Re: Syväterävyys

2 katselukertaa

Henrik Herranen

lukematon,
19.5.2010 klo 9.14.1919.5.2010
vastaanottaja
Vastaan vanhaan viestiin, mutta vastaanpa kuitenkin.
Siksi lainaus on epᅵtavallisen pitkᅵ.

Juhani Varemo <juh...@kuivanto.fi> writes:
> [...]
> kuva-alan, tarkennan siihen ja otan kuvan. Tausta katoaa tï¿œysin.
>
> Zoomaan laajakulmapᅵᅵhᅵn pᅵin ja otan jᅵlleen kuvan kukasta ja taustasta.
> Molemmat ovat lᅵhes yhtᅵ tarkkoja, kukka tietysti on pieni keskellᅵ
> maisemaa.
>

> Jos nyt tᅵmᅵn jᅵlkimmᅵisestᅵ kuvasta rajaan (croppaan) sen kukan ja sitten
> tarkastelun helpottamiseksi skaalaan ne samankokoisiksi (joko toista
> pienentᅵen tai toista suurentaen) niin kyllᅵhᅵn nᅵmᅵ kaksi kuvaa nᅵyttᅵvᅵt
> ihan erilaisilta. Nimenomaan sen taustan suhteen. Ja kokeessa ei muutettu

Sinᅵ kuitenkin muutit polttovᅵlin lisᅵksi myᅵs aukkoa. Et
vᅵlttᅵmᅵttᅵ aukkosuhdelukua, mutta itse aukko muuttui.
Selitys alla.

Jos otat kuvat samalla aukolla (joka siis mitataan vaikkapa
millimetreissᅵ, mutta ei F-luvulla), ovat laajakulmakuvan
leikkaaminen ja teleobjektiivin kᅵyttᅵ ekvivalentteja tapauksia.

Eli ota kuva 24mm f/1.4-objektiivilla aukkoluvulla f/1.4
(aukko on 24 mm / 1.4 = 17 mm). Sitten ota toinen kuva 300mm-
objektiivilla aukkoluvulla f/18 (300 mm / 18 = 17 mm).
Jos nyt leikkaat 24-millisellᅵ otetun kuvan rajauksen
vastaamaan 300-millistᅵ, ovat kovien rajaus, perspektiivi
ja syvï¿œterï¿œvyys tarkalleen samanlaiset.

Valitettavasti kᅵytᅵnnᅵssᅵ asia ei ole aivan niin kᅵtevᅵᅵ,
koska uudelleenrajatusta kuvasta on poistettu yli 99%
pikseleistᅵ.

Pienemmillᅵ suhteilla laskelmat ovat myᅵs kᅵytᅵnnᅵssᅵ
relevantteja. Voidaan laskea, ettᅵ 35 mm:n Full Frame
-kameralla 135mm f/2 -objektiivilla tᅵydellᅵ aukolla
otettu kuva on ekvivalentti 1.6-croppikennoisella otetun
85mm f/1.2:n kanssa. Samat laskelmat pï¿œtevï¿œt myï¿œs
jᅵrkkᅵreiden ja pokkareiden vᅵlillᅵ, joiden vᅵlinen
crop-kerroin vaihtelee tyypillisesti 5:n ja 8:n vᅵlillᅵ.

- Henrik

(follarit digivalokuvaryhmᅵᅵn)

--
Good signatures never die, they just fade away

Juhani Varemo

lukematon,
19.5.2010 klo 14.21.3919.5.2010
vastaanottaja
Henrik Herranen wrote:

> Valitettavasti käytännössä asia ei ole aivan niin kätevää,

> koska uudelleenrajatusta kuvasta on poistettu yli 99%

> pikseleistä.

OK.

Tästä tulee mieleen "toimiihan se käytännössä, mutta entä teoriassa? "

<juhani>

Vastaa kaikille
Vastaa kirjoittajalle
Lähetä edelleen