Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Paras tumma suklaa ?

0 views
Skip to first unread message

Jarkko

unread,
Jun 5, 2005, 11:13:06 AM6/5/05
to
Terve,

Tekisi mieli tutustua uusiin ja hyviin suklaatuttavuuksiin. No niitähän
Suomessa (ja muualla maailmassa) riittää, mutta nyt etsinnässä on hyvä tumma
suklaa. Itse olen melko perso maitosuklaalle ja valkosuklaalle, joten
tehtävä ei ole helppo. Tähän asti maistamani tummat suklaat ovat olleet
kitkeriä. Löytyykö markkinoilta tummaa suklaata, joka voisi miellyttää
maitosuklaan ystävää ?


Vinkeistä kiittäen

Jarkko
Oulun Suklaayhdistys


Tonttu

unread,
Jun 5, 2005, 11:41:28 AM6/5/05
to
Jarkko raapusteli:

No Fazun Premium menettelee jollain tapaa.

--
T.T.J

Heikki Heinonen

unread,
Jun 5, 2005, 12:02:28 PM6/5/05
to
On Sun, 5 Jun 2005 18:13:06 +0300, "Jarkko" <jar...@POISTAjarkonsivut.com>
höpisi että:


>Terve,
>
>Tekisi mieli tutustua uusiin ja hyviin suklaatuttavuuksiin. No niitähän
>Suomessa (ja muualla maailmassa) riittää, mutta nyt etsinnässä on hyvä tumma
>suklaa. Itse olen melko perso maitosuklaalle ja valkosuklaalle, joten
>tehtävä ei ole helppo. Tähän asti maistamani tummat suklaat ovat olleet
>kitkeriä. Löytyykö markkinoilta tummaa suklaata, joka voisi miellyttää
>maitosuklaan ystävää ?

Lidlistä kassikaupalla suklaata ja eikun mussuttamaan. Valikoima on varsin
houkutteleva. Tummaakin suklaata on useampaa lajia.

Risto Paasivirta

unread,
Jun 5, 2005, 12:41:12 PM6/5/05
to
In article <d7v4na$5eq$1...@phys-news1.kolumbus.fi>,

Jarkko <jar...@POISTAjarkonsivut.com> wrote:
>Terve,
>
>Tekisi mieli tutustua uusiin ja hyviin suklaatuttavuuksiin. No niitähän
>Suomessa (ja muualla maailmassa) riittää, mutta nyt etsinnässä on hyvä tumma
>suklaa. Itse olen melko perso maitosuklaalle ja valkosuklaalle, joten
>tehtävä ei ole helppo. Tähän asti maistamani tummat suklaat ovat olleet
>kitkeriä. Löytyykö markkinoilta tummaa suklaata, joka voisi miellyttää
>maitosuklaan ystävää ?

Tumma suklaa _on_ kitkerää, sitä enempi mitä enempi siinä on kaakaota.

Oulussa taisi olla Stockmann, josta saanee Lindtin suklaita eri
vahvuuksia, niitä kannattaa kokeilla. Mun makuuni 85% on namia,
mutta 99% on pahanlaatuisesti overkill. Niitä siis on miedompiakin.

Kokeile Lidlin tummaa kermasuklaata ("Edel sahne" jotakin.) Muista
saman puljun suklaista suklaista mahdollisesti ne 40% ja 60% versiot.
(Itse tumman tumman sulkaan ystävänä olen ehtinyt maistaa vain 70%
suklaata, joka on minusta oikein hyvää.)

>Jarkko
Risto
--
main(){char*a="main(){char*a=%c%s%c;printf(a,34,a,34);}";printf(a,34,a,34);}

Tommi Nieminen

unread,
Jun 5, 2005, 3:07:44 PM6/5/05
to
Risto Paasivirta kirjoitti:

> Oulussa taisi olla Stockmann, josta saanee Lindtin suklaita eri
> vahvuuksia, niitä kannattaa kokeilla. Mun makuuni 85% on namia,
> mutta 99% on pahanlaatuisesti overkill. Niitä siis on miedompiakin.

Stokkalta löytyy tai ainakin on löytynyt myös toista hyvää tummaa
suklaata: sitä myydään semmoisissa kuusi- tai kahdeksankulmioisissa
putkissa -- nimeä en tähän hätään muista... Lindtiä "helpompi" tumman
suklaan kokeilijalle.

Tumma suklaa on "acquired taste", vaatii totuttelua.

--
.... Tommi Nieminen .... http://www.cc.jyu.fi/~toniemin/ ....
Csak füvön élt a kis zebra,
de most rákapott a zabra;
végül is elvitték Szobra,
ott oktatják szebbre-jobbra.
-Devecseri Gábor-
.... tommi dot nieminen at campus dot jyu dot fi ....

Hanna-Kaisa Lammi

unread,
Jun 6, 2005, 1:07:27 AM6/6/05
to
r...@nemesis.co.jyu.fi (Risto Paasivirta) writes:

Täältä myös ääni Lidlin 70% suklaalle. Se ei ole niin kitkerää kuin Lindtin
70%, joka myös kyllä minun suuhuni maistuu erittäin hyvältä.

Fazerin kultakääreinen suklaa on myös tosi hyvää, mutta siinä taitaa
olla vain vähän yli 50% kaakaota, on kuitenkin selvästi sinistä tummempaa
ja ehkä aloittelijalle ihan hyvä valinta. Muistaakseni tuota ei kuitenkaan
saa 200 g levynä vaan pienempänä tai sitten exporttina isompana.

Hanna-Kaisa

Miika Rouvinen

unread,
Jun 6, 2005, 2:57:50 AM6/6/05
to
Jarkko wrote:
> Terve,
>
> Tekisi mieli tutustua uusiin ja hyviin suklaatuttavuuksiin. No niitähän
> Suomessa (ja muualla maailmassa) riittää, mutta nyt etsinnässä on hyvä tumma
> suklaa. Itse olen melko perso maitosuklaalle ja valkosuklaalle, joten
> tehtävä ei ole helppo. Tähän asti maistamani tummat suklaat ovat olleet
> kitkeriä. Löytyykö markkinoilta tummaa suklaata, joka voisi miellyttää
> maitosuklaan ystävää ?

Lidlissä tosiaan taitaa olla varsin mukavat valikoimat. Toisaalta itse
pidän myös Brunbergin tummasta; tosin pitoisuudesta ei ole mitään hajua.
Tuskin kuitenkaan ainakaan paljoa päälle 50%.

-Miika
--
Poista ROSKA, jos haluat mailata!

Jarkko Järvikivi

unread,
Jun 6, 2005, 3:09:01 AM6/6/05
to
"Jarkko" <jar...@POISTAjarkonsivut.com> wrote in message
news:d7v4na$5eq$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Maraboun Premium Dark 70% on hyvää. Lindtin 85% on myös, mutta vaatinee jo
hiukan totuttelua.
99% menee myös, mutta varovasti nautittuna;hyvin pieniä palasia kerralla,
annetaan sulaa suussa...nam.
Levy riittää pitkäksi aikaa.

- Jarkko -


Jarkko

unread,
Jun 6, 2005, 10:26:13 AM6/6/05
to
> Tumma suklaa _on_ kitkerää, sitä enempi mitä enempi siinä on kaakaota.

Juu, näinhän se menee, mutta kun monet sanoo että tummatkaan eivät suinkaan
keskenään ole saman makuisia.

> Oulussa taisi olla Stockmann, josta saanee Lindtin suklaita eri
> vahvuuksia, niitä kannattaa kokeilla. Mun makuuni 85% on namia,

Lindtin 70% (Equador) on kokeiltu ja se oli kyllä jo sellaista myrkkyä...
Liekö toivoakaan minulle sopivasta tummasta suklaasta ?

> Kokeile Lidlin tummaa kermasuklaata ("Edel sahne" jotakin.) Muista
> saman puljun suklaista suklaista mahdollisesti ne 40% ja 60% versiot.

Jotain kermasuklaata ostin joku aika sitten Lidl:stä sellaisen paketin jossa
oli 2 levyä samassa pahvissa. Se oli herkullisne hyvää, mutta ei se kyllä
noin tummaa ollut. Pitänee katsastaa ensi kerralla valikoimaa tarkemmin.

/Jarkko


Jarkko

unread,
Jun 6, 2005, 10:28:57 AM6/6/05
to
> Maraboun Premium Dark 70% on hyvää.

Tuota pari jäsentä meillä olikin jo testannut. Pitänee itsekin kokeilla...
Tosin se Lindt:n 70% oli... pelottavaa :-)

Jarkko
Oulun Suklaayhdistys

Petri Kekkonen

unread,
Jun 6, 2005, 12:34:35 PM6/6/05
to

Olen itse "harrastunut" tummia suklaita 6-7 vuotta ja maistellut
suunnilleen kaikki sinä aikana vastaan tulleet levyinä saatavat yli
50% suklaat. Varmaankin reilu 50 laatua takana, mutta eipä noista
kovin systemaattisia muistikuvia ole, vaikka olenkin pyrkinyt
säästämään kaikki käärepaperit.

Lindtin kultakääreistä saanee Stockmannilta. 50% kaakaota ja siten
helppo aloittelijalle. Vastannee kutakuinkin Fazerin kultakääreistä
eikä ole minusta _ollenkaan_ kitkerää.

Loistavaa "helppoa syödä" tummaa suklaata on tehnyt myös Suomessakin
silloin tällöin kaupoissa näkynyt merkki Cote d'Or
(http://www.cotedor.be). Tarkempaa tietoa ko. tummasta suklaasta
en tähän hätään tuolta webistä löytynyt.

Hollantilaisen Drosten punaiset suklaanapit on myös hyviä. Ei muisti-
kuvaa kaakaopitoisuudesta:
http://www.droste.nl/pages_en/assortiment_chocolade_pastilles1.php


Itsekään en liian kitkerästä pidä, mutta pelkkä kaakaoprosentti ei
ole mikään tae suuhun sopivuudesta tässä suhteessa. Joskus 70%
suklaat ovat makeita, joskus taas kuivan kitkeriä. Kitkeryyden
lisäksi yleisiä ongelmia ovat mauttomuus tai jauhoisen pölyinen
tuntuma suussa. Suussasulavuus ja pitkä jälkimaku taas olisivat
minusta tavoiteltavia ominaisuuksia.


- Petri

--
/ etunimi....@mail.suomi.net - http://spaceweb.oulu.fi/~petri/ \
\ "Passion Love Sex Money - Violence Religion Injustice Death" - PSB /

Risto Paasivirta

unread,
Jun 6, 2005, 1:53:59 PM6/6/05
to
In article <d81mbm$s16$1...@phys-news1.kolumbus.fi>,

Jarkko <jar...@POISTAjarkonsivut.com> wrote:
>Jotain kermasuklaata ostin joku aika sitten Lidl:stä sellaisen paketin jossa
>oli 2 levyä samassa pahvissa. Se oli herkullisne hyvää, mutta ei se kyllä
>noin tummaa ollut. Pitänee katsastaa ensi kerralla valikoimaa tarkemmin.

Tarkistin käydessäni, Lidlin 125g J.D.Cross Madagaskar 46% on tummaa
kermasuklaata, Amazonas 60% ja Enmuistamikä 70% tummaa suklaata. Sitten
on vielä 200g Bellarom Exellence Edel Herbe Sahne "tummaa kermasta
valmistettua suklaata" jossa on 45% kaakaota. Pieniä kermasuklaalevyjä
ei nyt ollut. Joskus oli. (Hyllyssä on lisäksi montaa sorttia maito-,
valkoista-, täyte- ja pähkinäsuklaata sekoittamassa.)

Samplasin samantien 46% ja 60% ja oikein hyviä nekin on, vaikka hiukka
turhan makeita makuuni. Tuo 46% on mielestäni selvästi parempaa kuin
Bellaromin kermasuklaa, joka on ehkä vielä himpun verran makeampaa.

>/Jarkko

Marko Konttinen

unread,
Jun 7, 2005, 2:19:34 AM6/7/05
to
On Mon, 6 Jun 2005 17:26:13 +0300, Jarkko
<jar...@POISTAjarkonsivut.com> wrote:

> Juu, näinhän se menee, mutta kun monet sanoo että tummatkaan eivät suinkaan
> keskenään ole saman makuisia.

Eivät olekaan. Itse olen arvellut syyn mahdollisesti olevan siinä, että
kaakaota olisi erilaisia lajikkeita ihan kuten vaikkapa kahvejakin. Eri
lajikkeet varmaankin maistuvat erilaisilta?

Ja varmasti myös valmistusprosessi ja reseptien erot aiheuttavat
makueroja.

Omaan makuun erityisen mieluisia ovat olleet mm. Lidlin 70% Ecuador ja
Cafe-Tassen 77% ja 88%. Vaikkapa Lidlin 75% Arabico on paljon
kitkerämpää kuin moni yli 80% -- sellaisella epämiellyttävällä tavalla.

-marko

--

Marko Konttinen - mk (a) iki . fi

Tommi Nieminen

unread,
Jun 7, 2005, 2:31:06 AM6/7/05
to
Tommi Nieminen kirjoitti:

> Stokkalta löytyy tai ainakin on löytynyt myös toista hyvää tummaa
> suklaata: sitä myydään semmoisissa kuusi- tai kahdeksankulmioisissa
> putkissa -- nimeä en tähän hätään muista... Lindtiä "helpompi" tumman
> suklaan kokeilijalle.

Petri Kekkonen muisti nimenkin: Droste.

Suklaanhimoinen ystävä tiesi jopa, että sen talvilaatu on kesälaatua
parempaa -- itse en ole maistelussa niin pitkälle päässyt.

Juhana Harju

unread,
Jun 7, 2005, 3:24:33 AM6/7/05
to
Risto Paasivirta wrote:
:: In article <d81mbm$s16$1...@phys-news1.kolumbus.fi>,
:: Jarkko <jar...@POISTAjarkonsivut.com> wrote:

::: Jotain kermasuklaata ostin joku aika sitten Lidl:stä sellaisen
::: paketin jossa oli 2 levyä samassa pahvissa. Se oli herkullisne
::: hyvää, mutta ei se kyllä noin tummaa ollut. Pitänee katsastaa ensi
::: kerralla valikoimaa tarkemmin.
::
:: Tarkistin käydessäni, Lidlin 125g J.D.Cross Madagaskar 46% on tummaa
:: kermasuklaata, Amazonas 60% ja Enmuistamikä 70% tummaa suklaata.
:: Sitten on vielä 200g Bellarom Exellence Edel Herbe Sahne "tummaa
:: kermasta valmistettua suklaata" jossa on 45% kaakaota. Pieniä
:: kermasuklaalevyjä ei nyt ollut. Joskus oli. (Hyllyssä on lisäksi
:: montaa sorttia maito-, valkoista-, täyte- ja pähkinäsuklaata
:: sekoittamassa.)

Tuo Lidlin 60-prosenttinen Amazonas saa myös omat ääneni, vaikka olen
kokeillut monia muitakin merkkejä, kuten Maraboua, Fazerin kultaista (liian
makeaa) ja LIndtin erilaisia tummia suklaita. On aika hassua, että
saksalaisesta laatikkomyymälästä löytyy paras tumma suklaa. Paljon muuta en
sieltä ostakaan.

--
Juhana


Sirpa Poyhonen

unread,
Jun 8, 2005, 3:56:59 AM6/8/05
to
Petri Kekkonen <etunimi....@mail.suomi.net> wrote:
> Loistavaa "helppoa syödä" tummaa suklaata on tehnyt myös Suomessakin
> silloin tällöin kaupoissa näkynyt merkki Cote d'Or
> (http://www.cotedor.be). Tarkempaa tietoa ko. tummasta suklaasta
> en tähän hätään tuolta webistä löytynyt.

Toinen ääni tälle! Itse en juurikaan ole tummasta suklaasta koskaan
perustanut mutta tänä keväänä törmäsin lopulta yhteen suhteellisen
siedettävään. :-)

Kaapista löytyy Belgian reissulta tuotuna vielä pari levyä Cote d'Or
"Noir de Noir" -suklaata, jonka kääreessä sanotaan seuraavaa:
"Ingredients: sugar, cocoa mass, cocoa butter, fat-reduced cocoa,
emulsifier (soya lecithin). Flavouring. Cocoa solids: 56 % minimum."

Kas kas. Muistelin, että kaakaopitoisuus olisi ollut suurempikin... No,
tuo on joka tapauksessa pehmeähkö lasku tummaan suklaaseen
tottumattomalle. Kitkerää makua tuossa ei ole nimeksikään (tai sitten
olen jo tottunut) mutta eksoottisuutta maitosuklaaseen verrattuna
kyllä. :-)

En kyllä tiedä, saako tuota mistään Suomesta. Havaintoja kellään?
(Lienee turha kuvitellakaan, että mistään Oulun seudulta ainakaan..?)
Kai sitä vaan pitää uskaltautua kokeilemaan noita muita ketjussa
mainittuja 50+ % suklaita, jos paha himo yllättää varastojen loputtua.

-Sirpa

--
Sirpa Pöyhönen
spoy...@mail.student.oulu.fi * http://www.student.oulu.fi/~spoyhone/

Petri Kekkonen

unread,
Jun 8, 2005, 6:15:53 AM6/8/05
to
"Sirpa Poyhonen" <spoy...@sun3.oulu.fi> wrote:
> Kaapista löytyy Belgian reissulta tuotuna vielä pari levyä Cote d'Or
> "Noir de Noir" -suklaata,

Tuotapa se juurikin oli. Ei tosin kovin tummaa mutta hyvää kyllä.


> En kyllä tiedä, saako tuota mistään Suomesta. Havaintoja kellään?
> (Lienee turha kuvitellakaan, että mistään Oulun seudulta ainakaan..?)

On sitä ainakin joskus saanut jostain, mutta ei nyt tule mieleen mistä.
Kesällä tulee liikuttua Belgiassakin joten pitänee hamstara muutama levy
sitten varastoon. Harmillisen huonosti nuo suklaat vain säilyvät, matkoilta
tuodut ehtii usein "harmaantua" pinnaltaan jos ei muista pikaisesti syödä
pois.


- Petri


Jarkko

unread,
Jun 9, 2005, 12:58:54 AM6/9/05
to
> Harmillisen huonosti nuo suklaat vain säilyvät, matkoilta
> tuodut ehtii usein "harmaantua" pinnaltaan jos ei muista pikaisesti syödä
> pois.

Ethän sää niitä jääkaapissa säilytä ? Sillonhan yleensä suklaan sokeri
kristallisoituu siihen pintaan ja se menee harmaaksi.

J


Petri Kekkonen

unread,
Jun 10, 2005, 1:39:27 PM6/10/05
to

Jarkko wrote:
> Ethän sää niitä jääkaapissa säilytä ?

En toki, mutta huoneenlämpö tuntuu olevan usein liikaa (23-25 astetta).

Jarkko

unread,
Jun 11, 2005, 2:30:00 PM6/11/05
to
Nyt on maisteltu sitten tässä keskustelusäikeessä mainostetut Lidl:n
Madagaskar (46%), Amazonas (60%), Ecuador (70%) ja kermainen 45% tumma
suklaa.

Ei lienee yllätys että ne vaaleimmat (jotka molemmat olivat kermasuklaita)
olivat ne parhaat. Jos tarkemmin kiinnostaa tietää mielipiteet, niin
sivuilta www.suklaayhdistys.com ne löytyy.

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille. Muitakin tummia tullaan vielä
kokeilemaan.

t. Jarkko


Jussi Häkkinen

unread,
Jun 11, 2005, 9:32:49 PM6/11/05
to

"Jarkko" <jar...@POISTAjarkonsivut.com> wrote in message
news:d8fag7$2i0$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Nyt on maisteltu sitten tässä keskustelusäikeessä mainostetut Lidl:n
> Madagaskar (46%), Amazonas (60%), Ecuador (70%) ja kermainen 45% tumma
> suklaa.

Näyttää olevan yhdistyksen maku ja asiantuntemus vahvasti painottunut
vaaleiden suklaiden päähän ja profiloitunut helppoihin
suurkulutustuotteisiin. No, onhan se niinkin, etteivät miljardit kärpäset
voi olla väärässä...


JH


Jarkko

unread,
Jun 13, 2005, 1:24:57 PM6/13/05
to
> Näyttää olevan yhdistyksen maku ja asiantuntemus vahvasti painottunut
> vaaleiden suklaiden päähän ja profiloitunut helppoihin
> suurkulutustuotteisiin. No, onhan se niinkin, etteivät miljardit kärpäset
> voi olla väärässä...

Hyvä kommentteja kaikki, mutta haluaisin ihan positiivisessa hengessä
kommentoida muutamaa asiaa:

Yhdistyksellä ei ole makua. Jäsenellä on maku ja se on jokaisella oma. On
ihan totta että ainakin tämän hetken jäsenistölle taitaa maitosuklaa olla
mielekkäämpää kuin tummat. Uusia jäseniä tulee kuitenkin satunnaisin välein.
Makuaisti on jokaisella mikä on, ei sitä väkisin voi muuttaa ja miksi
haluaisi edes yrittää ?

Asiantuntijoitahan me emme edes väitä olevamme. Olemme tavallisia
kaduntallaajia, jotka pidämme suklaasta.

Yhdistys on 3kk vanha ja maistelutilaisuuksia pidämme kerran kuukaudessa.
Ihan jo tuosta voi päätellä miksi kaikkia maailman erikoissuklaita ei vielä
ole sivuillamme maisteltuna. Puuttuuhan sieltä itse asiassa vielä
toistaiseksi Sininenkin. Maasta se pienikin ponnistaa...

Lisää kommentteja otetaan mielellään vastaan. Varmimmin ne tulevat perille
jos ne lähettää yhdistyksen sivujen kautta joko vieraskirjan tai
palautelomakkeen kautta.

Terveisin

Jarkko Karhunen
Oulun Suklaayhdistys


0 new messages