Luonnossa.net -palvelun toimintatavoista

Olli Kanerva

Sain jokin aika sitten mailin otsikolla "Artikkelinnen julkaiseminen
Luonnossa.net-palveluun", maili löytyy täältä:

http://www.elisanet.fi/olli.kanerva/blogi/files/luonnossa_net_maili.txt

En vastannut mailiin millään tavalla, sillä en pitänyt ehdotuksesta.

Tänään huomasin webbisivujeni kävijälaskureista, että osa kävijöistä oli
tullut sivuilleni Luonnossa.net -sivustolta ja kas:
retkikertomuskyhäelmäni oli imuroitu sinne kuvineen päivineen. Eikä
tässä vielä kaikki: tarinan perään oli onnistuttu sotkemaan jonkun
toisen kirjoittama tarina, alla minun nimeni.

Linkitykset on toki sallittuja ilman lupaa, mutta tekstin ja kuvien
imurointi ei ole.

-Olli
--
Olli Kanerva
http://www.elisanet.fi/olli.kanerva/blogi/

arto

Olli Kanerva kirjoitti:

Ilmeisesti sinua on kuultu.. ja poistettu,vai missä se siellä on?

Olli Kanerva

arto kirjoitti:

> Ilmeisesti sinua on kuultu.. ja poistettu,vai missä se siellä on?

Tänään asia on vaatimuksestani korjattu.

Tämäkin episodi kuvaa melkoisen hyvin tämän ajan arvoja ja menettelytapoja.

Tommi Lahtonen

Olli Kanerva <olli.k...@elisanet.fi> writes:

> Sain jokin aika sitten mailin otsikolla "Artikkelinnen julkaiseminen
> Luonnossa.net-palveluun", maili löytyy täältä:
>
> http://www.elisanet.fi/olli.kanerva/blogi/files/luonnossa_net_maili.txt

Minulle tuli tismalleen samanlainen maili. Tämähän vaikuttaa
jo spammaukselta.

> [...]
> tässä vielä kaikki: tarinan perään oli onnistuttu sotkemaan jonkun
> toisen kirjoittama tarina, alla minun nimeni.

Minuun otti yhteyttä Jarmo Kurkela luonnossa.net-sivuston puolesta ensimmäistä
kertaa jo muutama vuosi sitten ja pyysi lupaa käyttää joitain valokuviani ja
reissujuttujani heidän sivustollaan. Kieltäydyin juttujen käyttämisestä
mutta taivuin antamaan luvan muutaman valokuvan käyttämiseen. Nyt tämän
uuden viestin jälkeen kävin katsomassa mitä sivustolta löytyy ja olihan
siellä kuviani semmoisellakin sivulla jonne en ollut antanut lupaa eikä
edes mainintaa että kuvat ovat minun ottamiani. Nyt vastasinkin Kurkelalle,
että kiellän heitä käyttämästä mitään kuviani millään sivuillaan.

En muutenkaan oikein ymmärrä tuota luonnossa.net-sivustoa. Koko sivusto
tuntuu enemmän erilaisten firmojen ja niiden tuotteiden mainoskokoelmalta
kuin oikealta luontosivustolta. Useimmat jutut pyörivät aina yhden tietyn
tuotteen tai valmistajan ympärillä.

--
Tommi Lahtonen, tjla...@mit.jyu.fi, <URL: http://www.iki.fi/hazor/>

Love is being stupid together.

Tommi Lahtonen

Tommi Lahtonen <tjla...@mit.jyu.fi> writes:

> [...]
> edes mainintaa että kuvat ovat minun ottamiani. Nyt vastasinkin Kurkelalle,
> että kiellän heitä käyttämästä mitään kuviani millään sivuillaan.

Kuvani on nyt pyynnöstäni poistettu sivustolta. Jos oikein tarkkaan
olisi suurennuslasilla tihrustanut niin kuvieni alanurkasta olisi
voinut nähdä kuviini ymppäämäni (c)-merkinnän. Tuo ei mitenkään
korvaa kuitenkaan sitä, että sivun lopussa väitettiin sivun kaikkien
kuvien olevan jonkun aivan muun henkilön ottamia.

--
Tommi Lahtonen, tjla...@mit.jyu.fi, <URL: http://hazor.iki.fi/>

Wasting time is an important part of life.

luonno...@gmail.com

Pahoittelen tapahtunutta. Asia käsiteltiin Ollin kanssa aikoinaan lähes 12 vuotta sitten. On valitettavaa, että tällainen iso inhimillinen virhe pääsi tapahtumaan. Siihen liittyvät tarkemmat yksityiskohdat ovatkin Ollin tiedossa.

Verkkopalevuun oltiin tekemässä ns. Lukijat kirjoittavat -osiota, jonne kysyttiin joiltakin omia retkeily-aiheisia kotisivuja ylläpitäviltä lupaa julkaista joku tietty juttu heidän sivuiltaan. Saimme luvan julkaista erään toisen henkilön artikkelin ja valitettavasti tässä sähköpostissa oli linkki kahteen eri artikkeliin (oma virheemme sekin), joista toinen oli linkki Ollin artikkeliin. Epähuomiossa molemmat artikkelit julkaistiin ja Artikkelin kuvien ja Copyright-merkintöjen kohdalle oli laitettu Ollin nimi.

Ollikin itse ymmärsi, että jos tarkoutuksena olisi ollut tahallaan julkaista luvatta toisen materiaalia, niin ei olisi loogista kirjoittaa artikkelin loppuun Google-haussa heti löytyvää Ollin nimeä tekstin ja kuvien Copyright-tietoihin. Mutta onneksi artikkeli oli vain hetken julkaistuna ja saimme sen sieltä poistettua välittömästi ja saimme asian selvitettyä Ollin kanssa näiden hänen tänne kirjoittamiensa kommenttien jälkeen.

Sivuillamme on kaikkien artikkeleiden yhteydessä copyright-merkinnät ja satojen artikkeleiden julkaisun yhteydessä valitettavasti myös virheitä tapahtuu, vaikka tavoitteena onkin aina ollut merkitä ne sinne sovitulla tavalla. Verkkopalvelua ei enää tosin ylläpidetä, mutta varmasti hyvä kirjoittaa tämä vastaus tänne, vaikka asian tiimoilta onkin jo Ollin kanssa silloin 12 vuotta sitten keskusteltu.

luonno...@gmail.com

Tommi Lahtonen oli tosiaan antanut luvan muutaman kuvansa käyttöön. Jos Tommi olisi hieman rauhallisemmin tutkaillut tuota toista artikkelia, niin hän olisi huomannut, että kyse oli yhdestä ja samasta artikkelista, mutta artikkelin pituuden vuoksi se oli jaettu ykkösosioon ja kakkososioon. Näin ollen Tommin kuvia ei käytetty muussakuin juuri siinä artikkelissa, jonka olimme sopineet Tommin kanssa.

Tässä artikkelissa käytettiin useiden kuvaajien ottamia kuvia, eikä artikkelin kakkososion copyright-teksteissä ollut huomattu laittaa myös Tommin nimeä näkyville. Kuitenkin kaikissa Tommin kuvissa oli hänen copyright-merkintä näkyvissä kuvan alakulmassa. Tämän copyright-merkin hän oli itse kuviin laittanut. On kuitenkin totta, että tämä copyright-merkintä oli kuvissa pienellä fonttikoolla näkyvissä. Jos kuvaa olisi klikannut, niin kuva olisi suurentunut ja copyright-merkintä olisi suurentunut selkeämmin luettavaksi sen kanssa.

Tämäkin asia käsiteltiin Tommin kanssa samantien ja kuvat poistettiin tästä artikkelista. Valitettavasti myös Tommi kirjoitti tänne tekstinsä ennen kuin otti meihin yhteyttä. Olisimme voineet yksinkertaisesti vaan korjata tilanteen. Mutta Ollin kirjoitus sai ilmeisesti sen vaikutuksen aikaan Tommissa, että hän heti automaattisesti oletti, että kyse olisi jostain väärinkäytöksestä.

Valitettavasti ihmisiä me vain kaikki olemme ja teemme virheitä. Äärimmäisen vanhoista asioista on kyse, mutta on kuitenkin hyvä saada nyt tähänkin asiaan kirjoitettua vastaus. Aikaisemmin politiikkana oli että hoidamme keskustelut asianomaisten kanssa, eikä lähdetä mukaan "nettikirjoitteluun". Silti näen, että nyt on hyvä kirjoittaa vastaus näihin kahteen viestiin, vaikka viestiketjulla jo alkaakin olla ikää 12 vuotta. Parhaani mukaan olen asiat hoitanut ja kaikkien copyright-tietojen osalta on yritetty laittaa kaikki mahdollisimman tunnollisesti oikein. Pahoittelen suuresti tekemiäni inhimillisiä virheitä ja samoin aikoinaan näitä virheitä on pyydetty myös anteeksi Ollilta ja Tommilta.