Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Vuorimännyn siirtäminen (oli: Mitä havukasvia... )

565 views
Skip to first unread message

KimmoK

unread,
May 30, 2003, 7:06:06 PM5/30/03
to
Kiitoksia kovasti edellisistä vinkeistänne! Mitä mieltä olette sitten
vuorimännyn siirtämisestä? Niitä löytyy tontilta muutama ja ajattelin
jo parimetrisiksi kasvaneiden siirtämistä kriittiseen paikkaan
näkösuojaksi n. 10 metrin päähän alkuperäisestä sijainnista, ja uusien
istuttamista niiden tilalle.
Kannattaako siihen ylipäänsä ryhtyä ja minkälainen operaatio se olisi?

-kimmok

Ninnu

unread,
May 31, 2003, 5:21:31 AM5/31/03
to
Kyllä vuorimännyn voi siirtää, ei se siihen välttämättä kuole, jos puut ovat
muuten terveitä. Ei meillä ainakaan kuollut yksikään vuorimänty, tosin
siirsimme huomattavasti pienempiä ja siirtoon tarvittavat "aseet" olivat
pienemmät. Parimetristen vuorimäntyjen siirtoon voi tarvita jo järeämpää
kalustoa, koska juuret ovat aika valtaisat, ei välttämällä ihan lapionkaivuu
hommalla onnistu - tai onnistuu varmaan - mutta urakka on melkoisen suuri.
Melkein suosittelisin jo kaivuri-apua, koska kaivuupinta-ala on suuri.
Tärkeintä tietenkin on, että puita ja niiden juuria vahingoitettaisiin
mahdollisimman vähän siirto-operaation aikana. Ja uudet kasvupaikat on
kaivettava ja alustettava huolella valmiiksi. Tarpeeksi syvä ja leveä sekä
tarpeeksi hapan ja hiekka-multapohjainen kasvualusta ja tarvittava
pk-lannoitus on myös hyväksi - ja riittävää kastelua uudessa istutuspaikassa
tarvitsee vuorimäntykin silloin. Ja tietenkin vuorimännyt siirretään heti
välittömästi uuteen kasvupaikkaansa entisestä kaivamisen jälkeen, koska
juuret ovat sillä hetkellä melko paljaana ja ilman suojaa.

Urakka on melko iso, muttei mahdoton. Tosin aina ei voi olla 100 %:n varma,
etteikö puut kärsisi siirtelystä ja uudesta kasvupaikasta ja haluaako se
enää juurtua uuteen paikkaansa, sekin on yksilöllistä joka kasvilla, jopa
vahvoilla vuorimännyillä - kaikki kasvit kun eivät siedä sitä, että niitä
siirrellään. Jotkut kasvit kun ovat herkkiä kuin ravihevoset....


t. Ninnu

__________________________________________
email: nina.r...@pp.inet.fi
web: http://personal.inet.fi/koti/nina.rantanen/frame.html
__________________________________________

"KimmoK" <kim...@luukku.com> kirjoitti
viestissä:aa6fefc2.03053...@posting.google.com...

0 new messages