Se, että sana 'vodka' on tullut suomeen idästä ja sana
'viina' lännestä.
Ymmärtääkseni oleellisesti samaan kategoriaan laskettavaa
tavaraa... Kossu on makeampaa kuin Dry Vodka, mutta niin
ovat monet venäläisetkin vodkat.
--
--j Pekka Mäkelä--Pekka.Makela@Helsinki.Fi--http://www.Helsinki.Fi/~jpmakela/-
--Hattelmalantie 13------00710 Helsinki, Finland--------tel. +358-9-374 1970--
------------------------------------------------------------------------------
--40-luku: Kaveria ei jätetä--------------------90-luku: Kaverille ei jätetä--
Vodka on maustamatonta viinaa, viina on siis yleisempi termi.
Molemmat hyviä, muuten. :-)
--
Mika Julkunen ** A surgeon in the operating room:
mika.j...@cs.helsinki.fi ** "Darn! Page 47 of the manual
mika.j...@teamw.com ** is missing!"
: Ymmärtääkseni oleellisesti samaan kategoriaan laskettavaa
: tavaraa... Kossu on makeampaa kuin Dry Vodka, mutta niin
: ovat monet venäläisetkin vodkat.
Eikös kossussa ollut sokeria grammoja per litra.. eri asia kai
sitten on maistaako sitä kukaan. Ja toinen asia on se että
harva kai kirkkaita maun vuoksi juo.
No sitä kossua hyvinkin.
Ja jos ei joku muuten sattuisi tietämään, niin kossun parempi
maku verrattuna johonkin >40% vodkaan perustuu siihen, että
väkevyydellä 38% jokaisen etanolimolekyylin ympärille mahtuu
kuusi vesimolekyyliä, jolloin etanolin oma myrkyllinen maku
peittyy, kun taas se pari prosenttiyksikköä lisää riittää jo
siihen, että etanolimolekyylejä jää vapaammaksi maistumaan.
Jos joku paremmin tietävä kemisti sattuu paikalle, niin
kuulisin mielelläni lisää asiasta. Tai vaihtoehtoisesti sen,
että tuo on vain urbaania legendaa.
--
. . . . . .. . .
:. . :... .. .... . . . .. . ... . ..
joka jumalan aamu tule minulle noidaksi
mans...@iki.fi (Harri Mansikka) writes:
: Ja jos ei joku muuten sattuisi tietämään, niin kossun parempi
: maku verrattuna johonkin :40% vodkaan perustuu siihen, että
: väkevyydellä 38% jokaisen etanolimolekyylin ympärille mahtuu
: kuusi vesimolekyyliä, jolloin etanolin oma myrkyllinen maku
: peittyy, kun taas se pari prosenttiyksikköä lisää riittää jo
: siihen, että etanolimolekyylejä jää vapaammaksi maistumaan.
:
: Jos joku paremmin tietävä kemisti sattuu paikalle, niin
: kuulisin mielelläni lisää asiasta. Tai vaihtoehtoisesti sen,
: että tuo on vain urbaania legendaa.
Kaksoissokkotestillähän tuollaiset pitää selvittää.
--
$jhi++; # http://www.iki.fi/~jhi/
# There is this special biologist word we use for 'stable'.
# It is 'dead'. -- Jack Cohen
> Eikös kossussa ollut sokeria grammoja per litra.. eri asia kai
> sitten on maistaako sitä kukaan. Ja toinen asia on se että
> harva kai kirkkaita maun vuoksi juo.
Maistaa. Dryvodkaan ja vastaaviin en raakana koske, Kossu ja
makeammat venäläiset vodkat ovat hyvää. tosin eivät niin hyvää
kuin hyvät viskit, mutta se on sitten ihan eri asia.
> Mikä erottaa Vodkan tavallisesta viinasta?
>
Millä kielellä tuohon pitäisi vastata? (Venäjän kielen d-kirjain on
vodka-sanassa koventunut t:ksi, jolloin se ääntyy "votka", mikä on
myös suomenkielinen kirjoitusasu. Vastaavasti suomen kielellä juodaan
viskiä, konjakkia ja samppanjaa, eikä whiskyä, whiskeytä, cognagia,
tai champagnea.)
Votka on huolellisesti tislattua viljaviinaa, tavallisimmin
vehnärankista. Kaikki muut riisi- peruna-, ym. tärkkelyskiljuista
tislatut viinat ovat sitten niitä tavallisia pontikoita. Erityisesti
mallasohrapontikkaa kutsutaan kolmen vuoden kypsytyksen jälkeen
viskiksi, rypälepontikkaa parin vuoden jälkeen brandyksi,
sokeriruokopontikkaa rommiksi, katajanmarjaviinaa giniksi, jne.
Kaikista noista löytyy enemmän tai vähemmän hienompia
kypsytysmenetelmiä ja raaka-aineita, jotka joko tuntuvat maussa tai
sitten eivät.
--
Juha.Tr...@hut.fi - taidetta ilman käsiä
> No sitä kossua hyvinkin.
>
> Ja jos ei joku muuten sattuisi tietämään, niin kossun parempi
> maku verrattuna johonkin >40% vodkaan perustuu siihen, että
Votka on useimmiten kuivaa, mutta Kossussa on sokeria. (Oliko se nyt 2
vai 6 %?) Kossu on loistava snapsijuoma.
Eikös kossukin ole votkaa? Siksi laivallakin myydään Koskenkorva Vodkaa,
että ulkomaalaiset tietäisivät mistä on kyse. Se ei tietenkään ole
kossun ja votkan sekoitusta.
Jake
Enpä ole, koska Koskenkorva vodkaahan löytyy eri vahvuisina, ei tosin
38%:na. Voisin kuvitella, että lukuunottamatta vahvuutta aine tulee
samasta prosessista.
Kirja-alesta ostamani "Dictionary of Drink" perusteella Koskenkorva on
"vodka from Finland". Eli votkaahan kossukin on.
Jake
Ainakin ennen poytaviina tehtiin puuspriista, kossu ja viljavaakuna
viljasta ja dry vodka perunasta. Ja koska Koskenkorva vodkassa ei ole
hituisenkaan viljanmakua havaittavissa, luulisin, etta sekin tehdaan
perunasta, josta sen kaamea maku.
Olen kuullut vaitettavan, etta nykyaan kaikki laadut tulisivat samalta
linjalta ja niihin lisataan vaan makuainetta, etta ne maistuisivat
erilaisille, jolloin kyseessa ei olisikaan maustamaton viina sanan
varsinaisessa merkityksessa.
Joka tapauksessa Poytaviinaa ei ole enaa tehty puuspriista vuosiin vaan
ilmeisesti se tehdaan kaiketi viljasta. On mielestani paras maustamaton
hinta-laatu suhteeltaan, siis Alkosta ostettaessa.
Jouni
--
Matti Hollberg / internet: holl...@arska.fys.utu.fi
Department of Applied Physics / bitnet : holl...@firien.bitnet
University of Turku / phone : +358 21 333 5866
FIN-20500 Turku / "Vapauta itse itsesi. Jos annat sen toisten
Finland / teht{v{ksi, sinut orjuutetaan j{lleen." -Hurskas
Kiva lukea näitä teidän kaikkien olettamuksia....
Tänä päivänä Primalco Oy valmistaa kaiken vodkissaan ja viinoissaan
käyttämänsä tisleen kotimaisesta ohrasta, se tislataan Koskenkorvalla.
Tämä täysin puhdas, mauton tisle kuljetetaan Rajamäelle, missä se
laimennetaan paikallisella lähdevedellä tarvittavaan väkevyyteen ja
pullotetaan. Poikkeuksen tekevät Viljavaakuna, Koskenkorvan viina ja
Pöytäviina joihin lisätään myös sokeria 3 g / l.
Maustettuja Primalcon viinoja tehdään aivan samasta tisleestä, mutta
niitä maustetaan erilaisilla tisleillä.
Aivan samalla tavalla tehdään Ruotsissa Absolut Vodka on Explorerin
vientiversio.
Muiden votkien ja viinojen makuerot johtuvat taas käytetystä
raaka-aineesta ja miten puhtaaksi tisle tislataan.
--
***********************************************************************
Timo Hannukainen
Bartender
Viking Line Ab m/s Gabriella Pub Captains Corner
+358 40 5109122
e-mail : ti...@hinni.pp.fi www : http://personal.eunet.fi/pp/hinni/
**********************************************************************
>This is a multi-part message in MIME format.
>--------------F74A9420BE818F574196731F
Bogosity alert!
>Robert Slotte wrote:
>
>> Mikä erottaa Vodkan tavallisesta viinasta?
>
> EU direktiivien mukaan yli 37% kutsutaan Vodkaksi ja alle 37% viinaksi
En usko. Todista. Kerro edes direktiivin nimi ja koodinumero ja
minkäkielisenä olet sen lukenut. Ja mitä nuo prosentit ovat? *)
Ja tällä kertaa jätä vcardisi ja muut typeryydet sinne minne ne
kuuluvat.
*) Joo, arvaan kyllä, että kirjoitit "37%" kun "37-prosenttinen" olisi
ollut niin vaikea ja sitä kirjoittaessasi olisit ehkä johtunut
miettimään, olivatko ne paino- vai tilavuusprosentteja ja minkä
prosentteja mistä.
Niin ja "vodka" kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella
lauseen keskellä, koska se on yleisnimi eikä esim. tavaramerkki. Vai
onko EU-direktiivisi muuttanut tämänkin?
--
Yucca, http://www.hut.fi/u/jkorpela/
No sittenhän kossukin on votkaa, vai mitä?
Jake
> Niin ja "vodka" kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella
> lauseen keskellä, koska se on yleisnimi eikä esim. tavaramerkki. Vai
Onhan se selvästi osa tavaramerkkiä, jos "Finlandia Vodka"-votkan
etiketissä niin lukee. Sama osa näkyy monen muunkin votkan nimessä.
> Niin ja "vodka" kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella
> lauseen keskellä, koska se on yleisnimi eikä esim. tavaramerkki. Vai
> onko EU-direktiivisi muuttanut tämänkin?
> --
> Yucca, http://www.hut.fi/u/jkorpela/
Ja vodka kirjoitetaan suomeksi t:llä, ei d:llä ;-)
Jake
Robert Slotte kirjoitti viestissä <6aql5i$m6a$1...@oravannahka.Helsinki.FI>...
>Mikä erottaa Vodkan tavallisesta viinasta?
>Hinta
>