Merisuola ja ruokasuola, onko oikeasti eroa?

Jukka K. Korpela

Hieno merisuola näyttää loppuneen kaapistani, ja nyt jäin miettimään,
kannattaako sitä oikeasti hankkia ja käyttää. Onko merisuolalla ja
ruokasuolalla oikeasti mitään muuta merkittävää eroa kuin rakeiden koko
(hienokin merisuola on isorakeisempaa kuin tavallinen ruokasuola) ja se,
että merisuolasta puuttuu jodi? Maistatteko oikeasti eroa? Itse olen
käyttänyt karkeaa merisuolaa kalan graavaamiseen ja hienoa merisuolaa
kalan ja äyriäisten maustamiseen, mutta kävisikö tavallinen suola ihan
yhtä hyvin.

Merisuolan mineraalikoostumuksesta on kirjoitettu paljon hölynpölyä,
mutta todellisuudessahan se ei poikkea ruokasuolasta millään tavalla,
millä olisi merkitystä ihmisen ravitsemuksen kannalta – paitsi tuon
jodioimattomuuden suhteen, joka ei liene paha puute, koska käytämme
kuitenkin jodioitua suolaa niin paljon.

Olen yrittänyt maistaa ruokasuolan ja hienon merisuolan eroa maistamalla
ihan rakeita ja ollut havaitsevinani jotain pientä eroa. Johtuneeko
jodista? Tai raekoosta?

(Mineraalisuolat ovat tietysti eri asia, koska niissä on korvattu osa
suolan aineosista muilla. Yrttisuolatkin ovat eri asia, mutta lähinnä
kai maultaan.)

Yucca

MR2

On niissä se ero, että nenänhuuhtelukannun käytössä suositellaan hienoa
merisuolaa (ei kylläkään liity ravitsemukseen). Kalan graavaamiseen
käyvät tavalliset suolat, mutta eivät mineraalisuolat, koska niissä on
liian vähän natriumia.

--
MR

Kaj Stenberg

Den torsdag 3 januari 2019 kl. 19:35:22 UTC+2 skrev Jukka K. Korpela:
> Itse olen
> käyttänyt karkeaa merisuolaa kalan graavaamiseen ja hienoa merisuolaa
> kalan ja äyriäisten maustamiseen, mutta kävisikö tavallinen suola ihan
> yhtä hyvin.

Minäkin käytän graavaukseen karkeata merisuolaa. Olen ajatellut että jotenkin erottaa paremmin fileet toisistaan (teen "kahden kerroksen" versiota). joskus ei olllut karkeata merisuolaa, käytin ihan Jozzo hienosuolaa. En huomannut eroa.

(Teknisesti muuten pelkkä suola antaa tulokseksi riimattua, graavauksessa mukana on sokeria. Jostain joskus luin että 50 % on se maaginen raja)

--
Kaj

Otto J. Makela

MR2 <mriikone@ei..roska..postia..elisanet.fiu> wrote:

> Kalan graavaamiseen käyvät tavalliset suolat, mutta eivät
> mineraalisuolat, koska niissä on liian vähän natriumia.

"Tavallisen" suolan kemiallinen kaava on NaCl eli puolet siitä on
natriumia. Merisuolassa on jonkin verran (0.2–10%) muita natrium-,
kalsium- ja magnesiumsuoloja, sekä mm. organobromideja jotka antavat
sille "meren tuoksua". Hivenaineista huolimatta meri- ja mineraalisuolan
välille ei ole kyetty osoittamaan ravitsemuksellista eroa.

Mitä muuta suolaa mielestäsi mineraalisuolassa (josta valtaosa on
muinaismeristä kerrostunutta merisuolaa) sitten mielestäsi on?
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Otto J. Makela

MR2 <mriikone@ei..roska..postia..elisanet.fiu> wrote:

> Kalan graavaamiseen käyvät tavalliset suolat, mutta eivät
> mineraalisuolat, koska niissä on liian vähän natriumia.

En ollutkaan tajunnut, että "mineraalisuolalla" Suomessa tarkoitetaan
usein jotain muuta kuin suolakaivoksesta haettua vuorisuolaa (joka on
lähinnå muinaismerien suolaa).

"Tavallisen" suolan kemiallinen kaava on NaCl eli puolet siitä on
natriumia. Merisuolassa on jonkin verran (0.2–10%) muita natrium-,
kalsium- ja magnesiumsuoloja, sekä mm. organobromideja jotka antavat
sille "meren tuoksua". Hivenaineista huolimatta meri- ja vuorisuolan
välille ei ole kyetty osoittamaan ravitsemuksellista eroa.

Jukka K. Korpela

Otto J. Makela kirjoitti 9.1.2019 klo 19.47:

> "Tavallisen" suolan kemiallinen kaava on NaCl eli puolet siitä on
> natriumia.

Atomien määrästä noin puolet, mutta massasta selvästi pienempi osa,
koska klooriatomin massa on suurempi kuin natriumatomin.

> Merisuolassa on jonkin verran (0.2–10%) muita natrium-,
> kalsium- ja magnesiumsuoloja,

Tuo 10 % kuulostaa hurjalta. Seuraavaan poimin Finelistä aineiden
pitoisuuksia per 100 g:

merisuola ruokasuola, jodioitu
kalsium 51 mg 150 mg
kalium 56 mg 37 mg
magnesium 37 mg 33 mg

Ei siis mainittavaa eroa, ja kalsiumin osalta ero on ruokasuolan eduksi.
Yhteenlaskettuina nuo tekevät luokkaa 200 mg eli niiden yhteinen
massaosuus noissa tuotteissa on noin 2 g/kg (0,2 ”painoprosenttia”).
Kyseiset metallit ovat sitoutuneina muiden aineiden kanssa yhdisteiksi,
ja näiden yhdisteiden osuus muodostuu tietysti jonkin verran suuremmaksi.

> sekä mm. organobromideja jotka antavat
> sille "meren tuoksua".

En osaa haistaa sellaista.

> Hivenaineista huolimatta meri- ja vuorisuolan
> välille ei ole kyetty osoittamaan ravitsemuksellista eroa.

Muiden aineiden kuin natriumin ja kloorin määrät ovat niin pienet, ettei
niillä ole merkitystä ihmisen ravitsemuksessa, etenkin kun otetaan
huomioon käytetyn suolan pieni määrä.

Yucca

MR2

Jukka K. Korpela kirjoitti 3.1.2019 klo 19.35:
Suolalla voi olla suolainen hinta: apteekissa merisuolan kilohinta on
melkein 100 €
https://www.yliopistonapteekki.fi/nena-suola-20x2-79-g-59538.html,
ruokakaupassa hieno merisuola n. 1 €/kg.

--
MR

John Smith

Tuossa kyllä kädettömiltä varastetaan rahat pois.

--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Jukka K. Korpela

MR2 kirjoitti 19.1.2019 klo 9.22:

> Suolalla voi olla suolainen hinta: apteekissa merisuolan kilohinta on
> melkein 100 €
> https://www.yliopistonapteekki.fi/nena-suola-20x2-79-g-59538.html,
> ruokakaupassa hieno merisuola n. 1 €/kg.

Siinä saa valmistaja hyvän katteen, kun vain ”jalostaa” merisuolaa
pakkaamalla sen pieniin pusseihin.

Ruokakaupassa merisuola on hiukan kalliimpaa kuin ruokasuola, mutta tämä
erotus ehkä kannattaa maksaa. Päätin nyt oikein keskittyä, ja maistoin
saman tuotemerkin (Meira) ruokasuolaa ja merisuolaa, aivan sellaisenaan,
muutamia rakeita, ja toisin kokeen vähän ajan kuluttua. Päädyin siihen,
että merisuolassa on sen verran pehmeämpi maku, että jatkan sen käyttöä
joissakin yhteyksissä.

Yucca

MR2

Kannattaa huomioida kuitenkin se, että jodioimattomassa merisuolassa on
luonnostaan melko vähän jodia.

--
MR

Jukka K. Korpela

MR2 kirjoitti 19.1.2019 klo 17.57:

> Kannattaa huomioida kuitenkin se, että jodioimattomassa merisuolassa on
> luonnostaan melko vähän jodia.

Totta. Kaikkea suolaa ei kannata vaihtaa merisuolaksi. Ei se taitaisi
oikein onnistuakaan, koska eineksissä, ravintolaruuissa ym. kuitenkin on
ruokasuolaa. Lisäksi eläinten rehuun lisätään nykyisin jodia sen verran,
että päivän jodintarpeen saa ravinnostakin, ellei erityisesti vältä
maitotuotteita ja munia.

Muistelen jostakin lukeneeni, että merisuolan ja ruokasuolan makuero
johtuisi siitä, että ruokasuolaan on lisätty jodia. Tämä voi tietysti
olla pelkkä luulo tai huhu.

Kaj Stenberg

Den lördag 19 januari 2019 kl. 19:50:47 UTC+2 skrev Jukka K. Korpela:

> Muistelen jostakin lukeneeni, että merisuolan ja ruokasuolan makuero
> johtuisi siitä, että ruokasuolaan on lisätty jodia. Tämä voi tietysti
> olla pelkkä luulo tai huhu.

Itse uskon että puhdistusaste on se ratkaiseva. Kyllä lähteestä kun lähteestä voi saada (lähes) puhdasta NaCl. Mutta vuorisoulojen (ja merisuolojen) erot tulevat siitä mihin se jalostus on jätetty.

Vaikka (raakapuhdistetussa) "Himalajan vuorisuolassa" tulee olemaan eri "epäpuhtaisuuksia" kuin jostain Saksan suolakaivoksesta louhitussa (vastaavalla puhdistusasteella). Samalla tavalla kun joku Bretagnen saliini tuottaa erillaista suolaa kun joku Kiinan meren saliini.
Se NaCl on noissa tietenkin sitä samaa tavaraa.

--
Kaj

Jukka K. Korpela

Kaj Stenberg kirjoitti 28.1.2019 klo 10.12:

> Itse uskon että puhdistusaste on se ratkaiseva. Kyllä lähteestä kun lähteestä voi saada (lähes) puhdasta NaCl. Mutta vuorisoulojen (ja merisuolojen) erot tulevat siitä mihin se jalostus on jätetty.

Ehkäpä, mutta toisaalta viittaat itsekin toiseen mahdollisuuteen:

> Vaikka (raakapuhdistetussa) "Himalajan vuorisuolassa" tulee olemaan eri "epäpuhtaisuuksia" kuin jostain Saksan suolakaivoksesta louhitussa (vastaavalla puhdistusasteella). Samalla tavalla kun joku Bretagnen saliini tuottaa erillaista suolaa kun joku Kiinan meren saliini.

Tuossa siis alkuperä olisi merkityksellinen, jolloin kyse voi olla
louhitun vuorisuolan eroista taikka merivedestä valmistetun suolan
eroista. Eroja varmasti on, mutta eri asia on, mitä ne merkitsevät maussa-

Epäilen kuitenkin, miten hyvin ihminen pystyy maistamaan epäpuhtauksien
eroja, jotka ovat enintään luokkaa 10 mg per 100 g (eli 0,1 g/kg eli
kymmenestuhannesosa massasta), kun perusaineena on natriumkloridi, joka
tuottaa varsin vahvana yhden ihmisen aistimista perusmauista.

Onkohan asiaa tutkittu sokkokokeella?

(Eri kysymys vielä on, mitä merkitystä erolla on silloin, kun ruokaa on
käytetty ruuanvalmistukseen eikä maistelemalla kiteitä, jolloin kiteiden
koko ja muotokin voivat vaikuttaa.)

Yucca

Kaj Stenberg

Den måndag 28 januari 2019 kl. 13:46:33 UTC+2 skrev Jukka K. Korpela:

> Onkohan asiaa tutkittu sokkokokeella?

Ei ehkä akateeminen, mutta vaikuttaa metodologisesti varsin asianmukaisesti tehty: http://www.wwrecipes.com/salt-taste-test.htm

Jotopäätös: ilmeisesti _jotkut_ ihmiset pystyvät erottamaan _joitakin_ suoloja "standardisuolasta.

--
Kaj

Jukka K. Korpela

Onhan tuossa yritystä, mutta pidän päätelmää kovin hätiköitynä. Lähinnä
voi päätellä, että jotkut ihmiset sanovat erottavansa eri suolaliuoksia
toisistaan.

Koehenkilöiden valinnasta ei sanota mitään, joten todennäköisesti ei
käytetty otantaa (vastauksen osuus 92 % olisi kovin suuri
otantatutkimuksessa, ainakin ellei vastaajille tarjota huomattavaa
palkkiota).

Isoin ongelma on kuitenkin se, että on vain kysytty, pitääkö ihminen
enemmän tietystä suolaliuoksesta kuin jostakin, jonka sanotaan olevan
vertailukohtana. Tällainen saa ihmisen etsimään ja maistamaa eroja
sielläkin, missä niitä ei oikeasti aistita. Jos sama sokkotesti
tehtäisiin useita kertoja samoja koehenkilöitä käyttäen, huomattaisiin
todennäköisesti, että tuloksissa ei ole konsistenssia (enempää kuin mitä
satunnaisuudesta johtuu).

Yucca

Sartsa

Jalkakylpysuolakin on noin kympin per kilo.

--
Luin jostakin, että arabit keksivät kondomin. He käyttivät
lampaansuolta. Eurooppalaiset viimeistelivät keksinnön, ottamalla sen

Kaj Stenberg

Den måndag 28 januari 2019 kl. 13:46:33 UTC+2 skrev Jukka K. Korpela:

On kyllä jo aika vanha:

> (Eri kysymys vielä on, mitä merkitystä erolla on silloin, kun ruokaa on
> käytetty ruuanvalmistukseen eikä maistelemalla kiteitä, jolloin kiteiden
> koko ja muotokin voivat vaikuttaa.)

Sosiaalinen ulottuvuus? Aasinsilta: ostin taannoin jonkinlaisen pienen "räkin" jossa kymmenkunta pientä ruiskupulloa joissa eri ruokaöljyjä. On täysin sivuseikka että huomasin eroja, tärkein oli että n.s. "mursi sillat".

Ruokailu ei ole pelkkää syömistä.

--
Kaj

Jukka K. Korpela

Kaj Stenberg kirjoitti 11.2.2020 klo 13.47:

> Den måndag 28 januari 2019 kl. 13:46:33 UTC+2 skrev Jukka K. Korpela:
>
> On kyllä jo aika vanha:

> Sosiaalinen ulottuvuus?

Tuskin; huomasitko, että kirjoitin ruuanvalmistuksesta ja perfektiä
käyttäen? Tuskinpa ruokavieraat alkavat keskustella siitä, mitä suolaa
ruokaan on käytetty. Sen sijaan voi tietysti olla merkitystä sillä,
millaista suolaa on pöydässä ja millaisissa sirottimissa tms.

> Aasinsilta: ostin taannoin jonkinlaisen pienen "räkin" jossa kymmenkunta pientä ruiskupulloa joissa eri
> ruokaöljyjä. On täysin sivuseikka että huomasin eroja, tärkein oli että n.s. "mursi sillat".

Yritän sieluni silmin nähdä tilanteen, jossa ruokavieraat suihkuttelevat
salaatteihinsa eri öljyjä ja keskustelevat niiden eroista ja
ominaisuuksista, vaikka kukaan ei haista eikä maista eroa. Eri tilanne
tietysti syntyy, jos eroja voidaan aistia.

Kaj Stenberg

Minä taas muistan kuinka hauskaa kaikilla oli kun se "räkki" kiersi pöytää ja sitten keskusteltiin näistä öljyistä... Sosiaalisuus kun ei aina perustu logiikkaan (ja niissä öljyissä ON eroja ;-)

--
Kaj