Kompressointi

Antti Panula

Tutustuin radioasemien käyttämään kompressioon tekniseltä kannalta. Millä
tavalla kompressointi kuuluu lähetteessä ylipäätään ja olisiko jotain
työkaluja tämän ilmiön havainnoimiseksi?

Antti
OH7GLS

Jouni Nousiainen

"Antti Panula" <atpa...@nic.fi> kirjoitti
viestissä:cvgb48$453$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Tutustuin radioasemien käyttämään kompressioon tekniseltä kannalta. Millä
> tavalla kompressointi kuuluu lähetteessä ylipäätään ja olisiko jotain
> työkaluja tämän ilmiön havainnoimiseksi?

Lyhyesti: Se tuhoaa äänenlaadun. Syy miksi sitä käytetään on ilmeisesti se,
että pienellä lähetinteholla
saadaan kohinan seastakin mahdollisimman vahva kuuluvuus. Lisäksi
autokuuntelussa siitä tuntuu
olevan apua. Esimerkki vahvasti kompressoidusta asemasta on NRJ. Esimerkki
siedettävästi kompressoidusta
asemasta on Yle Radio 1.

J.N

jsmith

"Jouni Nousiainen" <jou...@saunalahti.fi> wrote in message
Ei se ihan nyt näinkään ole. Kompressointi on suotavaa esim. puheohjelmissa,
ja jopa erittäinkin tarpeellista. Liian suurta dynamiikka-aluetta
käytettäessä joutuu kuuntelija liiankin kanssa säätelemään tasoa, joka ei
sekään mukava ilmiö ole.
Kompression kuulee esim. laadukkaasti äänitetyllä musiikilla selvemmin
tasojen pumppaamisena, etenkin jos on käytössä huonompi kompressori.
Asia on mittaroitavissa skoopilla.

Matti Ponkamo

Tuota kompressointia voi joskus kuulla SSB:llä, kun hamssit yrittävät
kiinni jotain harvinaista vasta-asemaa - "pienellä teholla max hyöty".
Puheen kyllä ymmärtää, mutta äänen laatu on jotain ihan muuta,
kuin esim. 3699 kHz:llä päiväsaikaan.

73't, Matti P., Naantali

"jsmith" <jo...@microsoft.com> kirjoitti
viestissä:cvju60$4k4$1...@oravannahka.helsinki.fi...

Mikko Lehtikanto

> [...]

>että pienellä lähetinteholla
>saadaan kohinan seastakin mahdollisimman vahva kuuluvuus. Lisäksi

Kolmas syy mikä liittyy samaan ominaisuuteen kuin tuo autokuuntelu
on pienellä äänenvoimakkuudella suoritettu työpaikalla tai muissa
julkisissa tiloissa toistetettu taustamusakki. Vahvasti komp-
ressoidusta kuuluu ne hiljaisetkin äänet ,jotka normaalisti
peittyisi taustahälyyn. Tämän ansiosta volume-nuppi voidaan pitää
pienellä kun kompressoimatonta kanavaa kuunnellessa se pitäisi olla
niin kovalla, että kovimmat äänet häiritsisivät viraston rauhaa.

Tällainen kanava helposti vaihtuu pois ja tilalle otetaan tuhnuinen
easy listening.

Nykyisien dsp aikakautena lähetteen runtelua voitaisiin jättää
asiakaspäähänkin jos lähete olisi digitaalinen. Radiotoimijat tosin
pitävät tätä tuhnutettua soundiaan kanavan tunnistettavuuteen ja
ilmeeseen kuuluvana, jonka on jokaisella kuulijalla on oltava sama.

DAB-kin meni ja korvaavissa tekniikoissa kaista on rajattu ja
jo se pakottaa sitten kaikenlaiseen likistelyyn.

--
Mikko Lehtikanto

Antti Arola

jsmith sepusti:

> [...]
> selvemmin tasojen pumppaamisena, etenkin jos on käytössä huonompi
> kompressori. Asia on mittaroitavissa skoopilla.

Johtuukos juuri tuosta kompressiosta se ilmiö, kun juontaja höpisee
omiaan taustamusiikin päälle, niin musiikin taso vaimenee höpinän
alkaessa ja palaa entiselleen heti sen loppuessa? On meinaan tosi
ärsyttävän kuuloista...

--
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.

Antti Panula

"Antti Arola" <arn...@jarru.pp.inet.fi.invalid> wrote in message

> [...]
> omiaan taustamusiikin päälle, niin musiikin taso vaimenee höpinän
> alkaessa ja palaa entiselleen heti sen loppuessa? On meinaan tosi

Veikkaan, että mikseri haistelee mikrofonia ja laskee taustamusiikin tasoa
automaattisesti kun puhe alkaa.

Antti
OH7GLS

Tero Halonen

"Antti Panula" <atpa...@nic.fi> wrote in message

> Veikkaan, että mikseri haistelee mikrofonia ja laskee taustamusiikin tasoa
> automaattisesti kun puhe alkaa.
>
> Antti
> OH7GLS

Tuokin on yksi signaaliprosessorissa olevan agc:n tehtävistä.
http://www.avaruusankat.com/pulustudio/nightbook/Recording/radio.htm

Tero

Risto Tiilikainen

Jouni Nousiainen wrote:

> [...]
> autokuuntelussa siitä tuntuu
> olevan apua. Esimerkki vahvasti kompressoidusta asemasta on NRJ. Esimerkki

Olet oikeassa tuon äänenlaadun suhteen.

Mitään muita yleisradioasemia, kuin AM asemia ei taatusti kuunnella
kohinan seasta.
Niissä saattaa olla teknillistä tarvetta kompressioon.
Ensinnäkin "antiikkimodulaation" modulaatiotason pitäminen kurissa.
Toisaalta saadaan ihmiskorva aistimaan mukamas parantunut s/n suhde.
Melko onnistunutta kompressiota on käyttänyt LA-alueella
propagandalähetyksissään VOA. Tunnustus täytyy antaa myös YLE:n Porin
asemalle maltillisesta riittävän pitkällä laskuajalla tapahtuvasta
kompression käytöstä. Vai onko se jo itse asiassa agc ?

FM-radio ja äänitallenne kuuntelussa ei kohina ole ongelma.
AM-limitointitason alle putoaminen tulee melko yht'äkkiä.
Kukaan ei kuuntele kohisevaa äänitystä näissä tapauksissa.
Ellei nyt sitten ajatella urheilutapahtumia, joissa yleisö kohisee ja
meinaa hukuttaa kommentaattorin selostuksen.
FM-radio ja äänitallenne tapauksissa on kompressiolla mielestäni
kyseessä pelkästään kuuntelumielikuvaan vaikuttaminen.
Ylideviaation rajoilla ei tarvitse olla, sillä annettu kanavajako takaa
kullekin lähettimelle puhtaana pysyvän reiän.
Esikorostukset ja Dolby ovat apuvälineitä joiden vaikutus pyritään
nollaamaan kuunnelupäässä. Ne ovat normitettuja kikkoja.
Kompressio ei ole normitettu ja onneksi sitä käyttäviä asemia ei
tarvitse kuunnella.

Kuuntelumieltymykset taitavat olla verrattavissa TV-ruuduissa yleensä
liian kylläisiksi säädettyihin väreihin. Aistimme meinaavat tottua
niihin ja huomenna luulemme niitä aidoiksi.

terv, Risto

bradthecdnp

penis advantage reviews
buy penis advantage