Kuuta ja aurinkoa digikameralla?

Markus Peltola

Jun 1, 2006, 2:24:32 PM6/1/06
On tuossa jo hetken aikaa pienessä päässä liikkunut ajatus
koittaa kuuta ja aurinkoa kuvata, mutta mahtaneeko tuo onnistua?

Onko mahdollista ja jos niin lisävarusteita tarvisi olla?

T:Markus

Pasi Savolainen

Jun 1, 2006, 2:53:29 PM6/1/06
Markus Peltola <markus....@pp.inet.fi> writes:

> On tuossa jo hetken aikaa pienessä päässä liikkunut ajatus
> koittaa kuuta ja aurinkoa kuvata, mutta mahtaneeko tuo onnistua?

Kuuta kuvasin sellaisella yhdistelmällä kuin 1.5 -kertoiminen runko,
2x -telejatke ja 300mm -halpisputki. Yhteensä noin kinon 900mm
vastaava.
Tulos tuossa, käytännössä täysi ruutu, rungon resoluutio ~3mpix, tuossa
tietenkin pienemmän kokoinen.
<http://varg.dyndns.org/psi/random/kuu-1.5x2x300mm-900mm-equiv.jpg.html>

Pitkäksi valotusaika ei tainnut mennä, kuuhan on käytännössä
'aurinkoinen' maisema.

> Onko mahdollista ja jos niin lisävarusteita tarvisi olla?

Olen aikanaan kokeillut kuvata aurinkoa niin että oli kaksi
polarisaattoria päällekkäin ja estosuunnassa, filmille, lopputulos oli
kuitenkin puhkipalanut. Voisin huomenna kokeilla nyt digille, jos tulee
oikeanlainen sää :)

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>
Vivake -- Virtuaalinen valokuvauskerho <http://members.lycos.co.uk/vivake/>

"..läksimme Irinan kanssa Gramexin talvikauden avajaisiin saamaan kehuja
tekijänoikeuslaista. Se olikin tosi terapeuttista, sillä niin paljon tuli
asiasta aikanaan negatiivista palautetta. Nyt sai paistatella ihanien
miesten vuolaissa kehuissa."
kansanedustaja Rosa Meriläinen blogissaan 22.11.2005

Pertti Heikkinen

Jun 1, 2006, 4:35:57 PM6/1/06
Pasi Savolainen wrote:

> [...]
> vastaava.
> Tulos tuossa, käytännössä täysi ruutu, rungon resoluutio ~3mpix, tuossa

Tossa on yksi extempore käsivaralta napattu:

<https://mail.mecsel.fi/gallery/rengastus/KR_11>

Cropattu ja terävöity, mikä näkyy mm. taivaan huimana kohinana, mutta
koetankin vain sanoa, ettei kuun kuvaaminen nyt niin kovin kummoista
välineitöä vaadi.

Petri Lopia

Onhan se mahdollista:
Kuuta: http://www.petrilopia.net/moon/
Aurinkoa: http://www.petrilopia.net/sun/

Jos kuuta kuvaat niin suosittelen kaukoputke(a/n) tai
kiikareiden läpi kuvaamista.

Ja kirkasta aurinkoa kuvattaessa on muistettava aina aurinkofiltteri tjsp.
optiikan eteen ennenkuin aletaan sihtailemaan taivaalle.

(Olisi muuten tuo käyttämäni kaukoputki myynnissä kamerasovitteineen
ja aurinkosuotimineen... )

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
StormChasing/Lightning, Firework, Sun, Moon, Nature etc. Photos

Petri Lopia

On 2006-06-01, Markus Peltola <markus....@pp.inet.fi> wrote:

Canon 20D + 100-400mm ja muistaakseni 1.4x TC käsivaralta:
http://www.petrilopia.net/moon_hand.jpg

Eli ei sitä hirveämpiä lisävarusteita välttämättä tarvitse =)

Einari

On Thu, 01 Jun 2006 21:53:29 +0300, Pasi Savolainen <ps...@iki.fi>
wrote:

> [...]
>polarisaattoria päällekkäin ja estosuunnassa, filmille, lopputulos oli
>kuitenkin puhkipalanut. Voisin huomenna kokeilla nyt digille, jos tulee

Riippuu vähän millaista aurinkokuvaa haluaa.
Taiteellista punaista auringoa voi kuvailla auringonnousun/laskun
aikaan kun ilmakehä/pilvet/yms voivat toimia suodattimena.

Muuten suosittelen kyllä oikean aurinkosuodattimen hankkimista:
http://www.teknofokus.fi/Astro/Akalvo.htm
Tämän avulla ja tarpeeksi pitkällä polttovälillä voi saada vaikka
auringonpilkkuja kuviin (tosin nyt elämme augonpilkkuminimin aikoja
jolloin pilkut ovat vähissä).

Aurinkokuvauksesta:
http://www.astronetti.com/astrofoto/aurinkokuvaus.htm

Kuukuvauksesta:
http://www.astronetti.com/astro/faqafoto.htm#kuu

Einari
(poista spamjarru jos vastaat sähköpostilla)

Mika Iisakkila

Einari <tap...@NOSPAM.mikropc.net> writes:
> [...]
> Tämän avulla ja tarpeeksi pitkällä polttovälillä voi saada vaikka
> auringonpilkkuja kuviin (tosin nyt elämme augonpilkkuminimin aikoja

Saa niitä paskemmillakin vehkeillä:

http://users.tkk.fi/~iisakkil/kuvat/pimennys/

(tuo kaukoputki tosin ei ollut paska eikä halpa, mutta se ei
varmaankaan tuossa laatuun paljon vaikuttanut...)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Pasi Ojala

On 2006-06-02, Mika Iisakkila <mika...@pingrid.fi.invalid> wrote:
> Saa niitä paskemmillakin vehkeillä:

Esim. videokameralla:
http://www.iki.fi/a1bert/Aurinko/

No, 20x optinen zoomi tietenkin vähentää laitteen paskuutta.

Mylar-kalvosta askartelee äkkiä aurinkosuodattimen laitteeseen
kuin laitteeseen.

Täydellisen pimennyksen aikana suodatinta ei tietenkään tarvita.

-Pasi
--
/Elayne felt the smallest stab of -- not quite jealousy; jealousy was
out of the question, for them -- just irritation that Min had had so

Osmo R

Petri Lopia wrote:

> Jos kuuta kuvaat niin suosittelen kaukoputke(a/n) tai
> kiikareiden läpi kuvaamista.

Laitetaanko nämä kiikarit jotenkin peräkkäin vai miksi yksi
kiikari ei riitä :-)

Osmo

Petri Lopia

On 2006-06-03, Osmo R <ok...@hotmail.com> wrote:
> Laitetaanko nämä kiikarit jotenkin peräkkäin vai miksi yksi
> kiikari ei riitä :-)

Lisää zoomia kato ;-)

Pasi Ojala

On 2006-06-03, Osmo R <ok...@hotmail.com> wrote:
> Laitetaanko nämä kiikarit jotenkin peräkkäin vai miksi yksi
> kiikari ei riitä :-)

Tietenkin jotta voisi vaihtaa suurennosta.

Kanttori

Jun 3, 2006, 1:33:58 PM6/3/06

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> wrote in message

Hassu?
Miksi yks farkku ei riitä?

Mika Yrjola

Markus Peltola <markus....@pp.inet.fi> writes:

Kuten muutama onkin jo todistanut, niin hyvin onnistuu. Kuun suhteen
valotuksessa se klassinen Sunny f/16 - sääntö on ihan hyvä lähtökohta;
auringon valaisema kivimollukkahan se pohjimmiltaan on.

Pari omaa kuuotosta joukon jatkoksi vielä, vaikka parempiakin on jo
muiden toimesta näytetty:

http://koti.mbnet.fi/myrjola/photos/digital/temp/wavelet_4_images.jpg

http://koti.mbnet.fi/myrjola/photos/digital/temp/taysikuu3.jpg

Ensimmäinen on lainassa olleella 80-200mm putkella ja Canon EOS
20D:llä useammasta kuvasta kasattu ja wavelet - terävöitetty, toinen
on samalla rungolla ja 70-300 DO:lla napsaistu, kummassakin polttoväli
tapissa. Parista huomaa sinänsä hyvin sen, että täysikuu on lähes
totaalisen varjojen puuttumisen johdosta 'tylsempi'.

Jorma Koski

Jun 4, 2006, 2:58:10 PM6/4/06
"Markus Peltola" <markus....@pp.inet.fi> wrote in message

parin tonnin lisävarusteilla saa jo protuberanssitkin näkyviin

http://www.ursa.fi/~koski/equipment/coronado/index.html

Jorma Koski

Osmo R

Jun 4, 2006, 4:28:13 PM6/4/06
Kanttori wrote:

> Hassu? Miksi yks farkku ei riitä?

Farkut tai housut on monikollinen sana. Kiikari ei ole.
Kiikarit käsittää vähintään kaksi kiikaria.
Siis "kiikari" on kuin "polkupyörä". Et kai sano "polkupyörät"
vaikka siinä onkin kaksi pyörää.

http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2006/kielii2006_14.shtml

Osmo

Harri Mäkinen

Moi,

Kun noin hyvin tiedän nää asiat, panepa tähän vastauksesksi samantien
muistakin vastaavista suomen kielen sanoista, että me tumpelot oppisimme.
Harri