Mikä lintu ...

vmo

tervehdys

Työtoveri havaitse koiran kuljetuslenkillään suurehkon linnun (variksen
kokoinen taikka suurempi) lentävän melko korkealla (noin kerrostalon
korkuudella):
- lentotyyli omituinen -> normaaliräpyttelyn jälkeen veti välillä siivet
suppuun vartalon suuntaisesti
- vedettyään siivet suppuun, äänteli "kalkkunamaisesti - kluk, kluk"
- lentorata ei ollut tikkamaisen aaltoileva
- linnun väritys ruskea(n harmaa), nokka ei jäänyt mieleen joten kuovit
ym voinee jättää pois
- lintuja näkyi kolme
- havaittu Vantaan Hakunilassa

Koppelo? mutta lentotyyli ei täsmää, entäs jokin kyyhky - koko liian iso
kyyhkyksi?

Niin kummalliselta kuin tarina tuntuukin, alkoholilla taikka lääkkeillä
ei ole osuutta asiaan.
/vmo

Aki Vuoristo

"vmo" <velimatti....@helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:jgdlvh$4d0$1...@oravannahka.helsinki.fi...
Koppelo ei ollut huono arvaus, mutta veikkaisin paljon yleisempää lajia eli
teertä. Tässä tapauksessa varmaankin nimenomaan kyseessä teerinaaras. Kolmen
linnun parvikin tuntuu myös uskottavalta, ja samoin havaintopaikka.
t. AV

Raimo Suonio

Itse Aki Vuoristo virkkoi, noin nimesi:

> [...]
> lajia eli teertä. Tässä tapauksessa varmaankin nimenomaan kyseessä
> teerinaaras. Kolmen linnun parvikin tuntuu myös uskottavalta, ja

Minusta kuvaus ei sovi lainkaan kanalinnun käyttäytymiseen.

Valitettavasti kysyjä ei kertonut tärkeitä ympäristötietoja, kuten mikä
vuoden ja vuorokauden aika, kerrostalojen keskellä, pellolla vai
umpimetsässä jne.

Tietämättä puuttuvia vastauksia ja tietäen, miten maallikot kertovat
lintuhavainnoista, teen tärkeimmistä tiedoista valistuneen arvauksen:

Kaksi lehtokurppaa olivat yhyttäneet toisensa reviirien rajalla.

--
Raimo Suonio, Hyvinkää, Finland
http://www.nic.fi/%7Ersuonio/

Aki Vuoristo

"Aki Vuoristo" <akivrstoa1_tama@pois_dnainternet.net> kirjoitti
viestissä:4f2a62ae$0$4367$6bda...@news.fne.fi...
Juolahti mieleen, että lintu (tai linnut, siis 3 kpl) saattoi olla fasaani.
Kai niitä Vantaan Hakunilastakin löytyy.
t. AV

vmo

jess, teeri voisi hyvä ehdokas, väri, koko ja äänikin voisi - voisiko?-
täsmätä. Mutta lentääkö teeri noin? Olen itse nähnyt teerien läntävän
mutta tuo siipien suppuun pano jäi mietityttämään. Ehkä on vaan ole nähnyt.
kiitos kommentista,
vmo

vmo

On 2.2.2012 13:48, Raimo Suonio wrote:
> [...]
>
> Valitettavasti kysyjä ei kertonut tärkeitä ympäristötietoja, kuten mikä
> vuoden ja vuorokauden aika, kerrostalojen keskellä, pellolla vai

Viime viikolla, iltapäivä, metsikössä Hakunilassa

> Tietämättä puuttuvia vastauksia ja tietäen, miten maallikot kertovat
> lintuhavainnoista, teen tärkeimmistä tiedoista valistuneen arvauksen:
>
> Kaksi lehtokurppaa olivat yhyttäneet toisensa reviirien rajalla.

Eikös nokka olisi ollut hyvä tuntomerkki? tuota ehdotin mutta arvaus
kaatui nokattomuuteen, nokka kun pistänyt mitenkään katsojan silmään.

kiitos vastauksesta,
vmo

vmo

Fasaaniakin tarjosin mutta sen hän olisi tuntenut
/vmo

Raimo Suonio

Itse vmo virkkoi, noin nimesi:

> Viime viikolla, iltapäivä, metsikössä Hakunilassa

Viime viikko sulkee kyllä varsin vakuuttavasti lehtokurpan pois.

> Eikös nokka olisi ollut hyvä tuntomerkki? tuota ehdotin mutta
> arvaus kaatui nokattomuuteen, nokka kun pistänyt mitenkään
> katsojan silmään.

En vain luota maallikon havainnossa tuollaiseen. Voisin kertoa joukon
hurjia tunnistusjuttuja. Vaikkapa parvekkeen ikkunaan törmännyt isohko
lintu, joka oli erittäin värikäs, siinä oli muun muassa violettia.
Huomaa, että lintu kuoli ja oli tarkastelua varten keittiön pöydällä.
Kyse oli urosvarpusesta.

Mutta mitä tulee tuohon sinun kysymykseesi, taidan jäädä vastausta
vaille. Kanalinnut eivät lennä tuolla tavoin eivätkä ääntele
lentäessään. Niille on tyypillistä nopea tasainen siivenlyönti, joka
tuottaa tyypillisesti lajin koon mukaisen "hurinan". Toki ne
laskeutumista valmistelleesaan myös liitävät, mutta silloinkin siivet
ovat levitettyinä, siipitasoina.

Maallikkohavainnosta vihjaa myös se, että linnun kerrotaan välillä
vetävän siivet kylkiinsä, mutta siitä huolimatta lento ei ole
aaltoilevaa. Tuo taitaa olla fyysinen mahdottomuus. Tuo vihje voisi
sopia johonkin tikkalintuun, mutta ääntely on puolestaan ehkä muistettu
väärin.

Seppo Loisa

Raimo Suonio <raimo....@nic.fi> kirjoitti:

> [...]
>aaltoilevaa. Tuo taitaa olla fyysinen mahdottomuus. Tuo vihje voisi
>sopia johonkin tikkalintuun, mutta ääntely on puolestaan ehkä muistettu

Huomion kiinnittyminen siipiin ja siiveniskuihin viittaa
sepelkyyhkyyn.

Raimo Suonio

Itse Seppo Loisa virkkoi, noin nimesi:

> Huomion kiinnittyminen siipiin ja siiveniskuihin viittaa
> sepelkyyhkyyn.

Viime viikko ei oikein salli tuotakaan vaihtoehtoa.

Aki Vuoristo

"Seppo Loisa" <seppo...@savitaipale.fi> kirjoitti
viestissä:53ioi7h8ucgfs6qk4...@4ax.com...
Sepelkyyhky on muuttolintu ja näin keskellä talvea isomman luokan
harvinaisuus. Katsoin tiirasta, ja siellä ei ole ainuttakaan havaintoa
ilmoitettu Vantaalta viimeisen kuukauden ajalta. Ja Helsingistäkin vain
kaksi havaintoa.
Ja Sepelkyyhky on sen verran reippaasti varista pienempi, että se ei sovi
ollenkaan kokonsa puolesta.

Tähän aikaan vuodesta ruskeita variksen kokoisia tai isompia lintujalajeja,
joita voi nähdä metsässä, on tuiki vähän. Teeri (siis naarasteeri) on sen
verran yleinen, että se on mielestäni tähän tapaukseen paras arvaus. Mutta
lähtötiedot on toki sen verran huterat, että lajista voi esittää vain
valistuneita arvauksia.

t. AV

vmo

Raimo Suonio wrote:

> [...]
> lintu, joka oli erittäin värikäs, siinä oli muun muassa violettia.
> Huomaa, että lintu kuoli ja oli tarkastelua varten keittiön pöydällä.

No heh heh.

Ei pitäisi provosoitua mutta provosoidunpa kumminkin. Että ihan vaan
huippubongarit voisivat havainnoida lintuja ja (me tyhmät) maallikot
emme - paljonko pitää olla pinnoja kasassa eri alueilta että tällä
foorumilla uskaltaa kysyä?
/vmo

Raimo Suonio

> [...]

> vaan huippubongarit voisivat havainnoida lintuja ja (me tyhmät)
> maallikot emme - paljonko pitää olla pinnoja kasassa eri alueilta

En lainkaan ymmärrä, mistä tuollaisen käsityksen sait.

Kyse on ihan vain havaintopsykologiasta ja kokemuksesta. Maallikkoa
kutsutaan maallikoksi juuri sen vuoksi, että häneltä puuttuu kokemusta
alan havaintojen tekoon. Havaintopsykologia selittää, miten kokematon
ei tule kiinnittäneeksi, ei osaa kiinnittää huomiota tärkeisiin,
ratkaiseviin yksityiskohtiin. Se selittää myös, miten muistikuvat
havainnoista muuttuvat hyvin nopeasti havainnon teon jälkeen ja miten
ihminen psykologisesti vakuuttaa itseään vääristyneiden muistikuviensa
oikeellisuudesta.

Jos minä vastoin omaa kokemustani maallikkohavainnoista kunnioitan
tiukasti havaitsijan kertomia seikkoja yrittämättäkään nähdä niiden
taakse ja etsimättä mahdollisia muita ratkaisuja väljemmällä
haarukalla, mahdollisuuteni vastata oikein maallikon
tunnistuskysymykseen heikkenee oleellisesti.

Valitse, haluatko että havaintojasi kunnioitetaan vai haluatko, että
saat selville todennäköisimmin oikean vastauksen kysymykseesi?