Kymijoen melontakartta, kartta/karttoja melontaa varten?

Harppa Puppa

Kymijokea pitkin voisi hyvin meloa alaspäin, näyttää
mielenkiintoiselta.
En ole löytänyt varsinaisia retkeily-, veneily- tai melontakarttoja
joen osalta.
Siellä on kuitenkin virtaavaa vettä ja patoja kierrettävänä - tietoa
näistä tarvitaan.

Onko tietoa onko sellaisia karttoja olemassa?
Jos on, niin mistä löytää?

Entä onko omia vinkkejä hyvistä yöpymispaikoista, kaupoista,
nähtävyyksistä?

< Harppa >

Janne Pyykkö

Tämä on nykyään hiljainen ryhmä. Keskustelu on siirtynyt muualle ja
hajautunut, esim. avokanoottimelojien palsta on http://avokanoottiyhdistys.phpbb.fi
ja sitten on muita, joista en tiedä.

Itse asiaan, olen käyttänyt 1:200 000 Fillari-GT-karttoja Kymijoessa.
Olen meloskellut Jyväskylän yläpuolisia osia Saarijärveltä alaspäin ja
sitten Väliväylän jatkeena Kouvolan ympäri ja siitä merelle
voimalaitokset ohitellen sekä Karhulan että Ruotsinpyhtään haarat.
Vinkkini on: Unohda Kouvolan kierto, ei maksa vaivaa, liikaa patoja
Anjalaan asti. Muuten voin suositella Jyväskylän yläpuolisia osia,
joskin ne ovat parempia moottoriveneilijälle (paljon leveitä
suvantoja, ei virtaavaa vettä, harvat kosket voi ohittaa sulkujen
kautta) ja toisaalta laskemista Anjalasta merelle, jossa tulevat
vastaan Ahvionkoski ja Kultaankoski. Karhulan haarassa on
Pernoonkosket sekä lähempänä merta lisää koskia. Ruotsinpyhtään
haarassa on omat koskensa. Niistä moni muu tietää kertoa enemmän, itse
olen tuolla liikkunut alle 10 kertaa.

Terveisin,
-Janne

jaakko

Ainakin netistä voi katsella jokea vaikka täältä:
http://www.retkikartta.fi/retkikartta.php

Vuolenkoski - Anjala -välillä on useita patoja ja
ohitukset jyrkkien rantojen vuoksi aika pitkiä. Ei ole
houkutellut. Kimolan uittokanava voisi ollla
mielenkiintoinen, jos haluaa meloa muutaman kilometrin
viivasuoraa jokea. :)

Anjalankoskelta alaspäin on kahden rauhallisen päivän
matka merelle. Matkalla kaksi isompaa koskipaikkaa
Ahvion Martinkoski ja Pernoonkosket. Pernoonkosket voi
laskea itäpuolista rosvoväylää. Tukkiränni/Sittaränni
Pernoon alaosassa on hyvä katsoa ennakkoon. Kiviä.

Sen jälkeen on pitkä sileä osuus, joka päättyy
Koivukosken voimalaitokseen. Helpoin ohitus on
voimalaitoksen kanavan sivua (mieluummin maitse).

Sitten on vielä pari kivistä koskea, vaativuus riippuu
vesitilanteesta.

Juuri ennen merta on Langinkoski. Jos itäsessä
rosvoväylässä on vettä, niin siitä. Langinkoskessa on
jokunen paha paikka. Jos aloittaa ja pysyy päävirrassa
ihan itärannassa, parhaimmillaan rannan reunavallissa
kiinni, niin voi osua virran lopun stoppariin hyvään
kohtaan.

Kosken ja sillan jälkeen itärannalla tulee vastaan
Kotkan melojien vaja juuri ennen pienvenesatamaa, siellä
voi varmaan jotenkin yöpyä.
Muuten joki on aika asuttu ja yöpymispaikkoja on
harvassa. Ahvion ja Pernoon välissä on Kultaankoskella
tulipaikka ja sinne mahtuu muutama teltta. Samoin
Pernoolla voinee yöpyä jokamiehen oikeuksin.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

www.avokanootti.info

Saja

On 20.6.2011 16:02, Harppa Puppa wrote:

> [...]

Tämä tulee nyt vähän myöhään, mutta mobiHiidessä http://www.joensuunkauhojat.net/mobiHiisi/
on hyvin tietoa Kouvolan yläpuolisista vesistä niin leiripaikkojen,
patojen ohitusten kuin nähtävyyksienkin osalta.

Saja