Seikkailujen valmistusta ?!

Baabu

Baabu wrote:
: Hei !

: Olisiko kellään kiinostusta perustaa yritystä, joka tekisi geneerisiä
: seikkailuja/tietopaketteja tms. roolipeleihin.

: Mitä tarvitaan ?

: Piirtäjä
: Kartantekijä (tämä on ehkä eniten mun alaa, jos kehua saa niin pidän
: itseäni aika hyvänä kartantekijänä)
: Paljon seikkailuja yms. materiaalia.
:
: Jos kiinostaa ota yhteyttä !

: Itse olen ropeloinut n. 10v joten kokemusta(GM) toivoisin myös teiltä.

Vastailempa kyselyihin tänne, niin kaikki pääsee lukemaan.

Yritysmuoto olisi osakeyhtiö, joten hommassa mukana olevat joutuvat hieman
sijoittamaan rahaa, osakeyhtiön minimi-perustamis-osakepääoma on 15000 mk
Ei ole merkitystä onko opiskelija tai työtön, osakkeita kun saa omistaa
kuka vaan.
Osakkeen omistajat sitten tekevät työtä/harrastavat firmaa silloin kun
ehtivät, eli tämän ei ole tarkoitus olla mikään päätoiminen
työ. Roolisälän teko olisi siis projektitiimityö luontoista. Tuoton voi
sitten jakaa vaikka osinkona osakkaille.

Siteen kun hommat lähtee pyörimään ja jotain saadaan myydyksi, ja jotain
takuita siitä että myös seuraavat tuottee myy, voidaan ruveta miettimään
vakityöntekijöiden palkkaamista (osakkeenomistajista).

Katsotaampa vieläkö kiinostusta löytyy:

Jos yhden osakkeen arvo on 100 mk, montako osaketta merkitsisit ?

--
|- Tapio Talvisalo ------------------ Suomen Kotisivupalvelu Oy ------|
|- Kaskenkaatajantie 6c 02100 Espoo - Puh/Fax: 09-4551376 ------------|

Niilo Paasivirta

Ella Lynoure Rajamaki <er4...@bessel.tutech.fi> wrote:

>Sitänee sanoa, että en kovin montaa (ehkä muutaman). En oikein usko
>moisen firman kannattavan Suomessa, lähinnä sen olevan vain kasvattava
>kokemus.

Ei taatusti kannata jos tehdään suomenkielisiä tuotteita. Jos vääntää
jutut englanniksi...tuskin sittenkään. Jopa Steve Jackson Gamesillakin
on vain muutama työntekijä, joten parempiakin liikeideoita ehkä on.
Ammattimainen larppien järjestäminen tms. saattaisi olla tuottavaa, nyt
kun noita larppi-hörhöjä tuntuu tulevan koko ajan lisää...

Hm, ja pitäisiköhän näistä 3 Oikeasta Roolipelistä joita itse pidän,
ruveta keräämään maksua, vaikka 20,- per nenä per peli :)

SJG:stä puheenollen, mitäs sille GURPS Kalevalalle tapahtui?
Joko on valmis? :)

Baabu

Ella Lynoure Rajamaki (er4...@bessel.tutech.fi) wrote:
: ba...@flowa.kotisivupalvelu.fi (Baabu) wrote:

: >Katsotaampa vieläkö kiinostusta löytyy:
: >
[...]

No kuka tässä Suomesta on puhunut, ensin Suomi, sitten maailma, eli
äkkiähän tekstin kääntää englanniksi, jolloin markkina-alue laajenee
noin 100 kertaiseksi (Jenkit, Eurooppa).

: ---Ella Lynoure Rajamaki---
: --er...@bessel.tutech.fi--
: -The sewing computech girl-

Ella Lynoure Rajamaki

> [...]

Sitänee sanoa, että en kovin montaa (ehkä muutaman). En oikein usko
moisen firman kannattavan Suomessa, lähinnä sen olevan vain kasvattava

---Ella Lynoure Rajamaki---

Baabu

Niilo Paasivirta (n...@kanto.cc.jyu.fi) wrote:
[...]

Varmasti, mutta kyllä minä ainakin ostaisin mielläni hyvää lähdemateriaalia.
Siis kyse oli yleis-rope-seikkailuista/maailmapaketeista/yms. jolloin kohde-
ryhmä on kaikki roolipelit. Kuitenkin ICE, TSR, Jackson varmasti tekee
rahaa (minäkin olen ostanut hirveät määrät kaikkea paskaa, kyseisiltä
puljuilta), ja onhan noita muitakin, ja uusia tulee aina silloin tällöin.

Rahaahan tässä yritetään tehdä (ja tietenkin hyvää matskua jota voi itse
käyttää, ei tässä mitään työpaikkaa olla tekemässä.

Kyllä hyvä materiaali menee kaupaksi.

: Ammattimainen larppien järjestäminen tms. saattaisi olla tuottavaa, nyt

: kun noita larppi-hörhöjä tuntuu tulevan koko ajan lisää...

No tuo ei ainakaan ole hyvä liikeidea.

Ella Lynoure Rajamaki

> [...]

>rahaa (minäkin olen ostanut hirveät määrät kaikkea paskaa, kyseisiltä
>puljuilta), ja onhan noita muitakin, ja uusia tulee aina silloin tällöin.

Jos tietäisi kutakuinkin montako (vakituista) peliperukkaa Suomessa
on, voisi arvioda maksimiksi 1 seikkailu/peliporukka. Todellisuudessa
kyllä jäisi pienenpieneen murto-osaan siitä.

>: Ammattimainen larppien järjestäminen tms. saattaisi olla tuottavaa, nyt
>: kun noita larppi-hörhöjä tuntuu tulevan koko ajan lisää...
>
>No tuo ei ainakaan ole hyvä liikeidea.

Ei minusta välttämättä niin huono idea: pelejä kyllä on mutta useimmat
tulee täyteen ja niihin pitää nykyisin ilmoittautua erittäin hyvissä
ajoin. Ja jos joku takaisi onnistuneen pelikokemuksen vaikkapa
kaksinkertaisella hinnalla, niin olisi sitä silti kiusaus kokeilla.
Ei-niin-hyviä LARPeja kun on niin paljon :/

Genenral Games Ltd

A.-P.Lappi (markku...@pp.inet.fi) wrote:
: > Yritysmuoto olisi osakeyhtiö, joten hommassa mukana olevat joutuvat

: hieman
: > sijoittamaan rahaa, osakeyhtiön minimi-perustamis-osakepääoma on 15000 mk

: Onko muita yritysmuotoja mietitty? Tuon 15 000 mk repiminen saattaa olla
: tuskan ja vaivan takana. Esimerkiksi avoimen tai kommandiitti yhtiön saa
: muistaakseni pystyyn 2000 markalla. En ole varma pitääkö osakeyhtiö
: rekisteröimisestä pulittaa vielä 2000 markkaa sen lisäksi että alkupääomaa
: pitää olla 15 000 mk edestä. Ehkä joku enemmän asiasta tietävä osaa
: valaista.

: --
: <>...A.-P.Lappi...<>

Genenral Games Ltd

Niko Mikkanen

On 8 Jan 1997, Baabu wrote:

> [...]
i=E4=20
> seikkailuja/tietopaketteja tms. roolipeleihin.=20
>=20
> Piirt=E4j=E4=20
> Kartantekij=E4 (t=E4m=E4 on ehk=E4 eniten mun alaa, jos kehua saa niin pi=
d=E4n=20
> itse=E4ni aika hyv=E4n=E4 kartantekij=E4n=E4)
> Paljon seikkailuja yms. materiaalia.
> =20
> Jos kiinostaa ota yhteytt=E4 !=20
>=20
> Itse olen ropeloinut n. 10v joten kokemusta(GM) toivoisin my=F6s teilt=E4=

=09Ennenkuin perustat roolipelifirman, kannattaa ehka ottaa selville,
mita kaikille niille edellisille suomalaisille roolipelifirmoille on
tapahtunut, ja mikseivat ne enaa tee bisnesta...
=09Noin niinkuin alalla tyoskennelleena...

=09Mikki tuossa olkapaan vieressa kylla lupasi tulla piirtelemaan
tisseja ja perseita siihen firmaan...

Niko "GNiko" Mikkanen cre...@cute.cute.fi (www.cute.fi/~creator/)
"War is a profanity because, let's face it, you've got two opposing sides
trying to settle their differences by killing as many of each other as
they can."=09-General Norman Schwarzkopf

Ella Lynoure Rajamaki

> [...]

>äkkiähän tekstin kääntää englanniksi, jolloin markkina-alue laajenee
>noin 100 kertaiseksi (Jenkit, Eurooppa).

Käännöksen pitää sitten olla hyvä myös, eikä pelkästään niin, että
asia välittyy vaan myös tunnelmaltaan. Sillä ropeissa on kuitenkin
tunnelmasta paljolti kyse.

A.-P.Lappi

Baabu

A.-P.Lappi (markku...@pp.inet.fi) wrote:
: > Yritysmuoto olisi osakeyhtiö, joten hommassa mukana olevat joutuvat

Kyllä osakeyhtiö on tässä tapauksessa paras muoto. Saman 1400 se taitaa
maksaa. Osakepääoman saa käyttää yhtiön toimintaan joten se ei katoa mihinkään,
siis 1400 maksaa rekisteröinti oli sitten kyseessä mikä yhtiömuoto tahansa.

--
|- Tapio Talvisalo ------------------ Suomen Kotisivupalvelu Oy ------|

Mika-Petri Lauronen

Niilo Paasivirta <n...@kanto.cc.jyu.fi> wrote:

: SJG:stä puheenollen, mitäs sille GURPS Kalevalalle tapahtui?
: Joko on valmis? :)

Projektin "isana" voin sanoa, etta tekeilla on koko ajan...
Tassa kun on muutakin elamaa. Homma tosin nayttaa paljon
paremmalta kuin vuosi sitten. Paperilla ei ole viela mitaan
koherenttia, mutta tapanani on tyoskennella eniten paan
sisalla.

SJG kylla on nayttanyt vihreaa valoa. Pitakaa peukkuja,
ehka projekti lahtee todella pyorimaan pikapuoliin. Kaiken
opiskelun ja kirjoittamisen ohessa.

P.S. Ideoita, aputarjouksia yms. saa lahettaa...
* REPORTER: "Mr. Gandhi, what's your opinion about *
* the western civilization?" *
* GANDHI: "I think it would be a good idea." *

Toni V{is{nen

ba...@flowa.kotisivupalvelu.fi (Baabu) writes:
> [...]
>Rahaahan tässä yritetään tehdä (ja tietenkin hyvää matskua jota voi itse
>käyttää, ei tässä mitään työpaikkaa olla tekemässä.

En juuri nyt saa päähäni huonompaa keinoa "tehdä rahaa"... Suomessa ei
yksinkertaisesti kannata painaa yhtään mitään itse, jos joku kustantaja
painaa omalla vastuulla niin sitten, muuten no way. Materiaalin hyvyys ei
sinänsä ratkaise yhtikäs mitään. Osakeyhtiö jolla olisi rahaa tuo mainittu
15000 mk (riittääkö edes enää? Lakihan on muuttumassa 50k suuntaan, en
muista koska tulee voimaan). Sillä painaa muutaman hassun läpyskän joita
sitten myydään seuraavalle vuosituhannelle asti (olettaen että painaminen
saadaan alkuun vasta 2000-luvulla). Mieleen ei tule yhtään omakustannetta
joka olisi tehnyt missään päin maailmaa oleellista voittoa. Ainut keino
"tehdä" rahaa olisi saada joku iso ulkomainen valmistaja kiinnostumaan
omista tuotteista. Silloinkin puhuttaisiin niin pienistä summista että
sillä tuskin työllistää enempää kuin yhden henkilön puhumattakaan
osingoista.

Jotainhan kertoo sekin että mm. SJG on luopunut seikkailuista kokonaan,
ne eivät kannata. Jos ne eivät kannata jenkeissä niin kuinka sitten
Suomessa? Geneerisen ja toimivan seikkailun tekeminen on työlästä,
millainen seikkailu sopii kaikille? Lyö&tapa, Kauniit&rohkeat...

>: Ammattimainen larppien järjestäminen tms. saattaisi olla tuottavaa, nyt
>: kun noita larppi-hörhöjä tuntuu tulevan koko ajan lisää...
>No tuo ei ainakaan ole hyvä liikeidea.

Mikään ei kannata ellei usko omaan ideaansa.

--
TMV

** Elfquest - It's not just a comic - It's a WAY of life |tmv on #Elfquest
Author of ARCANUM - Look http://www.lut.fi/~tvaisane/ |tvai...@lut.fi **

Baabu

Jyri (csj...@uta.fi) wrote:
: Baabu, 11 Jan 1997 20:36:49 GMT, sfnet.harrastus.pelit.rooli:
[...]

: Taisi t{m{n vuoden alusta vain muuttua yhti|laki sellaiseksi, ett{ osake-
: p{{oman tulee olla v{hint{{n 50000mk, joten ihan pikkurahoilla ei nyky{{n
: firmaa perusteta.

Jep mutta nyt on vielä, olikos se viiden vuoden siirtymä aika, joten 15t nyt
ja sitä voi sitten korottaa myöhemmin (tai itseasiassa on kai pakko).

Petri Heiramo

Baabu wrote:

> [...]
> siis 1400 maksaa rekisteröinti oli sitten kyseessä mikä yhtiömuoto tahansa.

Ellen pahasti muista väärin, niin vain osakeyhtiö maksaa 1400.
Kommandiittiyhtiö oli muistaakseni 700mk ja toiminimi/avoin yhtiö 350mk.
Ei sinällään etteikö osakeyhtiö olisi hyvä vaihtoehto. Kannattaa
huomioida jo alussa sellaiset tekijät kuin kirjanpito yms. Ne kannattaa
tehdä itse, mutta ellei se ole määrältään minimaalista
(yritysmittakaavassa) niin sitä varten tarttee ohjelman. Mihinkään
tilifirmaan niitä papereita on turha viedä, sillä sitten se yritys
kaatuu alta aika yksikön ja ainoa joka hymyilee on se tilifirman pitäjä.
Mitä muihin yhtiömuotoihin tulee, niin avoin yhtiö lienee poissa
kuvioista. Sen kanssa tulee mm. eläkemaksut kuvaan (turhaa).
Kommandiittiyhtiöön vaaditaan äänettömiä, mikä taas ei varmaankaan ole
hengen mukaista, sillä äänetön yhtiömies saa vain sovitun korvauksen
(toimii siis sijoittajana). Tarkemmin en muista mitä pakollisia
kustannuksia osakeyhtiöstä syntyy (TMV?).

Korjatkaa toki, jos muistan väärin (noi asiat on muistin varalla
kirjoitettua, ei lakikirjasta tähän hätään otettua tietoa).

Jours, Petri

Petri Heiramo Lokinkuja 56, 45100 KOUVOLA, 05-3810177
hei...@lut.fi Karankokatu 4 B 13, 53810 LAPPEENRANTA, 0400-539536
http://www.lut.fi/~heiramo/
"The inclusion of any intelligent content is incidental."

Jyrki Kymalainen

On 11 Jan 1997, A.-P.Lappi wrote:

> Onko muita yritysmuotoja mietitty? Tuon 15 000 mk repiminen saattaa olla

> tuskan ja vaivan takana. Esimerkiksi avoimen tai kommandiitti yhti=F6n sa=
> muistaakseni pystyyn 2000 markalla. En ole varma pit=E4=E4k=F6 osakeyhti=
=F6
> rekister=F6imisest=E4 pulittaa viel=E4 2000 markkaa sen lis=E4ksi ett=E4 =
alkup=E4=E4omaa
> pit=E4=E4 olla 15 000 mk edest=E4. Ehk=E4 joku enemm=E4n asiasta tiet=E4v=
=E4 osaa
> valaista.=20

Osakeyhtion rekisterointi maksoi viime vuonna 1400mk. Eikos tana vuonna
osakeyhtion alkupaaomaksi tarvitse 50000mk? Tallaisesta oli ainakin -96
puhetta, en tieda sitten meniko lapi. Joku paremmin asiasta tietava voisi
kertoa.=20

Alkupaaomasta alussa pitaa olla 50% yhtion hallussa ja loput tulee maksaa
jonkun ajan kuluessa (aikaa en muista).

Jyrki Kymalainen E-mail : jky...@potkukelkka.dff.fi
Avalon Systems Kymi Oy http://www2.iwn.fi/~jkymis =
=20
=20

Jyri

[...]

Tosin p{{oman ei tarvitse olla raakaa rahaa. Jos joku esimerkiksi omistaa
tietokoneen ja siihen ty|h|n sopivia (laillisia) ohjelmia, niiden kaikkien
k{yp{ arvo voidaan k{ytt{{ osakkeitten merkitsemiseen.

Muuten olen sit{ mielt{, ett{ t{llaisen idean kyseess{ ollessa osakeyhti|
on ainoa j{rkev{ yhti|muoto.

T{ss{ jotain tietoa:
http://www.ouka.fi/os/yritys/muodot/muoto.html

- 'Gott ist gestorben' -
- - Nietzsche -
- Jyri Jokinen 'Nietzsche ist gestorben' -
- csj...@uta.fi - Gott -
- http://www.uta.fi/~csjyjo 'Nietzsche ist Gott' -
- - gestorben -

Desmodus Rotundus

In article <5bd5id$f...@ousrvr3.oulu.fi>, mpla...@indy14.oulu.fi (Mika-Petri Lauronen) says:

> [...]
>paremmalta kuin vuosi sitten. Paperilla ei ole viela mitaan
>koherenttia, mutta tapanani on tyoskennella eniten paan

Hoo! Kertokaa toki lisää...tänne tai ihan emaililla kotiin...

>P.S. Ideoita, aputarjouksia yms. saa lahettaa...

Kerro lisää niin katsotaan.

Desmodus Rotundus

Iku-Turso, äijön poika.

Mikko Rautalahti - Warner Music Finland Oy

This is what Niko Mikkanen (cre...@dirty.cute.fi) wrote:

>=09Mikki tuossa olkapaan vieressa kylla lupasi tulla piirtelemaan
>tisseja ja perseita siihen firmaan...

Joo. Keskiverto Tähtivaeltajan lukija on varmasti koukussa sen
jälkeen, eikä tekstin tasolla ole enää paskankaan väliä...

- Mikki
- Mikko Rautalahti --- "I judge a woman solely by the size and shape of -
- watc...@xgw.fi --- her nostrils." -- "Weird Al" Yankovic -
- WatchMan @ IRC ----------------------- http://www.xgw.fi/~watchman/ -

Niilo Paasivirta

Vesa-Matti Sarenius <sare...@paju.oulu.fi> wrote:
>Ja miettikääpä sitä, että kommandiittiyhtiössä te olette munianne (ja
>niitä muita privaattiosia) myöden kiinni. Jos firma kaatuu te kaadutte
>mukana (vastuunalaiset yhtiömiehet ovat omine omaisuuksineen vastuussa
>yhtiöstä)!!! Jos osakeyhtiö kaatuu, te häviätte vain ne muutamat
>sataset, joita olette yhtiöön sijoittaneet!!

Jaa, osakeyhtiö jos menee nurin, niin veronmaksajatko maksavat muka
kaiken? Asia ei ole näin, jos laki ei ole muuttunut sitten minun
kouluaikojeni. Joltakulta ne rahat revitään, oliko se nyt hallitukselta
vai hallintoneuvostolta, tai jostain.

Tietysti on poikkeuksiakin. Jos yhtiö on pankki, se on eri asia.
Ovela systeemi muuten, lainataan miljardeja ympäriinsä kaikille,
sitten kun menevät (tai vaikka laitetaan ne menemään) konkkaan,
ostetaan niiden omaisuus TOSI halvalla pakkohuutokaupasta, koska
veronmaksajat maksavat kuitenkin loput pääomasta takaisin ja vielä
ne oletetut korotkin jotka jäivät tietysti saamatta. Muutenhan pankki
voisi vaikka tuottaa tappiota tai mennä nurin, ja sehän nyt ei siis
mitenkään käy päinsä!

Sitten myydään ja vuokrataan halvalla saadut kiinteistöt sun muut -
rahantuloa ei voi estää! Pitäisiköhän tässä ennemmin perustaa uusi
pankki Suomeen :-)? ROP - roolipelaajien pankki? Sivubisneksenä
painetaan rope-kamaa :)

Vesa-Matti Sarenius

> [...]

yhtiöstä)!!! Jos osakeyhtiö kaatuu, te häviätte vain ne muutamat
sataset, joita olette yhtiöön sijoittaneet!!

Vesa-Matti Sarenius * - Am I a man or what? - A What!*
sare...@paju.oulu.fi * - What? - Yes, that's right! *
Koskitie 47 A6 FIN-90500 OULU * * * * * * * * * * * * * * hmmmm!*
Finland, Europe. Tel. +358-8-342236 fax.+358-8-5305045. * * * * * *

Toni V{is{nen

Koko jutulla ei taida enää olla mitään tekemistä roolipelien kanssa, joten
keskustelun voinee lopettaa tähän tällä alueella...

n...@kanto.cc.jyu.fi (Niilo Paasivirta) writes:

> [...]
>kaiken? Asia ei ole näin, jos laki ei ole muuttunut sitten minun
>kouluaikojeni. Joltakulta ne rahat revitään, oliko se nyt hallitukselta

a) Hallintoneuvostoja ei ole kuin valtion yrityksissä, niillähän ei ole
mitää nmuuta tehtävää (virallisestikaan) kuin järjestää poliitikoille
pakastevirkoja.
b) Osakehyhtiön mennessä nurin sen varat jaetaan ensin velkojille sitten
loput osakkaille. Jos varat eivät kata velkoja niin sitten se on voi voi.
Markkakaan et voi periä yhtiön hallitukselta tai toimitusjohtajalta.
Ainoat poikkeukset ovat nämä kaksi:
1) Hallitus on *törkeästi* laiminlyönnyt tehtävänsä ja näin edesauttanut
yhtiön ajautumista konkurssiin. Tiettävästi ketään ei ole vielä tuomittu.
2) Hallitus jo operatiivinen johto (toimitusjohtaja) on syyllistynyt
rikokseen, tavallisesti velallisen epärehellisyyteen.
Eli lyhyesti, osakeyhtin kaatuessa sijoittajat menettävät sijoituksensa
eivät muuta.

Jari M Renko

Niilo Paasivirta wrote:

> [...]
>kaiken? Asia ei ole näin, jos laki ei ole muuttunut sitten minun
>kouluaikojeni. Joltakulta ne rahat revitään, oliko se nyt hallitukselta

Taisi tulla siellä kouluaikoina suunniteltua skenuja, kun olisi
pitänyt kuunnella opetusta, vai kuinka? :)

Osakeyhtiön toimihenkilöt tai hallintoneuvoston/johtokunnan jäsenet
eivät tosiaankaan ole henkilökohtaisella omaisuudellaan vastuussa
yhtiön veloista. Näitä eivät myöskään veronmaksajat maksa. Kun osakeyhtiö
menee/julistetaan konkurssiin, toimitaan konkurssimenettelystä säädetyn lain
mukaan, eli periaatteessa jaetaan puljun jäljellejäänyt omaisuus velkojien
kesken. Jos ei firmassa hillo riitä, voipi olla että velkoja jää nuolemaan
näppejään.

"Rahoja revitään" hallintoneuvostoilta vahingonkorvauskanteiden ja rikoslain
perusteella. Tarkoittaapi sitä, että jos isot kihot ovat töpeksineet oikein
olan takaa:"Joo, hei annetaan Kakelle 5 miljoonan laina sadantonnin takuita
vastaan. Kyl se varmaan maksaa takaisin, on se senverran hyvä jätkä." _tai_
rikkoneet esim. kirjanpitolakia tms. vastaan, voi leivättömän pöydän
ääressä napsahtaa korvauksia maksettaviksi.

Toisinhan on esim. kommandiittiyhtiöiden kanssa. Yhtiömiehet ovat
automaattisesti vastuussa otetuista lainoista yms.

(angstia pankkikriisistä deletoitu)

Homman bottom-line:

Jos aiot panna nimesi johonkin "nää nyt on vaan semmoisia yhtöpapereita",
kandee _ensin_ vähän lukea sitä yhtiölakia ja sitten lukea ne paperit.

_Ei_ kannata tehdä päätöksiä Niilopaasivirtojen ja jarirenkojen
väittämien perusteella. Saattaapi olla eittei pojilla ole mitään
käsitystä aiheesta. Haluavat vain kuulostaa siltä kuin jotain tietäisivät. :)

_Jari

(Niin, kyllä tämä edelleen liittyy roolipeleihin... Eikös?)

Niilo Paasivirta

Jari M Renko <re...@gamma.hut.fi> wrote:
>_Ei_ kannata tehdä päätöksiä Niilopaasivirtojen ja jarirenkojen
>väittämien perusteella. Saattaapi olla eittei pojilla ole mitään
>käsitystä aiheesta. Haluavat vain kuulostaa siltä kuin jotain tietäisivät. :)

Mitä, eikö kaikki mitä Internetissä lukee olekaan totta?!? Mutta
nämä jutuhan _lukee_ tässä melkein kuin ne olisi painettu lehteen!?
Onko täällä virheellistäkin tietoa?!? Apuva!

Tudeer, Lauri

> [...]
>
> _Jari
>
> (Niin, kyllä tämä edelleen liittyy roolipeleihin... Eikös?)Jos osakeyhtiö kaatuu:
Pääsääntöisesti ensin maksetaan velat, sitten mitä jää yli jaetaan
osakkaille. Käytännössä osakkaille ei jää mitään (ei se muuten olisi
mennyt konkurssiin), konkurssipesää hoitava lakimies tienaa mukavasti, ja
varsinaisen sotkun maksavat yhtiön velkojat (ei veronmaksajat).
Mahdolliset takaukset voivat sekoittaa tätä.

Uusi osakeyhtiölaki muuten vaatii pian 50 000,- osakepääomaa. Sitä
pienemmät eivät pysy osakeyhtiöinä.

Tero Tilus,Haapavesi

Edellisessä artikkelissa n...@kanto.cc.jyu.fi (Niilo Paasivirta) sanoo:

> [...]

>Ammattimainen larppien järjestäminen tms. saattaisi olla tuottavaa, nyt
>kun noita larppi-hörhöjä tuntuu tulevan koko ajan lisää...

Kaupallisen seikkailutuotteen tekeminen ei kannata... ei suomeksi eikä
oikein muullakaan kielellä. Mutta sensijaan kannattaa lyöttäytyä rinkiin
ja avustaa seikkailuarkiston kasaamisessa. Allekirjoittaneella ja
muuannella Jaakko Kortesmäellä (Dur...@kontu.bbs.fi) on projektina
kerätä mahdollisimman suuri määrä seikkailuita, seikkailuideoita, kampanjoita
jne. Yhteen kasaan kaikkien pelinjohtajien yhteishyödylliseen käyttöön.

Materiaalia otetaan vastaan ASCII-tekstiksi kirjoitettuna.... siis sitä
materiaaliahan teillä ON, eikö niin... Joten e-maili vinkumaan...
* Tkm Tilus *
************************

Arto Kristiansson

Mikko Kurki-Suonio wrote:

> firmaa voi pyörittää näin (palkkojen maksu on sitten jo eri juttu).

Palkat maksaa palkkaturva ja velkoo korkoineen osakeyhtiön omistajilta.

> Käytännössä useimmat firmat kuitenkin tarvitsevat lainaa toiminnan
> käynnistämiseen/ylläpitämiseen. Useimmiten velan ottaminen jopa >kannattaa, jos homma toimii.
> Lainaa varten tarvitaan takuita. Näihin takuuehtoihin *erittäin >yleisesti* lisätään pykälä, että firman jättäessä maksut maksamatta >henkilö(t) XXX(hallitus, mukaan huijatut sukulaiset yms.) ovat >henkilökohtaisesti vastuussa.
> Lopputuloksena sulla on hyvin todennäköisesti vaihtoehtoina joko olla
> ottamatta lainaa ja jättää homma sikseen, tai mennä itse takuuseen ja
> toivoa parasta.

Lisää jäitä hattuun:

Verottaja ohittaa usein pienet (liikevaihto) osakeyhtiöt ja verot
maksatetaan omistajilla, eli jos on kaksi duunia niin kaksi tuloa,
kaikki firman tulot jaetaan omistajien kesken ja valittaa tietysti voi
ainakin Karpolle.

Työvoimaviranomaiset ovat ongelma myös, opiskelija joka valmistuu ja
alkaa etsiä töitä voi saada halvauksen kun kuulee olevansa yrittäjä
elikkä ei työttömyyttä ei rahaa ei mitään... jokainen joka on
kaupparekisterissä yrityksessä mukana on yrittäjä???

Terv. Kokemusta on myös

Baabu

Arto Kristiansson (arto.kri...@saarijarvi.fi) wrote:
: Mikko Kurki-Suonio wrote:

: > firmaa voi pyörittää näin (palkkojen maksu on sitten jo eri juttu).

: Palkat maksaa palkkaturva ja velkoo korkoineen osakeyhtiön omistajilta.

hah kulostaa utopistiselta, jos esim. Nokia Oy menee konkkaan minulta tullaan
perimään heidän palkkoja ?

[...]

Eiköhän se laki koske verottajaakin, joten miksi se voisi ohittaa
osakeyhtiölain ja periä rahoja osakkailta. Taidat nyt tarkoittaa
rikollista tilannetta, veronkiertoahan on monenlaista.

No tämä keskustelu tuskin enää kuuluu tänne.

Arto Kristiansson

>Palkat maksaa palkkaturva ja velkoo korkoineen osakeyhtiön omistajilta.
>
>hah kulostaa utopistiselta, jos esim. Nokia Oy menee konkkaan minulta >tullaan perimään heidän palkkoja ?

Niinkuin Wärtsilän konkassa valtio maksoi kun oli liikaa herroja
vastuussa, tarkoitin pientä Oy:tä ja kylläkin hallitusta ja Tj:tä.

> [...]
> osakeyhtiölain ja periä rahoja osakkailta. Taidat nyt tarkoittaa
> rikollista tilannetta, veronkiertoahan on monenlaista.

siinäpä se, ei koske jos liikevaihto on ...
nimimerkillä: 8 vuotta yritysten lakiasioita, luojan kiitos ei enää:)

No tämä keskustelu tuskin enää kuuluu tänne.

Totta

Terve R2

roseofshal...@gmail.com

Hei ,
Olen Pastori Edwin Barry ,yksityinen laina lainanantaja , joka
antaa elämän ajan mahdollisuus lainoja .
Tarvitsetkokiireellinen lainan tyhjentää velat tai tarvitsetpääomalainan parantaa yrityksesi ?
olet hylännyt
pankkien ja muiden rahoituslaitosten kautta?
Tarvitsetkovakauttamista lainan taiasuntolainan?
Haku enää kuin me täällä tehdä kaikki taloudelliset ongelmatmenneisyyteen . Me Lainarahastot ulos Yksityishenkilöt
tarvitsevat taloudellista apua , että onhuono luotto-tai tarvitsevat rahaa
maksaa laskuja , investoida liiketoiminnan nopeudella 2 % . Haluan käyttää tämän keskipitkän ilmoittaa teille, että me tehdä luotettavia ja saajan apua ja on valmis tarjoamaan sinulleloan.So ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse :
amazo...@gmail.com

Lainanottajan DATA

 1 ) Koko nimi : ............................................. ..........
 2 ) Maa : .............................................. .............
 3 ) Osoite : .............................................. ............
 4 ) Valtion : .............................................. ............... .
 5 ) Sukupuoli : .............................................. ..................
 6 ) Siviilisääty : ............................................. ....
 7 ) Ammatti : .............................................. .......
 9 ) Tällä asema työpaikalla : .....................
 11 ) Lainamäärä tarvitaan : .....................................
 15 ) Oletteko hakenut ennen .................................

 Kiitos ,
Pastori Edwin Barry