Trangiaan Sinolia vai Marinolia?

Aki Vainikainen

Terve.

Trangiani poltti Sinolia tähän syksyyn saakka kunnes kuulin että sepä onkin
tyhmää. Marinol ei kuulemma nokea poltinta yhtälailla. Itse en ole eroa
huomannut ja kun olen kysellyt muilta kokemuksia, on aika harva edes
kuullutkaan Marinolia käytettävän trangiassa. Että kuinkahan lienee, onko
kokemuksia?

Aki V.

Markku Lukkari

Aki Vainikainen wrote in message <91kg78$2oq$1...@news.kolumbus.fi>...

Marinol nokeaa ehkä hieman vähemmän, eikä haise niin pahalle. Metanolilla
höystetty nesteen Sprii on kuulemma parasta suomessa myytävää.

-Markku

Tommi Koppinen

Omasta mielestä ei hireästi eroa, käytän kuitenkin marinolia, kaveri
huutelee tuolta että marinoli on parempaa, nokeaa vähemmän, mutta tiedä
häntä. Mitäs muuten intin hyvä tuli on? Sehän oli minun mielestäni ihan
kelpo kamaa.

Lassi Hippeläinen

Tarkoittanet, että ei nokea kattiloita. Poltin ei nokeennu.

Nyt olisi taas paikka vähentää urbaaneja legendoja. Huhun mukaan
Marinoliin on lisätty vettä, jotta se nokeaisi vähemmän. Huonona puolena
on huonompi syttyminen talvioloissa. Pitääkö paikkansa? (En pääse
tarkistamaan, kun lähibensiksellä myydään vain Sinolia.)

Veden lisääminen Sinoliin vähentää nokeamista. Iso lusikallinen per
polttimollinen tai sinne päin. Lisätään vasta, kun liekki palaa.
Haihtuessaan vesi kesyttää aktiivihiilen (= noen), eikä se enää tartu
hyvin. Kiehumaan vesi ei pääse, koska Sinolin kiehumispiste on alempi.

Muuten olen sitä mieltä, että noesta ei ole haittaa. Sen voi pyyhkäistä
ruohoon tai levään ennenkuin kasaa paketin. Hienohelmat syökööt
saaristolaisleipää, se ei nokea.

-- Lassi

Vesku

>Muuten olen sitä mieltä, että noesta ei ole haittaa. Sen voi pyyhkäistä
>ruohoon tai levään ennenkuin kasaa paketin. Hienohelmat syökööt
>saaristolaisleipää, se ei nokea.

Hienohelmat on siirtynyt kätevään kaasuun(paitsi talvella).
Saaristolaisleipää kyllä söisi mielellään, mutta kuka sitä myy esim.
Helsingissä? (Etenkin verileipää)

Lauri Salama

Aki Vainikainen <aki.vai...@kunnonpaikka.com> kirjoitti
viestissä:91kg78$2oq$1...@news.kolumbus.fi...

Jo -80 luvulla retkeilijä piireissä liikkui huhu Marinolin paremmuudesta
Sinoliin verrattuna.Marinolin legenda näköjään jatkuu edelleen. Marinolilla
ei kokemukseni mukaan ole Sinoliin muuta eroa kuin sen noki rasvaisempaa
kuin Sinolin eli vielä hankalampi puhdistaa poltinta ja astioita.(monen
vuoden käytännön kokemusta). Ehdottomasti edellisiä parempi ja
käyttökelpoisempi polttoaine on Nesteen "Sprii polttoneste, Erikois
polttoaine spriikeittimiin"sitä saa vain niin harvasta paikasta.Itse ostan
sitä aina pohjoiseen mennessäni Padasjoen Nesteeltä (ent.Neste 4 tien
varressa) Ostan kerralla useampia pulloja ettei vaan pääse loppumaan
Terv. Lauri Salama

Erkki Nieminen

Neste myy polttoainettaan sprii-keittimiin, en muista nimeä. Se on on
Sinolia edullisempaa, sisältää kai hiukan metanolia. Poltin sitä viime
kesänä neljä litraa Trangiassani. Voin suositella, ei nokea.

Erkki

Lassi Hippeläinen

Ei tule muuta mieleen kuin Silakkamarkkinat. Pitää ostaa kerralla koko
vuoden leivät. Säilyvyys ei tunnetusti ole ongelma, ainoastaan hampaiden
kesto :-)

-- Lassi

Pekka Virkkunen

Lassi Hippeläinen wrote in message
<3A3E1474...@ieee.orgies.invalid>...

>Ei tule muuta mieleen kuin Silakkamarkkinat. Pitää ostaa kerralla koko
>vuoden leivät. Säilyvyys ei tunnetusti ole ongelma, ainoastaan hampaiden
>kesto :-)
>
>-- Lassi

Ostin saaristolaisleipää silakkamarkkinoilta. Kysyin onko valmistuksessa
käytetty verta, myyjä sanoi ettei ole käytetty, koska elintarvikelaki
kieltää sen. Pikkuisen siis tuon mainion evään sädekehä himmenee tämän
tiedon myötä.
Pekka

Lasse Johansson

> Itse ostan
> sitä aina pohjoiseen mennessäni Padasjoen Nesteeltä (ent.Neste 4 tien
> varressa) Ostan kerralla useampia pulloja ettei vaan pääse loppumaan
> Terv. Lauri Salama

Padasjoen entinen Neste on nykyisin ABC, eikä tienkään numero ole enää 4 vaan 24.

Lasse,
Padasjoki.

pulk...@iki.fi

> Trangiaan Sinolia vai Marinolia?

Marinol-pullon tuoteselosteessa lukee muistaakseni po. nesteen sisältävän
mm. vettä ja metyylietyyliketonia. Sinolissa ei taida olla kumpaakaan. MEK
liuottanee joitain piki-tyyppisiä sedimenttejä tai stratifikaatioita
cookerissa, mutta lämpöarvoltaan Sinol lienee parempaa. Molemmat noekavat
kattiloita "riittävästi".

Aina kun saan, käytän A12 T:tä. Se kelpaa myös juotavaksi, ohenteena mm.
Hart-Sprot on mainiota. Vaan menee se kahvinkin kanssa. - Katsovat tulilal
aika pitkään, kun kaataa polttonestepullosta lientä spriikeittimeen ja
sitten samasta astiasta kuksaan.

>Aki V.

tv jp

~Harri

Mitä tämä A12 T oikein on ? Tuohan olisi hyvää ainetta
painon säästön kannalta.

~Harri

Timo Rantalaiho

~Harri <harri.ni...@nokia.com> writes:

>Mitä tämä A12 T oikein on ? Tuohan olisi hyvää ainetta

Onhan se :) Ja reseptilääkettä tällä puolen EU:n itärajaa...

--
Timo Rantalaiho
public class AristotelianHuman extends Animal implements Rational {

Mika Kangasniemi

~Harri <harri.ni...@nokia.com> wrote in message

> Mitä tämä A12 T oikein on ? Tuohan olisi hyvää ainetta
> painon säästön kannalta.

Lievästi denaturoitua alkoholia. Hankkimisessa voi olla vaikeuksia, mutta
yrittänyttä ei laiteta:
http://www.berner.fi/beus/kbetanol.htm
MK

pulk...@iki.fi

> Re: Trangiaan Sinolia vai Marinolia?
>
> From: "Mika Kangasniemi" <val...@jippii.fi>
> Reply to: [1]"Mika Kangasniemi"
> Date: Tue, 19 Dec 2000 14:24:51 +0200
> Newsgroups:
> [2]sfnet.harrastus.retkeily,
> [3]sfnet.harrastus.melonta
> Followup to: [4]newsgroups

>~Harri <harri.ni...@nokia.com> wrote in message
>[8]news:3A3F4AD5...@nokia.com...

>Lievästi denaturoitua alkoholia. Hankkimisessa voi olla vaikeuksia, mutta
>yrittänyttä ei laiteta:
>[9]http://www.berner.fi/beus/kbetanol.htm
>MK

Varmaan valmisteen A12T Dilutus (80% etanolia) hankkimisessa ei pitäisi
olla isoja ongelmia. - Se vaan palaa Trangiassa hiukan huonommin. Mutta
kyllä kympin kanisterin vuoksi odottelee sopan kiehumista hiukan
pidempäänkin. - Ja jos on kiire, voi käyttää Sinolia keittämiseen.

tv jp, LVSP

Jouko Pettersson

On 19 Dec 2000 14:09:05 GMT, pulk...@iki.fi <pulk...@iki.fi> wrote:

>Varmaan valmisteen A12T Dilutus (80% etanolia) hankkimisessa ei pitäisi
>olla isoja ongelmia.

Ei kun samaa tavaraa se on ja saman lainsäädännön alaista, vaikka
vettä on vähän seassa. Tuo 12T tarkoittaa tertiääristä butyylialko-
holia, jota on lisätty deturoimisaineeksi. Nämä on lueteltu Sos. ja
terveysministeriön päätösessä.

http://finlex.edita.fi/
dynaweb/stp/1995sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19950892.sd)

Turha noiden perään on haikailla. Marinolin muistaakseni Alko kehit-
ti vartavasten retkeilijöiden tarpeisiin.

--
Jouko Pettersson

Joonas Kosonen

Mä oon käyttäny ihan puhasta metanolia. Ei nokea YHTÄÄN, palaa kuumalla
liekillä. Tosin erittäin myrkyllistä ja hajutonta, joten jos reppuun menee
safkojen sekaa ni aijai...

Joonas Kosonen
in...@phnet.fi
"Jouko Pettersson" <Jouko.Pe...@helsinki.fi> wrote in message

pulk...@iki.fi

> [...]

>liekillä. Tosin erittäin myrkyllistä ja hajutonta, joten jos reppuun menee

Mikäs sen energiasisältö onkaan? Etanolilla jossain 8000 kilokalorin
paikkeilla, petrolilla noin 50% enemmän?

Ei oo taulukoita käsillä, pelkkiä hataria muistumia jostain.

tv jp, LVSP

Jari Pöyhönen

Aki Vainikainen <aki.vai...@kunnonpaikka.com> kirjoitti
viestissä:91kg78$2oq$1...@news.kolumbus.fi...

Hyvä kikka lyhyillä reissuilla nokea vastaan, on edellisen pesun jälkeen
voidella kattilan pohja kauttaaltaan fairilla ohuelti, ja jättää siihen.
Seuraavan pesun yhteydessä riittää parhaillaan vesihuuhtelu, ja noki on
muisto vain...

Jari :c )

paahtela

<pulk...@iki.fi> wrote in message news:91ncsc$lkh$1...@news.kolumbus.fi...

> [...]
Liemien valmistaja Berner suosittelee Sinolia spriikeittimiin ja Marinolia
painekeittimiin, ei kerro syytä purkkien kyljessä. Joku väitti aikoinaan
että Marinolin denaturointiaine ei olisi ihan yhtä aromaattista kuin
Sinolin.
Viime kesän kokeilun perusteella Nesteen Sprii-polttoneste nokeaa aika
maltillisesti.

Paahtela

Esko Vuorenpää