Digik. käyttö monitorin värilämpötilasäätöön?

Oiva Hakala

Tässä mieleen on joskus tullut kenties kerettiläinen ajatus yrittää säätää
monitorikuvan värilämpötilaa digijärkkäriä käyttäen. Kameroissahan on
etukäteen aseteltuja kiinteitä valkobalanssiarvoja ja ainakin omassa myös
yksi tallennettava custom-sellainen.

Eli vaikka nyt sitten kuvata se xerox-paperi puolipäivän auringovalossa (ei
ylivalottaen), lukita valkobalanssi siihen, sitten monitorin ääreen ja
kuvaamaan ja säätämään niin että valkoisen nautraalin väripiikit osuvat
kohdalleen.

Tai sitten käyttäen kameran kiinteitä valkobalanssiarvoja.

Kommentteja?

Oiva

Petri Kekkonen

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> wrote:
> Kommentteja?

Auringonvaloa tuntuu olevan niin monen väristä että itse lähtisin ehkä
liikkeelle pitäen referenssinä vaikka salamavaloa. Tosin siinähän taas voi
olla joku ikävä virhe.

Mutta muuten tätä voisi kokeilla vaikka heti tänään. RAW:na epäterävä kuva
valkoista näyttävästä monitorista ja sitten siitä pipetillä WB RAW-softassa
niin näkee suoraan jonkinlaisen arvauksen värilämpötilasta Kelvineinä. Ei
varmaankaan absoluuttinen, mutta suuntaa antava kyllä. Ja ainakin eri
monitorien vertailuun hyvin sopiva.

Töissä olen kalibroinut pari TFT:tä niin niitä voisi ainakin verrata
keskenään ja kotimonitoriin. Ja myös verrata jotain monitorin näyttämää
keskiharmaata monitorin näyttämään valkoiseen. Ainakin TFT:llä noissa voi
olla selviä eroja.

- Petri

paul...@yahoo.com

Oiva Hakala kirjoitti:

Mikä tuon operaation tarkoitus olisi? Miksi haluaisit säätää
sen värilämpötilan jonkin väärän ympäristön mukaiseksi?
(Siis esim. auringonvalon mukaan, jos katselet monitoria
keinovalosssa.)

Monitorissahan on (jos on) värilämpötilan säätö sen vuoksi,
että monitorin värilämpötilan voisi säätää samaksi kuin
on ympäristön valaistuksessa, johon silmä on mukautunut.

Okea tapa säätää valkobalansi on, että laitat sen paperiarkin
siihen monitorin viereen ja säädät monitorin valkoisen
saman sävyiseksi kuin paperin valkoinen.

--
Pauli

Oiva Hakala

<paul...@yahoo.com> wrote in message
Oiva Hakala kirjoitti:

[...]

Hmm, tuota joo. Itse kun teen ne vähät kuvankäsittelyt aika hämärässä, ja
aika neutraalissa ympäristössä. Sammutan tästäkin tuvasta valot, ja laitan
kaihtimet kiinni, kun teen jotain, jolla on jotakin merkitystä.

Monitorissa on tietty lämpötilasäädöt joillekin astelukemille, mutta kuinka
hyvin ne sitten pitävät paikkansa, on kokonaan toinen juttu. Tuskin
mitenkään hyvin ovat jo muutaman vuoden vanhassa laitteessa.

Tarkoituksenani oli vain kysäistä, miten hyvin ko. menetelmä itse asiassa
toimisi. En ole menetelmällä säätänyt mitään, vaan käyttänyt omia silmiäni
tähän asti (musta piste, gamma, värilämpötila). Oiva

Timo Autiokari

Oiva Hakala wrote:

> Tässä mieleen on joskus tullut kenties kerettiläinen ajatus
> yrittää säätää monitorikuvan värilämpötilaa digijärkkäriä
> käyttäen.

Jos oletetaan hyvin profiloitu kamera niin kyllä sillä oikealle
hehtaarille pääsee mutta näköaisti ei niin huonoa tarkkuutta hyväksy.

> Eli vaikka nyt sitten kuvata se xerox-paperi puolipäivän
> auringovalossa (ei ylivalottaen), lukita valkobalanssi siihen,

Auringon suora valo on keskipäivän aikaan 5000K paikkeilla. Päivänvalo
(avoimessa varjossa tai puolipilvisellä säällä varjossa keskipäivän
aikaan) on about 6500K.

Monitori on parasta säätää samaan värilämpötilaan kuin mikä on RGB
työtilan värilämpötila (esim sadRGB ja AdobeRGB omaavat D65 eli 6500K
värilämpötilan). Näin kannattaa tehdä siksi että Photoshop ei osaa
käsitellä värejä täysin oikein siinä tapauksessa että monitorin
värilampötila eroaa RGB työtilan värilämpötilasta. Tästä pääsee helposti
jyvälle esim niin että luo kaksi uutta dokua (File/New) valitsee
kummallekin backgound = White ja toiselle esim sadRGB profiilin ja
toiselle ProPhotoRGB profiilin. Sitten vertailu vierekkäin. sadRGB on
D65 profiili kun taas ProPhotoRGB on D50 profiili. Mutta kas kummaa
Photoshop näyttää sekä D65 että D50 valkoisen aivan täsmälleen
samanlaisena. Vähän enemmän pitää mellastaa varmistaakseen että kyseessä
on virhe. On se.

Ammattipuolella elää sitkeasti se vanha/vankka/luutunut käsitys että
monitorit kannattaa säätää 5000K:iin eikä esim 6500K:iin _sentähden_
että se olisi värinhallinnan kannalta parempi. Mutta värinhallinta kyllä
toimii merkittävästi paremmin kun työtila & monitori on D65:ssä, D50:n
käyttö mm syö osan näytön dynaamiikasta. Mutta ongelma on ettei
(vieläkään juuri) ole värinhallintaan soveltuvia "jatkuvaspektrisiä" D65
valonlähteitä, erityisesti loisteputkia, niitä on perinteisesti ollut
vain D50 speksillä, D65 putket ovat hankalampia valmistaa ja niillä on
heikompi muunnoskerroin. Ja kun kaikessa tulostukseen liittyvässä
tarvitaan tuo työtilaa vastaava valaistus tulosteen tarkastelua varten
niin tuo D50 koetaan sitten pakkovalinnaksi. Tämän ongelman kyllä voi
nykyisellä värinhallinnalla helposti kiertää niin että on mahdollista
työskennellä D65:ssä ja tarkastella sitten tuloste-ruutuvastaavutta
siten että tuloste on valaistu D50 valonlähteellä (ja simuloidaan siksi
ajaksi D65 ruutukuva D50:iin).

No niin, takaisin aiheeseen, kannattaa säätää referenssin avulla
näköaistia vertailevana instrumenttina käyttäen tai sitten hankkia
tarkoitukseen soveltuva HW+SW paketti, sellaisten hinnat alkavat
jostakin 6500e ylöspäin.

Timo Autiokari

Oiva Hakala

"Timo Autiokari" <timo.au...@aim-dtp.net> wrote in message

> Jos oletetaan hyvin profiloitu kamera niin kyllä sillä oikealle
> hehtaarille pääsee mutta näköaisti ei niin huonoa tarkkuutta hyväksy.

Tätä minä oikeastaan ajoin takaa. Kuitenkin, kuten Petri aiemmin totesi,
digikamerasta voi olla hyötyä kun tarpeeksi iteroi. Omat näyttöni on
säädetty K 6500:aan, olen niihin sellaisenaan varsin tyytyväinen. Nykyinen
ruudun säätämiseen tarkoitettu gamma-kuvasi on sen verran hyvä myös, että
sillä on perin helppo saada kanavakohtaisestikin säätö aikaiseksi verrattuna
Adobe Gamman pikkuruisiin neliöihin. Adobe Gammalla silti sen säädön tietty
teen, kuitenkin käyttäen em. taustakuvaasi.

No, niin tai näin, kuvauksellista kesää itse kullekin. Äskeisen lomamatkan
kokemuksilla luultavasti seuraavilla puhtaasti perhelomilla taitaa olla
filmikamera vain matkassa. Rajut kontrastit on paljon helpompi hallita, eikä
tarvitse ottaa useita kuvia valotuksen varmistamisen takia. Nyt oli mukana
sekä digi(järkkäri) että filmisellainen, ja ah kuinka paljon huolettomampaa
se filmille kuvaaminen onkaan :) Oiva