Hilleberg vs. kaikkialla

jaakko

Tuli taas teltanvaihtoaika

Mitä lisäarvoa saan, jos ostan Kaikkialla Starpolen
sijaan Hilleberg Staikan?

Ainakin painoa tulee lisää.

En retkeile talvella. Kausi loppuu, kun vedet jäätyyy.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.meridianx.fi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jussi Pulkkinen

On 7.5.2010 10:53, jaakko wrote:
> Tuli taas teltanvaihtoaika
>
> Mit� lis�arvoa saan, jos ostan Kaikkialla Starpolen sijaan Hilleberg
> Staikan?
>
> Ainakin painoa tulee lis��.
>
> En retkeile talvella. Kausi loppuu, kun vedet j��tyyy.

Katsele my�s Vauden mallistoa. Firmalla on kokemusta pitk�lt� ajalta mm.
vuoristo- ja talvitelttojen valmistamisesta.

Itsell�ni on mm. Vaude Space K2, aina miinus siin� on isohko koko, mutta
tukevia ja kest�vi� talvitelttoja ei taida olla pienin�...

URL http://www.vaude.com kertoo enemm�n. Tutkiskelen t�ysin
itseseisovaa, pienemp�� ja pienemm�ksi pakkautuvaa alkaneen kauden
joillekin reissuille.

tv jp

jaakko

Jussi Pulkkinen wrote:

> Katsele myös Vauden mallistoa. Firmalla on kokemusta pitkältä ajalta mm.
> vuoristo- ja talvitelttojen valmistamisesta.
>
> Itselläni on mm. Vaude Space K2, aina miinus siinä on isohko koko, mutta
> tukevia ja kestäviä talvitelttoja ei taida olla pieninä...
>
> URL http://www.vaude.com kertoo enemmän. Tutkiskelen täysin
> itseseisovaa, pienempää ja pienemmäksi pakkautuvaa alkaneen kauden
> joillekin reissuille.
>
> tv jp

Moi,

joo, katsoin. Selvisi tuo Kaikkallakin, se on
eurooppalaisten varustekauppaiden yhteinen tuotemerkki.

Nykyinen telttani NorthFace Roadrunner on palvellut
hyvin. Hyvä tuuletus kaksi sisänkäyntiä ja kaksi
absidia. Kevyt, alle 3 kg.

Mua on alkanut rassata teltan kokoaminen.
Vähänkin märkänä teltta kävelyttää mua ees-taas, kun
putket takertelee. Ja lopuksi pitää vielä kontata
vähintäin kaksi kiilaa maahan. Tämä kaikki on
oluenjuontiajasta pois.

Kaikkialla ja Hilleberg, kumpi tahansa:
- kolme keppiä klipsuilla kiinni
- kaksi absidia
- ei maakiiloja

Kaikkiallan päälliskangas on eri materiaalia kuin
Hillebergissä, siitä varmaan tuo hintaero. Kankaan
vedenpitävyydessä on vähän eroa.

Ei toi Vaudekaan huonolta näytä, mutta siinä on vain
yksi sisäänkäynti ja pitää käyttää kiiloja absidissa.

Nää vaikuttaa pikkujutuilta, mutta melonnassa aamu- ja
iltapuuhat, teltan ja kanootin pakkaaminen ovat
kohtalainen ajankulu ja toisaalta matka etenee vain
silloin, kun istuu kanootissa.

Aamupuuhissa vierahtää sen kummemmin hosumatta pari
tuntia heräämisestä vesille. Sama illalla. Kovasti
pilliin viheltämällä saa ajan tikistettyä puoleentoista
tuntiin, muta siinä alkaa viihtyvyys kärsiä.

Leiriytymistä olen tehostanut mm. jakamalla kamat
kahteen kassiin. Toisessa on kakki leiriytymiseen
tarvittava.

Rantautuu, ottaa kassin selkään ja etsii telttapaikan ja
purkaa kassista teltan pystyyn ja panee makuualustan
telttaan happea haukkaamaan. Makuupussi ja muut
telttavermeet jää kassiin absidiin.

Muut kamat, keittiö jne on kanootissa ja kanootti
tulipaikan lähellä. Tätä väliä voi tarpoa useammankin
kerran, mutta teltalle ei tarvitse mennä kuin nukkumaan.

Olen huono telttaspaikan katsoja ja aina välillä pitää
koottua telttaa siirtää. Mitä vähemmän on tikkuja
maassa, sen parempi.

Jussi Pulkkinen

On 13.5.2010 14:05, jaakko wrote:
> [...]

(Joo, nyt on Vaude Specula UL, aika makkara kapine! 1700 g, pakkauskoko
10x40 cm. Myrskynkestävä vuoristoteltta (?))

> Moi,

> Ei toi Vaudekaan huonolta näytä, mutta siinä on vain yksi sisäänkäynti
> ja pitää käyttää kiiloja absidissa.

Katsoi väärää Vaudea, Space K2:ssa on kaksi apsidia ja uusissa malleissa
ne taitavat seistä kiiloitta, vanhassa olen kallioilla käyttänyt kiviä.

Mutta onneksi olkoon Wechsel Forumisi kanssa! Olkoot yöt sinulle mukavia
ja sateet kuivia.

tv jp

Jaakko Mäntysaari

jaakko <jaakko....@meridianx.fi> writes:

> [...]

> Olen huono telttaspaikan katsoja ja aina välillä pitää koottua telttaa
> siirtää. Mitä vähemmän on tikkuja maassa, sen parempi.

Oletko miettinyt riippumaton käyttämistä majoittumiseen? Huhut väittävät
että sillä talvisinkin majoittuu, mutta itse jätän suosiolla
sulanajalle. Olen huomannut, että telttakangas tai muu pressu
yhdistettynä hyttysverkkoon saa jo aikaan varsin mukavan ja erityisesti
nopean majoitteen aikaiseksi, kunhan selän alle laittaa vähän jotakin
ettei lämpö vallan karkaa. Eihän se telttaa kaikissa oloissa hakkaa,
mutta hyvin ja huolella kiristettynä luulisi ajavan valtaosan teltan
tehtävistä. Hyvänä puolena vielä edullinen hinta, ainakin teltaan
verrattuna, joten jos huomaa ettei omaan majoittumiseen riitä niin
toimiipahan silti kesäpäivinä ihan riippumattona.

Tämä kaikki tietysti riippuu hyvin paljon siitä minkälaisissa maastoissa
ylipäätään aikoo yöpyä.

-Jaska

jala...@gmail.com

Itselläni on Hillebergin Saivo myrskyteltta. On todella hyvä, mutta jäänyt vähälle käytölle, kun on kuitenkin niin matala. Hyvä teltta kuitenkin vaikeissa olosuhteissa.