Itse vmo virkkoi, noin nimesi:
> Viime viikolla, iltapäivä, metsikössä Hakunilassa
Viime viikko sulkee kyllä varsin vakuuttavasti lehtokurpan pois.
> Eikös nokka olisi ollut hyvä tuntomerkki? tuota ehdotin mutta
> arvaus kaatui nokattomuuteen, nokka kun pistänyt mitenkään
> katsojan silmään.
En vain luota maallikon havainnossa tuollaiseen. Voisin kertoa joukon
hurjia tunnistusjuttuja. Vaikkapa parvekkeen ikkunaan törmännyt isohko
lintu, joka oli erittäin värikäs, siinä oli muun muassa violettia.
Huomaa, että lintu kuoli ja oli tarkastelua varten keittiön pöydällä.
Kyse oli urosvarpusesta.
Mutta mitä tulee tuohon sinun kysymykseesi, taidan jäädä vastausta
vaille. Kanalinnut eivät lennä tuolla tavoin eivätkä ääntele
lentäessään. Niille on tyypillistä nopea tasainen siivenlyönti, joka
tuottaa tyypillisesti lajin koon mukaisen "hurinan". Toki ne
laskeutumista valmistelleesaan myös liitävät, mutta silloinkin siivet
ovat levitettyinä, siipitasoina.
Maallikkohavainnosta vihjaa myös se, että linnun kerrotaan välillä
vetävän siivet kylkiinsä, mutta siitä huolimatta lento ei ole
aaltoilevaa. Tuo taitaa olla fyysinen mahdottomuus. Tuo vihje voisi
sopia johonkin tikkalintuun, mutta ääntely on puolestaan ehkä muistettu
väärin.