Keitto ruskeista, kuivatuista pavuista

Sartsa

Kaverit on tehny semmoista papukeittoa, jota keitetään 24 tuntia ja se
on tosi hyvää. Onko kukaan muu kokeillut?
Ei täältä lähikaupasta saa edes niitä ruskeita, kuivattuja papuja, mutta
ne pitäisi liottaa ja sen jälkeen soppaa keitetään. Siihen laitetaan
vahvaa lihalientä ja paprikaa, metvurstia ja jotain muuta lihaa.

Idefix

Tiedä häntä mitä keitoa kaverisi ovat tehneet, mutta tuosta papu, liha
ja makkara –kombosta tuli aikalailla heti mieleen, että kyseessä voisi
olla Feijoada (mutta eipä kai sitä keitellä mainitsemaasi 24 tuntia).
Itse törmäsin kyseiseen ruokalajiin Pataruokaa-kirjaa kirjastossa
selatessani (eli siis tämä
https://www.adlibris.com/fi/kirja/pataruokaa-9789510418505?campaignId=005e8a39-68ee-40f7-be2c-caf1e10b292f
).
Ehkä pitäisi omaan (keitto)kirjahyllyynkin tuo joskus hankkia.

Mutta jos kirjaa tai reseptiä ei tähän hätään löydy niin seuraavan
linkin takaa löytyy resepti
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/jun/05/black-bean-pork-feijoada-one-pot-stew-recipe-brazil

Ja tästä vielä video niin voi katsella olisiko Feijoada yhtään
kaipaamasi sopan kaltaista.
https://www.youtube.com/watch?v=auzJ4qLftBw

Itsellä on kyllä suunnitelmissa tehdä tuota joskus, mutta en ole vielä
saanut aikaiseksi.

Sartsa

Kiitos vinkistä, täytyypä perehtyä. :)

Sartsa

Sartsa kirjoitti 23.6.2018 klo 23.05:
> [...]

Ei syntynyt feijoadaa, mutta sattui olemaan tölkki valkoisia papuja
suolaliemessä vanhenemassa, niin kehittelin helpomman pikakeiton ja tuli
ihan maukasta:

2 l vettä
4 beef fondia
2 suippopaprikaa pilkottuna
1 keltainen ja 1 vihreä paprika pilkottuna
1 pss savusuikaleita (siis kinkkua)
1 pss metwurstisuikaleita
1 tlk valkoisia papuja suolaliemessä (huuhdellaan)
2 tlk ruskeita papuja suolaliemessä (huuhdellaan)

Kaikki isoon kattilaan ja keitellään kunnes paprikat on kypsiä.
Vaahtoa kannattaa pinnalta kuoria.
Ei tullut ollenkaan pahaa.
Olis tullut varmaan parempaa, jos olisi laittanut kidney-papuja 3 tlk
noiden valkoisten ja ruskeiden sijasta.
Tuohon ei tarvi lisätä suolaa, kun fondista ja metukasta tulee sitä aika
paljon.