Koira kävi lapissa

1 view

PenttiL

Tämän runsaan vuoden ikäisen husky-laika-tms. poikakoiran kanssa kävimme
Etelä-Suomesta Sodankylän korkeudella. Koira tottelee ja totteli erityisen
hyvin, kuuli kutsun ja tuli luokse suunnilleen heti, kun kutsuttiin. Paitsi
kerran, kun erään tunturin vieressä koira alkoi juosta eräänlaista
kahdeksikon muotoista reittiä ikään kuin huumaantuneena jostakin. Koira tuli
kyllä luokse, mutta palasi takaisin kiertämään sitä samanalaista reittiä,
nyt hieman kauempana. Sellaista edestakaista juoksua kesti hyvän aikaa.
Lähistöllä ei näyttänyt olevan mitään eläimiä, ei pieniä eikä suuria.
Alueella oli kyllä jonkin verran poroja mm. josta syystä pidimme koiramme
varmuuden vuoksi aina, kun oli aihetta epäillä, että niitä oli
lähettyvillä.
Ilmeisesti syystä, että olimme automme lähellä tms. koira paukkasi
lähipöpelikköön, koska ei aina halua tulla heti auton kyytiin, jos ulkona on
kivaa. Pöpeliköstä ei kuulunut mitään ääniä, mutta varsin heti, kun taas
kutsuin koiraa, se tulikin iloisesti ja hyppäsi suoraan autoon. Oli kaiketi
käynyt jossain purossa, ojassa tms koska oli läpimärkä sekä ilmeisesti
pyörinyt jossain kalanperkuissa karistamassa sivilisaation hajuja, koska
haisi yltä päältä vanhalle kalalle... Ei ollut kuitenkaan ilmeisesti syönyt
mitään.

Mutta, mitä tämä lähes transsinomainen kahdeksikonjuoksu keskellä metsää
tyhjän perässä oli? Oliko saanut vainun jostakin tai kuviteliko jotain
kivaa? Ei tuo tyypiliseltä leikiltäkään näyttänyt.

Autolla tien päällä liikkeellä ollessamme poroja tuli joskus seisoskelemaan
auton eteen eivätkä meinanneet lähteä pois. Autossa sisällä olleen koiramme
haukkua uskoivat kyllä melko välittömästi ja siirtyivät pois tieltä,
ilmeisesti ovat porot tähän oppineet? Koira kun ei aina malttanut olla ihan
hissukseen, kun näki poroja keskellä tietä...

Miten tuolla lapissa pitäisi koiraa oikeasti pitää? Kiinni / irti? Ainakaan
luonnonsuojelualueella lintujen pesimäaikana ei kaiketi pitäisi pitää irti,
vaikka varsin yleisesti näin näyttivätkin siellä tekevän.

-Pentti

Pasi Viheraho

"PenttiL" <pentti....@helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:e9j2ba$p5b$1...@oravannahka.helsinki.fi...

> Miten tuolla lapissa pitäisi koiraa oikeasti pitää? Kiinni / irti?
> Ainakaan luonnonsuojelualueella lintujen pesimäaikana ei kaiketi pitäisi
> pitää irti, vaikka varsin yleisesti näin näyttivätkin siellä tekevän.

Itse en uskaltanut vapaana pitää kun on noita autoja sun muita ja jos olisi
lähtenyt omille teilleen niin milläs tuollaisen vinttikoiran pennun kiinni
otat.
Juoksemalla en taida pysyä perässä?

Mutta jos ei mitään vaaratekijäöitä ole niin kaippa sen vapaana voi pitää
huoletta.
Toisaalta onhan luonnossa käärmeitä ampiaisia mehiläisiä joista voi olla
omat vaaratekijänsä.

Pasi Viheraho

"Pasi Viheraho" <geor...@viheraho.com> wrote in message
hieno katsaus 10 vuoden taakse

---
Avast Antivirus on tarkistanut taman sahkopostin virusten varalta.