Varusteleka

Jaakko Mäntysaari

Varusteleka on kamojen toimittajana kasvanut jo kohtalaisen
huomattavaksi suomalaiseksi retkeilyvälineiden myyjäksi. Halpa
hinta houkuttelee selvästi, sekä armeijatavaran kestävyys,
todellinen tai kuviteltu. Jos nyt joku ei ole ko. puljuun
törmännyt niin verkkokauppa löytyy osoitteen
http://www.varusteleka.fi takaa.

Leka kiitettävän hyvin testailee ja kuvailee myymiään tavaroita,
mutta mielelläni kuulisin kokemuksia muilta
retkeilijöiltä. Jostakin syystä isohko osa käyttökokemuksista
joihin olen törmännyt on ollut lähinnä kaupunkikäyttöä
koskevia. Tämä valitettavasti kertoo varsin vähän siitä mitkä
kamat loistavat tai pettävät reissussa.

Itse olen kaikenlaista pientä hankkinut, päällimmäisenä nousee
BW:n jääkärireppu, Rotchon karvalakki ja NVA:n telttakangas
mieleen.

Jääkärireppuja näkee paljon kaupungilla käytössä, mutta itse
raahasin sitä selässäni viikon pyöräretkellä viime kesänä. Kaikki
varsinaiset varusteet olivat satulalaukuissa, mutta pidin repussa
juomarakkoa, pientä evästä, kameraa jne. Koitin myös nukkua selän
vahvikkeena olevalla makuualustalla, mutta siinä on kyllä tehty
mukavuuden kustannuksella melkoisia kompromisseja. Itse reppu
pelasi hommassa yllättävän hyvin sekä sateessa että
paisteessa. Reppu vaikuttaa kestävältä ja on makuualustan kanssa
aika tukeva pienen lastinkin kanssa. Kokonsa puolesta sopii
paremmin päiväreissuihin ja muihin lyhyempiin hyppäyksiin, mutta
mahdollistaa ylipakkaamisen ja etuosaan saa remmeille tavaraa
killumaan, eli hätätilanteessa pidempikin reissu voi
onnistua. Lantioremmiä ei ole, mutta viilekkeet on sentään
pehmustetut. Lupaavat että mikäli käytössä hajoaa tarjoavat uuden,
niin kauan kun näitä on, mikä lupaa kyllä hyvää.

Rotchon "lentäjänlakki", eli karvalakki. Tähänastisten kokemusten
mukaan pitää hyvin tuulta ja tuiskua, on kevyt ja
lämmin. Hengittää huonommin kun pipo (yllättäen), mutta sopivalla
tavalla taiteltuna toimii aika monessa hommassa. Painokin on sen
verran kevyt, että kovempiin hommiin voi ottaa erikseen pipon
hikoamista varten.

NVA:n telttakangas on hieman erikoisempi varusesine. Reunoilta
napitettava, jonkin verran vettä pitävä neliskulmainen
kangas. Keskellä aukot käsille, joten hökötyksestä voi taiteilla
sadeviitan. Sadeviittana ei ollut kovin mukava, muutaman tunnin
jälkeen vesi tuppasi tulemaan paikoin läpi ja kangas rupesi
painamaan. Katoksena köysien varassa huomattavasti parempi. Tätä
on huonolla säällä käytetty mm. keittokatoksena. Kangas ei
myöskään ole muovisen tuntuista, joten olen käyttänyt tätä myös
makuualustana/maavaatteena. Aivan liian painava pidemmille
reissuille, jollei käytä majoitteena. Lisäksi itäsaksalaiset
nepparit lentelivät järjestyksessä irti käytössä, mutta näppäränä
poikana korvasin mokomat tavallisilla nelireikäisillä napeilla.

Kaikkiaan oma kokemukseni on, että tavarat ovat kestäviä ja
monikäyttöisiä, mutta sen verran painavia että grammanviilaajat,
"eräurheilijat" ja pidempiä vaelluksia tekevät tuskin innostuvat.
Lisäksi monen tuotteen edullinen hinta tarkoittaa, että
alottelijan on helpompi ostaa ns. koko setti josta sitten
hiljalleen päivittää parempiin ja kevyempiin kun tarve herää. Jos
maastopuku maksaa muutaman kympin ei niin paljon harmita
palkeenkielet, palaneet reiät ja muut kovan käytön merkit.

-Jaska

Timo Noko

On 2011-01-11, Jaakko Mäntysaari <mantyjask...@gmail.com> wrote:
> [...]
> todellinen tai kuviteltu. Jos nyt joku ei ole ko. puljuun
> törmännyt niin verkkokauppa löytyy osoitteen

Kannattaa olla varovainen tuon armeijakaman kanssa ulkomailla. Mulla
oli erinomainen merijalkaväen melontatakki, jossa oli kelluva
vuori. Siinä ei ollut mitään lippuja tai muita merkkejä, mutta
maastovärisenä herätti mahdottomasti aggressioita sekä usassa että
meksikossa. Esmes San Diegossa meksikolaisämmät tönivät mut ulos
yhdestä kaupasta ja kutsuivat ostoskeskuksen vartijan paikalle. Olin
täysin ulalla ja oivalsin vasta paljon myöhemmin, mitä vartija
viittasi vinkillään "better not wear any minuteman stuff here".

Tuikitavallinen baskeri ei myöskään ole hyvä asuste oikeen missään
maassa. Chilessä se oli Che-tyylinen vallankumousasuste ja
viranomaiset kyyläsivät ja taksinkuskit alkoivat jauhaa
Pinochet-läppää. Meksikossa taas olin ämmien suussa "Senor Federal",
kun valtiollisen poliisin natsiupseereilla oli samanlainen musta
baskeri.

Jaakko Mäntysaari

Timo Noko <timo...@gggmail.ccom> writes:

Erittäin hyvä huomio muuten. Kaupunkikäytössä nyt täyteen
sotavarustukseen pukeutuminen aiheuttaa huolestuneita katseita ihan
kotosuomessakin, mutta harvemmin sitä tulee ajatelluksi takkia päälle
vetäessä että "tavallinen" maihari näyttää kuitenkin armeijavaatteelta ja joku
saattaa siitä tehdä hyvinkin hätäisiä johtopäätöksiä.

-Jaska

taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.invalid

Jaakko Mäntysaari <manty...@as41-214.tontut.fi> wrote:
: Timo Noko <timo...@gggmail.ccom> writes:

Eikös riittäisi, että vermeisiin ompelee vaikka pinkkiä nauhaa
koristeeksi, tuskin kukaan enää sen jälkeen pitää komandoäijänä... :)

--
+ taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.INVALID +

jaakko

On 30.6.2011 16:05,

Hyvät kommentit military-asusta. Pukeutuminen tuli
mieleen, kun toissaviikolla jouduin Istanbulissa
hankalaan tilanteeseen kolmen pummin kanssa.

Silloin tuli mieleen, että vähän military-look voisi
toimia hyvänä ennakkovaroituksena, että voin olla
hankala ryöstettävä ja vähävarainenkin. Nimenomaan tuli
mieleen maihari ja/tai baskeri.

Tilanne meni helpoisti ohi, kun en vaivautunut
pysähtymään ja veijarit eivät saaneet rinkiä kasaan.
Olisi ihan hyvin voinut tapahtua aseman tunnelissa
täällä kotona, silti tietysti harmitti.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.meridianx.fi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pasi Talvitie

Minä sain kerran Kiinassa ihmetteleviä kommentteja kun kuljin
Fjällrävenin maastovihreä retkeilyasu päällä, että "why are you dressed
like the army?". Päivän ohjelmassa oli oli ekskursio geologisille
kohteille maastossa, joten totta kai oli maastokampetta päällä.
Isäntäväki sen sijaan kulki nahkatakissa ja suorissa housuissa
riippumatta olosuhteista.

Pasi

jala...@gmail.com

Varusteleka kavoi nopeasti ja aloittivat hommat tosiaan tavaraa myymällä pakettiauton sisältä. Nykyään jo montakymmentä työllistävät ja hyvin menee.