118.8 Hz Aliäänigeneraattori

178 katselukertaa

Alf Pousar

lukematon,
29.11.2002 klo 2.29.2629.11.2002
vastaanottaja
Nyt on tarjolla kaunista siniä 118.8 Hz.
Wien Bridge Oscillator
Piirilevy 20x30x15 mm.
Asennus kaxspuoleinen tape
Käyttöjännite 7-24 VDC

Hinta 25 €

Affe OH2QM
0505693475
alf.p...@nokia.com

Markku Meilo

lukematon,
29.11.2002 klo 3.52.2029.11.2002
vastaanottaja

"Alf Pousar" <alf.p...@nokia.com> kirjoitti
viestissä:3DE7186E...@nokia.com...

> Wien Bridge Oscillator

Affe, lievä saivartelu sallittaneen

Yleisesti kuulee puhuttavan "viinin sillasta", mutta tämän HP:n ensimmäisen
tuotteen kautta tunnetuksi tulleen kytkennän on ensimmäisenä esittänyt Max
Wein vuonna 1891.

Make
Saivarteleva apostaatti

Pekka Nurmi

lukematon,
29.11.2002 klo 4.39.4629.11.2002
vastaanottaja

"Markku Meilo":

> Make
> Saivarteleva apostaatti

Saivarteleva protestantti jatkaa, että näin ollen
"viinin silta" on ihan oikea käännös, mutta jenkiksi
pitää sanoa "Wein Bridge".

Max keksi ja kuoli köyhänä. Hjuulet ja Pakkart-
suvuilla on taas tuohta kymmeniä amerikanbiljoonia
taaloja. Peltipöntelöön putkilla tehdytä viininsillasta
se kaikki alkoi - pienessä ladonnäköisessä puisessa
vajassa.

-pn, 2hoh-

Markku Meilo

lukematon,
29.11.2002 klo 5.33.1629.11.2002
vastaanottaja

"Pekka Nurmi" <pekka-d...@pp-dot-inet.fi> kirjoitti
viestissä:CBGF9.106$bm1...@read3.inet.fi...

> "viinin silta" on ihan oikea käännös, mutta jenkiksi
> pitää sanoa "Wein Bridge".

Viiniähän saku saa pöytään tuolla sanalla, mutta jotain muljahtaa sisälläni
kun näen sukunimen käännettynä. Kirjoitusasu tässä kiinnitti huomiotani,
mutta itse asiassa Affe on saattanut epähuomiossa kirjoittaa sanan väärin.
Mutta sekin näköjään riittää laiselleni saivartelevalle apostaatille.

Make

Kim Fallström

lukematon,
29.11.2002 klo 5.54.2129.11.2002
vastaanottaja
Pekka Nurmi wrote:

> [...]
> taaloja. Peltipöntelöön putkilla tehdytä viininsillasta
> se kaikki alkoi - pienessä ladonnäköisessä puisessa

Hewlett keksi laittaa oskillaattoriinsa lampun (= PTC)
säätämään geiniä ja sai harmoonisen särön hyvin alas.
Pelkkä osku ei tuotteeksi riittänyt, mutta särön poistaminen
toi patentin ja fyffeä.

http://www.dotpoint.com/xnumber/hp.htm

"As classmates in Stanford University, they dreamed about starting a
company where they could develop and market new technological inventions.
Encouraged by his professor, Frederic Terman, William Hewlett developed an
audio oscillator as part of the requirements towards obtaining his degree in
Electrical Engineering in 1939. They used this idea as the basis to start a
company and Hewlett-Packard was born in the garage of a Palo Alto house in
1939 with an investment of $538.

Eleven years after, in 1950, with 200 employees Hewlett-Packard had grown
to be one of the largest manufacturers of test and measurement electronic
instruments."

http://www.triodeel.com/biblio.txt
"Hewlett, William, Stanford doctoral dissertation on the design
of a low distortion sine wave oscillator - -- the future HP200A!)"

Kim

Markku Meilo

lukematon,
29.11.2002 klo 6.29.0829.11.2002
vastaanottaja

"Kim Fallström" <kfa+...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:3DE7475D...@iki.fi...

> Hewlett keksi laittaa oskillaattoriinsa lampun (= PTC)

Oli se melko oivallus, koska vielä hieman yli 30 vuotta sitten käyttelin
työmaalla HP:n PT-genistä, jossa tuo hehkulamppu oli edelleen siinä
merkittävässä roolissaan. Ja ellen väärin muista, niin käytössä se
isokokoinen lamppu hehkui vaimean kotoisesti.

Make

Alf Pousar

lukematon,
29.11.2002 klo 7.40.1529.11.2002
vastaanottaja

Markku Meilo wrote:

Taisin olla niin viinissä kun wärkkäsin tätä genistä, mutta kumpikin nimi
on käytössä!
Se ei nyt kuitenkaan ole olennainen pointti, vaan se että nyt niitä saa
edullisesti. Hyvää ja halpaa kun ei voi saada yhätaikaa.

t. Affe

Pekka Nurmi

lukematon,
29.11.2002 klo 10.43.5529.11.2002
vastaanottaja

"Alf Pousar":

> Taisin olla niin viinissä kun wärkkäsin tätä genistä, mutta kumpikin
> nimi on käytössä!

> t. Affe

Minulla on englanninkielinen kirja, jossa kyllä puhutaan ihan
"Vienna Bridge Oscillator" 'in rakentamisesta. Siis sekoitetaan
vielä Itävallan pääkaupunkikin tähän.

Vähän enemmänkin on näköjään etymologista sekavuutta tämän
nimen kohdalla.

-pn, 2hoh-

Markku Meilo

lukematon,
29.11.2002 klo 15.38.3029.11.2002

viestissä:%WLF9.302$bm1...@read3.inet.fi...

> Minulla on englanninkielinen kirja, jossa kyllä puhutaan ihan
> "Vienna Bridge Oscillator" 'in rakentamisesta. Siis sekoitetaan
> vielä Itävallan pääkaupunkikin tähän.

Tätä sillä alkuperäisellä saivartelulla ajoin takaa. Olen törmännyt sekä
englanninkielisiin Vienna että Wien versioihin, veikkaanpa Googlen
tunnistavan nämäkin versiot vaivatta. Hieman samaa sarjaa kuten meillä
Romanialainen kitara-nimiseksi mainittu kappale, vaikka romana lienee
(femiini) roomalainen.

Make
Saivarteleva apostaatti (melkein) radioamatööri

Pekka Nurmi

lukematon,
29.11.2002 klo 17.18.0029.11.2002
vastaanottaja

"Markku Meilo":

> Tätä sillä alkuperäisellä saivartelulla ajoin takaa. Olen törmännyt sekä
> englanninkielisiin Vienna että Wien versioihin, veikkaanpa Googlen
> tunnistavan nämäkin versiot vaivatta.

> Make

Sikäli kun tiedän, Herr Max Wein oli juutalainen, kuten melkein kaikki
jotakin todella uutta luoneet kaverit tuntuvat olevan melkein järkiään.

En viitsi listata, tsekatkaa Nobel -tilastoista.

Itse asiassa herra Hjuulet taisi olla myös ...

Aktiivinen (vahvistava) elementti tietyssä siltakytkennässä tuottaa
jatkuvan ja kauniin sinioskillaation -- kunhan sen ei anneta
vahvistaa itseään särötasolle, jonka homman eston hoiti
Hjuuletin PTC -resistiivinen sähkölamppu. Oli se helppoa
tehdä teesiksiä tuohon aikaan ...

Homman keksiminen *nyt* ei olisi mikään temppu, mutta Maxin
aikaan se piti tehdä ihan pelkästään päissään teoretisoimalla.

Max Wein nimisiä henkilöitä (juutalaisia) on ollut paljon ja monet
heistä ovat tulleet kuuluisiksi eri aloilla -- jotkut vaikkapa
keskityleiriltä
ihmeen kautta selvinneinä.

Wein/Hewlett -generaattorilla voisi pitää kusoja vaikkapa
135.7 ... 137.8 kHz bandilla. Sadan watin linukka vain perään.
Tai sitten ei -- QRP.

-pn, 2hoh-

Sam Laur

lukematon,
30.11.2002 klo 15.10.2630.11.2002
vastaanottaja
Pekka Nurmi wrote:
> "Markku Meilo":

> Sikäli kun tiedän, Herr Max Wein oli juutalainen, kuten melkein kaikki

> jotakin todella uutta luoneet kaverit tuntuvat olevan melkein järkiään.

Eipä ole Wein, eikä Vienna, vaan Wien:
http://www.xrefer.com/entry/645678
Eli täysi nimi Wilhelm Carl Werner Otto Fritz Franz Wien.
Tämäkin löytyi sillä Googlella...

OH1HZR (harkitsee vakavasti maksamatta jättämistä)

Rolf Moberg

lukematon,
30.11.2002 klo 15.23.5730.11.2002
vastaanottaja
In article <3DE91B32...@utu.fi>, "Sam Laur" <sl...@utu.fi> wrote:

> OH1HZR (harkitsee vakavasti maksamatta jättämistä)

No on se tuokin, että asiasta pitää meuhkata vielä täälläkin. Älä maksa,
niin siitäpä pääset. Eroaminen mahtaa tehdä kipeää, kun vieroitusoireet
ovat noinkin kovat? ;)

Rolf, oh6kxl

Pekka Nurmi

lukematon,
1.12.2002 klo 3.37.481.12.2002
vastaanottaja

"Sam Laur":

> [...]
> Eli täysi nimi Wilhelm Carl Werner Otto Fritz Franz Wien.
> Tämäkin löytyi sillä Googlella...

> OH1HZR (harkitsee vakavasti maksamatta jättämistä)

Tämä harhakäsitys liittyy tietääkseni "korjattuun Saksalaiseen
historiaan".

Aspiriinin keksijälle kävi samoin. Juutalaisena hänet syrjäytettiin
ja tilalle pistettiin hänen saksalainen esimiehensä. Myöhemmin
asiat on taas korjattu.

-pn, 2hoh-

Pekka Nurmi

lukematon,
1.12.2002 klo 3.40.541.12.2002
vastaanottaja

Jos joku haluaa väsätä itse koneen vaikkaalimman taajuusalueen bandille,
tässä lisää tietoa. Ja tietoa myös historiasta.

http://www.scoon.co.uk/Electrotherapy/Rife/BeamRay/Analysis/hewlett.htm

-pn, 2hoh-

Mikko Pikarinen

lukematon,
1.12.2002 klo 3.57.511.12.2002
vastaanottaja

Ei kun SRAL:sta eroaminen nimenomaan jäsenmaksu maksamatta jättäen nostaa
katu-uskottavuutta niin roimasti, että siitä kannattaa mainita joka
välissä kuten Karthagon hävittämisestä.

Street-kredibiliteetin kasvattaminen onnistuu myös esimerkiksi
HF-kontestien olemassaolosta tai pakko-CW:stä valittamalla vaikkei edes
worki, tai yleisönosastoon puiston koiranpaskasta kirjoittamalla, vaikkei
koskaan puhtaassakaan puistossa kävisi. Kitinä kitinän takia on kai jokin
salaliitto, jolla on tarkoitus peittää oikeista epäkohdista valittaminen
joutavan narinan mereen.

-Mikko, OH2MMY

Haikoukkukontestipatu, joka maksaa SRAL:n jäsenmaksun,
muttei kirkollisveroa.

| vastaus: Tekstin lainaaminen kokonaan ja yläpuolelle vastaaminen. |
| kysymys: Mikä on ärsyttävintä uutisryhmissä ja sähköposteissa? |

Markku Meilo

lukematon,
1.12.2002 klo 10.15.251.12.2002
vastaanottaja

"Sam Laur" <sl...@utu.fi> kirjoitti viestissä:3DE91B32...@utu.fi...

> Eipä ole Wein, eikä Vienna, vaan Wien:
> http://www.xrefer.com/entry/645678
> Eli täysi nimi Wilhelm Carl Werner Otto Fritz Franz Wien.
> Tämäkin löytyi sillä Googlella...

Tuntuu olevan vaikeata tuo oikeinkirjoitus yhden sukunimen kohdalla
Wilhelmillekin löytyy Wein-versioita liuta, mutta lopetin keräilyn:

http://edu.kde.org/kstars/handbook/ai-blackbody.html
http://www.mathpages.com/rr/s8-08/8-08.htm
http://sscu.iisc.ernet.in/~kamala/hist_scientists.html
http://www.alumni.caltech.edu/~maronj/phd.html
http://collections.ic.gc.ca/heirloom_series/volume6/298-303.htm

Toistaiseksi minulla on sellainen tunne luissa, että kyseisen sillan
ensiesittäjä ei ole tämä Wilhelm. Sitä tarjottiin yhdessäkin linkissä
vuodelle 1920. Sitten saksalaismallisessa materiaalissa on otettu vielä
jonkun Robinsonin nimi apuun. Asia kaipaa lisää hutkintaa ja erityisesti
vanhempien lähdeopusten selaamista.

Make

Pekka Nurmi

lukematon,
2.12.2002 klo 11.10.422.12.2002
vastaanottaja

"Mikko Pikarinen":

> Street-kredibiliteetin kasvattaminen onnistuu myös esimerkiksi
> HF-kontestien olemassaolosta tai pakko-CW:stä

> -Mikko, OH2MMY

Kuules nyt Mikko,

Monet meistä äänestimme juuri sinua "nuorena", flexiibelinä uuden ajan
ja uuden teknologian edustajana SRALlin hallitukseen. Vahinko
että ei sitten reaalisoitunut.

Nyt ei ole aika ruveta haikoukkuilemaan, vaan on syytä kuunnella
mitä Liitosta poistuvilla on sanottavaa. Siitä voi oppia ihmeesti.

Puheet katu-uskottavuudesta ovat outoja, koska vain pienenpieni
piiri tietää, kuka radioamatööri edes on. Sukuni olen kyllä
informoinut .

HF -kontesteja vastaan ei ole kukaan protestoinut pätkääkään, vaan
on ehdotettu QSL -korttimaksujen suhteuttamista korttiliikenteen
määrään. Niin kuin monessa maassa on tehty (mm. USA).

Pakko-CW -stä minäkään en enää jaksa kummemmin jauhaa, koska
se poistuu pian muutenkin. Ja nykyinen 25 merkki/min. ei ole
paljon ...

Miksi niin kovasti tökkii, jos muutamat jo nyt etukäteen puhuvat siitä,
mihin maailma on kovaa vauhtia menossa?

On halavatunmoinen vika-analyysi ruveta väittämään, että täällä
joku narisee vain siksi, että se tuottaa jotakin sairasta nautintoa.
Yhtä nyysseissä narisevaa kohti on nimittäin aina vähintään
kaksikymmentä, jotka eivät edes vaivaudu narisemaan, vaan
äänestävät jaloillaan.

-pn, 2hoh-

Mikko Pikarinen

lukematon,
3.12.2002 klo 3.30.583.12.2002
vastaanottaja
Pekka Nurmi <pekka-d...@pp-dot-inet.fi> wrote:

> Monet meistä äänestimme juuri sinua "nuorena", flexiibelinä uuden ajan
> ja uuden teknologian edustajana SRALlin hallitukseen. Vahinko
> että ei sitten reaalisoitunut.

Tarkoitin lähinnä sitä, että ei kannata narista mistään asiasta narinan
takia. Ikävää, jos et ymmärtänyt. En minä tässä haikoukkuile, olet aika
pahasti hakoteillä.

> Puheet katu-uskottavuudesta ovat outoja, koska vain pienenpieni
> piiri tietää, kuka radioamatööri edes on. Sukuni olen kyllä
> informoinut .

Kyse olikin katu-uskottavuudesta määrätyissä hamssipiireissä, ei
yleensä.

> HF -kontesteja vastaan ei ole kukaan protestoinut pätkääkään, vaan

Ei _tällä_foorumilla_ nyt ihan äskettäin olekaan.

> Pakko-CW -stä minäkään en enää jaksa kummemmin jauhaa, koska
> se poistuu pian muutenkin. Ja nykyinen 25 merkki/min. ei ole
> paljon ...

Niinpä, silti jotkut jaksavat. Itsekään en kannata CW-pakkoa tutkinnossa,
sen nyt luulisi jo tulleen selväksi, tai muuten on sisälukutaito hukassa
ja pahasti.

> Miksi niin kovasti tökkii, jos muutamat jo nyt etukäteen puhuvat siitä,
> mihin maailma on kovaa vauhtia menossa?

Ei minulla töki yhtään.

> On halavatunmoinen vika-analyysi ruveta väittämään, että täällä
> joku narisee vain siksi, että se tuottaa jotakin sairasta nautintoa.

Sellaisiakin löytyy, kun luet tarkasti. Eivät toki kaikki.

-Mikko, OH2MMY

sema...@gmail.com

lukematon,
1.10.2017 klo 9.53.051.10.2017
vastaanottaja
Moi Affe
Tilaan sinulta CTCSS oskillaatorin. Kuinkahan saan sopimaan Kenwood TS711B 2 metrin rigiin. Jos sinulöla on jokin vihje niin kerro, minulla on asennusta varten jotakin tietoa. Ilmoita tilinumero mihin voi maksaa oskarin. Terv Seppo Turunen OH2NFE ex (OH7AXA) Joensuu.

Vastaa kaikille
Vastaa kirjoittajalle
Lähetä edelleen
0 uutta viestiä