Rotuja, jotka eivät aiheita allergisoi

Vekku

Olen kuullut, että olisi muutama rotu, jotka sopisivat myös allergisille,
esim. Portugalian vesikoira. Kuulin vain yhden tutun kautta, että he ottivat
Portugalian vesikoiran pennun, että se sopisi myös allergisille

Onko tässä mitään perää ja onko rotuja muitakin?

Markku Lukkari

"Vekku" <ve...@hotmail.com> wrote in message

Allergiat ja koirat ovat niin yksilöllisiä, että tuosta on mahdotonta sanoa
mitään varmaa. Villakoiria, vesikoiria ja bichon frisetä kaupitellaan joskus
sillä, että se sopisi allergisille.

Bichon frise -yhdistyksen sivuilla on artikkeli aiheesta.
http://gamma.nic.fi/~bichon/

-Markku

otto

"Vekku" <ve...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:BeI9f.140$dH2...@read3.inet.fi...
Ei mitään perää. Yleensäkään ei ole sellaisia rotuja jotka eivät voisi
aiheuttaa allergiaa. Nyljetyt koirat kun eivät ole muodissa.
Joihinkin luulotautipohjaisiin allergioihin auttaa kun sanoo että "tämä rotu
ei aiheuta allergiaa"
Yllättävän paljon allergioista on puhtaasti luulotautia(mikä ei sulje pois
sitä että on oikeasti allergisia ihmisiä)
Ylihuolehtivat hysteriaan taipuvaiset vanhemmat ovat yleisin allergian
lähde.

Liisa Sarakontu

"Vekku" <ve...@hotmail.com> wrote in

> Onko tässä mitään perää ja onko rotuja muitakin?

Hieman. Kaikki koirat aiheuttavat allergiaa, mutta toiset aiheuttavat sitä
keskimäärin enemmän kuin toiset. Homma on tosi yksilöllistä, mutta noin
karkeasti vähemmän allergiaa aiheuttaa
- mahdollisimman pehmeä turkki
- pidempi ja runsaampi turkki (tai sitten kokonaan alaston)
- aikuinen, terve koira (ei pentu tai vanhus/sairas).

Jos allergiaa saa pääasiassa koiran hilseestä, villakoiran tyyppinen turkki
voi olla ok. Siis villakoira, bichon sukulaisineen, lagotto, vesikoirat,
vehnäterrieri ja ehkä muutama muu. Jos taas allergiaa saa erityisesti
koiran syljestä, turkilla ei ole niin väliä mutta koiran on oltava
rauhallinen eikä se saa ikinä nuolla ihmisiä. Pentu ei siis käy missään
tapauksessa. Toisille allergikoille käyvät hilseilevät mutta helposti
pestävät ja rasvattavat karvattomat koirarodut.

Liisa

Vekku

Olen allerginen kissalle ja koiralle, mutta iän mukana oireet ovat
vähentyneet huomattavasti. Nukuin joskus tuttavan irlannin setterin kanssa
välillä saman peiton allakin, eikä tullut oireita.

Nykyään välillä saattaa tulla, jos koiralla on hilsettä. Kissasta tulee
lähes aina. Olemme ajatelleet, että koira voisi olla "ulkokoira", esim.
Siperian huskyt viihtyvät käsittääkseni ulkona kopissa ja eivät vaadi
välttämättä jatkuvasti ihmisen seuraa. Tai sitten Portugalin vesikoira, joka
ei allergioisi niin pahasti, kuin muut rodut.

"Liisa Sarakontu" <lsar...@cc.hut.fi> wrote in message

Joonas Mäkilä

meille on sopinut shetlanninlammaskoira, en tiedä sitten onko vain meidän
kohdalla ettei aiheuta mitään

Mikko Mäki

Vekku wrote:

No oikea vastaushan tähän olisi että ei sellaista rotua ole.

Itse olen allerginen koirille ja kun hoitokoiria on ollut niin
antihistamiineja on saanut popsia.

Hankimme kuitenkin villakoiran ja sen kanssa olen kyllä pärjännyt
täysin, ei mitään vaivoja, koira nukkuukin ainakin osan yötä sängyssä..
Toki ennen koiran hankintaa kävimme kyläilemmässä villakoira kodeissa
testausmielessä. Villakoirastahan ei irtoa karvaa ja sitä pestään meillä
kerran kuukaudessa näin hilse ei leviä ympäriinsä.

Omalle koiralle saattaa myös siedättyä. Toisaalta mikään ei estä sitä
etteikö ihmiselle jolla ei ole koira-allergiaa sellaista kehittyisi
vaikka viiden vuoden päästä koiran hankinnasta.

Markku Lukkari

> [...]
> välillä saman peiton allakin, eikä tullut oireita.
>
> Tai sitten Portugalin vesikoira, joka ei allergioisi niin pahasti, kuin

En laskisi tuon varaan. Ihan yhtä hyvin voi olla niin, että et ole
allerginen irlanninsetterille, mutta olet allerginen vesikoiralle.

Kannattaa käydä altistamassa itseä kasvattajan luona, ja katsoa että tuleeko
oireita.

-Markku

Tommi

Vekku kirjoitti:
Perheessääme on kaksi astmaatikkoa ja otimme koiran kolme vuotta sitten
pitkän harkinnan jälkeen! Astmapolilta saimme vinkin että
MALTANKOIRA-rotu on sopivampi kuin muut rodut. Ja meillä se ei ainakaan
ole aiheuttanut ongelmia astmalapselle eikä astma-aikuisellekaan!
Mutta työtähän siitä kyllä riittää, koira pitää kylvettää kolmen viikon
välein ja turkkia pitää leikata, mutta muuten maltankoira on
sopeutuvainen ja helppo pitoinen.

otto

"Tommi" <yli...@sci.fi> kirjoitti
viestissä:ibZbf.5647$Jn....@reader1.news.jippii.net...

Astma ei kerro suoraan mistään koira-allergiasta, vaikka ulkosyntyiseen
astmaan yleisesti liittyykin koira-allergia.
Jos kyseessä on astmalapsi jolla on koira-allergia niin polin neuvoa voi
pitää aika vastuuttomana. Onneksi on mennyt hyvin.

Sanna Nytorp

"Vekku" <ve...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:BeI9f.140$dH2...@read3.inet.fi...

Muutama rotu ja kokemus onkin jo tullut esille. Itse voisin suositella
kiinanharjakoiran nakua ja meksikon- sekä perunkarvatontakoiraa. Kyseisissä
roduissa on oma työnsä pesujen ja rasvausten kanssa, mutta uskoisin että
ovat tutustumisen arvoisia ehdokkaita.

Tuossa jo aiemmissa viesteissä sanottiinkin että jos taloon tulee pentu,
tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää tilannetta jossa pentu pääsee mm.
nuolemaan ja muutenkin pennun käsittelyn jälkeen muistaa käsien pesu. Tämä
yhdessä lievän antihistamiinilääkityksen kera auttaa kehoa sopeutumaan
ärsytykseen ja siedättää. Kaikki riippuu loppujen lopuksi allergian
voimakkuudesta.

Kannattaa ihan rohkeasti kysellä eri rotuyhdistyksistä asiasta.

Ja onnea koiranhankintaan!

- Sanna

Harppa

Pojalla on astma, meillä bichon havanais, ei oireita.
Mutta kyläilemään tuli toinen poika, jolla toisenlainen vaiva. Ulos piti
lähteä, tuli ähky ja kova.
Kyllä nämä on aikalailla yksilöllisiä. Vaimon siskolla on paha astma, ei
oireita meidän koirasta.
Kyllä loppuviimeksi paras neuvo on tsekata ihan kunnolla tämä reagointi k.o.
elukan kanssa ja sitten tehdä omat johtopäätökset.
Itse uskon, että ainakin vähemmän allergisoivia rotuja on, ja jotkut
sietävät toisia enemmän.

Karri

Tietäiskö joku eroaako tuo sylkiallergia ja pölyallergia ja jos eroaa niin
miten? Onko siitä jotain tutkittua tietoa olemassa?

Kiitos.

milla.m...@gmail.com

Bichon frise havanese irlanninverispanieli kerrynterrieri villakoirat pomeranian vehnäterrieri samojedi walesinterrieri ;))