Mitä tekis granaattiomenasta?

Sartsa

Ostin granaattiomenan, en ole ennen sellaista syönyt, eikös siitä syödä
pelkät siemenet?
Mulla on yksi salaattiresepti siihen, mutta olisko muita hyviä vinkkejä?

Tsaksan Tsulttaani

Koko sisus on syötävää ja maukasta.
Ohjeita on nett täynnä.
Tässä minun suosikkini, ellen sitten syö sellaisenaan:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/granaattiomenacouscous

---
Avast Antivirus on tarkistanut taman sahkopostin virusten varalta.

Sartsa

Tsaksan Tsulttaani kirjoitti 31.8.2018 klo 23.19:

> Koko sisus on syötävää ja maukasta.
> Ohjeita on nett täynnä.
> Tässä minun suosikkini, ellen sitten syö sellaisenaan:
> https://www.k-ruoka.fi/reseptit/granaattiomenacouscous

Tää vaikuttaa hyvältä, menee kokeiluun!

Jukka K. Korpela

Sartsa kirjoitti 31.8.2018 klo 21.55:

> Ostin granaattiomenan, en ole ennen sellaista syönyt, eikös siitä syödä
> pelkät siemenet?

Syötävää on varsinaisesti vain kutakin siementä ympäröivä pehmeä osa,
mutta sitä ei käytännössä saa irti siemenestä, paitsi tietysti
puristamalla mehuksi. Siksi normaalisti käytetään nuo osat ja siemenet
niiden sisällä. Siemenistäkin saattaa jotain ravintoa irrota, kun
pureskelee hyvin. Sisuksessa on paljon kovia kalvoja, jotka eivät ole
myrkyllisiä, mutta ikävän tuntuisia ja sulamattomia. Hippusia niistä
kyllä tahtoo väkisinkin tulla mukaan.

Siementen ja niitä ympäröivien pehmeiden osien irrottaminen on oma
taiteenlajinsa, ja siitä on monta koulukuntaa. Ei kannata käyttää
parhaita vaatteitaan. Suunnilleen näin minä teen: leikataan terävällä
veitsellä kalotit pois ja tasavälein neljä viiltoa kalotilta toiselle –
niin syviä, että kuori irtoaa, mutta ei niin, että siemeniä rikkoutuu.
Sitten varovasti halkaistaan neljään osaan ja ruvetaan irrottelemaan.
Puukauhalla koputtelu kuoripuolella saattaa irrottaa ison osan, ja
loppuja sitten nypitään sormin.

Jos huonosti käy, granaattiomena on liian raaka tai sitten ylikypsä,
pilaantunut. Sen kyllä huomaa. Kerran on sattunut osittain pilaantunut,
josta saattoi vielä suurimman osan käyttää. Mutta on hyvä varautua
kipittämään kauppaan hakemaan uusi hedelmä. Ja ehkä kannattaa aloittaa
koko ruuan valmistus tuosta granaattiomenan käsittelystä, jotta voi
sitten ostaa uuden, soittaa pitsataksin tai muuten panikoida.

> Mulla on yksi salaattiresepti siihen, mutta olisko muita hyviä vinkkejä?

Onko sinulla *oikea* salaattiresepti, granaattiomena-vuohenjuustosalaatti?
http://maustemittakaava.blogspot.com/2014/11/granaattiomena-vuohenjuustosalaatti.html
Vuonankaalia voi olla vaikea saada tai se saattaa olla huonolaatuista.
(Hintakin on suhteellisen kova.) Silloin voi laittaa enemmän
jäävuorisalaattia tai käyttää jääsalaattia.
Päärynäkin voi olla haaste. Päärynän pitää olla kypsä ja sopivan makea.
Abate Fetel lienee paras lajike, ja sitä näyttää nyt olevan kaupoissa.

--
Yucca, http://jkorpela.fi

Sartsa

Kiitos näistä vinkeistä, mä tein jo tuota couscousta, kyllä roiskui se
punainen mehu! Naama on kuin olisin kaatunut polkupyörällä asfalttiin.
Ainakin se granaattiomenacouscous oli hyvää.
Ensi kerralla ostan valmiita, pakastettuja siemeniä.

Jukka K. Korpela

Sartsa kirjoitti 1.9.2018 klo 15.16:

> Ensi kerralla ostan valmiita, pakastettuja siemeniä.

Ei kannata. Houkutteleva vaihtoehto, mutta vaikka ne sulattaisi miten
hitaasti, niistä tulee epämääräistä mössöä viimeistään salaattiin tms.
sekoitettaesa. Jossain hyytelössä tms. tämä ehkä vielä menisi.

--
Yucca, http://jkorpela.fi

Kaj Stenberg

Tee "mustikkapiiraan" mutta korvaa mustikat granaattiompuilla (kaikki
mitä kuoren sisältä löytyy). Ainakin minun keittiössä tulee hyvää ;-)

--
Kaj

Kaj Stenberg

Den lördag 1 september 2018 kl. 14:54:43 UTC+3 skrev Jukka K. Korpela:

> [...]
> pureskelee hyvin. Sisuksessa on paljon kovia kalvoja, jotka eivät ole
> myrkyllisiä, mutta ikävän tuntuisia ja sulamattomia. Hippusia niistä

Eiköhän ole makuasia mutta minä pidän siitä narskuvasta "krunch!" kun
puraisee siementä.

--
Kaj

Sartsa

Joo, coveri neuvoi, pitää viipaloida poikittain, niin voi peukalolla
napsia ne siemenet siitä helposti.