Ällöttävää

MR2

Mitähän ihmeellistä tuossa on?

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/miehen-allottava-toiminta-ruokakaupassa-kuohuttaa-taman-jalkeen-sinun-ei-tee-mieli-koskea-noutobaarien-ruokiin/7150796

Tuota samaahan ravintolan kokitkin tekevät keittiön seinien suojassa.

--
MR

Jukka K. Korpela

No ehkä se, että ällötysefekti luodaan noin pienellä asialla. Yleisemmin
kai puhutaan siitä, miten ihmiset aivastelevat ollessaan noutopöydän
äärellä tms.

Niin ja se, että ”MTV Uutiset” ei ole viitsinyt lavastaa suomalaista
tilannetta, vaan käyttää kansainvälisen median videoleikettä.

> Tuota samaahan ravintolan kokitkin tekevät keittiön seinien suojassa.

Olen kuullut, että jopa jotkut kotikokitkin saattavat maistaa ruokaa
samalla kauhalla, jolla sekoittavat sitä. Jopa silloinkin, kun laittavat
ruokaa muillekin kuin itselleen. Joku tosin voi selittää, että kun
ruokaa vielä keitellään, niin kyllä bakteerit kuolevat.
--
Yucca, http://jkorpela.fi

MR2

Sylki on sylkeä vaikka sen keittäisikin. Tomi Björck maisteli ihan
televisiokameran edessä keitostansa samalla lusikalla, jolla sitten
hämmensi ruokaa edes huuhtelematta lusikkaa.

--
MR

Jukka K. Korpela

MR2 kirjoitti 6.11.2018 klo 11.49:

> Sylki on sylkeä vaikka sen keittäisikin.

Vähän tulkintakysymys. Syljen fysiologisia tehtäviä ovat ruuan
liukastaminen nielemisen helpottamiseksi, tärkkelyksen hajottaminen ja
bakteeritoiminnan hillitseminen. Näitä tehtäviä hoitavia aineita
keittäminen tuhoaa aika lailla. Keitetty sylki on lähinnä vettä. Syljen
mukana saattaa toki olla suun mikrobeja, jotka eivät kaikki välttämättä
kuole keittämisessä, mutta tällaisesta johtuva tartuntavaara on
jokseenkin pieni. Ehkä verrattavissa kättelyn aiheuttamaan, mutta
luultavammin selvästi pienempi.

> Tomi Björck maisteli ihan
> televisiokameran edessä keitostansa samalla lusikalla, jolla sitten
> hämmensi ruokaa edes huuhtelematta lusikkaa.

No en ostaisi hänen tekemäänsä ruokaa, mutta tällaisten asioiden
mahdollinen ällöttävyys on tunnepohjainen reaktio, jolle on aika vähän
rationaalista perustaa. Kyseistä tv-kokin toimintaa voi perustellusti
arvostella, mutta mitään hygieenistä vaaraa tuosta ei aiheutunut.

--
Yucca, http://jkorpela.fi

Kaj Stenberg

Den tisdag 6 november 2018 kl. 13:22:31 UTC+2 skrev Jukka K. Korpela:
> [...]
> kuole keittämisessä, mutta tällaisesta johtuva tartuntavaara on
> jokseenkin pieni. Ehkä verrattavissa kättelyn aiheuttamaan, mutta

Toisaalta täytyy muistaa että jos kokki kontaminoi niin ruokaa
syö ehkä tuhannet ihmiset. Elikkä pienikin riski voi toteutua.
Klassikko: https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Mallon

--
Kaj