otstin kanverin kanssa uuden ASP 0.53, joka on Apache II-trainerissa
kiinni. Ongelma on tyhjäkäynti, pienillä kierroksilla tahtoo sammua,
kierrokset nostaa normaalisti, mutta tavallisiin tyhjäkäyntikierroksiin
ei pääse kuin vain hehku päällä - olettaisin että tulppa on liian kylmä.
Osaako joku sanoa suoraan minkämerkkinen/lämpöinen olisi tossa koneessa
toimii.
Olemme käyttäneet lämpöarvoltaan tuntematonta tulppaa, jolla
TT 42GP purisee hyvin. "very cold" tulpalla ASP ei edes käynnisty.
--
Perttu Luukkanen, luuk...@kruuna.helsinki.fi
Helsinki University School of Medicine - http://www.helsinki.fi/~luukkane/
On 18 Apr 2001, Perttu Luukkanen wrote:
> ostin kanverin kanssa uuden ASP 0.53, joka on Apache II-trainerissa
> kiinni. Ongelma on tyhjäkäynti, pienillä kierroksilla tahtoo sammua,
> kierrokset nostaa normaalisti, mutta tavallisiin tyhjäkäyntikierroksiin
> ei pääse kuin vain hehku päällä - olettaisin että tulppa on liian kylmä.
> Osaako joku sanoa suoraan minkämerkkinen/lämpöinen olisi tossa koneessa
> toimii.
> Olemme käyttäneet lämpöarvoltaan tuntematonta tulppaa, jolla
> TT 42GP purisee hyvin. "very cold" tulpalla ASP ei edes käynnisty.
Ei ole kokemusta Aspeista, mutta vähän vaikuttaa siltä, että tuo
käyttämäsi tulppa on tosiaankin liian kylmä. Mitä tarkoitit lämpöarvoltaan
tuntemattomalla tulpalla? Onko se jokin miljoonalaatikon pohjalta löytynyt
tulppa, jonka merkkiäkään et tiedä, vai jokin sellainen merkki, josta ei
ole saatavana erilämpöisiä versioita? Jos edellinen vaihtoehto on oikea,
voi tulppa olla liian vanhakin. Minulle on joskus käynyt niin, että tulppa
hehkuu ihan hyvin ja näyttää hyvältä, mutta moottoria ei saa
inahtamaankaan, mutta uuden samanlaisen tulpan vaihto auttaa heti.
Summa summarum: osta vain tunnettujen valmistajien tuotteita ja kokeile
eri vaihtoehtoja. Kun sopiva löytyy, pysy siinä äläkä ainakaan kesken
lennätyspäivän (tai kilpailun!) vaihda toiseen merkkiin/numeroon, jonka
ominaisuuksia et tunne.
Hyviä lennätyksiä,
t. Mikko
Esim. Model Technics F6 olisi minun valintani, sarjan toiseksi kuumin
tulppa.
Kim
: On 18 Apr 2001, Perttu Luukkanen wrote:
:
: tuntemattomalla tulpalla? Onko se jokin miljoonalaatikon pohjalta löytynyt
: tulppa, jonka merkkiäkään et tiedä, vai jokin sellainen merkki, josta ei
: ole saatavana erilämpöisiä versioita? Jos edellinen vaihtoehto on oikea,
: voi tulppa olla liian vanhakin. Minulle on joskus käynyt niin, että tulppa
: hehkuu ihan hyvin ja näyttää hyvältä, mutta moottoria ei saa
: inahtamaankaan, mutta uuden samanlaisen tulpan vaihto auttaa heti.
Tulppa on 1 kk vanha, TT 42:n mukana tullut, ei ollut paketissa,
joten ei hajua miten kuuma/kylmä se on .Thunder Tiger 42 käy
sillä hyvin, joten ei heti osannut epäillä tulpan olevan
viallinen kun mottien koot ja ilm. laatukin ovat aika
lähellä toisiaan.
: Summa summarum: osta vain tunnettujen valmistajien tuotteita ja kokeile
: eri vaihtoehtoja. Kun sopiva löytyy, pysy siinä äläkä ainakaan kesken
: lennätyspäivän (tai kilpailun!) vaihda toiseen merkkiin/numeroon, jonka
: ominaisuuksia et tunne.
Osaatko suositella automaattisesti jotain merkkiä o.s.? tai
jotain mitä pitää karttaa kuin ruttoa.
Perttu
On 19 Apr 2001, Perttu Luukkanen wrote:
> Tulppa on 1 kk vanha, TT 42:n mukana tullut, ei ollut paketissa,
> joten ei hajua miten kuuma/kylmä se on.
Niinpä.
> Osaatko suositella automaattisesti jotain merkkiä o.s.? tai
> jotain mitä pitää karttaa kuin ruttoa.
Mulla on ollut Foxin 1,5V RC-tulppia, toimivat hyvin ainakin Super Tigren
malleissa G21/46, G60 ja G51. Sen sijaan saman valmistajan 2V tulppa ei
pelittänyt ollenkaan ainakaan kuuskymppisessä.
OS .46 VF:ssä olen käyttänyt Enyan kolmosta ja nelosta (muistaakseni),
mutta ne ovat kalliita, about 60 mk/kipale, yhden sellaisen hinnalla saa
kolme Rossi #2:ta, jotka toimivat tuossa moottorissa yhtä hyvin. Rossilta
näkyy ainakin löytyvän laaja valikoima erilämpöisiä tulppia, joita voisi
kokeilla. SIL Shopissa näin jokunen vuosi sitten Roga-merkkisiä tulppia,
jotka pakkauksen väristä ja tyylistä päätellen olivat samoja kuin Rossit
mutta eri nimellä. Kokeillut en ole.
Millaista polttoainetta muuten käytät? Suora fuili vaatii yleensä vähän
lämpöisemmän tulpan kuin nitrattu. Jos olet ajanut suoralla, niin joku 5%
nitroa voisi olla kokeilemisen arvoista, se yleensä parantaa tyhjäkäyntiä,
säädettävyyttä ja käynnistyvyyttä.
-Mikko-
: Millaista polttoainetta muuten käytät? Suora fuili vaatii yleensä vähän
: lämpöisemmän tulpan kuin nitrattu. Jos olet ajanut suoralla, niin joku 5%
: nitroa voisi olla kokeilemisen arvoista, se yleensä parantaa tyhjäkäyntiä,
: säädettävyyttä ja käynnistyvyyttä.
10% nitrattu, 20% risiiniä. Tällä nimenomaan sammuu. Suoralla
ei viitsitty edes kokeilla.
Kiitos vinkeistä!
>
> Tulppa on 1 kk vanha, TT 42:n mukana tullut, ei ollut paketissa,
> joten ei hajua miten kuuma/kylmä se on .Thunder Tiger 42 käy
> sillä hyvin, joten ei heti osannut epäillä tulpan olevan
> viallinen kun mottien koot ja ilm. laatukin ovat aika
> lähellä toisiaan.
>
>: Summa summarum: osta vain tunnettujen valmistajien tuotteita ja kokeile
>: eri vaihtoehtoja. Kun sopiva löytyy, pysy siinä äläkä ainakaan kesken
>: lennätyspäivän (tai kilpailun!) vaihda toiseen merkkiin/numeroon, jonka
>: ominaisuuksia et tunne.
>
> Osaatko suositella automaattisesti jotain merkkiä o.s.? tai
> jotain mitä pitää karttaa kuin ruttoa.
>
Itse en käytä mitään muuta kuin Venäläisvalmisteista tulppaa.
(vaihtotulppana)
Olen käyttänyt ko.tulppia kohta sen 10 vuotta ja mikäli moottori ei ole
toiminut kunnolla on ollut aika vaihtaa tulppa uuteen samanlaiseen.
Moottoreina on ollut OS 10 ----- Laser 300V
Uuden moottorin mukana tullut tulppa on yleensä tullut ajettua "loppuun" ja
vaihdettu venakkoon ja mitään säätöjä ei tässä vaiheessa ole tarvinnut
tehdä.
Käytetyssä (omasta käytöstä) uuteen koneeseen asennetussa moottorissa ei
yleensä ole tarvinnut tehdä muita säätöjä kuin pääneula ja ehkä
vastaneulassa +-1/8 kierrosta.
Nelitahtisissa aina ensin venttiilien säätö
Polttoaineena 80/20 Metanoli/risiiniöljy
Mikäli moottorisi ei suostu käymään tyhjäkäynnillä ilman hehkua. Voisi apuna
olla vastaneulalla laihentaminen, jolloin tulppa ei kastu pienillä
kierroksilla.( hehku auttaa polttamisessa )
Merkitse tai muuten muista perussäätö jossa vastaneula nyt on ja käännä sitä
reilusti kiinni (kokeeksi 1 kierros)
Testaa vaikutus (muista että vastaneulan säätäminen vaikuttaa myös pääneulan
säätöön)
Jos auttoi, laita kiristä lisää
Jos ei auttanut niin vastaneulaa lisää kiinni ja kokeilemaan
Kun saat moottorin pysymään tyhjäkäynnillä käynnissä ilman hehkua kannattaa
"kuunnella ja katsella" moottoria ja sen savua. Jos moottori on rikkaalla,
laihenna vastaneulalla. Jos se käy kuin kello tyrkkää kaasu nopeasti
täysille ja kuuntele kierrosten kasvun aikana menikö värkki rikkaalle =
tyhjäkäynti on laiha, avaa vastaneulaa.
No toisaalta tietysti voit noudattaa KATALAn neuvoja ja puhaltaa PA-letkuun
ja säätää kunnes kaasari pihisee.
Joo,yhtä täsmällisen neuvon muistelen menneen näin "On todettu,että viisi
(5) kevyttä työntöä sveitsiläisen viilasarjan viilalla numero 3
korkeusmittarin aneroidin reunasta vaikuttaa noin 100m korkeusmittarin
näytössä"
Kuitenkin uskon,että säätämällä voit säästää sen 60mk jonka maksat uudesta
"huippu" tulpasta joka on lämpöarvoltaan 1,254 tai viileän kuuma. ;-)
-KMH-