Makkara saavuttaa lihan?

Kaj Stenberg

Mökillä tulee grillattua makkaraa, ja jo aikoja on löytynyt makkaroita joilla lihapitoisuus siinä 80 % kieppeillä.

Eilen olin tarjouksesta ostanut jotain "neljän pippurin", ja
paistoin "asian wok" rehusekoituksen kera. Pari kananmunaa päälle.
Lopputulos mainio.

No, siihen pointtiini: kallis liha on kallista. Huokean hintainen liha
on arpapeliä. Jotenkin alkaa tuntua siltä että mikäli en halua
yli-investoida niin laatumakkara olisi se tulevaisuuden tie. Makkaroiden
laadut sekä valikoima senkun nousee, ja - ennen kaikkea - on tasalaatuista.

--
Kaj

Pertti Kosunen

On 9/5/2018 1:19 PM, Kaj Stenberg wrote:
> No, siihen pointtiini: kallis liha on kallista. Huokean hintainen liha
> on arpapeliä. Jotenkin alkaa tuntua siltä että mikäli en halua
> yli-investoida niin laatumakkara olisi se tulevaisuuden tie.

Joku kassler esimerkiksi on melko halpaa ja vaikea pilata. Tiedä sitten
pumppaako Atria jne. nuo täyteen suolavetta, mutta ei pitäisi olla
kallista oikeassa lihakaupassakaan.

Kaj Stenberg

(Halpakin) kassleri on tuplahintainen makkaraan verrattuna. Ja yleensä
joutuu ostamaan jopa kilon palan.

--
Kaj

Jukka K. Korpela

Kaj Stenberg kirjoitti 5.9.2018 klo 17.15:

> (Halpakin) kassleri on tuplahintainen makkaraan verrattuna. Ja yleensä
> joutuu ostamaan jopa kilon palan.

Kyllä kasleria myydään pienempinä paloinakin, jopa annospaloina (siellä,
missä vielä on ns. lihatiski). Ja kasleri on ns. lihaa, joka tarkoittaa
käytännössä lihaskudosta, sidekudosta ja rasvaa, mutta ei jauhoa, vettä
yms., jota makkaraan tungetaan. Lihan ja makkaran hintojen vertailu on
vähän kuin vertaisi tryffelien hintaa tryffeliöljyn hintaan.

Se, että lihaa usein myydään vain kovin isoina kimpaleina, on toki
todellinen ongelma. Jos sisäfile maksaa 25 euroa kilolta, niin kyllähän
sen muuten maksaisi, mutta kun sitä pitäisi ostaa kokonaisena eli
vähintään noin 1,5 kg. Ja pihveinä se taas maksaa esim. 60 euroa
kilolta. Muistelen hämärästi, että joskus muinoin sisäfilettä myytiin
sentään puolikkaina.

--
Yucca, http://jkorpela.fi

Kaj Stenberg

Den onsdag 5 september 2018 kl. 21:10:05 UTC+3 skrev Jukka K. Korpela:

> [...]
> yms., jota makkaraan tungetaan. Lihan ja makkaran hintojen vertailu on
> vähän kuin vertaisi tryffelien hintaa tryffeliöljyn hintaan.

Makkarat joita minä ostan sisältävät (tuoteselostuksen mukaan) aina
yli 70 % lihaa. Olen toki tietoinen ettei ehkä ole sitä "parasta"
lihaa mutta tuote on tasalaatuinen kunhan itselleen (syöjille)
mieluisan makkaran löytää (En viitsi tässä puffata Snellmannin
Eetvarttia enkä Wurstin neljän pippurin ;-)

Totta kyllä on että hyvä liha on hyvää. Mutta liiankin usein olen
kokenut pettymyksiä jopa kalliin lihan kanssa. Toki tässä ketjussa
mainittu kassler on melko varma veto. Sen sijaan naudan erimalliset
naudanpaistit ovat kyllä melkoista rulettia. Ellei ole juuri se
mainittu palveleva lihatiski.

Sivuraide: vaimo pyrkii ylläpitämään gluteenitonta dieettiä ja on
myös vähentänyt lihansyöntiäkin dramaattisesti. Olen (osittain siis
pakosta) huomannut että nykyään saa ihan normikaupasta yllättävän
hyviä salaattikomboja ja "rehuruokia". Enään en juuri syö
huonolaatusta lihaa vain koska olisi halpaa..

Vinkki (voi kuullostaa kummalliselta): joku valmis salaattisekoitus
(mielellä kaalia) ja päälle (itsetehty) lämmin ruskea kastike. Hirvitti
katsella toistakymmentä vuotta, nykyään yksi lempiherkkuni...

--
Kaj

Asko

On 5.9.2018 17:15, Kaj Stenberg wrote:
> (Halpakin) kassleri on tuplahintainen makkaraan verrattuna. Ja yleensä
> joutuu ostamaan jopa kilon palan.

Vanha ketju, mutta haluan tuoda julki eriävän mielipiteeni.

Päivän hintoja Prisman verkkokaupasta:

Wursti 240g Neljän pippurin makkara
10,79 eur/kg

HK Viljapossun Kasslerpihvi 450g
8,84 eur/kg

-Asko

Kaj Stenberg

Seison korjattuna. Mutta noillakin hinnoilla menisin varman päälle ja ostaisin sen makkaran. Etenkin kun en tarvitse 450 g.

--
Kaj