Hyvät vaaleat leikkelemakkarat vähissä

MR2

Välillä tekee mieli laittaa leivän päälle jotain vaaleaa
leikkelemakkaraa. Tuntuu olevan kiven alla löytää vaaleita
leikkelemakkaroita, joissa ei ole kamaraa. Sian nahkan syöminen kun ei
innosta. Valmispakkausten jahti-, gouter-, gotler-, kinkku- ja
lauantaimakkarat sisältävät kaikki yleensä kamaraa. Snellmanin
leikkeleissä kuten esim. herkkusienileikkeleessä ei ole kamaraa eikä
myöskään Makulihan leikkeleissä
https://makuliha.fi/tuotevalikoima/leikkelemakkarat/, mutta niitä ei saa
ainakaan täkäläisen Sokoksen ruokaosastolla kuin irtomyynnissä
palvelutiskiltä. Joskus olen ostanut Citymarketista valmispakkauksessa
Huhtahyvän viherpippurileikettä, mutta enää ei ole näkynyt eikä sitä
mainita enää Huhtahyvän tuoteluettelossakaan. Kamaraa sisältämätön
lenkkimakkara on hyvä vaihtoehto kuten esim. Pajuniemen saunalenkki
https://www.pajuniemi.fi/tuotteet/ruokamakkarat/saunalenkki/, jota sai
aikaisemmin esittelyistä, mutta nyt on koronan takia esittelyt
toistaiseksi lopetettu.

--
MR

Jukka K. Korpela

MR2 kirjoitti 20.9.2020 klo 14.40:

> [...]
> leikkelemakkaraa. Tuntuu olevan kiven alla löytää vaaleita
> leikkelemakkaroita, joissa ei ole kamaraa. Sian nahkan syöminen kun ei

Sian nahka on vähän makuasia. Kun laitan kinkkua tai sian lapaa tms.
uunissa, vaimo yleensä ehdottomasti haluaa, että nahka paistetaan
rapeaksi, ja hän syö sen suurena herkkuna.

Mutta pitääkö olla makkaraa? Erilaiset ”palvikinkut” yms. eivät ole
olennaisesti kalliimpia (ehkä jopa halvempia), eikä niihin kai käytetä
kamaraa. Toki ne muilta osin saattavat olla sikäli huijausta, että
esimerkiksi ”Pirkka saunapalvikinkku” tuskin on saunaa tai savua
nähnytkään, vaan on käytetty (ulkomailta tuotua) savuaromia eli
nesteeseen jotenkin imeytettyä savua. Toisaalta sanotaan, että sellainen
on terveellisempää (tai vähemmän epäterveellistä) kuin oikeasti
savustettu liha.

Mutta siis... miksi ei mieluummin kinkkuleikkeitä? Niitä on toki monia
nykymaailmassa, eikä aina päde, että kalliimpi on parempi. Ja jotkin
ovat oudosti ”ohuen ohuita”, mutta ei sekään niin haittaa: viipaleita
voi panna kaksi (t. useampia) päällekkäin.

MR2

En tykkää tavallisista kinkkuleikkeleistä, ainoastaan ilmakuivatusta
kinkusta kuten esim Serranon tai Schwarzwaldin kinkku, jotka ovat ihan
sopivanhintaisia johonkin prosciuttoon verrattuna.

--
MR

Heikki Heinonen

Lopeta leivän syönti kokonaan, tulee vain turhia kaloreita.