Google 網路論壇不再支援新的 Usenet 貼文或訂閱項目,但過往內容仍可供查看。

Kortteenpohja ja Tabell'

瀏覽次數:214 次
跳到第一則未讀訊息

miisukorte

未讀,
2002年5月6日 下午6:02:282002/5/6
收件者:
Olen suhteellisen tuore sukututkija ja minua kiinnostaisivat seuraavat
asiat:

Kortteenpohja:
Tämä on oman sukuni nimi (Pirkanmaalla). Haluaisin tietää että onko sama
sukunimi käytössä myös jollain muulla suvulla. Itse en ole siihen törmännyt
vielä missään. Tietääkseni nimi on käytössä vain viidellä tai kuudella
ihmisellä.
Mikäli joku tästä jotain tietää niin olisin kiitollinen kaikista tiedoista.

Tabell'-suku:
Äitini puoleinen suku joka on lähtöisin Kiuruvedeltä. Tiedän että sukua on
tutkittu ainakin omasta sukuhaarastani kantaisään saakka (Pekka Pekanpoika
Kärkkäinen, pojat Pekka Kärkkäinen s.1730 ja Paavo Kärkkäinen s. 1736. Pekka
ja Paavo muuttivat myöhemmin nimensä muotoon Petter Tabell' ja Paul
Tabell'.)
Suvun aktiivisimmat jäsenet ovat myös pitäneet sukukokouksia. Itse en ole
niihin koskaan osallistunut.

Käsiini sattui joitakin vuosia sitten kopio kirjeestä jonka oli lähettänyt
Tabell'-suvulle eräs englantilainen nainen (en muista nimeä, eikä kirje ole
tällä hetkellä hallussani). Hän tiedusteli mahtaako eräs hänen esi-isänsä,
skotlantilainen kauppalaivaston kapteeni Bartholomew Tabell' olla samaa
sukua kuin Kiuruveden Tabell'it. Minulla ei ole tiedossa vastattiinko
naiselle ja mikä on tämän Bartholomew Tabell'in suhde sukuun.
Minua kiinnostaisi lähinnä tietää miten laajalle Tabell'-suku on levinnyt ja
onko se levinnyt myös Suomen rajojen ulkopuolelle? Lisäksi olen kiinnostunut
siitä miksi veljekset Pekka ja Paavo muuttivat nimensä?
Kiitän myös etukäteen tätä asiaa koskevista tiedoista.

Sari Taipale

未讀,
2002年5月13日 清晨5:46:372002/5/13
收件者:

viestissä:ab6uda$619$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Olen suhteellisen tuore sukututkija ja minua kiinnostaisivat seuraavat

Hei!
Tämä on testivastaus. (Liittyy kysymykseesi aloittelijat-ryhmässä).

Panu Mäkinen

未讀,
2002年5月28日 下午4:36:412002/5/28
收件者:
miisukorte <miisu...@tintti.net> wrote:

> [...]
> vielä missään. Tietääkseni nimi on käytössä vain viidellä tai kuudella

Puhelinluettelo on helppo ja kohtalaisen luotettava tietolähde.
Sen mukaan Kortteenpohja-nimisiä henkilöitä on Porissa yksi,
Luopioisissa kaksi ja Tampereella kaksi.

-pm

--
_/ _/ _/_/_/ _/ _/
_/_/_/ _/_/_/ _/_/

J H

未讀,
2002年5月29日 下午4:26:312002/5/29
收件者:

miisukorte kirjoitti viestissä ...

> [...]

niin olisin kiitollinen kaikista tiedoista.>
>Tabell'-suku:
>Äitini puoleinen suku joka on lähtöisin Kiuruvedeltä. ..

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu ja sukunimikartta ovat oivia näissä
tutkimuksķssa: ks www.vaestorekisterikeskus.fi .
jaana

Erkki A Tikkanen

未讀,
2002年5月30日 凌晨2:56:442002/5/30
> [...]

> siitä miksi veljekset Pekka ja Paavo muuttivat nimensä?
> Kiitän myös etukäteen tätä asiaa koskevista tiedoista.

************************

Hei vaan,
Sirkka ja Jarmo Paikkala kirjoittivat Kiuruvesi-lehdessä 22.5.1985 (koko
artikkeli löytyy netissä SSS:n sivuilta) mm. seuraavaa Tabell-nimen alusta:

Vuonna 1770 kirjattiin nimittäin Iisalmen komppanian ruodun 44 sotilaaksi
Paavo (Pål) Kärkkäinen (1735-1800), joka sai sotilasnimekseen Tabell.
Kyseinen ruotu on ehkä ollut koko 1760-1uvun ilman vakinaista sotilasta sen
jälkeen, kun Sulkavan suunnalla asunut Antti Carell sai eron 1750-luvun
lopulla. Tämä Antti oli palvellut ruotuaan peräti 33 vuotta.

Paavo Tabell ei kuitenkaan niin pitkään sotilaana viipynyt, sillä ainakin
vuonna 1773 mainitaan ruodussa jo Yrjö (Jöran) Stålt. Vaimon Paavo sai
Kalliokylässä asuneen korpraali Vilppu tai Hilppa (Philip) Häggströmin,
alkujaan Kinnusen, tyttärestä Liisa Häggströmistä.

Velikin alkoi käyttää

Myös Paavon Pekka -veli (1730-1784) alkoi käyttää Tabellin nimeä. Pekka oli
puolestaan hommannut emännäkseen Keiteleen Vuonamonlahdessa syntyneen Aune
(Agneta) Saastamoisen. Veljekset olivat syntyneet Jysynmäessä, ja niin
heidän isänsä (1700-1735) kuin isoisänsäkin (1672-1735) olivat talollisia ja
kummankin nimenä oli Pekka Kärkkäinen. Äitinsä puolelta veljekset olivat
Kolehmaisia.

*************
Oletko muuten tutustunut Kärkkäisten suvun viimeisimpiin sukukirjoihin,
siellä on Kärkkäisiä tutkittu tosi paljon. Mm. minun esivanhempiini kuuluu
Kiuruveden Kärkkäisiä ja mm. tämän Paavon puoliso Liisa Häggström on
esiäitini sisar (tämä sisar meni naimisiin erään Väisäsen kanssa).

Erkki Tikkanen

miisukorte

未讀,
2002年5月30日 下午5:54:402002/5/30
收件者:

"Erkki A Tikkanen" <erkki.t...@detria.fi> kirjoitti viestissä

> Hei vaan,
> Sirkka ja Jarmo Paikkala kirjoittivat Kiuruvesi-lehdessä 22.5.1985 (koko
> artikkeli löytyy netissä SSS:n sivuilta) mm. seuraavaa Tabell-nimen
alusta:

Hei, Erkki, ja kiitokset vastauksesta...
Olenkin jo löytänyt mainitsemasi artikkelin SSS:n sivuilta ja tutustunut
Tabell-nimen historiaan.

> [...]
> Kiuruveden Kärkkäisiä ja mm. tämän Paavon puoliso Liisa Häggström on
> esiäitini sisar (tämä sisar meni naimisiin erään Väisäsen kanssa).

Kyllä, olen tässä vastauksia odotellessani ehtinyt tutustua myös Kärkkäisten
sukuun jonkin verran ja tilasin myös itselleni Kärkkäisten suku II:n jossa
myös Pekka ja Paavo Tabell mainitaan. Samalla selvisi myös että eräs hyvä
ystäväni on minulle sukua =) vaikkakin erittäin kaukaista ...

Näiden sukujen tutkiminen onkin aika helppoa sillä valmista
tutkimusaiheistoa on hyvin saatavilla, toisin kuin isän puoleisesta
suvustani, jonka sukunimikin on vielä suhteellisen nuori.

Kiitokset vielä avusta

Meri Kortteenpohja

timonen...@gmail.com

未讀,
2013年11月30日 上午10:28:572013/11/30
收件者:
Hei, jos tämä vielä toimii;olisin kiinnostunut yhteydenotosta. Isoäitini s. 1901 oli o.s Tabell ja kotoisin tietääkseni Kiuruvedeltä.Olen käynyt vuosia sitten sukututk.kurssit, mutta asia on jäänyt sp sis...@suomi24.fi

nict...@hotmail.com

未讀,
2016年4月30日 凌晨1:51:012016/4/30
收件者:
Hello,
My name is Nicole Tabell and I live in Australia. I just today found your post from years ago and wondered if you are still searching for Tabells? My great grandfather was Bartholomew Tabell and his son Ludvick came to Australia from Scotland. His son Raymond Rowe Tabell was born in Australia about 1919 and he was my grandfather (now deceased). So the Tabells have come al long way from Finland! Please contact me if you have more information about Bartholomew Tabell as it is hard fro me. Records are in Finnish.
Regards.

tjhen...@hotmail.co.uk

未讀,
2019年2月28日 下午3:07:392019/2/28
收件者:

Jeroma Tabell

未讀,
2023年4月25日 凌晨4:52:282023/4/25
收件者:
torstai 28. helmikuuta 2019 klo 22.07.39 UTC+2 tjhen...@hotmail.co.uk kirjoitti:
> Hi
> Email tjhen...@hotmail.co.uk

Olen Jeroma Tabell.
Asun nyt Tampereella.

1989 tapasin Hämeenlinnassa Kiuruvedeltä tulleen neitosen, Tabellin, joka kertoi
seuraavana kesänä tulevasta sukukokouksesta. Koska en tienyt suvustani juuri mitään,
läksin sitten Heinolaan. Kokoontuminen pidettiin SRKn kesämajalla. Siellä oli paljon
Kiuruvedelta tulleita. Eräs Hilkka Tabell oli tehnyt alustavia etsintöjään , jossa oli neljän
veljeksen tiedot, sekä jonkin verran hisroriaa heistä ja heidän jälkeläisistään.
Tutkailin sitä taulukkoa, mutta en löytänyt mitään yhteyksiä omaan sukuuni.
Siellä sovitttiin, että kahden vuoden kuluttua tavataan uudelleen, -Sysmässä.

Ne kaksi vuotta käytin sukututkimuksen tekoon.
SE oli yllättävän mielenkiintoista ja tuloksellista. Tässä tiiviisti se, mitä sain selville
suvustani, ja siinä samalla muidenkin Tabellien reiteistä. Etsin vain isä-pohjaisesti;
Aloitin omasta isästäni, hänen isästään jne....Aina vaan kauemmas ja kauemmas
menneisyyteen...

1700 -luvulla Suomi kuului Ruotsin alaisuuteen, - ja ruotsalaiseen Ruotuväki järjestelmään.
Suomalaisia nuoria miehiä kutsuttiin asepalvelukseen, eli ruotuväkeen.
Useimmilla ihmisillä tai suvuilla ei ollut siihen aikaan sukunimeä. Oli vain Pekka Eerikin poika,
Erkki Matin poika, Topi Jussinpoika jne...

Ruotuväessä hei oppivat nimet heidän sotilastehtäviensä mukaisesti:
Ne, jotka ylläpitivät jotain/ joitakin taulukkoja , kutsuttiin Tabelleiksi (Tabell on suomeksi taulukko).
He oppivat nopeasti: Kun Sotapäällikkö halusi nähd taulukon miesten lukumäärästä, muonasta,
hevosista, aseista, hän huusi : TABELL !
Silloin juosta kipitti tuleva Tabell esittämään yksinkertaisen taulukon, tukkimiehen kirjanpitonsa.

Aina kuullessaan huudon: Tabell, hän höristi korbiaan: Nyt puhutaan hänestä.
Hän omaksui olevansa tuo "Tabell"!
Siviiliin päästyään hän ei enää ollutkaan Olavi Matinpoika, vaan hänellä oli nyt uusi nimi: TABELL.

Kun tutkin tätä nimijuttua, eteeni tuli kolme eri Tabell.sukua, jotka eivät oleet (eivätkä ole) sukua keskenään.
Jaoin Tabellit kolmeen ryhmään sen mukaan, mistä ensimmäiset "tapaamani" Tabelllit olivat kotoisin:

1. Kiuruveden Tabellit
2. Vihdin Tabellit.
3. Siikajoen-Raahen Tabellit.

Lukumäärältään eniten on Kiuruvetisiä. Toiseksi eniten Vihtiläisiä ja kolmannen ryhmän Tabelleja oli juuri tuo
Austraaliaan muuttanut nainen, joka epätoivoisesti etsi juuriaan kirjeitse Suomesta. Hänen sukuhaaransa on
todennäköisesti sammunut...
( Hiljattain kuulin myös neljänsistä Tabelleista, joka/ jotka ovat olleet Venäjällä Stalinin vainojen kohteena (?)).

Sorry!
Tuli pidempi sepustus, kuin mitä tarkoitin.
Tämä on niin mielenkiintoinen aihe, että se tempaa minut aina mukaansa.
Olisi kiva kuulla oliko tässä mitään tuttua teille , oletteko aikaisemmin kuulleet.
Samoin se, missä olette nyt ?
Ollaanko sukulaisia !!

T: Jeroma Tabell
0 則新訊息