Frex superperuna

MR2

Iltalehdessä otsikoitiin "Uusi suomalainen superperuna viedään lähes
käsistä - kaikki ylistävät mieletöntä makua". "
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/8d6033d7-0db8-4cca-8bb6-e26d381d32d9
No sitähän piti kokeilla. Hinta oli  2,39 €/ kg, siis kolme kertaa
kalliimpaa kuin tavallinen vaikka perunahan on kyllä niin halpaa, että
kolminkertainen hintakaan ei paljon päätä pyörrytä. Perunat olivat sen
verran kookkaita, että niitä piti keittää n. 35 minuuttia ennenkuin
tuntuivat sisältä kypsiltä. Maku oli mielestäni ihan samanlainen kuin
"halpisperunoidenkin". MTV:n makutestissä
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kohuperunan-sokkomakutestissa-yllattava-lopputulos-erottaako-ylistetyn-suomalaisen-superpotun-oikeasti-kaupan-halpisperunasta/7701250#gs.vtr6k7
"superperuna" ja Lapin puikula saivat samat pisteet.

--
MR

Jukka K. Korpela

MR2 kirjoitti 8.2.2020 klo 15.02:

> Iltalehdessä otsikoitiin "Uusi suomalainen superperuna viedään lähes
> käsistä - kaikki ylistävät mieletöntä makua".

Haiskahtaa pahasti puffilta, eli valmistaja on maksanut lehdelle
saadakseen siihen tämän ”artikkelin”.

> Hinta oli  2,39 €/ kg, siis kolme kertaa
> kalliimpaa kuin tavallinen vaikka perunahan on kyllä niin halpaa, että
> kolminkertainen hintakaan ei paljon päätä pyörrytä.

Mielelläni maksaisin tuon verran hyvistä perunoista. Todellisuudessa
hyviäkin perunoita saa, vieläpä tuota halvemmalla. Ongelmana vain on,
ettei voi tietää, mitkä ovat hyviä. Pelkkä lajike ei takaa mitään, eikä
ulkonäkö.

Noista ”superperunoista” ei edes kerrota lajiketta. Kuulemma pusseissa
on merkinnät, joissa lajike kerrotaan, mutta se vaihtelee, ja parissa
katsomassani oli minulle ihan outo lajike.

Mainoskuvat antavat vaikutelman perunoista, joista kuori on rapsutettu
pois. On osattu ottaa kuva ja käsitellä sitä.

Mainostavat vielä, että pussin voi sellaisenaan panna mikroaaltouuniin.
Kuulostaa helpolta. Mutta monessako perheessä syödään puoli kiloa
perunoita yhdellä istumalla? Itse joskus kypsennän perunoita mikrossa,
kun on kiire: tökin perunoihin reikiä haarukalla ja mikrotan neljä viisi
minuuttia. Ei tule yhtä hyvää kuin keittämällä, mutta ihan ok, kunhan ei
kypsennä liian kauaa. Ja voi kypsentää vaikka yhden perunan tai kaksi,
kunhan säätää ajan lyhyemmäksi ja tarkistaa välillä tilanteen.

> Perunat olivat sen
> verran kookkaita, että niitä piti keittää n. 35 minuuttia ennenkuin
> tuntuivat sisältä kypsiltä.

Huh. En edes muista, mistä ”superperunoiden” laadun väitettiin johtuvan,
kai jotenkin kasvatustavasta, mutta ei taida todellakaan olla kiinnostavaa.

Sartsa

Jukka K. Korpela kirjoitti 8.2.2020 klo 18.54:

> Haiskahtaa pahasti puffilta, eli valmistaja on maksanut lehdelle
> saadakseen siihen tämän ”artikkelin”.

Mieletön maku kuulostaa oikeastaan ihan kamalalta.

> Mutta monessako perheessä syödään puoli kiloa
> perunoita yhdellä istumalla?

Minä syön yksin puoli kiloa perunoita yhdellä istunnolla!