Trangian puhdistus ?

Ari K

Lumi suli, kesä tuli ja linnut laulaa...
...ja taas on se aika, jolloin Trangiaakin tarvittaisiin.

Mutta millä puhtaaksi?
Trangian kotisivuilta ei mitään erityistä löytynyt, vettä, hiekkaa ja
paperia vain vaihtoehtoina.
Google -hakukone ei sekään tuonut lohtua.

Laitteisto on päässyt hapettumaan ja kahvipannukin pahasti noessa.

Vinkkejä?

Ville Lammela

Intissä hinkattiin pannut ja kattilat kiiltäviksi karhunkielellä/pata
padalla jne. Hyvin toimii.

Ville

peks...@eiroskaa-iki.fi

Ari K <nor...@nic.fi> wrote:
> Mutta millä puhtaaksi?

> Laitteisto on päässyt hapettumaan ja kahvipannukin pahasti noessa.

Joskus tuli käytettyä vahvasti hapanta puhdistusjauhetta, joka poisti kaikki
pinttyneet tummat läiskätkin alumiiniastioista. Eipä ole mitään muistikuvaa mitä
ko. aine oli, mutta maalaistalon keittiöstä sitä löytyi :)

-- Pekka Sallinen @ iki fi
-- Vastatessasi huomioi Spam-ansat

Jussi

"Ville Lammela" <ville....@nic.fi> kirjoitti
viestissä:b9m54v$jol$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Intissä hinkattiin pannut ja kattilat kiiltäviksi karhunkielellä/pata
> padalla jne. Hyvin toimii.
>
> Ville

Patapadalla (tai vastaavalla) olen yleensä saanut noet pois.
Pinttuneempikin noki on lähtenyt, kun on tarpeeksi hinkannut.
Teflon kattiloiden sisäpintaan ei kyllä kannata koskea...

Pertti Hartman

Ari K wrote...

> Lumi suli, kesä tuli ja linnut laulaa...
> ...ja taas on se aika, jolloin Trangiaakin tarvittaisiin.
>
> Mutta millä puhtaaksi?

Keitä raparperikiisseli.
Pese käsitiskiaineella (EI konetiski!) ja 000 teräsvillalla.

Pepi

Eraraate

"Ari K" <nor...@nic.fi> kirjoitti viestissä

> Lumi suli, kesä tuli ja linnut laulaa...
> ...ja taas on se aika, jolloin Trangiaakin tarvittaisiin.

Oletko kokeillut astianpesukonetta ?

Tero

Lasse Härkönen

ULKOpintoja voi kokeilla puhdistaa myös etanolilla eli sillä Trangian
polttoaineella.

--
----
Lasse Härkönen

Käy testaamassa tietämyksesi:
http://www.Tietokilpailut.com

Veli-Matti Junkkari

Ei ei ei alumiinia astianpesukoneeseen.

Muutenkin suhtaudun hieman skeptisesti kaikkeen alumiinin
puhdistamiseen tavallista käsiastianpesuainetta tujummilla
myrkyillä. Se pinnalle muodostunut himmeä kalvo, oksidi, kun
on suhteellisen lujaa kamaa ja suojaa syöpymiseltä plus
ruokaan liukenemiselta (happamat ruoat). Minulle riittää
alumiinipinnan puhdistamiseen tavallinen käsiastianpesuaine
ja kuuma vesi yhdessä tavallisen tiskiharjan kanssa. Vielä
ei ole tullut vatsavaivoja, vaikka pakin sisäpinta onkin
melkoisen tumma. Trangian kattiloissa on teflon, joten niitä
nyt muutenkin pitää käsitellä hellällä kädellä putsatessa.

- wellu

Pertti Hartman

Veli-Matti Junkkari wrote: ...

> Trangian kattiloissa on teflon...

Joissakin malleissa?
Ei minulla ainakaan.

Pepi

Veli-Matti Junkkari

Ok ok ok... joissakin malleissa joo. Jotkut ovat terästä,
ja tiettävästi kaksoismetallirakenteita alumiinin kera.
Joissakin malleissa. :)

Pahoittelen epäselvää argumentaatiotani.

- wellu

Ari K

Vain paistinpannu minullakin on tefl....eikun siis non-stick -pinnoitteinen
;)
Teflon taisi olla tavaramerkkisuojattu, joten sitä ei voi käyttää :)

"Veli-Matti Junkkari" <veli-matt...@iki.fi-SPAM-FREE-INTERNET.gov>

Ari K

"Lasse Härkönen" <las...@sci.fi> wrote in message

> ULKOpintoja voi kokeilla puhdistaa myös etanolilla eli sillä Trangian
> polttoaineella.

OK.
Eikö se Sinol sisäpinnasta sitten lähde riittävän tehokkaasti vesi- tai
astianpesuainepesussa?

Pekka Huhta

Veli-Matti Junkkari <veli-matt...@iki.fi-SPAM-FREE-INTERNET.gov> writes:

>Ok ok ok... joissakin malleissa joo. Jotkut ovat terästä,

>ja tiettävästi kaksoismetallirakenteita alumiinin kera.
>Joissakin malleissa. :)

...ja joissakin malleissa valitettavasti ei ole kuin anodisointi alumiinin
päällä. Omassa muutama kymmenen vuotta vanhassa Trangiassani ei ole edes
sitäkän enää. Paketti on veneessä ja aina välillä etoo kuinka alumiini
osaakin kukkia suolaveden kanssa, siellä on aivan "hötöisiä"
alumiinioksidiläikkiä pitkin kattiloita. Saa tiskata ennen ja jälkeen
ruuanlaiton.

Jos siis kattilat ovat vain pelkkää anodisoitua alumiinia niin kannattaa
jynssätä mahdollisimman vähän. Kun sen kovan kerroksen jynssää
teräsvillalla pois, niin puhtaanapidosta tulee yhtä helvettiä. Ei kattilan
tarvitse kiiltää molemmin puolin.

Eihän niissä teflon- ja duossal-kattiloissa oikein mitään putsaamisen
ongelmaa olekaan.

Pekka
--
http://www.puuvene.net/

Markku Lukkari

"Ari K" <nor...@nic.fi> wrote in message

> OK.
> Eikö se Sinol sisäpinnasta sitten lähde riittävän tehokkaasti vesi- tai
> astianpesuainepesussa?

Saa pestä yllättävän pitkään ja hartaasti.

-Markku

Eraraate

> Ei ei ei alumiinia astianpesukoneeseen.

Kaikki trangian kattilat, materiaaliin katsomatta on työnnetty
astianpesukoneeseen: alumiinit, teflonit ja titaanit - puhdasta tulee.
Kenttäolosuhteissa pesu käy hyvin, kun pistää(tosi p***kaiset) kattilat
tulelle ja keittää niissä pyykinpesuainetta ja taas tulee puhdasta.
- polttimot + multifuelin osat pestään aika-ajoin ultraäänipesurissa,
jolloin ei tule ongelmia polttoaine/nokijäämien kanssa.

Tero

Eero Korhonen

Moi,

tästä alumiiniastioiden pesemisestä astianpesukoneessa oli keskustelua tällä
palstalla myös viime syksynä. Pääviestinä oli, että voimakkaat pesuaineet
syövyttävät alumiinia, ja osa astian pinnalle jäävästä irtonaisesta
alumiinista saattaa päätyä ruuan mukana omistajan kroppaan. Syksyisessä
keskustelussa ei päästy tosin selvyyteen, mitä erityisiä haittoja
alumiinista elimistössä. Työterveyslaitoksen sivuilla (www.occuphealth.fi)
kerrotaan, että alumiini vaikuttaa keskushermostoon. Oli miten oli, itse
olen tyytynyt Trangian alumiiniosien puhdistuksessa miedompiin
pesuaineisiin ja karhunkieleen.

t.Eero

"Eraraate" <erar...@poistaroskapostiesto.kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

Markku Lukkari

"Eero Korhonen" <eero.k...@poistatamaiki.fi> wrote in message

> [...]
> syövyttävät alumiinia, ja osa astian pinnalle jäävästä irtonaisesta
> alumiinista saattaa päätyä ruuan mukana omistajan kroppaan.

Pilkkua viilaten homma taitaa mennä niin, että voimakkaat pesuaineet tai
karhunkieli kuluttavat pois alumiinin pinnassa olevan oksidikerroksen. Sen
jälkeen soppa on suorassa kosketuksessa alumiiniin, jota saattaa liueta
ruokaan. Paljas alumiini kyllä hapettuu aika nopeasti, ja jossain
suositeltiin, ettei voimaperäisesti puhdistettua kattilaa käytettäisi
muutamaan päivään.

-Markku

Eero Korhonen

Tämä kuulostaa järkevälle selitykselle.

t.Eero

"Markku Lukkari" <markku....@nokia.ota_pois.com> kirjoitti viestissä

riikka.j...@gmail.com

En halunnut naarmutella kattilaani patapadallaa, joten kokeilin 'Taikasientä' (myös 'Ihmesieni'-nimellä kulkee). Lähti hienosti noet pohjasta - kun tarpeeksi jaksoi hinkkailla, lähti viimeistä täplää myöden - eikä tullut naarmuja!

Taikasieniä saa ihan perusmarketeista. Sillä lähtee ihan kaikki muutenkin...

jala...@gmail.com

torstai 30. heinäkuuta 2015 16.32.38 UTC+3 riikka.j...@gmail.com kirjoitti:
> [...]
>
> Taikasieniä saa ihan perusmarketeista. Sillä lähtee ihan kaikki muutenkin...

Taikasienellä hellästi veden kanssa. Lähtee paremmin jos putsaa joka käyttökerran jälkeen, eikä vaan kerran vuodessa.