Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

piikkirenkaita

77 views
Skip to first unread message

-JJ-

unread,
Nov 7, 2002, 7:47:40 AM11/7/02
to
...pitäisi löytää yksi kappale. 17" korkee, 120-130 levee ja vielä
enduropiikeillä. Käytettyä etsin muttei tahdo löytyä.


Kysymkseeni...Eli ketkäs kaikki näitä renkaita valmistaa? Jos joku avulias
antaisi muutaman linkin tai edes lafkan nimen niin pääsen tiedustelemaan.

Kiitos, etunakki odottaa jo paria...

JJ


Pekka Hänninen

unread,
Nov 7, 2002, 8:20:03 AM11/7/02
to
"Kimmo Hämeenaho" <kimmo.h...@autovahinkokeskus.fi> wrote in message
news:Spty9.1057$Z6.3...@reader1.news.jippii.net...
> Kisarengas oy, kuukkelilla löytyy tiedot. Cheng Shin ja Kings on
> ainakin hyviksi havaittu 17-tuumaisina.
http://personal.inet.fi/yritys/kisarengas/
--
Pekka Hänninen, oh7xc
'01 ktm400sx,'97 ktm125exc

-JJ-

unread,
Nov 7, 2002, 8:40:19 AM11/7/02
to
"Kimmo Hämeenaho" <kimmo.h...@autovahinkokeskus.fi> wrote in message
news:Spty9.1057$Z6.3...@reader1.news.jippii.net...
>
> -JJ- <jussi.j...@welho.com> kirjoitti
viestissä:aqdndj$303$1...@nyytiset.pp.htv.fi...
> Kisarengas oy, kuukkelilla löytyy tiedot. Cheng Shin ja Kings on
> ainakin hyviksi havaittu 17-tuumaisina.
>
> Kimmo&Twin

Jeah, Kisarenkaasta kysäisin, sieltä löytyy. Sen verran köyhä kuitenkin
olen, että perisuomalaiseen tapaan pitäs saada kilpaileva tarjous...jos
muita ehdotuksia, ilolla otan ne vastaan!

-JJ-


Harri Eronen

unread,
Nov 7, 2002, 8:50:42 AM11/7/02
to
Motorengas/ Ourila 0400-473114 Tekee myös piikkirenkaita.


Kimmo Hämeenaho

unread,
Nov 7, 2002, 7:53:48 AM11/7/02
to

-JJ- <jussi.j...@welho.com> kirjoitti viestissä:aqdndj$303$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

Ville Sinkkonen

unread,
Nov 7, 2002, 10:30:27 AM11/7/02
to

"-JJ-" <jussi.j...@welho.com> wrote in message
news:aqdndj$303$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

Turusta löytyy Moto-Pikkis Tm, tekee nastoituksia ja mielestäni mainitsi
viime
vuonna renkaita ostaessani, että välillä löytyy käytettyjäkin.

puhelinnumero löytyy osoitteesta
http://www.hanx.com/jakelu.htm


Veijo Änäkäinen

unread,
Nov 7, 2002, 1:42:53 PM11/7/02
to
-JJ- wrote:

Kun niitä kilpailevia tarjouksia olet saanut, niin paiskaatko tiedot tänne
nettiin tai sitten spostilla henkilökohtaisesti?

Terv. Veijo

Marko Tamminiemi

unread,
Nov 7, 2002, 1:34:44 PM11/7/02
to
Piikkirenkaissa oleellisinta on se, että nastat/piikit on ja PYSYY kiinni.
Eli älä osta firmasta, jonka nastojen kiinnipysyvyydestä ei ole
omia/kaverien hyviä kokemuksia.

Kisarengas on hyvä, eikä ainakaan kallein, ehkä jopa halvin

jk:Vaikka kadulle ostaisit pienemmillä nastoilla, ostaehellinen
avoinkuvioinen crossikumi...pysyy lumikelilläkin kuvio auki ja nastat painuu
jäähään asti lumen hötön läpi
--


- Marko & husabergi & dr

Kiira

unread,
Nov 7, 2002, 2:47:02 PM11/7/02
to

"-JJ-" <jussi.j...@welho.com> kirjoitti
viestissä:aqdndj$303$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

>


> Kysymkseeni...Eli ketkäs kaikki näitä renkaita valmistaa? Jos joku avulias
> antaisi muutaman linkin tai edes lafkan nimen niin pääsen tiedustelemaan.

Jukka Rastas , Hämeenlinnassa.
Minulta ei löydy yhteystietoja :(

Kiira

MarkoV

unread,
Nov 7, 2002, 3:49:35 PM11/7/02
to

"-JJ-" <jussi.j...@welho.com> wrote in message
news:aqdndj$303$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

Joo mua alkoi kiinnostamaan heittää CR:n supermotovanteille (17" molemmat)
jääratapiikit. Onko kukaan ajellut moisella pelilä tai yleensä 17"
jääpiikeillä? Tästä olisi se etu että normaalit 19/21" voisi olla
normaaleilla vanteilla enduropiikeillä ja sitten jäälle heittäisi
motard-renkaat alle. Ei tarvitsisi kumeja keskenään tempoa.
Eli mistähän saisin ne 17" jääpiikit...

--
--------------------------------------------------------
Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
mar...@mc-nameless.com
http://www.mc-nameless.com/
http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
--------------------------------------------------------

-JJ-

unread,
Nov 7, 2002, 4:02:11 PM11/7/02
to

"Veijo Änäkäinen" <etunimi....@kotiposti.net> wrote in message
news:aqebdd$fkq$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

JEah, eli tässä mitä olen saanut tähän asti..

Kisarengas Oy : 5"x17 =175 ?
Pikkis Turusta 130/80x17=160
Motorengas Ourila 130/80x17=180

Muita en ole sitte vielä testannutkaan...Jatketaan...

Apropoo, paljon tollanen rengas muuten painaa?? :)


Veijo Änäkäinen

unread,
Nov 8, 2002, 12:16:50 AM11/8/02
to
-JJ- wrote:

> Apropoo, paljon tollanen rengas muuten painaa?? :)

Enpä ole punninnut, mutta veikkaan että 8 - 12 kg.

Vepa

Timo Alanne

unread,
Nov 8, 2002, 12:47:38 AM11/8/02
to

"Kiira" <tero....@welho.com> wrote in message
news:aqefve$c26$1...@nyytiset.pp.htv.fi...
Uusimmassa Bikessä on muistaakseni Rastaan mainos ja yhteystiedot.

-Timppa-


MarkoV

unread,
Nov 8, 2002, 2:43:48 AM11/8/02
to
Vastaampa itselleni.

Soittelin R. Pihlajamäelle (03-4755009) aiheesta supermoto-jääpiikkirenkaat.
Ei oikein tunnu onnistuvan, eli hankala löytää sellaista rengasaihiota joka
olisi kokoluokassa 17" tarpeeksi jäykkä. Crossirengashan se pitäisi olla
että siihen voi jääpiikit laittaa. Mutta juteltiin noista pulttirenkaista
sitten tovi. Kaveri tiesi jonkun speedwaymiehen joka oli ajanut jääradalla
ongelmitta ihan peltiruuveilla tehdyillä renkailla. Eli peltiruuvit läpi
renkaasta ja sisäpuolelle liimaa ja jäykkä kangas suojaamaan sisuskumia.
Paloletkua kuulemma käytetty menestyksekkäästi tuossa hommassa...Piikkejä
tulisi laittaa n.200 kpl/rengas ja piikin pituus näkyvillä 5-10mm, n. 8mm
kuulemma aika optimi. Arveli myös ihan pulttirenkaiden toimivan ok, nehän
saa mutterilla lukittua, mutta hänellä ei ollut kokemusta noista. Kysyin
sitten vielä ihan perus jäärenkaita kokoja 19/21" ja hinnat oli 126e/taka ja
143e/etunen.
Mutta itse en vielä heitä kirvestä kaivoon tuossa motard-jääpiikkirenkaissa
vaan kokeilen tuota peltiruuvisysteemiä...Kerrotaan kokemuksista kunhan saan
viritykset tehtyä.


--
--------------------------------------------------------
Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
mar...@mc-nameless.com
http://www.mc-nameless.com/
http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
--------------------------------------------------------

"MarkoV" <mark...@yahoo.com.invalid> wrote in message
news:zlAy9.1480$1D1....@read2.inet.fi...

-JJ-

unread,
Nov 8, 2002, 3:16:35 AM11/8/02
to
Joo, tuota pulttirengas juttua olen itte rakennellu, ihan katugummiin vaan
pultteja se parisataa läpi ja lukkomutterilla kiinni. Ei ole kevyt homma, ei
ja tulee siinä muitakin ongelmia. Tahtoo loppuun ajettu rengas menettää aika
lailla tuota muotoaan, tuo näyttää lähinnä joltain pahkoja täynnä olevalta
koivulta :D

Aikani tuon renkaan kanssa painiskeltuani tulin siihen pisteeseen, et paras
aihio olis varmaa joku kisaslicksi. Ei tietenkään loppuun poltettu vaan
sellainen missä "profiili" olis kohtuu kuosissaan. Toinen asia on noiden
pulttien kireys. Olen tässä pähkäilly, pitäskö ne kiristää hampaat irvessä,
vai jättää hiukan löysemmälle. Ne kun kiristää kunnolla, ei liiku pultti ei,
mutta repeääkö sitten ajossa (kumi)???

Tietty tuolla pulttirenkaalla voi olla aika huono ajaa muuten kuin
jääradalla, siinähän ei kuviota ole. Erästä minun peru pulttirengasta (en
itse päässyt sitäkään ikinä testaamaan) kaveri testasi ja sanoi että lumessa
ei pidä mutta jäällä ja pellolla (?) kyllä.

Tuo peltiruuvi juttu on käynyt mielessä myös...


"MarkoV" <mark...@yahoo.com.invalid> wrote in message

news:aqfpvr$e91$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Kari Hanski

unread,
Nov 8, 2002, 4:59:23 AM11/8/02
to
Kiira wrote:

> Jukka Rastas , Hämeenlinnassa.
> Minulta ei löydy yhteystietoja :(

Larin Kyöstinkatu 20
13130 HÄMEENLINNA
p. (03)612 2222
f. (03)612 2224

Visa Koivu

unread,
Nov 13, 2002, 8:54:24 AM11/13/02
to

MarkoV wrote:
> Vastaampa itselleni.
>
> Soittelin R. Pihlajamäelle (03-4755009) aiheesta supermoto-jääpiikkirenkaat.
> Ei oikein tunnu onnistuvan, eli hankala löytää sellaista rengasaihiota joka
> olisi kokoluokassa 17" tarpeeksi jäykkä. Crossirengashan se pitäisi olla
> että siihen voi jääpiikit laittaa.

Niin ja vielä mitä noihin jääratakumeihin tulee niin mulla on ainakin
yhdet ilmeisesti jääratarenkaat (niitten piikit on enemmän sellaiset
neulamaiset kuin enskarenkaitten) jotka on tehty sellaisiin
Trial-kuvioisiin renkaisiin. En tiedä millaisessa käytössä ne ovat
aikanaa olleet, mutta jokunen nappula niistä on irronnut juurineen. Itse
rungoissa en ole huomannut mitään vikaa.

Visa Koivu

unread,
Nov 13, 2002, 8:51:06 AM11/13/02
to
MarkoV wrote:
> Vastaampa itselleni.
>
> Soittelin R. Pihlajamäelle (03-4755009) aiheesta supermoto-jääpiikkirenkaat.
> Ei oikein tunnu onnistuvan, eli hankala löytää sellaista rengasaihiota joka
> olisi kokoluokassa 17" tarpeeksi jäykkä. Crossirengashan se pitäisi olla
> että siihen voi jääpiikit laittaa. Mutta juteltiin noista pulttirenkaista
> sitten tovi. Kaveri tiesi jonkun speedwaymiehen joka oli ajanut jääradalla
> ongelmitta ihan peltiruuveilla tehdyillä renkailla. Eli peltiruuvit läpi
> renkaasta ja sisäpuolelle liimaa ja jäykkä kangas suojaamaan sisuskumia.
> Paloletkua kuulemma käytetty menestyksekkäästi tuossa hommassa...Piikkejä
> tulisi laittaa n.200 kpl/rengas ja piikin pituus näkyvillä 5-10mm, n. 8mm
> kuulemma aika optimi. Arveli myös ihan pulttirenkaiden toimivan ok, nehän
> saa mutterilla lukittua, mutta hänellä ei ollut kokemusta noista. Kysyin
> sitten vielä ihan perus jäärenkaita kokoja 19/21" ja hinnat oli 126e/taka ja
> 143e/etunen.
> Mutta itse en vielä heitä kirvestä kaivoon tuossa motard-jääpiikkirenkaissa
> vaan kokeilen tuota peltiruuvisysteemiä...Kerrotaan kokemuksista kunhan saan
> viritykset tehtyä.

Mä ruuvailin viime talvena pikkuDR:n sellaiset leveäkantaiset
peliruuvit(?) etukummiin ja muutaman lisäsin takaseenkin kun vanhasta
enskapiikkirenkaasta puuttui niitä nastoja jokunen.

Takakumin tein ensiksi ja siinä käytin ruuveina niitä sellaisia
peliruuveja(?) joissa on sellainen leveä kanta. Paksun sisuskumin ja
nastojen väliin en laittanut muuta kuin ilmastointiteippiä. Etukumiin
sitten käytin kaikkia mahdollisia ruuveja mitä saatoin mistään löytämään
ja kaikkiaan niitä taisi kumiin tulla kaikkiaan parisensataa. (Tuossa
ruuvaamisessa menee sitten tovi jos toinenkin kun niitä kapeeseen kumiin
taiteilee ja vielä kun pitäisi osua suunnilleen nappulaankin.) Etukumiin
laitoin sisälle lisävahvikkeeksi Etolasta ostettua ohutta kumimattoa.

Ajoa tuli yllättävän vähäsen kun pyörää ei tullut ikinä kuljetettua
minnekään enkä vakuutuksiinkaan missään vaiheessa pyörää ottanut. Ajot
rajoittuvat muutamaan kertaan "kotitiellä". Kovalla lumella eturengas
piti kuin tauti. Ainakin jarrutuksissa pito verrattavissa kesäiseeen
asfalttiin. Takarengas ei aivan yhtä hyvin pitänyt, mutta "sopivasti"
sekin. Renkaita kun keväällä vaihtelin pois niin takarenkaan ruuvit oli
jonkun verran tehneet jälkeä sisuskumiin. Eturengas näytti "virheettömältä".

Nyt mulla ois isompaan tohtoriin lähes käyttämättömät ihan oikeet
enskakumit, mut ensin pitäisi jaksaa tehdä koneremppa ettei jää turhan
kevääksi.

MarkoV

unread,
Nov 13, 2002, 4:04:15 PM11/13/02
to
Jep, ne ruuvit lienee wronic-ruuveja eli peltiruuveja. Hain tänään
paikalliselta pajalta muutaman sopivan vanhan katukumin jossa kuviota
jäljellä pari milliä ja kokeilin porailla wronicceja. Kokeilu oli sen verran
rohkaiseva, että huomenna haetaan 500 ruuvia ja alkaa ruuvaustalkoot...
Sitten pitää ostaa sisuskumit noille 17" -tuumaisille ja ehkäpä juuri
etolasta jotakin ohutta kumimattoa päällyskumin ja sisukumin väliin.
Meinasin vielä laittaa reilusti jotakin sopivaa liimaa siihen päällyskumin
sisäpintaan sen jälkeen kun ruuvit on laitettu. Josko tuo auttaisi pitämään
ruuvit paikallaan. Maalaisjärellä ajateltuna on aina parempi mitä enemmän
ruuveja, jolloin yhdelle ruuville tulee painetta aina vähemmän eli kestänee
paremmin paikallaan. Mutta tarkoitus olisi rakentaa nuo
supermoto-jäärata-renkaat ihan omin voimin.

--
--------------------------------------------------------
Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
mar...@mc-nameless.com
http://www.mc-nameless.com/
http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
--------------------------------------------------------

"Visa Koivu" <vko...@lut.fiX> wrote in message
news:3DD258CA...@lut.fiX...

Visa Koivu

unread,
Nov 13, 2002, 8:17:32 PM11/13/02
to
MarkoV wrote:
> Jep, ne ruuvit lienee wronic-ruuveja eli peltiruuveja. Hain tänään
> paikalliselta pajalta muutaman sopivan vanhan katukumin jossa kuviota
> jäljellä pari milliä ja kokeilin porailla wronicceja. Kokeilu oli sen verran
> rohkaiseva, että huomenna haetaan 500 ruuvia ja alkaa ruuvaustalkoot...
> Sitten pitää ostaa sisuskumit noille 17" -tuumaisille ja ehkäpä juuri
> etolasta jotakin ohutta kumimattoa päällyskumin ja sisukumin väliin.
> Meinasin vielä laittaa reilusti jotakin sopivaa liimaa siihen päällyskumin
> sisäpintaan sen jälkeen kun ruuvit on laitettu. Josko tuo auttaisi pitämään
> ruuvit paikallaan. Maalaisjärellä ajateltuna on aina parempi mitä enemmän
> ruuveja, jolloin yhdelle ruuville tulee painetta aina vähemmän eli kestänee
> paremmin paikallaan. Mutta tarkoitus olisi rakentaa nuo
> supermoto-jäärata-renkaat ihan omin voimin.

Onnea ja intoa vain talkoisiin :).

Mä ruuvailin noita siten, että tungin kumin sisään ruuvaukohdan
molemmille puollille sellaiset 10*10cm puupalikat joilla se kumi vähän
levisi helpottaen ruuvaamista. Lisäksi varoituksen sananen siitä, että
ruuvien päät ovat todella terävät. Niillä saa lattiaan helposti kauniita
jälkiä eli kannattaa laittaa jotakin siihen renkaan alle jos olkkarissa
ruuvailee ;-). Samaten sisuskumia paikalleen pujottaessa kannattaa olla
melko varovainen ja lopuksi kannattaa vielä tarkastaa pariin kertaan,
etteivät ne piikit yletä missään olosuhteissa ota kiinne swingiin tai
etuhaarukkaan.

MarkoV

unread,
Nov 14, 2002, 1:40:57 AM11/14/02
to

"Visa Koivu" <vko...@lut.fiX> wrote in message
news:3DD25990...@lut.fiX...

Mitäs kokoa nuo ovat ja oletko innokas myymään poies, vai aiotko käyttää
itse niitä?

Visa Koivu

unread,
Nov 14, 2002, 7:08:24 AM11/14/02
to
MarkoV wrote:
> "Visa Koivu" <vko...@lut.fiX> wrote in message
> news:3DD25990...@lut.fiX...
>
>>
>>MarkoV wrote:
>>
>>>Vastaampa itselleni.
>>>
>>>Soittelin R. Pihlajamäelle (03-4755009) aiheesta
>>
> supermoto-jääpiikkirenkaat.
>
>>>Ei oikein tunnu onnistuvan, eli hankala löytää sellaista rengasaihiota
>>
> joka
>
>>>olisi kokoluokassa 17" tarpeeksi jäykkä. Crossirengashan se pitäisi olla
>>>että siihen voi jääpiikit laittaa.
>>
>>Niin ja vielä mitä noihin jääratakumeihin tulee niin mulla on ainakin
>>yhdet ilmeisesti jääratarenkaat (niitten piikit on enemmän sellaiset
>>neulamaiset kuin enskarenkaitten) jotka on tehty sellaisiin
>>Trial-kuvioisiin renkaisiin. En tiedä millaisessa käytössä ne ovat
>>aikanaa olleet, mutta jokunen nappula niistä on irronnut juurineen. Itse
>>rungoissa en ole huomannut mitään vikaa.
>
>
> Mitäs kokoa nuo ovat ja oletko innokas myymään poies, vai aiotko käyttää
> itse niitä?

Ne on 21" ja 18". Tällä hetkellä mulla ei ole edes mopoa johon tuon 18"
kumin saisi kiinni, mut en mä niitä silti arvaa pois myydä. Se hirveä
21" ruuvailtu etukumi kyl varmaan joutais pois kun nyt multa löytyy
tarvittaessa ihan oikeakin enska sekä jääratakumi.

MarkoV

unread,
Nov 15, 2002, 3:18:33 AM11/15/02
to

"Visa Koivu" <vko...@lut.fiX> wrote in message
news:3DD39238...@lut.fiX...

>
> Ne on 21" ja 18". Tällä hetkellä mulla ei ole edes mopoa johon tuon 18"
> kumin saisi kiinni, mut en mä niitä silti arvaa pois myydä. Se hirveä
> 21" ruuvailtu etukumi kyl varmaan joutais pois kun nyt multa löytyy
> tarvittaessa ihan oikeakin enska sekä jääratakumi.

Jep, mulla onkin nyt menossa projekti noiden 17" ja ruuvien kanssa. Kun vaan
pääsisi Kuusaanlammelle kokeilemaan...

Anssi Ylönen

unread,
Nov 15, 2002, 3:24:56 AM11/15/02
to
Joko lammelle on rata aurattuna?
Ande

Veijo Änäkäinen

unread,
Nov 15, 2002, 4:46:27 AM11/15/02
to
Juu, Anssilla on mielenkiintoa, mutta se pyörä...VeeTeeÄrr :-)

Vepa


"MarkoV" <mark...@yahoo.com.invalid> wrote in message

news:ar2er0$eoj$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
> Just soittelin Johanssonille ja olivat käyneet katsomassa jäätilannetta.
Ei
> pääse vielä tänä viikonlopuna, jäätä vasta 10cm ja vaativat sen 15cm.
Epäili
> että viikon päästä pääsee jod pysyy pakkasen puolella. Mäntyharjulla
> ilmeisesti ajavat jo tänä viikonloppuna. Mites onko Andella kiinnostusta
> tuohon jääajeluun?


>
> --
> --------------------------------------------------------
> Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
> mar...@mc-nameless.com
> http://www.mc-nameless.com/
> http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
> --------------------------------------------------------
>

> "Anssi Ylönen" <anssi....@remove.ctse.fi> wrote in message
> news:3DD4AF4E...@remove.ctse.fi...

Anssi Ylönen

unread,
Nov 15, 2002, 4:54:18 AM11/15/02
to
Aivan, kiinnostusta kyllä on vaan ei pyörää, ainakaan tällä hetkellä. Enkä
täksi talveksi oikein usko hankkivanikaan.

MarkoV

unread,
Nov 15, 2002, 4:30:00 AM11/15/02
to
Just soittelin Johanssonille ja olivat käyneet katsomassa jäätilannetta. Ei
pääse vielä tänä viikonlopuna, jäätä vasta 10cm ja vaativat sen 15cm. Epäili
että viikon päästä pääsee jod pysyy pakkasen puolella. Mäntyharjulla
ilmeisesti ajavat jo tänä viikonloppuna. Mites onko Andella kiinnostusta
tuohon jääajeluun?

--


--------------------------------------------------------
Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
mar...@mc-nameless.com
http://www.mc-nameless.com/
http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
--------------------------------------------------------

"Anssi Ylönen" <anssi....@remove.ctse.fi> wrote in message
news:3DD4AF4E...@remove.ctse.fi...

MarkoV

unread,
Nov 15, 2002, 3:16:57 PM11/15/02
to

"Anssi Ylönen" <anssi....@remove.ctse.fi> wrote in message
news:3DD4C441...@remove.ctse.fi...

> Aivan, kiinnostusta kyllä on vaan ei pyörää, ainakaan tällä hetkellä. Enkä
> täksi talveksi oikein usko hankkivanikaan.
>

Äläs nyt, multahan saa halavalla melkein toimivan kottaraisen, ei tarvi kun
se mäntä laittaa sisään ja kovaa ajoa...

Jouko P. Kenttä

unread,
Nov 16, 2002, 5:48:26 AM11/16/02
to

"Veijo Änäkäinen" <etunimi....@kotiposti.net> wrote in message news:ar2fnj$i2c$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Juu, Anssilla on mielenkiintoa, mutta se pyörä...VeeTeeÄrr :-)

Ei se katupyörä tai -kumi ole ongelma naapurimaassakaan
http://www.algonet.se/~ice-r-r/galleryfrench2/images/athiebault1.jpg

Autopuolella _kuulemma_ käytetään tuollaisia "erikoisrenkaita",
jotka tehty samaan tyyliin slickien rungolle. Olisiko tuossa ratkaisu
17-tuumaisiin jääratarenkaisiin?


-JokkeK


MarkoV

unread,
Nov 16, 2002, 3:00:06 PM11/16/02
to

"Jouko P. Kenttä" <jouko....@NS.pp.inet.fi.invalid> wrote in message
news:_npB9.101$iX1....@read2.inet.fi...

>
> "Veijo Änäkäinen" <etunimi....@kotiposti.net> wrote in message
news:ar2fnj$i2c$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
> > Juu, Anssilla on mielenkiintoa, mutta se pyörä...VeeTeeÄrr :-)
>
> Ei se katupyörä tai -kumi ole ongelma naapurimaassakaan
> http://www.algonet.se/~ice-r-r/galleryfrench2/images/athiebault1.jpg
>

Jep, on tullut käytyä aiemiin kavereiden sivuilla, asiallista touhua.

> Autopuolella _kuulemma_ käytetään tuollaisia "erikoisrenkaita",
> jotka tehty samaan tyyliin slickien rungolle. Olisiko tuossa ratkaisu
> 17-tuumaisiin jääratarenkaisiin?
>

Joo nyt on rengas alla ;-) 120/70-17" ja n. 250-300 wronic-ruuvia läpeensä.
On mopotin jo vähän SuperMotardin näköinen, ainakin takapäästä... Huomenna
koeajolle. Ja jos systeemi kestää pidempään kuin ekan lähtökiihdytyksen,
niin laitan kuvia virityksestä ja sen valmistuksesta maanantaina näkyville.
Missähän ne muuten tekee noita auton renkaita? Oisko kellään tuttua
rallimiestä joka saattaisi tietää rengasmestareita?


--
--------------------------------------------------------
Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
mar...@mc-nameless.com
http://www.mc-nameless.com/
http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
--------------------------------------------------------

>
> -JokkeK
>
>


Bror Heinola

unread,
Nov 19, 2002, 4:49:40 AM11/19/02
to
MarkoV wrote:

> Sitten pitää ostaa sisuskumit noille 17" -tuumaisille ja ehkäpä juuri
> etolasta jotakin ohutta kumimattoa päällyskumin ja sisukumin väliin.

Ei mitään kumimattoa. Ei sellaiset kestä.
Menkää lähimmälle paloasemalle ja pyytäkää hattu kourassa pätkä
vanhaa paloletkua. Kestää paremmin kuin mikään kumimatto eikä varmaankaan
maksa paljoa, jos mitään.

Nimim. joskus talvella mopolla ajellut palomiehen poika ;)

--
Bror Heinola # Range Rover V8
co...@iki.fi # Seat Leon 20VT4
http://iki.fi/count/ #
+358-40-523-2171 # +358-40-746-3053

MarkoV

unread,
Nov 19, 2002, 5:26:55 AM11/19/02
to
No katsoitko minun sivuiltani kuvaa käyttämästäni kumimatosta?
Veikkaan että se on viimeinen lenkki joka tässä projektissa pettää ;-) Eli
3mm:n jäykkää mattoa.
Tosin tuo paloletku on kuulemma hyvää ko. tarkoitukseen.


--
--------------------------------------------------------
Marko & CR 250R -93 + KTM 250MX -86
mar...@mc-nameless.com
http://www.mc-nameless.com/
http://www.geocities.com/ktm250mxmv/
--------------------------------------------------------


"Bror Heinola" <co...@iki.fi> wrote in message
news:3DDA0934...@iki.fi...

Bror Heinola

unread,
Nov 19, 2002, 9:16:58 AM11/19/02
to
MarkoV wrote:
>
> No katsoitko minun sivuiltani kuvaa käyttämästäni kumimatosta?
> Veikkaan että se on viimeinen lenkki joka tässä projektissa pettää ;-) Eli
> 3mm:n jäykkää mattoa.
> Tosin tuo paloletku on kuulemma hyvää ko. tarkoitukseen.

Enpä ehtinyt käydä, mutta jos se ei ole kangasvahvistettua tms. niin
murenee kovin äkkiä kun antaa happea :) Renkaan massan kasvattaminen ei
minusta ole kovinkaan fiksu idea jos kevyemmälläkin ratkaisulla pärjää?

MarkoV

unread,
Nov 19, 2002, 1:15:24 PM11/19/02
to

"Bror Heinola" <co...@iki.fi> wrote in message
news:3DDA47DA...@iki.fi...

> MarkoV wrote:
> >
> > No katsoitko minun sivuiltani kuvaa käyttämästäni kumimatosta?
> > Veikkaan että se on viimeinen lenkki joka tässä projektissa pettää ;-)
Eli
> > 3mm:n jäykkää mattoa.
> > Tosin tuo paloletku on kuulemma hyvää ko. tarkoitukseen.
>
> Enpä ehtinyt käydä, mutta jos se ei ole kangasvahvistettua tms. niin
> murenee kovin äkkiä kun antaa happea :) Renkaan massan kasvattaminen ei
> minusta ole kovinkaan fiksu idea jos kevyemmälläkin ratkaisulla pärjää?
>

Ääh, saadaan lisää hyrrävoimia ja vääntöä ;-)
Mutta ihan vakavasti puhuen, ajattelin että tuo paksu kumimatto olisi hyvä
tai parempi kuin ohut esim paloletku koska;
Ruuvit pysyvät paikallaan vain ja ainoastaan omalla kierteellään toisin kuin
pultit jotka voidaan lukita renkaaseen mutterilla. Ja jotta ruuvit eivät
alkaisi painua sisäänpäin, niin käyttämällä paksua "kumimattoa" sisus ja
ulkokumin välissä tasaamassa yksittäisen ruuvin kannan (dia n. 8mm) painetta
sisuskumia kohtaan ja samalla vähentämään ulkokumia repivää voimaa päästään
paremppan tulokseen kuin käyttämällä joustavampaa ja ohuempaa materiaalia.
Ja vielä kun on tarpeeksi kovat ilmapaineet, tasaantuu tuo paine-ero joka
kohdistuu ruuviin ulkopuolelta jäähän osumisen johdosta ja sisäpuolelta
sisukumin ilmapaineen jakauduttua paksun kumin kautta. Mutta tämähän on
vielä teoriaa. Kunhan tässä saadaan ihan empiiristä kokemusta enemmän niin
kerron lisää. Sen verran on spedeä meikäläisessä, että ihan vähällä en
kehitystyötä lopeta. Ja kuten sanottua, niin ensimmäisen ajokerran jälkeen
ei ole mitään muuta negatiivista sanottavaa, kuin että ruuvit voisivat olla
muutaman millin pidempiä.

Marko

Visa Koivu

unread,
Nov 19, 2002, 1:28:31 PM11/19/02
to
Kuulostaa mun korvaa ihan järkiperäiseltä tekstiltä.

Sehän nyt kuitenkin lienee selvää, että tuollaisilla renkailla ei ajeta
ikuisuuksia ja varmasti se kumimattokin sieltä murtuu ennemmin tai
myöhemmin ja ruuvi puhkaisee kumin. Parasta kestävyyttä, pitoa ja
mahdollisimman vähäistä huollettavuutta haettaessa olisi varmasti
viisainta turvautua valmiisiin tuotteisiin, mutta kyse taitaa Markolla
olla ennemminkin _harrastamisesta_.

MarkoV

unread,
Nov 20, 2002, 1:30:05 AM11/20/02
to

"Visa Koivu" <vko...@lut.fiX> wrote in message
news:3DDA82CF...@lut.fiX...

> Sehän nyt kuitenkin lienee selvää, että tuollaisilla renkailla ei ajeta
> ikuisuuksia ja varmasti se kumimattokin sieltä murtuu ennemmin tai
> myöhemmin ja ruuvi puhkaisee kumin. Parasta kestävyyttä, pitoa ja
> mahdollisimman vähäistä huollettavuutta haettaessa olisi varmasti
> viisainta turvautua valmiisiin tuotteisiin, mutta kyse taitaa Markolla
> olla ennemminkin _harrastamisesta_.

Jep, juuri näin. Ja hakusalla onkin ihan aidot jääpiikkirenkaat
kokoluiokassa 21"/18".

Timo Alanne

unread,
Nov 20, 2002, 2:36:42 AM11/20/02
to

"MarkoV" <mark...@yahoo.com.invalid> wrote in message
news:0dvC9.412$HS6....@read2.inet.fi...

>
> Ruuvit pysyvät paikallaan vain ja ainoastaan omalla kierteellään toisin
kuin
> pultit jotka voidaan lukita renkaaseen mutterilla. Ja jotta ruuvit eivät
> alkaisi painua sisäänpäin, niin käyttämällä paksua "kumimattoa" sisus ja
> ulkokumin välissä tasaamassa yksittäisen ruuvin kannan (dia n. 8mm)
painetta
> sisuskumia kohtaan ja samalla vähentämään ulkokumia repivää voimaa
päästään
> paremppan tulokseen kuin käyttämällä joustavampaa ja ohuempaa materiaalia.

> Sen verran on spedeä meikäläisessä, että ihan vähällä en
> kehitystyötä lopeta.
>
> Marko
>
>
Tein TransAlpiin nastarenkaat tavallisilla kuorma-auton nastoilla ja etsin
sopivaa liimaa kiinnipysymisen varmistamiseksi. Viimevuonna varsinkin
pehmeäkumisen ja pieninappulaisen eturenkaan reunimmaiset nastat tahtoivat
kaatua ja tulla nappulan kyljestä läpi. TransAlpissa on vielä paljon enemmän
voimaa ja massaa kuin viimetalvisessa 350XT:ssä. Liimalla saa nastan kumiin
kohdistamia voimia jaettua koko nastaa ympäröivälle kumille, kun kaatuva
nasta ei ainoastaan puske kumia pois tieltään, vaan myös vetää
vastakkaiselta puolelta kumia mukanaan ja pysyy näin ollen kaksi kertaa
paremmin pystyssä. Esson baarissa kertoivat pikaliiman olevan hyvää, mutta
en asiaa varmistamatta halunnut juttua niellä.
Ajatustasolla pikaliima tuntuisi jämähtävän liian nopeasti, jos nasta ei osu
kerralla hyvin reikäänsä. Ainakin hieman pienellä (kevyellä) pyssyllä joutuu
välillä antamaan vasaraa lisäksi, jotta nasta menee reiän pohjaan asti.
Tavallinen pikaliima on myös liian juoksevaa ja se tarvitsisikin panna
valmiiksi reikään, jolloin pyssyn kärjet ovat liimassa. Geelimäisenä toimisi
varmasti paremmin. Silloin voi liiman levittää nastan uumaan ja sitä ei
roisku reiästä joka paikkaan ja pyssy pysyy puhtaana. Myös annostelu on
tarkempaa, kun näkee paljonko sitä liimaa pursottaa.
Netin ja puhelinsoiton avulla löytyi tarkoitukseen sopiva liima. Toimisi
varmasti ruuvienkin kanssa erittäin hyvin. Kyseessä on Locktite480, kumilla
sitkostettu, musta pikaliima. http://www.loctite.fi/Producthtmfi/fi480.htm .
"Ominaisuuksia: Ainutlaatuinen musta, poikkeuksellisen sitkeä pikaliima.
Kestää erittäin hyvin isku- ja repäisyvoimia. Soveltuu erinomaisesti
metalliosien liimaamiseen kumiin."

Työpaikalta löytyi vielä tarkempi speksi kyseiselle aineelle ja
viskositeetti sekä kuivumisaika ovat perinteiseen pikaliimaan verrattuna
juuri sopivasti suurempia, jotta ei tarvitse hätäillä työssään ja kaikki
vehkeet eivät ole liimassa.

Muutaman sadan kilometrin kokemuksella nastat ovat oikein hyvin paikoillaan
tuon melko raskaankin puörän renkaissa.

-Timppa-

Kimmo Hämeenaho

unread,
Nov 20, 2002, 3:00:35 AM11/20/02
to

Timo Alanne <timo....@otapois.nokia.com> kirjoitti
viestissä:eYGC9.20600$ws6.4...@news2.nokia.com...
-klips-

> Netin ja puhelinsoiton avulla löytyi tarkoitukseen sopiva liima. Toimisi
> varmasti ruuvienkin kanssa erittäin hyvin. Kyseessä on Locktite480, kumilla
> sitkostettu, musta pikaliima. http://www.loctite.fi/Producthtmfi/fi480.htm .
> "Ominaisuuksia: Ainutlaatuinen musta, poikkeuksellisen sitkeä pikaliima.
> Kestää erittäin hyvin isku- ja repäisyvoimia. Soveltuu erinomaisesti
> metalliosien liimaamiseen kumiin."
-klips-
> -Timppa-
>

Juuri oikea liima. Joskus muinoin kun vielä itsellä oli aikaa/motivaatiota
nastoitella, niin tässä muutamia käyttämiämme konsteja. Nastat hapotettiin
suolahappoliuoksessa (vahvuutta en muista) eli reikäkauhaan n. 20
nastaa kerralla liuokseen, jolloin kaikki rasva ym. lähtee nastasta.
Tämän jälkeen nastojen kuivaus kuumailmapuhaltimella niin kuumaksi,
että juuri sepän sormia sietää. Renkaaseen loctite laitettiin lääkeruiskulla,
jolloin joka reikään sai annosteltua juuri sopivan määrän ja nastapyssy
pysyy puhtaana (ruiskulla voi imaista liian liiman takaisin). Ja tietysti
sopiva nastoituspukki renkaalle takaa hyvän tuloksen ja säästää selkää.
Ammu nasta mieluummin vähän liian syvälle kuin liian ulos ja jos vasaraa
tarvii paljon käyttää niin jotain on pielessä (liian vähän painetta/liimaa/
reiän koko tai syvyys). Lisäksi kannattaa miettiä minkä renkaan nastoittaa,
ettei mene hyvät tarvikkeet ja työ hukkaan.
Sen verran kypsää hommaa nastoitus kuitenkin on, etten sitä töikseni
tekisi ja loppujen lopuksi ei siinä rahallisestikaan paljoa säästä.

Kimmo&Twin

MarkoV

unread,
Nov 20, 2002, 3:10:59 AM11/20/02
to

"Timo Alanne" <timo....@otapois.nokia.com> wrote in message
news:eYGC9.20600$ws6.4...@news2.nokia.com...

> Netin ja puhelinsoiton avulla löytyi tarkoitukseen sopiva liima. Toimisi
> varmasti ruuvienkin kanssa erittäin hyvin. Kyseessä on Locktite480,
kumilla
> -Timppa-

Jep, tuota voisi tässä ruuvi/katurengas-tyyppisessä ratkaisussa käyttää
siellä ruuvin kannan ja kumin välissä. Eli siihen liimaliitokseen
kohdistuisi silloin lähinnä suoraa vetovoimaa kun jää painaa ruuvia suoraan
sisäänpäin. Ja momentista aiheutuvaa vetovoimaa ruuvin toiseen reunaan kun
ruuvi pyrkii kallistumaan. Eli tuo liima voisi auttaa itse ruuvikierteen
aiheuttamaa kitkaa sekä sitä sisuskumin (kumimaton kautta) ilmapaineella
ruuvia paikallaan pitävää voimaa. Menee aika teoreettiseksi selitykseksi,
mutta uskoisin että ei se liima ainakaan huononna tilannetta. Eli sopoiva
tippa liimaa ruuvin juureen ennen läpiporausta, jolloin liimaa menee ehkä
hieman itse ruuvin reikään, mutta suurin osa jää ruuvin leveän kannan ja
kumin väliin.

Visa Koivu

unread,
Nov 20, 2002, 5:02:31 AM11/20/02
to

Kuulostaa hyvältä aineelta. Toinen liima mikä saattaisi toimia on
sellainen maantiekilpapyörien tuubikumien liima. Eli tuota liimaa
käytetään sellaisten renkaiden kiinnittämiseksi vanteeseen jotka ovat
vähän niinkuin sisuskumeja, mutta kangasvahvisteisia ja niiden pinnassa
on sen verran kumia, ettei erillistä ulkorengasta tarvita.

Ainakin käyttämäni Continentalin liima muistutti ulkoisesti bosticin
kontaktiliimalta.

Timo Viitanen

unread,
Nov 20, 2002, 11:51:02 AM11/20/02
to
Kokeilkaa myös sikaflexiä, sillä ainakin auton nastat pysyivät yhden
extra talven lähes loppuunajetuissa renkaissa joista ekat nastat
olivat jo häipyneet... B-)

/Timo (R1100RT, ei nastoja)

Bror Heinola

unread,
Nov 20, 2002, 4:15:14 PM11/20/02
to
MarkoV wrote:

> Ruuvit pysyvät paikallaan vain ja ainoastaan omalla kierteellään toisin
> kuin pultit jotka voidaan lukita renkaaseen mutterilla.

Ahaa, et laittanut liimaa lainkaan? Noh, sitten evo 2:ssa ;) Perustelusi
olivat ihan järkeenkäyvät, ja toki kumimaton laatukin vaikuttaa kovasti
toimivuuteen, l. mureneeko vai eikö. Nostan hattua!

T Suominen

unread,
Nov 22, 2002, 10:54:21 AM11/22/02
to
MarkoV wrote:
>
> Just soittelin Johanssonille ja olivat käyneet katsomassa jäätilannetta. Ei
> pääse vielä tänä viikonlopuna, jäätä vasta 10cm ja vaativat sen 15cm. Epäili
> että viikon päästä pääsee jod pysyy pakkasen puolella. Mäntyharjulla
> ilmeisesti ajavat jo tänä viikonloppuna. Mites onko Andella kiinnostusta
> tuohon jääajeluun?
>
> --

Oletko Marko ollut tällä viikolla yhteydessä Kuusaan jäärataporukoihin,
meinaavatko aurata radan viikonloppuna? Itse saan renkaat vasta
torstaina, joten tämä viikonloppu menee katsellessa, jos rata on auki.

T:
Tomi & KTM250

Santtu Ahonen

unread,
Dec 4, 2002, 5:01:43 AM12/4/02
to
Timo Alanne wrote:

> Tein TransAlpiin nastarenkaat tavallisilla kuorma-auton


--> FAQ http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-3.html#3.19.1

Regards, Stu
--
Santtu Ahonen WW2O#StuBit VLeLv Icebreakers MMAF MC BajaHill
s...@nospam.compart.fi http://www.compart.fi/stu/ FXST-02
The opinions here are not necessarily the opinions of my employer

0 new messages