Kokemuksia Lidlin elintarvikkeista

MR2

Ostin Lidlistä tämän viikon tarjouksessa olevia Kielbasa-raakamakkara-
ja Buffalo Fried Chicken -tuotteita. Molemmat tuotteet myrkynsuolaisia
ja myrkynmausteisia, vaikka tykkäänkin voimakassuolaisesta ja vahvasti
maustetusta, mutta liika on liikaa.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/38f78f00-7ced-4a37-93f1-edad60850e0b
"Jo 21. kerran on makkarat pisteytetty Akateemisen Kiuas-Seuran toimesta.
Arvioiduista makkaroista parhaat pisteet (97/100) sai raakamakkarasarjan
voittaja. Vuoden paras makkara on Wurstin kauppaketju Lidlille
valmistama Grillimaisteri Kielbasa."

Mielestäni HK:n Luigi-raakamakkara
https://www.hk.fi/tuotteet/tuote/hk-maakarit-r-raakamakkara-livornon-luigi-280-g/
on paremman makuista.

Lidlin einekset eivät ole mielestäni mistään kotoisin, joitakin hyviä
pakasteita kyllä löytyy, kuten esim. Cordon bleu. Kalmaririnkulat ovat
surkeita, tehty jauhetusta massasta!

Hyviä juttuja ovat ilmakuivatut kinkut, vihannekset, hedelmät ja
paistopisteen rustiikkiset maalaissämpylät (parhaat kauppojen
paistopisteistä löytyvät sämpylät). Juustot ovat edullisia, mutta
mauttomia ja yleensä jättipakkauksissa, joten jäävät ostamatta paitsi
jos löytyy jokin 200 g:n Tilsit-pakkaus.

--

MR

Jukka K. Korpela

MR2 kirjoitti 1.11.2020 klo 16.13:

> [...]
> ja Buffalo Fried Chicken -tuotteita. Molemmat tuotteet myrkynsuolaisia
> ja myrkynmausteisia, vaikka tykkäänkin voimakassuolaisesta ja vahvasti

Tämän ryhmän aktiivisuus tuntuu hiukan laskeneen huippuvuosista (onko
täällä muita kuin me kaksi?), joten sallittaneen, että kommentoin,
vaikka asia on minulle melko vieras.

”Kielbasa” on aika outo tavaramerkiksi, koska puolan sana ”kielbasa”
tarkoittaa makkaraa yleisesti (vrt. venäjän sanaan ”kolbasa”). Toisaalta
Suomessahan melkein mikä vain ulkomaankielen ilmaus sopii
tavaramerkiksi. Onhan maassamme menestyksellisesti vuosikymmenien ajan
myyty viiniä tavaramerkillä ”Magyar fehér bor”, joka johtuu unkarin
sanoista, joiden merkitys on ’unkarilainen valkoviini’.

Tästäkään syystä en ole tutustunut kyseiseen tuotteeseen, en myöskään
fried chicken -tuotteisiin (joista sain yhdellä kerralla tarpeekseni,
kun perhe pakotti Englannissa Kentucky Fried Chicken -ravintolaan ja
tilaamaan noin isoimman perhemaksiannoksen, josta perheen pää tietysti
joutui syömään urosleijonan osan).

Minulle vahvasti maustetut makkarat eivät ole varsinaisesti ruokaa, vaan
mausteita. Esimerkiksi paella de mariscos suorastaan vaatii sellaista
mausteekseen, ja meillä paellapäivinä on kova tappelu
chorizo-viipaleista – mutta chorizo itsessään taitaisi jäädä lautaselle,
jos sitä tarjoaisin ruokana.

> Lidlin einekset eivät ole mielestäni mistään kotoisin, joitakin hyviä
> pakasteita kyllä löytyy, kuten esim. Cordon bleu. Kalmaririnkulat ovat
> surkeita, tehty jauhetusta massasta!

Olen joskus muinoin ostanut Lidlin eineksiä eväiksi aikana, jolloin
vielä piti tehdä työtä elääkseen ja työpaikalla saattoi lämmittää ruuan
mikrossa. Minusta ne keskimäärin olivat hyvinkin parempia kuin
kilpailijoiden einekset. Mutta makuasiat ovat makuasioita ja riippuvat
monista asioista.

Lidlin Chicken Cordon Bleu (täytteenä juustoa ja kalkkunaa) on vuosien
ajan ollut meillä vakioruokaa etenkin sienestyskaudella. Helppo tehdä
sienten lisukkeeksi, kun on palattu sieniretkeltä ja saatu esimerkiksi
27:ää eri sienilajia, kutakin keskimäärin 2 itiöemää. Lidlin Crispy Duck
on nykyisiä suosikkeja; tosin siitä pitää kaataa nesteet talteen ja se
pitää panna takaisin grillautumaan, kun sitä on paistettu ohjeen
mukaisesti – muuten tulos ei ole ollenkaan crispy. Ja nyt joulun
uhkaavasti lähestyessä on syytä mainita Lidlin kohtuukokoiset (alle 4
kg) ranskalaiset kalkkunat.

> Hyviä juttuja ovat ilmakuivatut kinkut, vihannekset, hedelmät ja
> paistopisteen rustiikkiset maalaissämpylät (parhaat kauppojen
> paistopisteistä löytyvät sämpylät).

Suunnilleen samaa mieltä.

> Juustot ovat edullisia, mutta
> mauttomia ja yleensä jättipakkauksissa, joten jäävät ostamatta paitsi
> jos löytyy jokin 200 g:n Tilsit-pakkaus.

Minun vakituisaamiaisjuustoni on Lidlin Tilsit-viipaleet, enkä ole
kokenut 400 g:n pakkauskokoa ongelmaksi, vaikka niitä taloudessa kuluu
vain noiden aamiaisteni kautta noin yksi viipale päivässä.

Muista juustoista en oikein uskalla sanoa mitään, koska talouteen ei
yleensä saa ostaa juustoja kuin irtomyynnistä, jota Lidlillä ei ole.

Yucca

Asko

On 7.11.2020 13:11, Jukka K. Korpela wrote:
> Tämän ryhmän aktiivisuus tuntuu hiukan laskeneen huippuvuosista (onko
> täällä muita kuin me kaksi?), joten sallittaneen, että kommentoin,
> vaikka asia on minulle melko vieras.

Kyllähän näitä ryhmiä tulee pari kertaa kuukaudessa vielä pläräiltyä
läpi, josko jossain ois jotain uutta.

Itsellä kokemusta lähinnä Lidlin kuplajuomista, joten tähän keskusteluun
ei ole kommentoitavaa.

-Asko

Heikki Heinonen

Stollenia kannattaa ostaa jouluksi, tänään oli jopa tarjouksessa.

Kaj Stenberg

söndag 8 november 2020 kl. 21:13:06 UTC+2 skrev Asko:
> Kyllähän näitä ryhmiä tulee pari kertaa kuukaudessa vielä pläräiltyä
> läpi, josko jossain ois jotain uutta.

Joo, aina välillä tulee katsottua ryhmää. Omat suosikkini Lidlistä ovat marsipaani ja viherpippurimaksapasteija. Valitettavast varsinkin viimeksimainittu aina "kortilla".

Mutta pienenä vinkkinä (Lidlin ulkopuolella): makaronilaatikkoon kuutioutua salamia (ja pekonia päälle). Nami!

--
Kaj