu, kun
kyselin sitä aikaisemmin, niin kertoivat, että siihen on tilattu
kenno. Se vaihdetaan Canonin piikkiin. Lähipäivinä sitä edelleen
odottelen :)

J J

Osmo R

Jun 18, 2006, 4:53:15 PM6/18/06

Oliko tämä vitsi? Desin pullo isopropanolia maksaa apteekissa n.
viitosen. Se kyllä riittää ja on takuulla puhdasta toisin kuin
joku jäänestoaine.

Osmo

Janne Saarijarvi

Jun 19, 2006, 3:26:46 PM6/19/06

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> wrote in message

> Oliko tämä vitsi? Desin pullo isopropanolia maksaa apteekissa n.
> viitosen. Se kyllä riittää ja on takuulla puhdasta toisin kuin
> joku jäänestoaine.

Se litran pullo maksaa pari euroa (about, hihasta), ja on noin 100%
isopropanolia, ihan kuten apteekissakin oleva.
Tässä ei-ajoneuvolaatua:
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2699%3b2700#
Tässä ajoneuvolaatua:
http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/50542.pdf

Molemmat sisältävät vain ja ainoastaan isopropanolia, denaturointia se kun
ei luonteestaan johtuen tarvitse. Mutta toki apteekista voit ostaa jos
hienommalta tuntuu. Aiemmassa duunissani tuota käytettiin ihan kohtuullisia
määriä eräässä prosessissa, ja siellä ostettiin "isopropanolia"
järjettömällä hinnalla, kunnes aloin hankkimaan Algolilta samaa kamaa 10l
kanistereissa noin 10% hinnalla "autokemikaalina". Hyvin toimi, ja miksei
olisi toiminut, isopropanoli kun on isopropanolia... Tietysti kannattaa
katsoa mitä siinä purkissa lukee, esim Korrek jäänestossa on "30-100%
etanolia...", jonka vuoksi siinä on denaturointiaineena isopropanolia ja
kenties jotain muuta "kivaa", sama koskee Masinoliakin..
Ainakin perheessä, jossa on kolme alle kouluikäistä on loppupullolle ollut
monta kertaa käyttöä sekalaisten tussisotkujen siivoamiseen jääkaapin
ovesta, seinistä, parketista, jne sekä mm fonduepadan alla, tai vaikka
grillin sytyttämiseen ilman petrolin käryä. Kannattaa kuitenkin muistaa että
alkoholi on palaessaan aika petollista, sitä kun ei välttämättä edes näe,
toisaalta sammutus sujuu näppärästi vedellä riskeittä...

Janne

Jaska Jokunen

Jun 20, 2006, 4:52:24 PM6/20/06
Jaska Jokunen kirjoitti:
No niin, sain sen kameran jo viime viikolla.
Siihen oli vaihdettu kuvakenno ja sen liitin.
Canon kustansi :)
Minun tapauksessani kannatti lähettää, kun ei "ollut kiire" käyttää
kameraa. Mielestäni Jas-tekniikalta ja Canonilta hyvää toimintaa,
aikataulusta huolimatta!

J J