Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

teltan lämmitys

341 views
Skip to first unread message

poista

unread,
Jan 4, 2008, 7:14:28 PM1/4/08
to
onko kokemuksia erillaisista lämmitys muodoista talvella
puolijoukkuetelttaan? Pitäs lähteä viikoksi tunturiin ja kaminaan joutuu
ottaan motillisen puita mukaan että pärjää. Miten nestekaasu, natokamina
jne..

Samu Wikstedt

unread,
Jan 5, 2008, 8:20:53 AM1/5/08
to

Suoralta kädeltä ei osaa heittää mitään yleisratkaisua, mutta muiden
vastaamsita helpottaa (ja vastausten laatua parantaa) kun tarkennat
hiukan:

Millä nuo on tarkoitus kuljettaa (oletan että kyseessä ei ole jalan
tapahtuva vaellus), ja onko telttaa tarvis lämmittää muutoin kuin
öisin? Viikoksi = 7 päivää? Ja pitääkö telttaan saada mukava lämpö vai
vain sellainen että pystytään kuivina ja voidaan nukkua mukavasti -20
speksatuissa pusseissa?

Ja onko mahdollista kesken keikan esim. käydä vaihtamassa tyhjä
kaasupullo täyteen, taikka hakea paikalliselta maajussilta kelkan
reellinen puita?

-Samu

poista

unread,
Jan 5, 2008, 1:30:44 PM1/5/08
to
Samu Wikstedt kirjoitti:
juu, elikkä tarkoitus ois mennä tunturiin 20-50km kelkoilla rekineen
jollekkin sopivalle järvelle, johon pistämme sitten leirin viikoksi
pystyyn. Lämmitys ei ole päällä kuin öisin, paitsi jos tulee sellaisia
päiviä ettei ole ulos asiaa. Niitäkin sattuu valitettavasti viikon
aikana yleensä muutama päivä. Lämmitystä sen verran että tarvittaessa
saadaan vaatteet kuivaksi ja tietenkin että siellä ollessa tarkenee.

Pitkien etäisyyksien takia ei viitsisi ajella hupia kesken reissun.
nestekaasu pulloja 11kg olisi jo valmiina ku vain autosta mukaan ottaa.

LaPanen

unread,
Jan 5, 2008, 2:39:53 PM1/5/08
to
poista kirjoitti:

> juu, elikkä tarkoitus ois mennä tunturiin 20-50km kelkoilla rekineen
> jollekkin sopivalle järvelle, johon pistämme sitten leirin viikoksi
> pystyyn. Lämmitys ei ole päällä kuin öisin, paitsi jos tulee sellaisia
> päiviä ettei ole ulos asiaa. Niitäkin sattuu valitettavasti viikon
> aikana yleensä muutama päivä. Lämmitystä sen verran että tarvittaessa
> saadaan vaatteet kuivaksi ja tietenkin että siellä ollessa tarkenee.
>
> Pitkien etäisyyksien takia ei viitsisi ajella hupia kesken reissun.
> nestekaasu pulloja 11kg olisi jo valmiina ku vain autosta mukaan ottaa.

No ei kai tuossa mitään ongelmaa tule. Mitä tarkoittaa tunturiin/järvelle?

Ei kun kamiina völjyyn ja rekeen puita, paitsi yksi motti ei riitä.
Kaasut kannattaa unohtaa heti.

Markku Lukkari

unread,
Jan 7, 2008, 10:19:48 AM1/7/08
to

"poista" <"jopim(poista)"@nic.fi> wrote in message
news:477ecbe2$0$14987$9b53...@news.fv.fi...


Pientä peruslämpöä voi pitää petroolikamiinalla, mutta kyllä kunnon
vaatteenkuivauslämmitykseen taitaa tarvita puukamiinan.

Eikä polttoöljyssäkään ole energiaa kuin hieman yli kaksi kertaa se mikä
kuivassa koivuklapissa, joten halkomotin korvikkeeksi saa ottaa melko ison
öljysäiliön.

-Markku

Hannu

unread,
Jan 12, 2008, 6:55:55 AM1/12/08
to
Moro,

POD-petrolikaminalla saa noin -10 asteen pakkasella juuri ja juuri
plussan puolelle noin metrin korkeudelta, mutta lumi ei viikonlopussa
sula maasta yhtään. Eli maa pysyy jässää, eikä vaatteita pysty
kuivattamaan, ainakaan oikeasti märkiä sellaisia. Kosteat vaatteet
saattaa kuivua katonrajassa.

Kaminan tehoa en muista, mutta se oli sellainen yksisukkainen ja
POD-merkkinen. Noin 40 neliön kokoisen, eristetyn höylähirsikesämökin
saa vastaavalla kaksoispolttimella hyvinkin 10-15 plusasteeseen
pikkupakkasella (< -5 astetta) kun päivän lämmittää, mutta teltassa
lämpöhukka on tietysti monta pykälää isompi.

- Hannu -

Markku Lukkari kirjoitti:

poista

unread,
Jan 12, 2008, 7:37:29 AM1/12/08
to
Hannu kirjoitti:
hyvä tietää, tätä vähän pelkäsinkin. Ilmeisesti se natokamina on jokin
viritelmä petrooli/puukaminasta. Onko kellään kokemuksia kaminasta johon
ottais puitten lisäksi grillihiiliä, prigettejä, pellettiä. Kuulemma
grillihiiliä käyttävät ainakin, mutta pitää ilmeisesti olla kamina
vahvistettu.

Jupe

unread,
Jan 12, 2008, 8:17:26 AM1/12/08
to

"poista" <"jopim(poista)"@nic.fi> kirjoitti viestissä
news:4788b1d6$0$21896$9b53...@news.fv.fi...
> hyvä tietää, tätä vähän pelkäsinkin. Ilmeisesti se natokamina on jokin
> viritelmä petrooli/puukaminasta. Onko kellään kokemuksia kaminasta johon
> ottais puitten lisäksi grillihiiliä, prigettejä, pellettiä. Kuulemma
> grillihiiliä käyttävät ainakin, mutta pitää ilmeisesti olla kamina
> vahvistettu.


Me olemme käyttäneet polttoprigettejä ihan normaaleissa telttakaminossa ja
hyvin ovat toimineet. Kyllähän niillä kaminan kyljet saa helposti
punahehkuisiksi, joten kannattaa lisäillä varovasti. Ainakin aluksi, jotta
näkee, miten ne siinä käyttäytyvät.
Mutta niin hyvin ovat meillä toimineet, että otan niitä jatkossakin mukaan
reissuun, koskapa ovat normaaleita halkoja huomattavasti tehokkaampia,
menevät pienempään tilaan, ovat siistimpiä jne.. jne..

Yhdellä Jäämeren reissulla meillä oli sponsorina joku polttoturpeesta
puristepaloja tekevä firma ja hain turvesuolta monta säkillistä noita
turvepuristeita. Saattaisivat olla hyviä nekin, jos olisivat kunnolla
kuivia, mutta nuo meidän puristeemme pakattiin säkkeihin ulkoa aumasta ja ne
olivat ainakin niin kosteita, että niiden syttymiseen piti olla
litratolkulla sytytysnesteitä, eikä niiden lämpöarvokaan kosteina kovin
häävi ollut.

Grillihiilistä ja pelleteistä minulla ei ole kokemuksia, mutta miksei
ainakin pelletit toimisi hyvinkin. Grillihiiliä kuitenkin epäilen
henkilökohtaisesti eniten.


Juha Lohi

www.seitala.fi

poista

unread,
Jan 13, 2008, 6:33:40 AM1/13/08
to
Jupe kirjoitti:
Terveisiä vaan Jupelle, pääsikö viime kesänä isompia väsyttelemään?
Pitääpä ruveta kyseleen polttoprigetteja ku äkkiseltään kuulostaa
puitten lisäksi järkevimmimmiltä.
jopi

Jupe

unread,
Jan 13, 2008, 7:30:11 AM1/13/08
to

"poista" <"jopim(poista)"@nic.fi> kirjoitti viestissä
news:4789f458$0$21880$9b53...@news.fv.fi...
> Jupe kirjoitti:

>>
>>
>> Me olemme käyttäneet polttoprigettejä ihan normaaleissa telttakaminossa
>> ja hyvin ovat toimineet. Kyllähän niillä kaminan kyljet saa helposti
>> punahehkuisiksi, joten kannattaa lisäillä varovasti. Ainakin aluksi,
>> jotta näkee, miten ne siinä käyttäytyvät.
>> Mutta niin hyvin ovat meillä toimineet, että otan niitä jatkossakin
>> mukaan reissuun, koskapa ovat normaaleita halkoja huomattavasti
>> tehokkaampia, menevät pienempään tilaan, ovat siistimpiä jne.. jne..
>>
>> Yhdellä Jäämeren reissulla meillä oli sponsorina joku polttoturpeesta
>> puristepaloja tekevä firma ja hain turvesuolta monta säkillistä noita
>> turvepuristeita. Saattaisivat olla hyviä nekin, jos olisivat kunnolla
>> kuivia, mutta nuo meidän puristeemme pakattiin säkkeihin ulkoa aumasta ja
>> ne olivat ainakin niin kosteita, että niiden syttymiseen piti olla
>> litratolkulla sytytysnesteitä, eikä niiden lämpöarvokaan kosteina kovin
>> häävi ollut.
>>
>> Grillihiilistä ja pelleteistä minulla ei ole kokemuksia, mutta miksei
>> ainakin pelletit toimisi hyvinkin. Grillihiiliä kuitenkin epäilen
>> henkilökohtaisesti eniten.
>>
>>
>> Juha Lohi
>>
>> www.seitala.fi


> Terveisiä vaan Jupelle, pääsikö viime kesänä isompia väsyttelemään?
> Pitääpä ruveta kyseleen polttoprigetteja ku äkkiseltään kuulostaa puitten
> lisäksi järkevimmimmiltä.
> jopi

Eipä ollu viime kesä kovin kummoinen lohivuosi noin kokonaisuutena. Alkukesä
näytti kyllä lupaavalta, mutta sitten lohennousu tyssäsi lähes kokonaan,
enkä minäkään mitään isompaa päässyt väsyttelemään. Ainakaan veneeseen asti.

Saihan niitä muutamia kauhukertomuksia kuulla noilta meidän asiakkailta,
joten kyllä tuolla joessa isomnpaakin oli liikkeellä, mutta eipä vain minun
siiman päähän sattunut.
Hyvähän niitä äkkinäisiä turisteja on säikytellä, mutta tulisivatpa minua
härnäämään... ;-) Noo, ensi kesänä sitten...
Käyn tässä kevätkaudella pari viikon reissua Niilillä harjoittelemassa
ahventen
kanssa, ettei tuntuma ihan kokonaan mene... viikon päästä on lähtö eka
reissulle... :-)

-Jupe-

Jukka

unread,
Jan 15, 2008, 7:16:07 AM1/15/08
to
Kannattaa ottaa kuivaa koivuhalkoa. Valmiita klapeja saa kyllä pakattua
kyytiin kyllä enemmän kuin halkoja, mutta yleensä vain valmiiden klapien
kulutus on sitten suurempi kun niitä ei tarvitse kenenkään pilkkoa.

Näin ainakin on omat kokemukseni viimeisimmältä kertauharjoitukselta. Se oli
yhtä puurallia, kun äijät lappo valmiita klapeja kamiinaan. Jos joka teltta
olisi joutunut itse sahaamaan ja pilkkomaan puunsa itse olisi kulutus ollut
huomattavasti pienempi. Teltassa oli hiin kuuma, että itse nukuin
makuupussin päällä alusvaatteisillaan ja ulkopuolella kuitenkin
pakkasta -30C.

Tuskin saatte puita rekiin koko viikon tarpeiksi, joten kannattaa
tiedustella paikallisilta maanomistajolta täydennyskset etukäteen.

-Jukka

"poista" <"jopim(poista)"@nic.fi> wrote in message
news:477ecbe2$0$14987$9b53...@news.fv.fi...

Timo Koo

unread,
Jan 15, 2008, 9:22:38 AM1/15/08
to

"Jukka" <jukka.nousiain...@nokia.com> wrote in message
news:1200399367.376125@xnews001...

> Kannattaa ottaa kuivaa koivuhalkoa. Valmiita klapeja saa kyllä pakattua
> kyytiin kyllä enemmän kuin halkoja, mutta yleensä vain valmiiden klapien
> kulutus on sitten suurempi kun niitä ei tarvitse kenenkään pilkkoa.
>

Ääni tälle, puiden kanssa on mukavampi, turvallisempi ja varmempi pelata
kuin kaasu/petrooliviritysten kanssa. Sitäpaitsi elävää tulta on kipinämikon
kivempi valvoa ja seurata yöllä kuin jonkun petroolikaminan pöhötystä. Itse
en ainakaan uskaltaisi ihan suorilta nukkua kaminateltassa, jossa pöhisee
jokin petroolihärpäke ilman valvontaa.

Koivu ei kauheasti nokea, eli röörejä ei tarvi välttämättä putsata
päivittäin. Vaikka se on nyt niin pieni vaiva, että varmuuden välttämiseksi
sen tekisin kuitenkin. Mikään ei ole niin lystikästä, kuin herätä yöllä
savua täynnä olevaan kylmään telttaan.

Vaan mitenkäs arvioitiin tarvittavien polttopuiden määrä? Oliko siihen
jotain hyvää nyrkkisääntöä?


Hannu

unread,
Jan 15, 2008, 3:38:44 PM1/15/08
to
Intissä ainakin oli erikseen vahvistetu kaminat, joissa sai polttaa
turvetta. Meillä partiossa on saatu tavalliset pönttömalliset
telttakaminat pohjasta puhki ihan puullakin 10-15 vuodessa, joten luulen
että turvebriketit nopeuttaa tuota puhkeamista.

Minä epäilen, että grillihiilet eivät pala kunnolla kaminassa eivätkä
ainakaan lämitä niin paljoa, että kannattaisivat. Mutta se on mutua se.

- Hannu -

Jupe kirjoitti:

Tuukka L.

unread,
Jan 15, 2008, 5:29:49 PM1/15/08
to

"Jupe" <jupe@TÄMÄPOIS.jupeviihde.fi> wrote in message
news:G53ij.120$mH2...@read4.inet.fi...

> Grillihiilistä ja pelleteistä minulla ei ole kokemuksia, mutta miksei
> ainakin pelletit toimisi hyvinkin. Grillihiiliä kuitenkin epäilen
> henkilökohtaisesti eniten.

EI grillihiiliä ainakaan, eihän niissä ole polttoarvoa jäljellä juuri
mitään.

Pelletit varmaan toimvat, jos kaminassa on jokin konstruktio niiden
polttamiseksi. Pellettien lämpöarvo on parempi kuin koivuhalolla ja se
pakkautuu epämääräisiinkin muotoihin tehokkaasti.


velmu

unread,
Jan 24, 2008, 2:56:03 PM1/24/08
to

Meillä oli suksi/ahkioreissussa kerran puolijoukkueteltta
sekä 11kg kaasupullo. Porukalla oli kunnon makuupussit, jolloin ei
yöllä tarvinnut kipinää pitää. Vajaan viikon reissulla varmaan yli
puolet kaasusta tuli takasin. Polttimena meillä oli "toho" eli
peruspoltin, mitä käytetään erilaisissa töissä.

Teho riitti todella hyvin teltta ja kamat kuivuivat varsin nopeasti
tarvittaessa, ja sitä pystyi käyttämään auttavasti myös ruuanlaittoon.

Kokemuksen perusteella ottaisin rengaspolttimon matkaa.
Ruoka olisi helppo laittaa. Tehot varmasti riittävät normaalikäyttöön.
Kunnon makuupussit vain, niin ei tarvitse yöllä kipinää pitää.


Tuukka L.

unread,
Feb 3, 2008, 4:19:38 AM2/3/08
to

"velmu" <velmu...@dnainternet.net> wrote in message
news:18e9895a-997d-4a2d-b7c8-

>Teho riitti todella hyvin teltta ja kamat kuivuivat varsin nopeasti
>tarvittaessa, ja sitä pystyi käyttämään auttavasti myös ruuanlaittoon.
>Kokemuksen perusteella ottaisin rengaspolttimon matkaa.
>Ruoka olisi helppo laittaa. Tehot varmasti riittävät normaalikäyttöön.
>Kunnon makuupussit vain, niin ei tarvitse yöllä kipinää pitää.


Varmasti, mutta rengaspolttimien kanssa leikkiessä olisin eniten huolestunut
siitä, että kaasuntulo lakkaa jos tuli sattuisi sammumaan??? Ettei uni jatku
ikiunena...

Helvetin hyvä liekinvarmistin pitäis olla ja mielellään vielä kaasuvaroitin
messissä. Enkä luottais noihin perkeleisiin oikein sittenkään
maasto-olosuhteissa. Kuinka hyvin funkkaa liekkivarmistin pakkaslumessa
möyrittyään? Se on kumminkin joku Made in Italy tuote....

Entäs sähkökemiallinen kaasuvaroitin -5C lämpötiloissa RH:n keikkuessa
80:ssä???

0 new messages