Rakkojen ehkäisy: Villasukat ja kuivat jalat

Kari & Juissi Lammassaari

Terve,

Kokeiltuani kaikenlaista olen itse todennut parhaimmiksi
vaellusjalkineiksi sittenkin kumisaappaat, joiden sisälle laitan
villasukat ja tarvittaessa lisäsukiksi puuvillasukat.
Eikä ole tullut rakkoja. Huono puoli on jalkojen kostuminen, mikä
edellyttää kenkien kuivattelua ja säännöllistä sukanvaihtoa.

Kaverin hiertymiin olemme kokeilleet ComSpeed-keinoihoa.

Ainoa kerta kun olen saanut rakkoja (10 kappaletta) tapahtui Libanonissa
Irishbatin Tibnine - Naqoura marssilla (33-35 km yhteen syssyyn , eikä
ollut kovin tasaista).

Sincerely Kari Lammassaari

Seppo Rajaniemi

Kari & Juissi Lammassaari <lamm...@nettilinja.fi> kirjoitti artikkelissa
<35A61A8B...@nettilinja.fi>...

> [...]
> Eikä ole tullut rakkoja. Huono puoli on jalkojen kostuminen, mikä

> edellyttää kenkien kuivattelua ja säännöllistä sukanvaihtoa.......

Käyttäkää ihmeessä intistä tuttuja jalkarättejä. Kunhan ne oppii laittamaan
kunnolla jalkaan niin ne ovat kuin pumpulia ja kuivattaminen käy todella
nopeasti nuotiolla tai vaikkapa auringonpaisteessa..

Jalkineista ehdottomat ykköset ovat riittävän jäykkäpohjaiset kumisaappaat.

Seppo Rajaniemi
se...@netti.fi

Kimmo Kossila

puhuu vanhanajan vaeltaja

Seppo Rajaniemi wrote:

--
Kimmo Kossila
Savonkatu 32 B 17

Knaapila Tomi

Olen sitä ikäluokkaa, joka ei ole käyttänyt jalkarättejä intissä, joten
kysyisinkin, että mikä olisi paras materiaali jalkarätteihin? Ainakin
materiaali ei saa olla karheaa.
Yksi tuttavani on käyttänyt leikattuja peltipaitoja rätteinä.

PS.
viime vuonna vaeltamassa ollessani törmäsin kauniimmansukupuolen
edustajaan, joka laittoi aamuisin kävelemään lähtiessään terveyssiteet
vaelluskenkien kantäpään tuntumaan. Piti kuulemma kosteuden kurissa.
Lupaahan ne mainoksetkin, että kosteus pysyy sisällä;-)
\|/
@ @
*****o00*(_)*00o*****
* Tomi Knaapila *
* Keskuskatu 17 B16 *
* 60100 Seinäjoki *
* P.050 - 51695 *
* t...@setol.fi *
*********************
(_) (_)

Antti Kuparsaari

Armeijan jalkarätit olivat flanellia.

Ape

Timo Kiravuo

Knaapila Tomi <t...@setol.fi> writes:
> Olen sitä ikäluokkaa, joka ei ole käyttänyt jalkarättejä intiss> ä, joten

> kysyisinkin, että mikä olisi paras materiaali jalkarätteihin? Ainakin

Suositeltava materaali on käsittääkseni flanelli.

Ostin joskus takavuosina sotilaskodista jalkarätit ja käytin niitä
muutamalla reissulla. Armeijassakin tuli testattua. Muutaman vuoden
läträyksen jälkeen siirryin urheilusukkiin ja nykään käytän
Ullfrotteen villafrotee-sukkaa jalkaa vasten. Paksuhko villasukka on
yleensä ollut päälimmäisenä, sisäkengällisen Telemark-monon kanssa
olen luopunut villasukasta ja tyytynyt pelkkään alussukkaan.

Kokeilun mukaan jalkarätit olivat ihan OK, kunhan ne virittää oikein,
mutta eivät merkittävästi paremmat kuin hyvin istuvat sukat.
Jalkarätistä voi kääntää kuivan kohdan jalan alle, mutta painoa tulee
kumminkin enemmän kuin parista sukkaparista. Neliskanttinen kangas
kuivuu hyvin, mutta ei siinäkään ole mitään maagista eroa sukkiin ja
flanelli puuvillana ei kuitenkaan kuivu yhtähyvin kuin tekokuidut.
Itselläni on nykyään yleensä 2-3 paria alussukkia reissussa ja
kuivattelen niitä aina mahdollisuuksien mukaan.

> edustajaan, joka laittoi aamuisin kävelemään lähtiessään tervey> ssiteet
> vaelluskenkien kantäpään tuntumaan. Piti kuulemma kosteuden kurissa.

Pitäisikö kokeilla. Tuosta saisi jo hyvän sketsin:

Kiravuo astuu kauppaan, myyjä tiskin takana:
K: Päivää, tarttis saada pakkaus terveyssiteitä.
M: Näitä on vähän eri malleja, saitko tarkempia ohjeita millaisia
tarvitaan.
K: Kyllä ne ihan omaan käyttöön tulee.
M: Jaa, tuota...
K: Laitan ne saappaisiin.
M: Meillä on kyllä pohjallisia erikseen.
K: Ei pohjalle vaan varteen.

OK, en ryhdy komediakirjoittajaksi.

Lauri Mehtäläinen

Seppo Rajaniemi <se...@netti.fi> kirjoitti artikkelissa
<01bdac21$817ea1e0$0adf10c3@default>...

> [...]
> nopeasti nuotiolla tai vaikkapa auringonpaisteessa..
>
> Jalkineista ehdottomat ykköset ovat riittävän jäykkäpohjaiset

Tervehdys

Olen samaa mieltä saapaista ja jakaräteistä Sepon kassa.
Saappaita osaan käyttää, mutta jalkarättien kanssa tulee ongelmia.
Kertokaa ihmeessä miten rätit laitetaan pysyvästi paikoilleen.
Voiko rättejä edes pitää "kohentamatta" koko päivää?
Eräät taisteuharjoitukset olen pitänyt opetellessani, noin 27 vuotta
sitten,
rättien käyttöä, en oppinut.
15 minuutin marssin jälkeen ne oli varpaissa.
Viisi ensimmäistä minuuttia ne olivat jalalle kuin unelma, hunaja,
pumpuli....
Kertokaa minulle, jos vaikka vanha kolli oppis.

Flanellihan, josta rätit tehdään, on ihanteellinen suoraan jalalle, siinä
kun ei ole kankaan kudosten
kuvioita painamassa pintaverisuonia. Huomion arvoinen seikka kaikille
"kylmäjalkaisille"
esim diabetikoille.

Lauri Mehtäläinen

Timo Kiravuo

"Lauri Mehtäläinen" <lauri.me...@pp.inet.fi> writes:
> Voiko rättejä edes pitää "kohentamatta" koko päivää?

Joo, pitää vaan laittaa huolellisesti. Astutaan rätin päälle,
käännetään etukulma varpaiden yli, pienempi kulma sivulta jalan yli,
sitten kierretään hännät jäljelle jäänneen kaitaleen alle, joka
kiedotaan nilkan ympäri ja tungetaan kulma kaitaleen alle. Tai jotain
sinne päin. Villasukka tai syylinki pitää homman hyvin kasassa.

Rättien virittelyyn menee 5-10 minuuttia, vaatii jonkinlaisen alustan
(reppu, ahkio) ainakin minun taidoilla ja homma pitää tehdä uudestaan
aina kun ottaa saappaat jalasta. Ullfortteen sukat 4 paria 100 mk
Lassilla on mielestäni parempi vaihtoehto.

Jalkarätit ovat kuitenkin osa suomalaista eränkäynti- ja
sotilaskulttuuria, joten voidaan katsoa että niiden käytön tunteminen
kuuluu yleissivistykseen. :-)

--
Timo Kiravuo

Use strong Finnish encryption, not limited by oppressive governments.

marjattama...@gmail.com

perjantai, 10. heinäkuuta 1998 10.00.00 UTC+3 Kari & Juissi Lammassaari kirjoitti:
> [...]
>
> Ainoa kerta kun olen saanut rakkoja (10 kappaletta) tapahtui Libanonissa
> Irishbatin Tibnine - Naqoura marssilla (33-35 km yhteen syssyyn , eikä

Lampaanvillaa laittaa varpaiden väliin,saa apteekista ostaa

jala...@gmail.com

Ratkaisevinta lienee valita hyvät vaelluskengät ja niihin ostaa geelipohjallinen vaikkapa biltemasta. Itselläni kaksi urheilusukkaa päällekkäin ja hyvin selviää ilman rakkoja...