Kalevala-aiheisia roolipelejä

TP

Okei, elikkä olisin kiinnostunu siitä, että millaisia kalevalaan sijoittuvia
/ samaa aihepiiriä käsitteleviä pelejä maailmalta löytyy. Satun tietämään
parista jutusta Maguksessa, Ultima Thulesta ja Kalevala-roolipelistä, mut
onko muita??

-Taneli

Kimmo Kulovesi

"TP" <taneli....@oyk.pkky.fi> @ Tue, 13 Nov 2001 23:25:30 +0200:

> Okei, elikkä olisin kiinnostunu siitä, että millaisia kalevalaan sijoittuvia
> / samaa aihepiiriä käsitteleviä pelejä maailmalta löytyy.

Onhan aina legendaarinen ANKH, Adventures of North Kalevala Heroes.
;>

-K

Niilo Paasivirta

Juu, ja GURPS Kalevala tulee myös varmasti ihan kohta.

--
Niilo Paasivirta E-mail: n...@co.jyu.fi URL: http://www.co.jyu.fi/%7Enp/
"Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä."

Mikko P Vuorinen

Eikös se ole Adventures of the North: Kalevala Heroes?

--
)))) (((( + Mikko Vuorinen + mvuo...@cc.helsinki.fi
)) OO `oo'((( + Dilbon@IRC&ifMUD + http://www.helsinki.fi/~mvuorine/

Markku Herd

n...@horus.co.jyu.fi (Niilo Paasivirta) writes:

>Juu, ja GURPS Kalevala tulee myös varmasti ihan kohta.

Montako miestyövuotta siihen onkaan jo upotettu?

- MJH

Niilo Paasivirta

Mikko P Vuorinen <mvuo...@cc.helsinki.fi> wrote:
>Eikös se ole Adventures of the North: Kalevala Heroes?

No ei TODELLAKAAN OLE!

Se on tasan tarkkaan "ADVENTURERS OF THE NORTH·KALEVALA HEROES". Tämähän
lukee heti laatikon kannessa selkeästi. Se kirjoitetaan isoilla kirjaimilla,
ensimmäisen sanan oikeinkirjoituksessa on oltava erittäin tarkka, ja väliin
tulee tuo "·". Suomen ANKH-järjestöjen keskusliitto puuttuu aina asiaan,
kun Pelin nimi kirjoitetaan väärin julkisuudessa.

--
Niilo Paasivirta E-mail: n...@co.jyu.fi URL: http://www.co.jyu.fi/%7Enp/

"Hai, hai, hai, mä oon sun samurai, tuppeen tiukkaan miekkani laittaa sain!"
- Matti Nykänen, "Samurai"

Mixu Lauronen

On 14 Nov 2001, Markku Herd wrote:

> Montako miestyövuotta siihen onkaan jo upotettu?

:) Helvetin monta. Mutta vakavasti puhuen: hommassa on uusi tiimi alla,
joka saa jotakin paremmin aikaan kuin ennen. Keväällä pitäisi olla
jonkinlaista pelitestausmateriaalia olemassa.

Mixu Lauronen, syyllinen
--
"Mr. Gandhi, what do you think about western civilization?"
"I think it would be a good idea."

TP

Anteeksi jo etukäteen, jos esitän tosi tyhhmän kysymyksen, mutta kenen/minkä
projekti tämä GURPS Kalevala on? Kun en ole oikein selvillä
roolipeliharrastuksesta Suomessa (pelannut vain "muutamia" vuosia GURPSia,
KERPiä ja RMmää)

-Taneli
"Mixu Lauronen" <mpla...@mail.student.oulu.fi> kirjoitti viestissä

Mixu Lauronen

On Wed, 14 Nov 2001, TP wrote:

> [...]
> projekti tämä GURPS Kalevala on? Kun en ole oikein selvillä
> roolipeliharrastuksesta Suomessa (pelannut vain "muutamia" vuosia GURPSia,

Allekirjoittanut otti vuosia sitten yhteyttä S. Jacksoniin ja kysyi,
kiinnostaisiko GURPS Kalevala - siis peli, jossa yhdistyvät
fenno-ugrilainen kansanperinne ja historia. Kiinnosti kovasti. Teos
julkaistaan, kun se on valmis (ellei se ole aivan paska). Tämä monta
vuotta on mennyt valmisteluihin ja mietiskelyyn (esim. taikasysteemi menee
koko lailla uusiksi). Osa tiimistä vaihtui, ja uusi porukka saa jo jotain
aikaan. Keväällä on saatavilla pelitestausmateriaalia.

Niin, kuvittajaksi on lupautunut Hiltusen Petri - ainoa, joka on tarpeeksi
professionaali ja samalla tietää, mitä piirtää...

Mixu "Lemminki" Lauronen

Jari Juslin

Kimmo Kulovesi wrote:
> Onhan aina legendaarinen ANKH, Adventures of North Kalevala Heroes.

En itse kyseistä tekelettä omista, mutta pahat kielet kertovat, että
ANKHin yhteydet Kalevalaan rajoittuvat nimeen.

--
/"\ | iki.
\ / ASCII Ribbon Campaign | fi/

Joonas Kekkonen

Jari Juslin <z...@iki.fi> wrote:

> En itse kyseistä tekelettä omista, mutta pahat kielet kertovat, että
> ANKHin yhteydet Kalevalaan rajoittuvat nimeen.

Herjausta! Ovat siinä Väinämöisen patsas ja jättihaukikin. Nyt en muista
varmaksi, mutta saattoivat tontutkin mukana heilua ja takarivistä
ilmoitetaan että skandinaaviset vesieläjät, näkit, ovat myös mukana
olleet. Tämä jo todistanee kyseessä olleen vahvasti
suomalais-pohjoismaiseen kansanperinteeseen pohjanneen perinnepelin.

--
-Joonas Kekkonen

Anna Pienimaki

Joonas Kekkonen <jon...@itu.st.jyu.fi> wrote:
: Jari Juslin <z...@iki.fi> wrote:

[...]

Kyllä, tontut ovat vahvasti mukana samoin kuin näkitkin. Lisäksi jos luo
katsauksen maanmainion Roolipelaaja-lehden ANKH-lisäsääntöihin, on
kalevalaisuus suorastaan käsinkosketeltavasti aistittavissa.
TosiANKHaaja kunnioittaa näitä perinteitä pelaamalla kalevalanpäivisin.

tammikuu.

Taneli Pirinen

Mixu Lauronen <mpla...@mail.student.oulu.fi> wrote in message news:<Pine.SGI.4.21.0111142...@paju.oulu.fi>...

> [...]
>
> Niin, kuvittajaksi on lupautunut Hiltusen Petri - ainoa, joka on tarpeeksi
> professionaali ja samalla tietää, mitä piirtää...

Lieköhän ensimmäinen suomalaisten lisäosa GURPSiin? Osaatko antaa
mitään kuvaa valmistumisajasta? esim. 2002 jouluna? tulee varmaan
paaksu kirja. käytätttekö taikasysteemiin jotakin GURPS Spirits-kirjan
taikuussysteemin muunnosta vaiko Magicin muunnosta (kuten Celtic
Myth)??

Mixu Lauronen

On 15 Nov 2001, Taneli Pirinen wrote:

> [...]
> paaksu kirja. käytätttekö taikasysteemiin jotakin GURPS Spirits-kirjan
> taikuussysteemin muunnosta vaiko Magicin muunnosta (kuten Celtic

Ensimmäinenhän se - ellei joku ehdi ensin. Taikasysteemi tulee olemaan
näillä näkymin sekoitus cantripeja ja improvisoitua taikuutta GURPS
Magicista - muutamilla muutoksilla tietenkin. Esim. MAGERY saattaa
periytyä. Henkilö itse ei sitä välttämättä tiedä...

Terveisin
Mika-Petri "Mixu" Lauronen

Roope Lehto

Mixu Lauronen <mpla...@mail.student.oulu.fi> wrote:

: Niin, kuvittajaksi on lupautunut Hiltusen Petri - ainoa, joka on tarpeeksi

: professionaali ja samalla tietää, mitä piirtää...

Mielipidekysymys. Itse en pidä Hiltusen tekeleistä yhtään. YMMV.

--
Roope Lehto
roope...@helsinki.REMOVE.fi

Yleinen hälytysnumero Poliisin hälytysnumero
112 10022

TP

No jäädään sitten innolla odottelemaan tätä suurteosta. Mielestäni parempaa
piirtäjää ei tuohon hommaan olekaan, kuin Petri Hiltunen, mutta se onkin
vain oma mielipiteeni...

-Taneli "Sökö" Pirinen

pe3u

> [...]
> Magicista - muutamilla muutoksilla tietenkin. Esim. MAGERY saattaa
> periytyä. Henkilö itse ei sitä välttämättä tiedä...

Tjaa ... mutta eikös tässä nyt olisi enemmän kuin oivallinen tilaisuus tehdä
tämä 'Kalevala loihdinta' ns. oikein?

Meinaan vaan, että kaikki merkillinenhän tehdään Kalevalassa joko
>laulamalla< (mm. Väinämöisen laulut, joilla pisti purren pystyyn -- hauen
leukaluusta väsäämänsä kanteleen avustuksella -- ja Joukahaisen kanssa
kilpalaulanta) tai >takomalla< (seppä Ilmarinen ja Sampo tulee
päällimmäisenä mieleen).

Karjalaisessa lauluperinteessä (josta Kalevalakin tavallaan juontuun) ovat
ymmärtääkseni tärkeimpiä elementtejä RYTMI, RIIMI ja SANAT (vrt.
egyptiläinen 'tosinimiin' perustuva magia). Jos saatte esim. ko. elementit
jotenkin keskeiseksi osaksi myöskin GURPsin loihdintoihin, niin HIENOA (^_^)
... tietenkin 'Good Voice' (tai jokin suunnilleen tuon moinen) hahmon etu
mahtaa vaikuttaa loihdintoihin suotuisasti ... tai jotain ...

Taikaesineiden valmistukseen taas en osaa antaa liiemmin ehdotelmia ...
mutta yleisvaikutelmani (Kalevalasta saatu) on, että tähän prosessiin kuuluu
mukaan huomattavasti enemmän hikeä ja vaivaa kuin varsinaista loihdintaa ...

-- Petri Ukkonen

Wille

Tunnetun ANKHin ja Ultima Thulen lisäksi olen törmännyt kolmenteenkin
suomalaiseen Kalevala-aiheiseen roolipeliin. Kyseisen teoksen olen
nähnyt vain Helsingin Malminkartanon kirjaston lastenosastolla.
"Kalevala" tms niminen peli oli kierresidottu A5 läpyskä, jossa oli jo
mukana karttoja ja myyttisiä suomalaisia hirviöitä, mutta itse
pelisysteemi oli luvattoman orpo.

Maguksessahan on julkaistu yhteensä kolme kalevala-henkistä
artikkelia. Jos niiden tyyli kiinnostaa, niin kannattaa tsekata osoite
http://www.cc.jyu.fi~viruotsa/
Siellä on lisäksi yhden kylän kuvaus ja runolan, tietäjien tuvan
kuvaus.

Olen väsännyt kalevala-aiheista roolipelilähdekirjaa nyt pari vuotta
ja teos on taittamista ja kansikuvaa vaille valmis. Osa teoksesta on
julkaistu Maguksessa (PImentola). Kustantaja puuttuu niinikään, mutta
alan etsimään sitä jahka opin taittamaan teksttejä. Tarkoitus on että
teos olisi markkinoilla Ropeconiin 2003 mennessä.

Wille

Wille

Mikäli Maguksessa julkaistu kalevala-henkinen materiaali kiinnostaa,
katso ihmeessä sivut
http://www.cc.jyu.fi~viruotsa/

Siellä on hitusen lisämateriaalia, yhden kylän ja Tietäjien talon
kuvaukset. Pahoittelen kuvien puuttumista ja yritän tehdä asialle
jotain jossain vaiheessa.

Olen väsännyt kalevala/pseudoviikinkiaikaista roolipelilähdekirjaa
muutaman vuoden ja se on taittoa ja kansikuvaa ynnä kustantajaa vaille
valmis. Koitan saada tuotteen markkinoille viimeistään Ropeconiin
2003. Yksi teoksen luvuista on julkaistu Maguksessa "Pimentola"
-nimisenä artikkelina.

-Wille Ruotsalainen

Ville T Vuorela

Wille <viru...@st.jyu.fi> wrote:
: Mikäli Maguksessa julkaistu kalevala-henkinen materiaali kiinnostaa,

: katso ihmeessä sivut
: http://www.cc.jyu.fi~viruotsa/

Tuo urli on väärin kirjoitettu (pitäisi olla http://www.cc.jyu.fi/~viruotsa/)
ja kuvat eivät minulla toimineet, mutta muuten hyvin mielenkiintoista. Hyvin,
hyvin mielenkiintoista.

--
Yours,
Ville Vuorela/BURGER GAMES

WILL GAMEMASTER (OLD SCHOOL) FOR FOOD!

Jari Juslin

Roope Lehto wrote:
> [...]
> : tarpeeksi professionaali ja samalla tietää, mitä piirtää...
>
> Mielipidekysymys. Itse en pidä Hiltusen tekeleistä yhtään. YMMV.

Viittaatko kohtaan "tietää mitä piirtää", vai väitätkö tosissasi, että
Hiltunen ei osaa piirtää ammattimaista jälkeä? Siitä voi toki olla
montaa mieltä, onko herran piirrostyyli sellaista, että se miellyttää
itse kunkin silmää, mutta en lähtisi ihan heppoisin perustein väittämään
että se ei ole ammattimaista.

Onhan se Enson talokin Katajanokalla kauhean näköinen, mutta en silti
uskalla sanoa, ettei Alvar Aalto olisi ollut professionaali sitäkin
tehdessään.

Juha Alatalo

> [...]
> http://www.cc.jyu.fi~viruotsa/
> Siellä on lisäksi yhden kylän kuvaus ja runolan, tietäjien tuvan

Ei kyllä pelaa toi urli, ainakaan miulla.

TP

"Juha Alatalo" <juha.a...@lut.fi> kirjoitti viestissä

Oikea on htto://www.cc.jyu.fi/~viruotsa/

TP

"TP" <taneli....@oyk.pkky.fi> kirjoitti viestissä
Piru, siis http://www.cc.jyu.fi/~viruotsa/

hitto, kun on toi lukihärö taas kirjotutsen alka pääsy valoileem ;)

PS. Ei pahalla kellekkään...

-Taneli

Wille

Roudan maa sivua on korjailtu ja nyt kuvat toimivat (kiitos Sami)!

Taittaminen on niinikään osoittautunut pelkäämääni helpommaksi, joten
tekeillä oleva myyttejä ja viikinkiaikaa yhdistävä kalevalainen
lähdekirja on edistynyt viime päivinä huomattavasti. Ensi Ropeconissa
vähintään kuvitettu ja taitettu painamaton proto on jollain tapaa
esillä ja yritän etsiä kirjaselle kustantajaa.
Eli ANKHin, Ultima Thulen, viikinkiaikalarppaajat ja kalevalaisen
Roolimestarin ja GURPSin pelaajat tulevat saamaan yksissä kansissa
mittavan tietopaketin Kalevalan ja Pohjolan henkilöistä, tavoista,
esineistä, paikoista ja elinkeinoista.
Wille Ruotsalainen

Juu, kiitos Ville URLin korjaamisesta.

T.Koivula

> [...]
> kiinnostaisiko GURPS Kalevala - siis peli, jossa yhdistyvät
> fenno-ugrilainen kansanperinne ja historia.

Tuli mieleen että oletteko kysyneet Suomen Kalevala seuralta josko
haluaisivat toimia enemmässä tai vähemmässä mielessä asiantuntijoina?
Voisivat osata kertoa paljon hyödyllistä. Varsinkin kun tuossa
puhuttiin laulantaperinteen ymppäämisestä loitsintaan.

T. Koivula
(En tiedä mikä on oma tuntemustasosi Kalevalan suhteen, joten tämä ei
ole tarkoitettu loukkaukseksi.)

wiru...@gmail.com

https://mihku.fi/tuote/roudanmaa/

Tännekin vielä tiedoksi: 210 värisivun voimalla iskevä Roudan maa roolipeli on saatavilla. Nyt on vanhalle runonlaulantaperinteelle uskollinen taikasysteemi ja edeltäjiään raavaampi roolipeli tarjolla.

-Wille Ruotsalainen, tekijä