Suku-Torckel-Torkkel-Torkell

irma kuusisto

Olen tutkinut Muolaan, Koiralan kylästä lähtöisin olevia Torkkeleita. On
selvinnyt, että he ovat tulleet Muolaaseen 1760-luvulla. Kuka tietää,
mistä he ovat tulleet sinne ?
Otan kiitollisena vastaan muitakin tietoja heistä ja kylästä. Myös
Leipäsuon aseman seutuvilla asuneista.
Vastauksia voi lähettää myös sähköpostilla:
immukuu @hotmail.com

--
Tämä viesti lähetettiin Fourtalk.net-palvelusta (http://fourtalk.net).

Kari Karhi

Äitini on omaa sukua Torkkeli. Aikaisin Torkkeli,
jonka olen löytänyt, on Johan Torckel, Alakuusan
kylässä, jolle syntyi poika, Johan, vuonna 1729.
Johan junior kuoli alle vuoden vanhana.

Vanhemmalla Johanilla oli neljä poikaa, Michel,
Pohl, Simon, ja Anders, ja tytär Gertrud. He sitten
muuttivat muihin kyliin Muolaalla, joskaan en
Koiralan Torkkeleista mitään tiedä.

Huomaa, että Torckel nimi muutui joskus ennen
vuotta 1736 Jäskeläiseksi, ja sitten joskus 1760-
luvulla takaisin Torckeliksi.
Terveisin, Kari

vekkuli ketkutin

Kari Karhi wrote:

> Äitini on omaa sukua Torkkeli. Aikaisin Torkkeli,
> jonka olen löytänyt, on Johan Torckel, Alakuusan
> kylässä, jolle syntyi poika, Johan, vuonna 1729.
> Johan junior kuoli alle vuoden vanhana.

Asiasta toiseen :
Et ole sattunut törmäämään Kuusan kylien sukuun
joka on käyttänyt nimiä Tusa ja Tuusa?!
Olisin kiinnostunut jos yhteyksiä löytyy...

Åsa Åhl

vekkuli ketkutin kirjoitti

> Asiasta toiseen :
> Et ole sattunut törmäämään Kuusan kylien sukuun
> joka on käyttänyt nimiä Tusa ja Tuusa?!
> Olisin kiinnostunut jos yhteyksiä löytyy...

Heip!
Minun esi-isiäni Hiskin mukaan olivat:
aviopari Anders Gör.sn. Torckel & Anna Matts.dr. Tuusa
Heidät on vihitty 19.10.1828
Anna oli Kuusasta (Tuusa nimisestä talosta) ja Anders Peippolasta

He saivat Hiskin mukaan 10 lasta, joista yksi oli Maria Torckel.
Maria Torckel sai kaksi aviotonta poikaa, joista jälkimmäinen, Adam/Aatami
on isoisäni isä...

Ehkä olemme kaukaista sukua... :)
Terkuin
Åsa

irma kuusisto

Torkell-suku on haarautunut 1760-luvulla. Koska sukusi on Peipolasta ja
minun Koiralasta, niin olemme ehkä viiden polven takaa sukua. En ole
vielä ehtinyt tarkistaa Göranin sukun jatkumista.
ter, immu

irma kuusisto

KIITOKSET kaikille, jotka olette vastanneet minulle. Olen päässyt
mukavasti eteenpäin.

vekkuli ketkutin

Åsa Åhl wrote:

Äidinäitini isän isän oli Pietari
Tuomaanp.Tuusa,s.28.5.1836 Muolaa Kuusa. Hänen
vanhempansa olivat
Tuomas Pietarinp.Tuusa ja Helena Hyytiäinen, vih.1822.
Tuomas main.vihityissä talollisenpojaksi Tuusan
talosta!
(Tuomaan vhmat ??? 1789 vih.Petter Tuusa ja Anna
Rämö.)

Åsa Åhl

Hei!
Tuo Anna Matts.dr.Tuusa syntyi v.1811 (kastettu 11.12.1811) Muolaassa
ja kuoli 11.1.1880 Muolaan Peippolassa.

Hänen vanhempansa olivat nimeltään:
Mats Henrs. Tusa ja Maria Peter.dr. Hotocka. (Kirjoitetaan myös Hodocka tai
Hotokka)
Heidät vihittiin 29.9.1797 Yläkusassa.

Heidän muita lapsiaan ovat Familysearch.org tietokannan mukaan myös:
Catharina TUSA Kastettu: 1 Jul 1806 Muolaa, Viipuri
Henric TUSA Kastettu: 11 Jul 1809 Muolaa, Viipuri
Johan TUUSA Kastettu: 20 Jun 1813 Muolaa, Viipuri

--------

Yhtymäkohtia sinun sukuusi en omastani näin ensinäkemältä löytänyt.
Osoitteesta http://www.familysearch.org/ löytyy muuten
Peter Tuusan ja Anna Rämön kolmen lapsen syntymäajat seuraavasti:

Staffan TUUSA
Syntyi: 30 Mar 1791
Muolaa, Viipuri, Finland
Isä: Peter TUUSA
Äiti: Anna RAMO

Matts TUSA
Kastettu: 5 Feb 1794
Muolaa, Viipuri, Finland
Isä: Pett TUSA
Äiti: Anna RAMO

Thomas TUSA
Kastettu: 12 Oct 1796
Muolaa, Viipuri, Finland
Isä: Pett TUSA
Äiti: Anna ROMU

Tämä viimeinen lienee sinun esi-isäsi Tuomas Pietarinpoika Tuusa.
---------
Yksi hyvä paikka löytää apua karjalaisten sukujen tutkimiseen on
Karjalaisten sukututkijoiden keskustelupalsta osoitteessa:

Terveisin

vekkuli ketkutin

Eikös Hotokka ollut myös kylän nimi.
Kyllähän ne samoja Tuusia(Tusia) ovat olleet,
tuskin samassa kylässä (Kuusa, Ala-Kuusa ja
Ylä-Kuusa ovat alunperin olleet yksi kylä)
on ollut kahta samannimistä sukua. Ei muuta kuin
rippikirjojen pariin..
Message has been deleted

Tero Vuorenala

Onkohan tämä asia edistynyt muuallakin kuin Geinissä.
Voiko Kuusa ja Kuosa liittyä jotenkin toisiinsa.
Entä Jääskeläinen ja Räsänen...
Onko Torkkeli, Torckel, Torkell... muuttanut Jääskelle ja tullut "takaisin" Jääskeläisenä... Niinkö se menee?
Onko kukaan "Torkkeli" tehnyt Y-DNA testiä?

Lauri Mäkelä

Minulta ainakin "mopo karkasi käsistä" ja ryhdyin listaamaan kaikkia Muolaan Torkkeli-sukuisia henkilöitä.
Nyt niitä on nyt jo lähes 600, mutta vieläkään ei ole selvinnyt, onko suvulla yhteys Torkkeli Knuutinpoikaan,
kuten mummoni aikoinaan väitti.

Varmaa tällä hetkellä on vain, että kaikki Muolaan Torkkelit polveutuvat Juho Mikonpoika Jääskeläisestä, jolla oli viisi lasta:
Koodi Nimi Paikka Synt Kuollut
1 Juho [Mikonpoika] Jääskeläinen Kuusaa n. 1675 ennen 1737
1.1 sn Paavo Juhonpoika Jääskeläinen Ala-Kuusaa 1698 26.12.1783
1.2 sn Mikko Juhonpoika Torkkel /Jäskeläin Ala-Kuusaa n. 1707 n. 1768
1.3 dr Kerttu Juhontytär Jääskeläinen Ala-Kuusaa n. 1718 13.2.1788
1.4 sn Simo Juhonpoika Torkkel e. Jääskeläinen Ala-Kuusaa 1719 10.3.1783
1.5 sn Antti Juhonpoika Torkkel e. Jääskeläinen Ala-Kuusaa [1727] 1789 jälk

Ensimmäisen kerran Torkkel-nimi esiintyy Juho Mikonpojan jälkeläisillä syntyneiden listassa 1736 ja viimeisen kerran Jääskeläinen nimi näkyy papin kirjaamana listoissani vuonna 1783. Esim. Paavo syntyy ja kuolee Jääskeläisenä, mutta on esim. 1733 esiintyy isänä sukunimellä Tårkeli. Koko tämän n. 50 vuotta, jonka aikana sukunimi vaihtuu, suku pysyy Muolaassa, joten muutosta Jääskeen ja takaisin ei ole kysymys. Oma tulkintani on, että suku päätti vaihtaa nimensä Torkkeliksi ja kesti lähes 50 vuotta, ennen kuin se saatiin vakiinnutettua myös kirkonkirjoihin.

Juho Mikonpoika Jääskeläisen lasten rinnalla esiintyy Punnuksen kylässä Antti Antinpoika Jääskeläinen (n. 1725 - 1786).
Hän ja hänen lapsensa eivät koskaan muuttaneet sukunimeään.

Yhtään Räsästä tai Kuosaa ei em. sukuhaaroissa esiinny.

terv. Lauri Mäkelä