Re: Mikä lintu..?

Raimo Suonio

Itse Jupe virkkoi, noin nimesi:

> Mikäs siivekäs tää oikein on? Lintu löytyi kuolleena Ivalon
> keskustasta 26.1.2012.

Minulle kahlaajat ovat vaikea ja aika tuntematon ryhmä, mutta
väittäisin tuon olevan merisirri.

Mistä se sitten on Ivalon keskustaan tullut tammikuussa, en osaa sanoa.
Mutta se on kyllä aika karaistunut laji ja talvehtii varsin pohjoisilla
vesillä saaristoissa ja luodoilla. Se kuitenkin tarvitsee sulana
lainehtivaa vettä ja Inarin järvi lienee kauttaaltaan jäässä. Olisiko
alueella kuitenkin jokin sulana vaikka jonkin poistoveden vuoksi pysyvä
allas?

--
Raimo Suonio, Hyvinkää, Finland
http://www.nic.fi/%7Ersuonio/

Liisa Sarakontu

Samaa mieltä kuin Raimo eli talvipukuinen merisirri.

Ei kuulu sisämaahan tähän aikaan vuodesta, eika juuri muulloinkaan. On
Suomessa lähinnä läpimuuttaja, ja monista muista kahlaajista poiketen laji
on melkoisen karsaitunut ja muuttaa aika myöhään. Joko tällä on syysmuutto
viivästynyt, tai se on esim. loukkaantumisen takia jäänyt muuttomatkalla
esim. lokakuussa kuolinseudulleen. Tai ehkä tämä yksilö on yrittänyt
talvehtia Jäämeren rannalla, ja nyt vasta lähtenyt sieltä jäätymisen takia
liikkeelle.

Liisa

Jupe

"Raimo Suonio" <raimo....@nic.fi> kirjoitti viestissä news:Xns9FE8851F39D4C...@195.197.54.114...
Mielestäni Ivalossa ei ole talvisin minkäänlaista sulaa vettä. Kyllä siellä kaikki luonnonvedet ovat umpijäässä, eikä
mitään sellaisia laitoksiakaan ole, joista tulisi poistovesiä niin paljon, että olisi kahlaajille sulia paikkoja.

Tuo kuitenkin on jo neljäs havainto kyseisestä lajista Ivalossa vuodesta 2004 alkaen, eli jonkin verran niitä täällä
päin liikkuu.
Itse asun täällä Utsjoella, enkä muista koskaan kuulleeni täällä tehdyn yhtään sirrihavaintoa, vaikka huomattavasti
lähempänähän tämä on Jäämerta. Tästä meiltäkin on meren rantaan ainoastaan 50-60 km ja se on aika vähän tuollaisille
siivekkäille..

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Jupe

"Liisa Sarakontu" <lsar...@gmail.com> kirjoitti viestissä news:Xns9FE893CE73B6A...@195.197.54.114...
Ivalon täytyy olla sitten juuri tuollaisella muuttoreitillä, koskapa noita sirrihavaintoja siellä on vuodesta 2004
alkaen tehty noin parin vuoden välein. Aiemmin niitä ei ole ollut, tai sitten niihin ei ole vain kiinnitetty huomiota.

Jäämerihän on Golf-virran ansiosta sulana ympäri vuoden, joten ainakaan vesistön jäätymisen takia sielä ei lintujen
tarvitsisi koskaan lähteä pois. Ilmasto Jäämeren rannikolla on muutenkin hyvin leuto ja ihan rannikon tuntumassa jo yli
15 asteen pakkaset ovat harvinaisia, yleensä siellä on 0-10 astetta. Tuolla rannikolla talvehtiikin paljon erilaisia
vesilintuja, kahlaajia ja lokkeja.

Jäämeren ranikolla tapaa myös paljon sellaisia kasveja, joita Suomessa kasvaa luonnontilaisena vain ihan etelässä, tai
jopa Suomenlahden eteläpuolella. Muistan, miten aikoinaan ihmettelin suunnattomasti löytäessäni sieltä mielestäni
hyvinkin "eksoottisia" kasveja villinä kasvamassa, mutta syy siihen on todellakin Golf-virta, joka pitää meren sulana ja
ilmaston leutona.

Tuo meri-ilmasto vaikuttaa välillä yllättävän pitkälle sisämaahan. Minulla on tästä kotoa suoraan linnuntietä matkaa
lähimpään vuonon pohjukkaan, Lakselviin, noin 50-60 km ja se vaikuttaa kesäisin siten, että kun tuuli kääntyy
pohjoiseen, sää jäähtyy todella kylmäksi. Heinäkuussakin saattaa olla vain muutama aste lämmintä.
Mutta taas talvella tuuli lännen ja pohjoisen väliltä on huomattavasti etelä- ja itätuulia leudompi. Pakkanen saattaa
lauhtua lähelle nollaa ja usein sataa isoja, märkiä -ja suolaisia lumihiutaleita, jotka muuraavat ikkunat umpeen. Ja
sitten kun tuo lumi noista ikkunoista sulaa, jää niihin harmaa kalvo, joka on suolaa.. :-)

No, nyt meni jo hiukan off-topikiksi, mutta annettakoon tämä minulle anteeksi. Kovin hiljaistahan täälläkin muuten
olisi... :-)

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Raimo Suonio

> [...]

> tämä on Jäämerta. Tästä meiltäkin on meren rantaan ainoastaan
> 50-60 km ja se on aika vähän tuollaisille siivekkäille..

Suomessa sitä tavataan muutolla lähinnä lounaiskulmalla
saaristomerellä. Veikkaisin, että nuo linnut eivät muuta Kuolasta päin
yli Suomen mantereen vaan Norjan vuonoseuduilta Pohjanlahtea tai sen
rantoja pitkin. Venäjän puolen Jäämeren rantojen linnut luultavasti
muuttavat Valkoiselle merelle ja edelleen ehkä Ääniselle. Osa
linnuista talvehtii jopa Varanginvuonolla! Ne saattavat ollakin
Huippuvuorten pesimäkantaa.

Merisirrejä siis nähädään Suomen mantereen alueella varsin vähän. Ja
tammikuussa ei pitäisi näkyä lainkaan. Mutta ainahan linnuille sattuu
lipsahduksia. Ilmestyyhän sinne Lapin kankaille aina silloin tällöin
lunnejakin, vaikkei niillä pitäisi olla mitään tekemistä siellä.

Aki Vuoristo

Tämä tuli jo muiden toimesta määritettyä, eli selvä merisirrihän se siinä.

Merisirri on nimensä mukaisesti lintu, jota ei sisämaassa juuri tapaa. Tulee
mieleen, että oliko löytöpäivää edeltävinä päivinä esim kovia luoteen
puoleisia tuulia, jotka ovat mahdollisesti heittäneet linnun
Atlantin/Jäämeren rannalta Ivaloon. Joku tämän tapainen voisi olla selitys
linnun eksymiselle Ivaloon.
t. AV

"Jupe" <jupe.POI...@seitala.fi> kirjoitti
viestissä:m4SdnfKouammDb7S...@giganews.com...

> Mikäs siivekäs tää oikein on? Lintu löytyi kuolleena Ivalon keskustasta
> 26.1.2012.
>
> --
> -Jupe-
>
> www.seitala.fi

Aki Vuoristo

Tuo merisirri löytyy myös tiirasta.
http://www.tiira.fi/selain/naytahavis.php?id=7834192

Aki Vuoristo

No niin, pitää olla tiiraan rekisteröitynyt käyttäjä, jotta voi selata
havaintoja.

No tässä kuitenkin havainnon tiedot:
"
Löydetty kuolleena. Jouni Lukkari oli jättänyt OO:n puhelinvastaajan
viestin, jossa kertoi löytäneensä kuolleen kahlaajan Ivalosta
parkkipaikalta. OO käväisi illalla paikalla ja raato löytyi vielä samoilta
sijoilta. Hyvä kuntoinen yksilö.Pyritään toimittamaan johonkin museoon.
Havainnoijat: Jouni Lukkari, Olli Osmonen
Ilmoittaja: Olli Osmonen

"

t. AV

"Aki Vuoristo" <akivrstoa1_tama@pois_dnainternet.net> kirjoitti