Honda VTR 1000 F kokemuksia

pete

Onko teillä minkälaisia kokemuksia tuosta Hondan edullisemmasta
VTR:stä. Onko siinä muita huonoja puolia kuin aika lyhyt
toimintaetäisyys?

M. Brunberg

"pete" <linkk...@suomi24.fi> wrote in message

> Onko teillä minkälaisia kokemuksia tuosta Hondan edullisemmasta
> VTR:stä. Onko siinä muita huonoja puolia kuin aika lyhyt
> toimintaetäisyys?

Allaolevan jutun kirjoitin omasta VTR1000F:stä pari kuukautta takaperin,
kierrätys kunniaan:
(omasta lähetetyt-kansiosta, kai se googlellakin olisi löytynyt)

Itselläni on 28.000km kokemuksia k.o. pyörästä (mallia -02). Valmistus
aloitettiin 1997 kuten sanoit ja vuosien saatossa muutoksia ei ole kauhean
paljon ollut. Vuodesta -01 tuli uusi isompi 19l tankki ja mittaritaulu
pistettiin kokonaan uusiksi (Analogiset kierros- ja nopeusmittarit,
digitaalinen yhdistelmämittari jossa kello, matka- ja kaksi osamatkamittaria
sekä moottorilämpö- että polttoainemittarit.)

Lisäksi olen ymmärtänyt että ainakin etujousituksen sisuskaluja on hieman
muutettu jotta keula ei olisi ihan matkapyöränpehmeä, vertailussa
vakiokuntoista 97-00 malliin eron huomaa mutta ei VTR:n keula vieläkään
mitään ehdotonta huippua edusta. -01 malleista alkaen myös ajoasentoa
muutettiin hieman pystymmäksi, kahvat ovat 7mm korkeammalla ja niitten
kulmaa nostettin 7 astetta.

Uusimmassa -03 mallissa ainoat näkyvät erot ovat seuraavat: Satulassa pieniä
"nyppyjä", moottorin allaoleva pikkukate on pyörän värinen (eikä enään
harmaa) ja mittaritaulun numerokehän väritystä on muutettu.
Sisuskalumuutoksista ei tietoa.

Matkaa tuli VTR:llä tehtyä Espanjaan ja takaisin ilman sen kummempia
ongelmia. Matkakavereita (Hayabusa ja 900 Diversion) hieman rassasi kun aina
piti minun takia pysähtyä tankkaamaan noin 200:n kilsan välein. Ajotavasta
riippuen voi joutua tankkaamaan jo 150:n kilsan kohdalla, rauhallisesti
ajettaessa ei 250-270km ole ihan mahdotonta. Tämä siis 19l tankilla.
Ajoasentoa on aika VFR:mäinen eli ei liian kyykky mutta ei myöskään
sohvapyörämäisen pysty. Ranteita ja selkää ei ole kolottanut kertaakaan ja
aluksi hieman askeettisesti "pehmustettu" satula hiersi hanuria mutta
siihenkin totuin hyvin pian.

Moottori on mukavanoloinen mutta ei mikään kierrosihme (punaraja 9500). VTR
kyllä lähtee käskettäessä ja kone kestää huudattamista mutta suurin vääntö
osuu 7000 kiekkaan joten väännön voimin on huomattavasti mukavampi singahtaa
mutkista ulos kun ei tarvi miettiä oikean vaihteen valintaa ihan kokoajan.
Omassa vielä vakiokuntoisessa) VTR:ssäni on pienoinen tyhjäkäyntiominaisuus,
kone posahtelee välillä aika pahasti (iskee painetta takaisin kaasareihin?)
ja ennen kun siihen tottuu niin voipi pyörä nolosti sammua valoihin. Tämä ei
maahantuojan mukaan ole vika vaan ominaisuus... Pikaratkaisu on ruuvata
tyhjäkäyntiä ylemmäs, mutta toivon että jos joskus saan pyörän vietyä
penkkiin ja säädöt tarkastettua niin ilmiö häviää (tutun entinen
penkitetty&dynojetattu VTR ei tehnyt samaa). Äänet V-twinissä tietenkin ovat
ihan omaa luokkaansa varsinkin "teho"putkilla, eivät mitään
rivinelossingerin ininää :-).

Lopuksi voi todeta että alle 16.000 euroa ihkauudesta monikäyttöisestä
litrasportista on suhteellisen "edullista", käytettynäkin VTR lienee varma
valinta. Ainoa tyyppivika lienee nopsaan kuluvat pyörälaakerit. Ainiin,
VTR:llä EI pysty ajamaan endura vaikka mieli tekisi (kokeiltu on).

Lyhyesti sanottuna: suosittelen!

/MarcusB, VTR+XR
http://www.kolumbus.fi/marcusb