Kissan ottaminen

Antti Sipila

Heip.

Olen ajatellut kissan ottamista, ajattelin pien-eläinsuojasta hakea jonkun
kisun uuteen kotiin. Toisaalta pentukissakin olisi kiva, mutta en vielä
tiedä mitä kaikkea kissan ottaminen suomessa vaatii, toki tiedän, että pitää
ostaa hiekkalaatikko, ruoka-astiat ja muut tavarat valmiiksi.

Olen tässä seuraillut tätä ryhmää vajaan kuukauden ja aika paljon on hyviä
neuvoja tullut. Olisi kiva vielä tietää, onko lappeenrannan lähellä
mahdollisesti pentuja annettavana, vai kannattaisiko käydä
pien-eläinsuojassa. Rotukissaa ei kannattane ottaa, jos en aio käydä
näyttelyissä?

sipila

Jukka Järnberg

Mitä kissan 'ottaminen' vaatii?

Sitoutumista - vastuullesi tulee elävä ja tunteva olento, oletko valmis
elämään sen kanssa seuraavat 15 vuotta jopa 20 vuottakin?

Esitä kysymys itsellesi aamulla kun olet poikkiväsynyt, illalla kun olet
poikkiväsynyt, silloin kun sinua oikein sieppaa -- jos vastaat tuohon
silloinkin kyllä voit harkita kissaa elämään kanssasi. Jos epäröit niin
ehkä olisi syytä vielä odotella.

Jos sittenkin päädyt hakemaan kissan - tarjoa koti kahdelle kissalle,
sillä kissa on aina kissalle enempi sopiva leikkitoveri kuin me
ihmiset, ne näet ymmärtävät toistensa kissakieltä sujuvammin kuin
me.

/Jukka

"Antti Sipila" <aurink...@hotmail.com> wrote in message

Vivi Monto

> [...]
> kisun uuteen kotiin. Toisaalta pentukissakin olisi kiva, mutta en vielä

Saatat saada pentukissan myös löytöeläintalosta,
mutta Hyvän Teon teet ottamalla aikuisen kissan,
sillä niille on vaikeampi löytää kotia. Lisäksi
aloittelijalle aikuiset kissat ovat helpompia tapauksia.

Suosittelen lukemaan useita kissanpidosta kertovia
kirjoja ennen kissan ottamista, ja muista ettei kaikkea
lukemaansa kannata uskoa. Lue useita teoksia, etenkin
suomalaisia sellaisia, sillä etenkin jenkkien kirjoittamissa
oppaissa saattaa olla kaikenlaisia kummallisuuksia.

>pien-eläinsuojassa. Rotukissaa ei kannattane ottaa,
>jos en aio käydä näyttelyissä

Rotukissoissa on se hyvä puoli, että ne ovat varmasti
asianmukaisesti hoidettuja, mutta minusta kissojen
tarkoituksellinen lisääminen ei nykytilanteessa
(= löytökissoja joudutaan lopettamaan, koska niille
ei löydy kotia) ole suotavaa. Suosittelen lämpimästi
visiittiä paikalliseen löytöeläintaloon - erittäin todennäköisesti
löydät sieltä yksilön, joka hurmaa sinut.

Vivi

Hanna

Hei!

Ei kissan ottaminen muuta vaadi kuin, että hoidat kisua kunnolla ja annat
paljon rakkautta. Toki kaikki tarpeelliset tavarat pitää hankkia ja
huolehtia madotuksista ja rokotuksista.

Lehtiä ja kauppojen (erityisesti eläinkauppojen) ilmoitustauluja seuraamalla
saat tietoa Lappeenrannassa annettavista pennuista ja isommista kissoista.

Rotukissan hoito voi vaatia hieman enemmän kuin tavallisen "navetta" kissan.
Lisäksi rotukissojen hinnat saattavat pyöriä satojen eurojen tienoilla.

-Hanna

Jari Vuoksenranta

14 maalis 2002 Hanna kirjoitti viestissä news:a6qtv6$c9t$1...@juuri.cc.lut.fi:

> Lisäksi rotukissojen hinnat saattavat pyöriä satojen eurojen tienoilla.

Jos ajattelee kuinka paljon kissan ylläpitoon menee esim. vuodessa,
niin hinta ei tunnu kovin pahalta. Ja aikuisia rotukissojakin voi
saada lemmikiksi jos ei ilmaiseksi niin ainakin halvalla.

--
Jari Vuoksenranta

A.K.Arsniva

In article <a6qiiq$gjr$1...@news.koti.tpo.fi>,
"Jukka Järnberg" <juk...@hotmail.com> wrote:

> Sitoutumista - vastuullesi tulee elävä ja tunteva olento, oletko valmis
> elämään sen kanssa seuraavat 15 vuotta jopa 20 vuottakin?

Juu, kunhan se pitäisi kans oman osansa diilistä, joka tehtiin 17 vuotta
sitten: vähintään 20 vuotta, ja jos kisu tykkää elää pitempään, niin
eiku samaan putkeen. =)

--
A.K.Arsniva
kyllä, ei, eos

Tuomas Airaksinen

Jari Vuoksenranta wrote:

Tuntuu se kertakönttisummana ainakin minusta vähäsen isolta, kun
vertailukohtana on se, että ihan yhtä hyviä kisuleita saa ilmaiseksi! Minä
ainaskin olen ollut niin tyytyväinen, kuin vain ihminen tyytyväinen olla
voi tuohon Tiia-tyttöseeni.

Ja paljonkas siihen kissaan muka vuodessa menee? Eihän se nyt niin
hervottoman kallista ole yhtä kissaa pitää, hyvänen aika... Tietenkin
jotkut leikkaukset ja rokotukset, mutta leikata tarttee vain kerran, ja
rokotuksiakin tosi harvoin (sekin nyt on vähän suhteellista, onko
sisäkissan (jota ei käytetä näyttelyissä tai muitten kissojen luona
enemmälti) rokottaminen nyt kovin tarpeellista muutenkaan, sanoivat nuo
rotukissaihmiset mitä tahansa). Kyllä se taudin saamisen riski loppujen
lopuksi voi olla aikalailla häviävän pieni.

Tämä nyt oli minun mielipiteeni... Eli rokottakaa vain kissojanne, niin
minäkin varmasti teen ennen kesää, silloin kun kisulini pääsee mökillä
uloskin hiiriä pyydystämään.

--
Best regards, Tuomas Airaksinen
For That Matter: http://tuma.stc.cx/

Vivi Monto

"Tuomas Airaksinen" <tuomas.a...@tuma.stc.cx> wrote in message

> rokotuksiakin tosi harvoin (sekin nyt on vähän suhteellista, onko
> sisäkissan (jota ei käytetä näyttelyissä tai muitten kissojen luona
> enemmälti) rokottaminen nyt kovin tarpeellista muutenkaan, sanoivat nuo

Voi voi, kyllä sisäkissakin pitäisi rokottaa ainakin
kissaruttoa vastaan, sillä kissarutto tarttuu äärimmäisen
helposti. Ei tarvita suoraa kosketusta tautia kantavaan
eläimeen vaan tauti voi tarttua esim. siitä, että kosketat
tautia kantavaa kissaa ja sitten myöhemmin omaa
kissaasi. Sukulaisten sisäkissa sai ruton juuri tällä tavalla,
eikä minusta todellakaan voida puhua mistään häviävän
pienestä riskistä nimenomaan kissaruton osalta.

Vivi

Anne Kontula

Tuomas Airaksinen <tuomas.a...@tuma.stc.cx> kirjoitti
viestissä:a6vu8j$fg1$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> Ja paljonkas siihen kissaan muka vuodessa menee? Eihän se nyt niin

> hervottoman kallista ole yhtä kissaa pitää, hyvänen aika...

No hyvänen aika juu..... Eläähän kissa nyt toki enemmän kuin vuoden!!!!
Laske vaikka paljon kissa syö ja käyttää hiekkaa 10 vuodessa niin hommassa
on hieman enemmän järkeä! Ihan erittäin karkeana ja summittaisena
esimerkkinä: Ruokaan kymppi päivässä (tai 1,68 juuroa...) ja hiekkoihin
satanen kuussa (tai 16,8 juuroa). Paljonko saat vuodessa? Entä kymmenessä
vuodessa? Vaikka puolittaisit saamasi summan, tuntuuko siinä enää pari
tonnia missään? Mutta kissa on aina kissa oli sillä rekisterikirja tai ei.
Aivan yhtä ihania ovat kaikki hintaan ja sukutauluun katsomatta :-)

Ja tästä "laskelmasta" on sitten jätetty kaikki eläinlääkärikäynnit sun muut
pois, koska tosiaan kastrointi/sterilointi on aika pieni kertakorvaus, ja se
vuosittainen rokotus+ hammaskiven poisto. Voit tietysti ihan vapaasti
olettaa ettei kissasi sairastu, niele jotain vaarallista (jonka joutuu
leikkaamaan pois), saa (halppismuonan aiheuttamia) virtsakiviä tms. Mutta
suosittelisin kuitenkin uskomaan ihmisiä, jotka ovat useita vuosia eläneet
kissojen kanssa.

> [...]
> rotukissaihmiset mitä tahansa). Kyllä se taudin saamisen riski loppujen
> lopuksi voi olla aikalailla häviävän pieni.

Tsiisus! Ota nyt vähän selvää ennenkuin tuollaista menet väittämään. Minä
ainakin välitän kissoistani niin paljon, että vaikka ympärillä ei tautisia
kissoja pyörikään pilvin pimein, pidän silti rokotukset voimassa. Ja kyllä
sitä kissaruttoa on, usko pois. Kuten Vivi jo kertoikin, tauti on erittäin
tarttuva ja leviävä. Ja kun toivottavasti rokotat kissasi asianmukaisesti,
täytyy ensimmäisen rokotuksen jälkeen antaa tehoste kuukauden sisällä, jonka
jälkeen riittää kerran vuodessa.

On aika naurettavaa "säästää" eläinlääkärikuluissa rokotuksissa, kun kissan
ruokintaan ja hiekkoihin menee kuitenkin huomattavasti enemmän
vuodessa(kin).

-anne

Jari Lust

On aika naurettavaa rokottaa kissaa joka ainoata sairautta vastaan, koska
silloin kissalle ei tule omaa vastustuskykyä sairauksia vastaan. Mikä johtaa
siihen että jos rokotus myöhästyy päivänkin niin kissa sairastuu siihen ja
kärsii siitä enemmän ja pidempään (pahimmassa tapauksessa kuolee siihen)
kuin rokottamaton kissa. Kissarutto on todella ikävä sairaus, mutta vaikka
kissa olisi rokotettu sitä vastaan niin kissa saa tartunnan 75 %
todennäköisyydellä, että ei se rokotuskaan kauhean varma ole! Ja mitä
tutuillani on rotukissoja (millä on kaikki rokutukset) niin ne sairastelevat
paljon enemmäin kuin rokottamattomat maatiaskissat. Lisäksi rotukissat ovat
paljon lyhyempi-ikäisiä (ja usein rumempia) kuin tavalliset maatiaiset.

Eikä se tarkoita sitä ettei välitä kissoista jos niitä ei rokota
säännöllisesti. Sillä, niinkun jo sanoin useammat säännöllisesti rokotetus
kissat sairastelevat paljon enemmän. Kokemuksesta voin sanoa että
rokottamaton kissakin voi elää vanhaksi (kuten meidän kissa eli 16 vuotta
vanhaksi), eikä kertaakaan koko ikänsä aikana ollut kipeä!

Kannattaisi hommata kokemusta kissoista, eikä tulla tänne "pätemään"
pelkillä kirjoista luetuilla tiedoilla, jotka eivät useimmiten edes
tosielämässä toimi.

Laura Björkell

Anne Kontula kirjoitti viestissä ...
On tietysti ihan mielenkiintosta, miten jotkut laskee noi kissojen
aiheuttamat kulut... Esim. yks kissa ei kyllä todellakaan syö 1,68 eurolla
päivässä (ainakaan ykskään mun tuntema ei syö). Eikä virtsakiviä aiheuta
"halppisruoat" vaan myös hyvälaatuiset ruoat, joissa on liikaa vääriä,
kissoille sopimattomia raaka-aineita! Eikä virtsakiviä tule muuten kuin
kuivaruoasta. Ja kuivaruokaa ostaessaan kannattaa vertailla useamman eri
paketin tuoteselostuksia keskenään. Hinnassa kun ei välttämättä ole
kovinkaan suurta eroa.

Myöskään kissanhiekan ei ole pakko olla eläinkaupan "kissanhelmiä". Mm.
Rainbow-merkkinen kissanhiekka on todella hyvälaatuista, eikä maksa kuin n.
5 euroa/8,5 kiloa. Käyttämällä paakkuuntuvaa kissanhiekkaa on helppo
minimoida kissanhiekan kulutus. Kissanhiekkalaatikko on puhdistettava
päivittäin, mutta se ei todellakaan tarkoita, että koko hiekka vaihdetaan
uuteen päivittäin! Johan siitä kissakin hermostuu. Ja jos mä nyt alan kans
nipottaan, niin lasketaan sitten nekin kuluiksi, että hiekkalaatikon
puhdistukseen kuluu vettä, joka maksaa ties mitä (heitetään pyöreesti 10
euroa/henk/kk). Puhdistusvälineisiin kuuluu myös lapio (mikäli et sitten aio
hoitaa hommaa käsin...), joka maksaa n. 2 euroa. Lisäksi tarvitaan pieniä
muovipusseja, esim. litran pakastuspusseja, joihin sitä-itteään lapioidaan.
Kissan vatsasta riippuen pusseja kuluu 1-3 kpl/vrk. 160 kpl pkt pusseja
maksaa n. 1,50 euroa. Jos sen-ittensä laittaa suoraan roskikseen, haisee
koko roskis, jolloin roskat on vietävä väh. 2 kertaa päivässä (= turhaa
kulutusta, muistathan, että myös jätteiden lajittelu & kuljetus
maksavat!!!).

Tottakai voit rokottaa kissasi, mutta ite en kyllä aio meiän kattimusta
rokottaa. Tiedän monta maatiaista, jotka on eläny terveen ja pitkän elämän
käymättä kertaakaan (siis leikkautuksen jälkeen) eläinlääkärissä. Johtuuko
tää nyt sitten siitä, että maatiaiset on muutenkin vahvempia ja terveempiä
kuin rotu"hienosto"kissat. Ite pidän maatiaisia kauniimpina ja
yskilöllisempinä. Enpä ainakaan haluis tietää kissani tulevaa luonnetta yms.
etukäteen.

Ja muistakaa: ei rokotus oo suoja kaikkia tauteja vastaan!! esim. kirput,
punkit, nuhat, madot... ei niihin ole rokotuksia. Oon myös huomannu, ettei
rokotetulla kissalla ole samanlaista vastustuskykyä kuin rokottamattomilla.
Esim. kissarutosta voi parantua, jos lääkäriin mennään ajoissa. Ja sen
jälkeen kissa onkin immuuni taudille koko ikänsä. Että näin.

Kyllä kissaan saa rahaa uppoamaan vaikka millin vuodessa, jos niin haluaa.
Mutta onko sitten kaikki tilu-lilu-liit niin tarpeellisia?? Jos ostat
kiipeily-/raapimapuun eläinkaupasta, alta 200 euron voi olla hankala löytää
isoa ja hyvää. Teepäs ite, niin säästät paljon yli 100 euroa. Kissalle voi
tehdä kaikki lelutkin ite: esim. rytätyt puhtaat paperit (ei
sanomalehtipaperit) on monien kissojen mielestä niitä hauskimpia leluja,
joiden kanssa jaksetaan touhuta melkeinpä läkähtymiseen saakka. Ja voi sitä
iloa, kun on useampi kissakaveri! Siinä ei tarvita edes leluja: mamman
rintsikat tai papan tangat saattavat saada kyytiä, mutta mitä pienistä, jos
kissoja tosissaan rakastaa.

Ja siitä hammaskivestä mun on pakko vielä möläyttää tunnettuun suurisuiseen
tyyliini: ei sitä tarvii poistaa vuosittain. Tädin kissa eli 18-vuotiaaks,
eikä kertaakaan ollu poistettu hammaskiveä. Salaisuus olikin kuivaruoassa
yms. kovassa pureskeltavassa ja Whiskasin Dentabits -makupaloissa, jotka
puhdistavat hampaita. Eihän voi olla kamalan terveellistä kissalle, että se
nukutetaan vähintään kerran vuodessa, eihän?? Sitähän mäkin. Ja aika
lyhytikänen kissa muuten on, jos kymmenen vuotta elää... Kannattais samassa
laskea noin 20 vuoden kulut, niin päästäis jos vähän todellisempaan
tulokseen siitä, mitä kissanpito tulee maksamaan. Ei nimittäin ole ihme,
että MAATIAINEN elää 20-vuotiaaksi. Hieman erikoisempaa se sitten onkin
rotukissoilla...

Näin tällä kertaa

Kati M Laine

Lieneekö trolli? Vastaan kuitenkin...

"Laura Björkell" <laura.b...@pp.inet.fi> wrote:

[...]

Häh? Minä ymmärrän hyvälaatuisen päinvastoin nimenomaan sellaiseksi
ruuaksi, joka ei sisällä sopimattomia raaka-aineita... Minä olen ainakin
ollut huomaavinani sellaisen seikan, että "oikea hyvälaatuinen" sapuska
maksaa enemmän kuin markettip*ska. Kun en ole viitsinyt opetella
tekemään ruokia itse. Ja tuleehan sitä markettiroinaakin syötettyä
kiiruussa. Sanoisin, että meidän kollikolmikko syö about 20mk:lla
päivässä.

20 x 365 tekee about 7000?

[...]

No tuota. En ole tuota Rainbow:ta kokeillut. En nyt muista mitä merkkiä
meillä käytetään, mutta sitä kuluu kolmelle kissalle about 20kg/kk ja
tuo 20kg pussi maksaa jotain reilun satasen vanhaa rahaa. Kyseessä on
hyvin paakkuuntuva mikrohiekka. Paljon parempaa ja riittoisampaa kuin
esim. markettivalikoimiin kuuluva "Siam" (jota meillä ennen käytettiin).

110 x 12 = 1220.

: Myöskään kissanhiekan ei ole pakko olla eläinkaupan "kissanhelmiä". Mm.

: Rainbow-merkkinen kissanhiekka on todella hyvälaatuista, eikä maksa kuin n.
: 5 euroa/8,5 kiloa.

Kauanko pussillinen kestää sulla käytössä?

[...]

Menikö joku tuollaista ehdottamaan..?

: Ja jos mä nyt alan kans

: nipottaan, niin lasketaan sitten nekin kuluiksi, että hiekkalaatikon
: puhdistukseen kuluu vettä, joka maksaa ties mitä (heitetään pyöreesti 10
: euroa/henk/kk).

No pöh. Kun ihminen käy suihkussa, vettä menee viemäriin satoja litroja.
Kyllä saa aika usein pestä hiekkalaatikot, että se näkyisi
vesilaskussa... nimim. 7 akvaarion omistaja ;).

[...]

Marginaalisia kustannuksia.

Muuten, meillä kissanhiekka viedään ulos sanomalehdessä. Muovipusseja
vältetään jo ihan ekosyistä muutenkin.

Miten muuten jätteiden määrä ja lajittelu/kuljetuskulut kasvavat siitä,
että hiekkoja viedään ulos kahdesti päivässä? Miksi sitäpaitsi
tyhjentäisit roskiksen kahdesti, kun et sitä kissanvessaakaan siivoa
kuin kerran?

: Tottakai voit rokottaa kissasi, mutta ite en kyllä aio meiän kattimusta

: rokottaa. Tiedän monta maatiaista, jotka on eläny terveen ja pitkän elämän
: käymättä kertaakaan (siis leikkautuksen jälkeen) eläinlääkärissä.

Juu, ja mä tiedän kissaruttoon kuolleita maatiaisia.

Vastahan oli ihmismaailmasta sellainen asia uutisissa, että
brittivanhemmat olivat jonkun nettikampanjan johdosta jättäneet lapsiaan
rokottamatta jotain vakavaa "lastentautia" vastaan (tuhkarokko?).
Lopputulos: joku taisi kuollakin.

[...]

Vaikka tuo olisi tottakin, ei kai rotu tai roduttomuus ole mikään suoja
tarttuvia tauteja vastaan..?

[...]

Häh? Olet tehnyt oikein empiirisiä testejä? Miten rokotus yhtä tautia
vastaan voisi vaikuttaa vastustuskykyyn muita tauteja vastaan..? Noita
muita tautejahan tuossa luettelitkin.

Nuo muut "taudit" jne eivät ole verrattavissa kissaruttoon, koska nuo
tuskin johtavat hoitamattominakaan kuolemaan.

: Esim. kissarutosta voi parantua, jos lääkäriin mennään ajoissa. Ja sen

: jälkeen kissa onkin immuuni taudille koko ikänsä. Että näin.

Mutta hoito lienee kalliimpaa kuin se rokotus?

Ongelmanahan tässä on se, että kissasta voi olla tosi hankala nähdä,
koska se on sairas, ennenkuin se on tosi sairas. Ja sitten se "ajoissa
lääkäriin" -mahdollisuus on tainnut jo mennä. Esimerkiksi serkkuni kissa
oli jo pitkällä syövän pauloissa, ennenkuin omistajansa huomasivat
mitään kummallista. Se oli sitten menoa muutamassa viikossa, kun kissa
alkoi oireilla.

Oletko muuten tullut koskaan ajatelleeksi sitä, että te kissanomistajat,
jotka ette rokota kissojanne, olette osasyyllisiä kissaruton
yleisyyteen?

: Kyllä kissaan saa rahaa uppoamaan vaikka millin vuodessa, jos niin
: haluaa.

Tietty, mutta ei siitä ollut kysymys, vaan kissalle tarpeellisista
asioista.

: Mutta onko sitten kaikki tilu-lilu-liit niin tarpeellisia??

Eivät ole. Ja nehän ovat kertaluontoisia kustannuksia. Ei parit
leluhiiret tai kiipeilypuukaan tunnu juuri missään tuo pitkälle yli 1000
euron vuosittaisen kustannuksen rinnalla...

[...]

Useampi kissahan maksaa jo yhdessä vuodessa huomattavasti enemmän kuin se
kiipeilypuu! Vähän suhteellisuudentajua...

[...]

Tsiisus. Sulla on _yksi_ esimerkkitapaus? Hammaskiven kasvaminen on
yksilöllistä, ihan niinkuin ihmisilläkin. Jos sen muodostamisen voisi
kokonaan torjua syömällä jotain tiettyjä juttuja aina silloin tällöin,
miksi me ihmiset ei syödä dentabitsejä (jotka muuten on melko kalliita
jatkuvassa käytössä...)?

Mun vanha Kisu-kissani (maatiainen), joka asuu vanhempieni luona,
menetti tuossa jokin aika sitten hampaitaan hammaskiven poiston
yhteydessä, kun vanhempani eivät tajunneet viedä sitä hammashuoltoon
ajoissa. Kisu ei sitten ikinä enää syökään muuta kuin mössöruokia.
Kylläpä kannatti pihistellä, eikö?

[...]

Mikä on lähteesi tässä ikäasiassa?

t. Kati

Kati Laine http://www.helsinki.fi/~kmlaine

Kati M Laine

Olisko tääkin trolli..? Vastaanpa tähänkin (minä trollimagneetti!).

Jari Lust <jari...@pp.inet.fi> wrote:
: On aika naurettavaa rokottaa kissaa joka ainoata sairautta vastaan, koska

: silloin kissalle ei tule omaa vastustuskykyä sairauksia vastaan.

Eipä noita kovin montaa sairautta vastaan rokotetakaan.

Mistäs tämä fakta, että rokottaminen vähentää vastustuskykyä, on
kotoisin? Pitäisköhän mun huolestua, kun on noita minuunkin tökitty
tässä vuosien varrella aika liuta... ;)

[...]

Häh? Sori nyt, mutta rokotuksilla tuskin on päiväntarkka vaikutusaika.
Vuoden väli on laskettu riittäväksi, mutta viikko-pari suuntaan tai
toiseen ei tunnu rokotuksen tehossa. Pentuajan tehosteet jne lienevät
kyllä eri juttu, ne on vastustuskyvyn säilymisen vuoksi otettava
ajallaan.

Tuo "puolirokotetun" kissan enemmän ja pitempään kärsiminen jne on kyllä
bullia. Saiskos tietää lähteen?

: Kissarutto on todella ikävä sairaus, mutta vaikka

: kissa olisi rokotettu sitä vastaan niin kissa saa tartunnan 75 %
: todennäköisyydellä, että ei se rokotuskaan kauhean varma ole!

Lähde?

: Ja mitä

: tutuillani on rotukissoja (millä on kaikki rokutukset) niin ne sairastelevat
: paljon enemmäin kuin rokottamattomat maatiaskissat.

Tutuillasi on jokunen kissa? Mikähän mahtaa olla tämän empiirisen
tutkimuksen tilastoarvo?

[...]

Montako kissaa tuo kokemuksesi kattaa? Yhdenkö vain..?!

Ellet esitä lähteitä, kuitataan p*skapuheena.

: Kannattaisi hommata kokemusta kissoista, eikä tulla tänne "pätemään"

: pelkillä kirjoista luetuilla tiedoilla, jotka eivät useimmiten edes
: tosielämässä toimi.

Hoh hoijaa... Meinaatko, että kissakirjailijat kirjoittelevat ihan vaan
lämpimikseen? Monethan heistä ovat eläinlääkäreitä, kissojen kasvattajia
jne, ja pohjaavat tekstinsä oikeisiin tutkimuksiin ja laajempaan,
tilastollistakin pitävyyttäkin omaavaan kokemukseen, eivätkä paasaa
totuuksia muutaman maatiaiskissan kokemuksella.

Kenellä täällä kirjoittelevista ei ole oikeata oikeata kokemusta
kissoista? Ja miten niin kissojen rokottaminen ei "toimi tosielämässä"?

Muuten, noihin maatiais- ja kokemusjuttuihin... Helsingin
eläinsuojeluyhdistyksen kissat (etupäässä maatiaisia) rokotetaan ainakin
kissaruttoa ja -flunssaa vastaan, en muista kuuluuko ohjelmaan vielä
joku muukin. Yhdistys ei ole erityisen varakas, ja jos rokotteissa
kannattaisi pihistellä, niin varmaan tehtäisiinkin! Kokemusta
yhdistyksellä lienee tuhansista kissoista. Eiköhän tuo ylitä meidän
molempien henkilökohtaiset kokemukset kissamaailmasta.

Kati M Laine

Anne Kontula <anne.k...@pp.inet.fi> wrote:

: On aika naurettavaa "säästää" eläinlääkärikuluissa rokotuksissa, kun kissan

: ruokintaan ja hiekkoihin menee kuitenkin huomattavasti enemmän
: vuodessa(kin).

Jep. Minä laskin kissakolmikkoni hinnaksi tuossa yhdessä viestissä yli
8000mk/vuosi ilman eläinlääkärikuluja. Ei se yksi keikka lekuriin
vuodessa rokotuksia ja hammaskivioperaatiota varten todellakaan ole
mikään kynnyskysymys tässä konkurssissa. Eikä saa olla, kysehän on
kissojeni elämästä ja terveydestä.

Satu Jäske

"Kati M Laine" <kml...@cc.helsinki.fi> wrote in message

> [...]
> vuodessa rokotuksia ja hammaskivioperaatiota varten todellakaan ole
> mikään kynnyskysymys tässä konkurssissa. Eikä saa olla, kysehän on

Niinpä.
Minäkin ajattelin tänään kissojen viihtyvyyttä... Tyhjeni lompakko sadalla
eurolla ;) Mutta nyt on ainakin ruokaa niille ronteille aika pitkäksi aikaa
=)

Ostin myös ison kasan höyheniä ja tukevaa lankaa. Jotain iloa pääsiäisestä
kissoillekin ;)

Kolme kissaa on muuten ihana asia. Täällä saa kuunnella kaunista musiikkia,
mouruamista, ärinää, suhinaa, kummallisia vinkumisia, murinaa... Jostain
syystä ne kuulostavat ihanilta korvissani :)

No, mitäpä muutakaan voi odottaa noilta sydämenvaltaajilta. Kaksi leikattua
poikaa ja yksi leikkaamaton nuorukainen samassa asunossa, eikä keneltäkään
vuoda vielä verta(jos meitä ihmisiä ei lasketa mukaan). Ihanaa =)

-Satu
-Satu

Musca

> [...]
> : vanhaksi), eikä kertaakaan koko ikänsä aikana ollut kipeä!
>
> Montako kissaa tuo kokemuksesi kattaa? Yhdenkö vain..?!

Jarin kokemuksista on paha mennä sanomaan mutta itselläni yllämainittu pätee
niihin yhdeksään kissaan jotka elämäni aikana olen omistanut.

> [...]
> yhdistyksellä lienee tuhansista kissoista. Eiköhän tuo ylitä meidän
> molempien henkilökohtaiset kokemukset kissamaailmasta.

Hesyn kissat tosiaankin rokotetaan kissaruttoa ja flunssaa vastaan, muita
rokotteita ne eivät saa. Ja mitä flunssarokotteeseen tuli neuvona oli että
mieti itse kannattaako sitä pitää voimassa, se nyt ei kuulemma niin
välttämätön ole.

Kati M Laine

Lainaukset kuntoon, jooko.

Musca <mu...@hoasnet.fi> wrote:

Jari kirjoitti:
[...]

Minä kirjoitin:
:> Montako kissaa tuo kokemuksesi kattaa? Yhdenkö vain..?!

: Jarin kokemuksista on paha mennä sanomaan mutta itselläni yllämainittu pätee
: niihin yhdeksään kissaan jotka elämäni aikana olen omistanut.

Öö, siis sun yhdeksästä kissastasi osa rokotettiin, osa ei, ja rokotetut
sairastelivat enemmän..? Vai mitä tarkoitat? Miksi osa rokotettiin, osa
ei? Ovatko kissat olleet sulla yhtä aikaa vai peräkkäin? Edelleen pidän
yhdeksää kissaa aika lailla pienenä otoksena noin tilastollisesti.

Toki rokottamaton kissakin voi elää vanhaksi, en minä sitä voi kiistää.
Tai sitten se voi kuolla pois ennen aikojaan sairauteen, joka olisi
voitu rokottamalla välttää.

[...]

No noinhan se olikin. Meidän Hesyltä tullut sisäkissakaksikko ei ole
sittemmin saanut flunssarokotusta, koska tarttumavaara on sisäelikoilla
pieni, eikä itse tautikaan ole mikään isorokko tai ebola.
Kissaruttorokotus on silti pidetty visusti voimassa, koska sehän tarttuu
esim. meidän ihmisten välityksellä, ja johtaa hoitamattomana isolla
todennäköisyydellä (ja ilmeisesti melko tuskaisaan) kuolemaan.

Jari Lust

Mistäs tämä fakta, että rokottaminen vähentää vastustuskykyä, on kotoisin?
Pitäisköhän mun huolestua, kun on noita minuunkin tökitty tässä vuosien
varrella aika liuta... ;)

No kyllähän toi nyt on itsestään selvyys, että jos kissa rokotetaan niin se
saa kaikki vastustuskyvyn siitä rokotteesta eikä sille kehity sitä niinkuin
rokottamattomalle kissalle. Toki sille kihittyy siihen vastustuskyky, muttei
niin hyvä kuin rokottamattomalle. Olen kyllä lukenutkin siitä, mutta en voi
millään muistaa kaikkia lukemiani kissa kirjoja yms muita kissa juttuja.

Lisäksi rotukissat ovat paljon lyhyempi-ikäisiä (ja usein rumempia) kuin
tavalliset maatiaiset.

Lähde?
Ihan kokemus, yms muut kissa tekstit. Ainakin kirjassa Kissa ja sinä
(kirjoittainut Schneck Marcus) sanotaan ihan selvästi että maatiaset ovat
paljon sitkämpiä ja vahvempia kuin rotukissat, mikä todennäköisesti johtuu
rotukissojen pitkästä jalostuksesta. Sivunumeroa en nyt voi sanoa, koska
juuri eilen palautimme kyseisen kirjan kirjastoon.

[...]

Meille tuli kotiin ensimmäinen kissa kun olin 4-vuotias, joten kokemusta
löytyy n. 6 kissasta mitkä ovat olleet kotonani. Nyttemmin asun omassa
asunnossa missä minulla on yksi kissa, jonka olen pelastin varmalta
kuolemalta koska sen emo oli hylännyt sen. Löytäessäni kissan se oli n. 2
viikkoa vanha, ja syötimme sitä kissan äidinmaidon vastikkeella. Ja siihen
vielä lisäksi useat kavereiden ja tuttavien kissat.

[...]

En toki väitä että kissakirjailijat olisivat epäpäteviä, he varmasti ovat
ihan oman alanssa asiantuntijoita. Mutta ei kaikkia kirjan neuvot toimi
tosielämässä. Kirjat vain yleistävät asioita ja sanovat siihen tyyliit ne
pitäisivät paikkansa kaikkien kissojen kanssa vaikka se paljon riippuu
kissasta. esim. 'kissat eivät pidä matkustamisesta, ja ne täytyy kuljettaa
turvallisesti kantolaukussa.' (suoraan kirjasta), suurinosa kissoista mitä
tiedän taas tykkää olla autossa ja oikein nauttii olostaan!

Voisitkin alkaa kertomaan ihan faktoja millä pystyt todistamaan että olemme
väärässä. Eikä siihen riitä pelkästään se että sanot lukeneesi jostain
kirjasta, koska kirjat ovat monesta asiasta ristiriidassa..toinen kehuu
jotain tapaa ja toinen haukkuu samaa tapaa! Muuten, niinkuin sanoit, puheesi
kuitataan p*askapuheena!

Laura Björkell

Hmm... mun on kai jälleen puututtava :)!

MUN mielipiteeni (jokaisellahan tottakai saa olla omansa!!) on, että ei oo
järkeä jalostaa rotukissaa niinkin pitkälle kuin esim. sfinksi tai
persialainen (kyseiset rodut kärsivät, ja se näkyy jo päällepäin). Varmasti
on monia (????) ihmisiä, joiden mielestä kalju kissa on kaunis. Entäpä jos
itseltäsi tultaisiin repimään vaatteet pois väkisin? (Joka tosin ei ole
aivan sama asia, koska sfinksi on jalostettu pennusta, joka oli karvaton,
joten siltä ei ole väkisin revitty turkkia pois.) Saattaisihan sitäkin moni
pitää seksikkäänä/kauniina/hienona, mutta tuskin pitäisit siitä itse!?

Persialaiset puolestaan kärsivät silmien ja nenän vuotamisesta, koska rodun
kuono on jalostettu "lyttyiseksi", jolloin kissan kyynelkanavat ovat
lyhentyneet luonnottoman lyhyiksi, joissain tapauksissa jääneet kokonaan
pois. Persialainen kärsii hengitystiesairauksista hyvin usein. Tosin
eurooppalaisilla ja jenkkiläisillä persialaisilla on ero: jenkkiläisten
kuono on enemmän lytyssä kuin eurooppalaisten. Tämä siis tarkoittaa sitä,
että joitakin persialaisia minäkin pidän ihan kauniina, mutta niitä kaikkein
lyttynaamaisimpia inhoan. Jenkkien kun on pakko saada aina liioitella
kaikessa.

Enkä mä sano, että et sais rokottaa kissaa, jos haluat. Mutta ihmiset, jotka
rokottavat kissansa, voisivat pitää naamansa ummessa, eikä valittaa niille,
joiden kissoja ei ole rokotettu. Eikös heidän kissoilleen se varma suoja ole
siinä rokotteessa?? Mitäpä siinä sitten enää muiden asioihin puuttumaan. Ja
tottahan toki minäkin kissalleni rokotuksen hankin, jos sattuu epidemia
yllättämään. Suomessa ei kuitenkaan ole yli kymmeneen vuoteen tavattu
rabiesta (= raivotauti, vesikauhu) yhdeltäkään
lemmikkikissalta/lemmikkikoiralta. Ainoana levittäjänä toimivat supikorat,
ketut sekä sudet. Ja kun kissa on sisäkissa, ei tietääkseni ole riskiä, että
kissa pääsisi esim. ketun kanssa tekemisiin. Toki ymmärrän, että ketun
paskastakin rabies leviää. Sen takia katsonkin, missä kissani ulkoilee (kun
sitä valjaissa vien ulos).

Ikinä en muuten kaupungissa päästäisi kissaani vapaana ulkoilemaan.
Liikennen on edelleen suurin kissojen tappaja Suomessa (Suuri kissakirja,
osat 1 & 2). Maalla tottakai kissat saavat olla ja mennä miten haluavat,
mutten alle vuoden ikäistä sielläkään päästäisi ulos ilman valvontaa. Myös
kissan leikkauttamista pidän järkevänä. Ei kai kukaan halua enää yhtään
enempää hylättyjä kissoja Suomeen niiden vuosittaisen noin 5 000 lisäksi?

Ja lopuksi vinkkinä: Apteekista ilman reseptiä saatavat kissojen & koirien
korvapunkkeihin tarkoitetut korvatipat eivät ainakaan meidän kissamme
kohdalla tehonneet, vaan punkit iskivät muutama kuukausi kuurin jälkeen
uudelleen, vaikkei kissa ollut muiden punkkipotilaiden kanssa tekemisissä
ollutkaan. Munat eivät siis kuolleet tippoihin. Niinpä eläinlääkäri antoi
pikkukisullemme piikin, jonka jälkeen punkkeja ei ole ollut enää lähes
puoleen vuoteen. Ja tämä piikki tulee huomattavasti tippoja halvemmaksikin.

Musca

"Kati M Laine" <kml...@cc.helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:a77261$iq$1...@oravannahka.helsinki.fi...

> [...]
> ei? Ovatko kissat olleet sulla yhtä aikaa vai peräkkäin? Edelleen pidän
> yhdeksää kissaa aika lailla pienenä otoksena noin tilastollisesti.

Tuohon tilastolliseen otokseen en ota kantaa, kerron vain faktat. Eli 19
vuoden aikana yhdeksän kissaa. Ovat siis olleet osittain samaan aikaan, osa
kuollut vanhuuteen, osa elossa vieläkin. Tuskin sentään peräkkäin, aika
lyhytikäisiä olisivat olleet ;) Leikkauksen ja parin pikku haaverin hoidon
yhteydessä saatuja rokotuksia, ja sitä vuosien 1988-89 (älkää ampuko jos
muistan vuoden väärin :) ) aikaista rabiesepidemiaa ja silloin annetua
vesikauhurokotetta lukuunottamatta kissat eivät ole rokotuksia saaneet. Eli
siis suomeksi, yhtäkään yhdeksästä ei ole rokotettu säännöllisesti. Kuten
aikaisemmin mainitsin niin terveitä ovat olleet, tiedä sitten onko kyse
hyvästä tuurista vai onko noissa Jarin edellä mainituissa jutuissa jotain
perääkin.

> Toki rokottamaton kissakin voi elää vanhaksi, en minä sitä voi kiistää.
> Tai sitten se voi kuolla pois ennen aikojaan sairauteen, joka olisi
> voitu rokottamalla välttää.

Tai sairauteen jota vastaan ei voi rokottaa vaikka haluaisikin.

> [...]
> esim. meidän ihmisten välityksellä, ja johtaa hoitamattomana isolla
> todennäköisyydellä (ja ilmeisesti melko tuskaisaan) kuolemaan.

Vähän samoilla linjoilla, flunssarokotetta tuskin tulee pidettyä voimassa
vaikka välillä kisun kanssa ulkoillaankin, mutta rokote kissaruttoa vastaan
onkin sitten ihan toinen juttu. Tosin, ehkä olen hieman naiivi, mutta senkin
antamista varmaan harkitsisin jos vielä asustelisin poissa kaupungista
puhtaalla maaseudulla kuten ennen. Olkoonkin että yhdeksän terveen kissan
otos on pieni niin kyllä se silti sitkeästi vaikuttaa ajatuksiin.

-Musca-

Kati M Laine

Voisit sinäkin opetella lainaamaan tekstiä netiketin mukaisesti...

Minä kirjoitin:
[...]

Miten niin on itsestäänselvyys? Ei minusta! Jos tuo pitäisi paikkansa,
luulisi, että asiasta olisi tutkimuksia myös ihmisiin liittyen.

Jari kirjoitti:
::: Lisäksi rotukissat ovat paljon lyhyempi-ikäisiä (ja usein rumempia) kuin
::: tavalliset maatiaiset.

Minä kirjoitin:
:: Lähde?

Jari kirjoitti:
[...]

Mutta vaikuttaako tuo suoraan elinikään?

Jari kirjoitti:
[...]

Ei edelleenkään riitä tilastolliseen pätevyyteen. Ja oliko noista
kissoista siis rokotettuja, osa rokottamattomia (miksi näin), kun voit
kerran kokemusperäisesti vetää tuollaisen johtopäätöksen tuosta
sairastuvuudesta?

Tuohon pitkäikäisyysväitteeseen en puutu. Tottahan toki rokottamaton voi
elää pitkäksi, ihan yhtä hyvin kuin kuolla pois jo pentuna.

Minä kirjoitin:

Jari kirjoitti:
[...]

Yksikään kissa, jonka kanssa minä olen ollut samassa autossa, ei ole
matkustamisesta nauttinut (6 yksilöä, ellen väärin muista). Pikemminkin
ovat suorastaan vihanneet sitä.

Kirjan neuvo on muuten oikea, vaikka perustelu onkin per*eestä. Ei
varmaankaan tee kenenkään iholle ja näköelimille jne. kovin hyvää, kun
kissanroikale lennähtää äkkijarrutuksessa eteenpäin ja tarraa kiinni
mistä saa... Ja jos kissa muutenkin alkaa tuntea olonsa hataraksi
autossa, se tunkee yleensä piiloon. Ei olis kiva olla siinä autossa,
jossa jarrupolkimen alla köllii kissa.

Yhden tuollaisen turhan yleistyksen takia on turha leimata koko kirjaa
hölynpölyksi.

[...]

Milläs kertoisin faktoja, kun sulle näköjään kelpaa vain yksittäiset
kokemukset, eikä tutkittu, isompiin otoksiin pohjautuva tieto (johon
länsimainen yhteiskuntamme yleisesti nojaa).

Toistan kuitenkin mitä jo sanoin tästä rokotusasiasta, eli että Hesyn
kissoille kissaruttorokotus annetaan, ja tulee antaa jälkeenkinpäin.
En ole ihan varma, mutta muistaakseni tuo rokotushomma lukee jopa
siinä sopimuksessa (paperi sisältää muitakin juttuja), jonka
kissanadoptoija joutuu allekirjoittamaan kissaa adoptoidessaan.

Minä ainakin luotan kissanhoitoon liittyvissä asioissa hesyläisten
meikäläiseen verrattuna melkoiseen kokemukseen. Takana on paitsi
teoriatietoa (kissoihin perehtyneitä eläinlääkäreitä), myös varmasti
sitä käytännön kokemusta.

Enkä ole vielä tavannut eläinlääkäriä (siis kissoihin perehtynyttä, ei
mitään tuotantoeläinlääkäriä), joka olisi sitä mieltä että rokottaminen
on turhaa. Oletko sinä? Jos et, niin mitä sellaista sinä tiedät
eläinlääketieteestä, että voit muutaman kissan kokemuksella kumota
asiantuntijoiden suositukset?

Jari Huusko

"Jari Lust" <jari...@pp.inet.fi> wrote in

> No kyllähän toi nyt on itsestään selvyys, että jos kissa rokotetaan
> niin se saa kaikki vastustuskyvyn siitä rokotteesta eikä sille kehity
> sitä niinkuin rokottamattomalle kissalle.

Osittain MUTU-tietoa:

Alkujaankin rokotukset kehitettiin sitä varten, että vastustuskyky
*vahvistuisi*. Esimerkiksi osa ihmiseen tökittävästi rokotteista
sisältävät heikennettyjä taudinaiheuttajia jotka ihmisen elimistö tappaa
ja oppii samalla taistelemaan tehokkaaamin "normaaleja" taudinaiheuttajia
vastaan.

Periaatteiltaan rokotukset on luultavasti samanlaisia kaikilla
nisäkkäillä.

Ps. opettelisitko lainaamaan (ja merkitsemään lainaukset) oikein.

--
Jari Huusko

Vivi Monto

"Musca" <mu...@hoasnet.fi> wrote in message news:a77l5d$lfl$1...@tron.sci.fi...

> [...]
senkin
> antamista varmaan harkitsisin jos vielä asustelisin poissa kaupungista

Puhtaalla maaseudulla?! Ehken ihan ymmärtänyt mitä
ajoit takaa, mutta maallahan juuri on niitä puolipitoisia
navettakissoja, joita ei juuri ruokita rokottamisesta
puhumattakaan. Kissarutto saattaa olla paikallisesti
hyvinkin yleistä, ja eräs vanhempi maalla asuva sukulaiseni
kertoi joskus, että iso osa heillä pyörineistä kissoista kuoli
kissaruttoon. Tuohon aikaan ei kai ollut tapana läheskään niin
usein kuin nykyään rokottaa kissoja, etenkään maalla. Silti
nykyäänkin kissaruttoa esiintyy valitettavan paljon, ja
useimmiten se johtaa kuolemaan. Ja juu, lapsuudenkotini
kissa eli 20-vuotiaaksi vaikkei sitä rokotettu kertaakaan
(erittäin tyhmää näin jälkikäteen ajatellen, nykyiset kissamme
samoin kuin lapsuudenkotini nykyiset kissat rokotetaan
tietenkin). En silti ole niin naiivi, että vetäisin tästä sen
johtopäätöksen, ettei kissaa tarvitse rokottaa - jokainen
joka vähän ajattelee asiaa ymmärtää, että kissa voi
elää vanhaksi ilman rokotuksia ja hammaskiven poistoja yms.,
mutta asianmukainen hoito rokotuksineen lisää
todennäköisyyttä, että kissa elää pitkän ja terveen elämän.
Ei kai tämä niin vaikeaa ole...?

Vivi

Musca

"Kati M Laine" <kml...@cc.helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:a75jrt$icd$1...@oravannahka.helsinki.fi...

> [...]
> tekemään ruokia itse. Ja tuleehan sitä markettiroinaakin syötettyä
> kiiruussa. Sanoisin, että meidän kollikolmikko syö about 20mk:lla

Hmmm... tuolla edellä mainituissa viesteissä - joista en ottanut lainausta
tähän, anteeksi siitä - puhuttiin yhden kissan syövän 10 markalla päivässä.
Pakostakin alkoi ihmetyttämään, mä kun itse kulutan omaan ruokaani
normaalina päivänä 10-15 markkaa (enkä todellakaan näe nälkää) ja nyt kyse
on minua huomattavasti pienemmästä ja pieniruokaisemmasta eläimestä. Katin
laskelmat eli 20 mk/pvä/3 kissaa (eli tekee 6,667 mk/pvä/kissa ;) ) on jo
huomattavasti realistisempi, varsinkin jos katsoo ettei sen kissan nenän
eteen ihan mitä tahansa p*askaa työnnä. Kuitenkin on pakko sanoa että ei mun
kultsin ruokiin taida kulua noinkaan paljoa rahaa... *laskeskelee*
Väittäisin kissani syövän monipuolisesti eikä sekään kärsi nälästä sen
enempää kuin emäntänsäkään, päinvastoin, lähes päivittäin heitän roskiin
kuppiin masun täyteen tulemisen jälkeen jääneitä jo pilaantuneita ruokia.

> [...]
> esim. markettivalikoimiin kuuluva "Siam" (jota meillä ennen käytettiin).
>

> Kauanko pussillinen kestää sulla käytössä?

Itse ostan kissanhiekan tuollaisissa mukavissa 5 kg:n pusseissa, joka meillä
riittää mainiosti kuukauden päivät (hiekkalaatikon puhdistus kerran tai
kaksi päivässä) ja vielä on varaa raapia sitä pitkin lattioitakin :) Hyvin
paakkuuntuvaa eikä kissanpissi haise, hyvin siis täyttää tehtävänsä.
Edelleenkin siis alkuperäisen keskustelun mukaan kyseessä _yksi_ kissa.
Hintaa lystille tulee korkeintaan 30 mk/kk, eli vaikka ostaisin hiekkaa
kaksinkertaisen määrän pitkin lattioita pöllytettäväksi, niin edelleenkään
ei tule tuo Annen aikaisemmissa viesteissä mainitsema pelkästään hiekkoihin
kuluva 100 mk/kk täyteen.

> [...]
vaihdetaan
> : uuteen päivittäin! Johan siitä kissakin hermostuu.

Heh, tuskin kukaan varsinaisesti mutta noin varmaan pitäisi toimia jos
tosiaan aikoisin saada yhden kissan kanssa kulumaan niin paljon
kissanhiekkaa kuin täällä puhe on ollut.

> [...]
>
> Häh? Olet tehnyt oikein empiirisiä testejä? Miten rokotus yhtä tautia
> vastaan voisi vaikuttaa vastustuskykyyn muita tauteja vastaan..? Noita

Olen antanut itselleni kertoa että edellä mainittu pätisi ainakin jossain
määrin ihmisiinkin - miksei siis kissoihin? Noh, en ole lääkäri, joten ei
siitä sen enempää.

> [...]

> Useampi kissahan maksaa jo yhdessä vuodessa huomattavasti enemmän kuin se
> kiipeilypuu! Vähän suhteellisuudentajua...

Alkujaan koko keskustelussa olikin kyse _yhden_ kissan kuluista, ei
kokonaisen lauman. Ja kyseessä taisi olla vain esimerkki siitä mihin sitä
rahaa halutessaan saa kulumaan. Ja tuskin se 200 euron kiipeilypuukaan koko
kissan elinikää priimakunnossa pysyy...

> [...]
> : että MAATIAINEN elää 20-vuotiaaksi. Hieman erikoisempaa se sitten onkin

Mulla oli reilu vuosi sitten vuoden verran yks persialaisrouva hoidossa,
ikää hänellä oli silloin jo yhdeksän vuotta, ja omistaja silloin kertoi
kissan olevan jo vanha, koska persialaisen voi odottaa elävän vähän reilut
kymmenen vuotta. Kuitenkaan parikymppinen maatiainen ei nyt mikään maailman
seitsemäs ihme mielestäni ole. Itse tykkään myös enemmän maatiaisista kuin
rotukissoista, ja maatiaisista on huomattavasti enemmän itselläni kokemusta,
joten tämän enempää en mene tähänkään asiaan nenääni työntämään.

Olenko minä (ja moni muu "tavallinen" kissanomista) nyt sitten huono emäntä
kissalleni kun en saa sen perustarpeisiin (lelut ja namut ovat asia
erikseen) kulumaan noin älyttömiä summia rahaa mitä tässä keskustelussa
aikaisemmin on tullut ilmi? Jotain sellaista voisi joidenkin kommenteista
päätellä... Noh, mulle on ihan sama mitä muut asiasta ajattelee, mulle
riittää se että itse kuitenkin tiedän pitäväni hyvää huolta kissastani ja
saan viettää aikaa kauniin, terveen, hyvinvoivan ja elämäniloisen
karvapalloni kanssa.

*joutuu haikeana jättämään keskustelun* :(

Hauskaa kevättä kaikille!

-Musca-

Musca

"Vivi Monto" <vi...@pp.nic.fi> kirjoitti
viestissä:EjJl8.15$ZE1...@news1.nokia.com...

>En silti ole niin naiivi, että vetäisin tästä sen
> johtopäätöksen, ettei kissaa tarvitse rokottaa

En ole väittänyt että kissaa ei tarvitse rokottaa, johan aikaisemmin tuli
ilmi että kissallani on kissaruttorokote, jonka myös aion pitää voimassa.

>asianmukainen hoito rokotuksineen lisää
> todennäköisyyttä, että kissa elää pitkän ja terveen elämän.

Lisää ehkä todennäköisyyttä mutta ei takaa sitä.

Jari Vuoksenranta

19 maalis 2002 Laura Björkell kirjoitti viestissä news:SzIl8.263$Kp6.33078
@read2.inet.fi:

> Ikinä en muuten kaupungissa päästäisi kissaani vapaana ulkoilemaan.
> Liikennen on edelleen suurin kissojen tappaja Suomessa (Suuri kissakirja,
> osat 1 & 2)

Kerrotaanko siinä mitkä taudit tappaa kissoja eniten?
Löytyisikö tuoretta tilastotietoa?

ps. En halua puuttua rokotus keskusteluun.

--
Jari Vuoksenranta

Kati M Laine

Musca <mu...@hoasnet.fi> wrote:

[...]

Eli sulla ei ole kokemusta rokotetun kissan terveydestä? Peräsin sitä
väitettyä eroa rokotetun/rokottamattoman kissan terveydentilassa
rokottamattoman hyväksi.

[...]

Tietysti. Mutta miksi korottaa ennenaikaisen kuoleman mahdollisuutta
jättämällä kissa rokottamatta esim. kissaruttoa vastaan?
Todennäköisyyksillähän maailma pelaa.

[...]

:>
[...]

Jep. Kun noista rokotteista tuli turistua eläinlääkärin kanssa, ymmärsin
että kissaflunssa tarttuu vain kontaktissa toiseen kissaan tai joihinkin
villeihin eläimiin. Siksi sisäkissalla (= hyvin rajoitetusti tai ei
ollenkaan ulkoilevalla) ei ole juurikaan pelkoa sen saamisesta.

Lääkäri itseasiassa suositteli flunssarokotteen jättämistä pois. Minä
olisin sen kyllä otattanut, koska kaikille kissoille oli sellaiset
annettu ennen meille tuloa (Masselle ja Mouskulle Hesyssä, Hipulle
kasvattajalla). Minä kun uskon suosiolla viisaampiin ja kokeneempiin
kissa-asioissa, vaikkei nämä ekoja kissojani olekaan.

: Olkoonkin että yhdeksän terveen kissan

: otos on pieni niin kyllä se silti sitkeästi vaikuttaa ajatuksiin.

Niinhän tuo on. Kyllähän esim. lähipiiriä koskettanut lento-onnettomuus
pelottaa enemmän kuin tilasto, jonka mukaan autolla matkustaminen on
monta kertaa vaarallisempaa kuin lentokoneella. Kuinka moni muuten
jättäisi kotivakuutuksen ottamatta siksi, ettei tähän mennessä ole
tarvinnut sitä..?

Kati M Laine

Musca <mu...@hoasnet.fi> wrote:

[...]

Meidän elukat on kaikki kolleja, joista yksi on kasvuiässä (viime kesän
pentu), yksi on keskikokoinen (vajaat 5 kg) ja yksi jättiläinen (~9 kg
viime punnituksella, ei läski vaan atleettisen lihaksikas ;). Syövät
siis varmaan paljon verrattuna "keskivertokissoihin" :). Joo, ja kyllä
niiltäkin jää ruokaa syömättä. Taitaa kuulua kissanelämään tuo "pahan
päivän varalle" jättäminen :).

Kyllä meidän elikot tietysti herkuttelevat aika ajoin, jolloin rahaa
menee jonkun verran enemmän, mutta kyse oli kai "normaalielämän"
kustannuksista.

Kati M Laine

[...]

Ohhoh. Kissasi on siis sinun omaisuuttasi, eikä sen hyvinvoinnista sovi
ulkopuolisten olla huolissaan?

[...]

Rabies ei olekaan varteenotettava riski (= hyvin pieni todennäköisyys
tartunnalle). Kissarutto on!

[...]

Minun kissani ovat leikattuja sisäkissoja, jotka ulkoilevat vain
valjaissa pihalla.

Silti rokotutan ne kissaruttoa vastaan, ja tarkastutan (ja tarpeen
tullen hoidatan) niiden hampaat. Kissaruttotartunnan mahdollisuus on,
niinkuin jo sanoin, ihan varteenotettava (lähde: eläinlääkärini).
Hammaskiven muodostuminen on yksilöllistä, ja sitä voi ilmaantua myös
"oikein ruokitulle" kissalle. Hammaskivi ei sekään ole mikään
pikkuvaiva, vaan johtaa helposti ientulehdukseen. Ientulehdus tekee
syömisestä kivuliasta, ja saattaa aiheuttaa jopa hampaidenlähtöä (lähde:
kokemus ja eläinlääkärini).

Kati M Laine

Jari Huusko <j...@rihkama.net> wrote:

[...]

Jehna, näin minunkin mutuni sanoo.

Kaivelin muististani vastalauseita rokotuksille, ja löysin nämä teoriat:

1) Teoria allergian synnystä, jonka mukaan rokotukset aiheuttavat
välillisesti allergiaa, koska vastustuskykyä ei kokeilla todella vakavia
sairauksia vastaan ja puolustus "suuntautuu väärin" vastustamaan jotain
toisarvoista, kuten esim. kissanhilsettä.

2) Briteissä vanhempia vallannut teoria, jonka mukaan rokotuksilla olisi
yhteys joihinkin lasten kehityshäiriöihin.

Molemmat teoriat ovat _vain_teorioita_, kumpaakaan ei ole tietääkseni
tutkittu kuin marginaalisella laajuudella. Tuo jälkimmäinen on
viranomaisten taholta leimattu bullshitiksi (teorian esiintulohan johti
siihen, että monet vanhemmat kielsivät lapsiltaan rokotukset -> monet
lapset saivat vakavia sairauksia -> joku kuoli -> tuli iso haloo).
Totuushan ihmismaailmasta on se, että ennen näitä rokotusohjelmia
lapsilla oli huomattavasti suurempi kuolleisuus- ja
vammautumisprosentti.

Mutuna väittäisin myös, että kissojen kuolleisuus tuohon kissaruttoon on
pudonnut rokottamisen myötä. Herääkin kysymys, että kuinkahan paljon
yleisempi kissaruton pitäisi tänä päivänä olla, että kaikki
kissanomistajat rokottaisivat lemmikkinsä? Eikö rokottamattomien
kissojen omistajia yhtään pelota esim. käydä kylässä paikoissa, joissa
on myös ei-rokotettuja kissoja? Minua ainakin pelottaisi lemmikkieni
puolesta.

Sekin kiinnostaisi tietää, että kantavatko muut eläimet kissaruttoa?
Tuhoutuisiko sairaus kokonaan, jos kaikki kissat rokotettaisiin? Ainakin
taudin yleisyys putoaisi, kun mahdollisia sairastujia olisi vähemmän.

Anne Kontula

Jari Lust <jari...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:w5pl8.295$HK4....@read2.inet.fi...

> [...]
> kärsii siitä enemmän ja pidempään (pahimmassa tapauksessa kuolee siihen)

No tämä nyt on ihan pötypuhetta! Lähde: muutama eläinlääkäri. Kaikkea
vastaan ei voi rokottaa, pitää paikkaansa. Rokottaminen nimenomaan perustuu
siihen, että vastustuskykyä parannetaan. Minä nyt tarkoitin tuolla
rokottamisella tätä ihan perusrokotusta, eli kissaruttoa (ja haluttaessa
niitä kissaflunssia). Anteeksi kun unohtui mainita. En kylläkään tainnut
missään välissä kehoittaa rokottamaan kissojaan "joka ainoata sairautta
vastaan".

> Kissarutto on todella ikävä sairaus, mutta vaikka
> kissa olisi rokotettu sitä vastaan niin kissa saa tartunnan 75 %
> todennäköisyydellä, että ei se rokotuskaan kauhean varma ole!

Ei ole ei. Mutta koska kissarutto on vieläkin ihan todellinen uhka, rokotan
oikein mielelläni tuollakin prosenttiarvolla. Jokunen kuukausi sitten kertoi
lekurimme taas kissaruttotapauksista, eli kyllä sitä vieläkin tavataan.
Tietyillä alueilla saattaa kissarutto pyyhkäistä koko kissakannan kissojen
taivaaseen. Ja kyllä ennaltaehkäisy on huomattavasti halvempaa ja
ennenkaikkea kissan itsensä kannalta parempi vaihtoehto kuin yrittää hoitoa
siinä vaiheessa kun kissa on jo tartunnan saanut. Eläinlääkäreiltä tämäkin
tieto peräisin: koska kohtalaisen moni jo nykyään rokottaa kissojaan, tulee
"siinä sivussa" suoja myös niille rokottamattomille (puhun nyt siis
kissarutosta), koska tartuntakohteita on vähemmän.

> [...]
ovat
> paljon lyhyempi-ikäisiä (ja usein rumempia) kuin tavalliset maatiaiset.

No minulla on molempia. Voi kauheeta... Tuo rotukissojen lyhyempi-ikäisyys
on kyllä aika jännä väite, olisko sulla mitään perusteluja? En osaa sanoa
esim. persialaisten ikähaitarista tms. mutta parikymppinen aby ei
todellakaan ole harvinaisuus.

> Eikä se tarkoita sitä ettei välitä kissoista jos niitä ei rokota
> säännöllisesti.

No, minusta tietoisen riskin ottaminen kyllä kertoo jo jotain...

> Sillä, niinkun jo sanoin useammat säännöllisesti rokotetus
> kissat sairastelevat paljon enemmän.

Ja höpön löpön! Mistä tiedät että sairastelu johtuu nimenomaan
rokotuksista???

> Kokemuksesta voin sanoa että
> rokottamaton kissakin voi elää vanhaksi (kuten meidän kissa eli 16 vuotta
> vanhaksi), eikä kertaakaan koko ikänsä aikana ollut kipeä!

Niin voikin. Ja voi myös kuolla nuorena esim. auton alle, nieltyään
narunpätkän tms. Ei rokotus estä kissaa elämästä vanhaksi, mutta voi kyllä
joskus edesauttaa sitä, jos kissaruttoepidemia sattuu paikkakunnalle.

> Kannattaisi hommata kokemusta kissoista, eikä tulla tänne "pätemään"
> pelkillä kirjoista luetuilla tiedoilla, jotka eivät useimmiten edes
> tosielämässä toimi.

Jaahas. Herne näköjään sieraimessa.... mistä ihmeestä päättelit, että esim.
minulla _ei_ ole kokemusta kissoista???? Vai olisko niin että se hmm.. koira
älähtää jne?

-anne

Anne Kontula

Musca <mu...@hoasnet.fi> kirjoitti viestissä:a77o1r$ora$1...@tron.sci.fi...

> Hmmm... tuolla edellä mainituissa viesteissä - joista en ottanut lainausta
> tähän, anteeksi siitä - puhuttiin yhden kissan syövän 10 markalla
päivässä.

Jep, oli vähän hätäisesti vedetyt summat, myönnän mielihyvin. Jos kuitenkin
luitte _koko_ tekstin, sanoin kyllä "erittäin karkeana ja summittaisena

[...]

Taitaa tuo puolittaminen olla hieman lähempänä totuutta, meilläkin :-)
Mutta tonneja vuodessa siitäkin tulee. Ja lelut, hiekkalaatikot sun muut
ovat aika pieniä hankintoja, niinkuin ne eläinlääkärikulutkin, jos kaikki
sujuu normaalisti.

En ole todellakaan missään vaiheessa väittänyt, että vasta törsättyäsi
puolet palkastasi kissaan/kissoihin, olisit hyvä kissanomistaja. Jos joku on
niin lukenut, lukekoon uudestaan. Esimerkiksi kotiruoka tulee paljon
halvemmaksi kuin valmisruoka, toki vaivaa joutuu näkemään enemmän. Minä en
kuitenkaan ollenkaan epäile rokotuttaa kissojani säännöllisesti, enkä
syöttää nille mahdollisimman hyvää ruokaa.

Rokottaminen ei estä kissoja saamasta punkkeja, jäämästä auton alle tai
kiusaajien käsiin, tipahtamasta ikkunasta, syömästä langanpätkää tms. Enkä
kyllä missään vaiheessa tätä(kään) väittänyt. Mutta se antaa suojaa
kissaruttoa vastaan. Siksi rokotan. Piste. Niin joo, sisäkissoja ovat kaikki
kissani, ulkoilevat vain valjaissa.

-anne

Laura Björkell

Mielenkiintosta lukea, että joku miettii pelkästään rahaa ottaessaan kissaa.
Onhan se hyvä, että etukäteen miettii, onko varaa pitää kissaa. Mutta esim.
mä ite en kyllä tee mitään vuosibudjettia siitä, miten paljon kissaani kuluu
rahaa :)! Mun mielestä on hyvin luonnollista ostaa kissalle ruoat aivan
samalla tavalla kuin itselle. Mulle kissa on rakas perheenjäsen, ei
sellanen, että siitä mietittäis: Hui kauheeta, nyt meni toi huntti tohon ja
toinen huntti vielä siihen. Sillähän oisin jo saanut monta askia röökiä tai
paljon kaljaa/siideriä.

Mä kyllä mieluummin pistänkin kissaan ison summan kuussa (tai summan
säästöön), kuin että ostaisin sillä röökiä tai "juotavaa". Kun ei polta eikä
juo, on varaa laittaa rahaa myös kissaansa!?

riku

In article <zmHl8.219$Kp6....@read2.inet.fi>, "Jari Lust" <jari...@pp.inet.fi> writes:

> No kyllähän toi nyt on itsestään selvyys, että jos kissa rokotetaan niin se
> saa kaikki vastustuskyvyn siitä rokotteesta eikä sille kehity sitä niinkuin
> rokottamattomalle kissalle.

En ole puuttunut keskusteluun, koska en ole rokotteiden
asiantuntija. Nyt sitten puutun ja paljastan mahdollisesti
tyhmyyteni? Olen käsittänyt, että rokotteet tai ainakin osa
niistä ovat heikennettyä bakteerikantaa. Bakteerit on heikennetty
siten etteivät ne kykene aiheuttamaan varsinaista sairautta
mutta saavat aikaan vasta-aineiden kehittymisen. Olen käsittänyt,
että rokotteiden ainoa mahdollinen haittavaikutus on se,
että ne sittenkin aiheuttavat juuri sen taudin minkä tartuntaa
niiden pitäisi estää.

> [...]
> rokottamaton kissakin voi elää vanhaksi (kuten meidän kissa eli 16 vuotta
> vanhaksi), eikä kertaakaan koko ikänsä aikana ollut kipeä!

Rokotteiden tehohan perustuu siihen, että valtaosa tässä tapauksessa
kissoista rokotetaan. Näin tautien leviäminen pysähtyy. Näinollen ei
välttämättä ole kohtalokasta, jos pieni osa kissoista jätetään
rokottamatta. Jos taas rokottamisesta luovutaan laajemmin, pääsevät
taudit taas leviämään.

riku

riku

In article <a77l5d$lfl$1...@tron.sci.fi>, "Musca" <mu...@hoasnet.fi> writes:

> [...]
> Kuten aikaisemmin mainitsin niin terveitä ovat olleet, tiedä sitten onko
> kyse hyvästä tuurista vai onko noissa Jarin edellä mainituissa jutuissa

Koska valtaosa kissoista rokotetaan, on taudin saamisen
todennäköisyyskin pienempi. Jos rokotteista luovutaan
kokonaan, tauditkin yleistyvät.

riku

Kati M Laine

"Laura Björkell" <laura.b...@pp.inet.fi> wrote:
: Mielenkiintosta lukea, että joku miettii pelkästään rahaa ottaessaan kissaa.

Täytyyhän sitäkin miettiä, mutta tuskin kukaan pelkästään rahapuolta
ajattelee. Kaikilla ei voi olla samat tulot ja menot, joten tilanne on
aina yksilöllinen.

: Onhan se hyvä, että etukäteen miettii, onko varaa pitää kissaa. Mutta esim.

: mä ite en kyllä tee mitään vuosibudjettia siitä, miten paljon kissaani kuluu
: rahaa :)!

Harva kai vuosibudjettia tekee, mutta kyllä meillä mietitään
kuukausitasolla menot myös kissojen osalta, jos pitäisi tehdä joku
isompi hankinta (tyyliin pesukone, sohva jne), ettei tilillä makaa kuun
lopussa pitkä miinus...

[...]

Tuskinpa kukaan kissamenojaan ihan noin kauhistelee... Siksi onkin hyvä
miettiä raha-asiansa ennen kissan hankintaa, ettei kissamenot aiheuta
ikävää yllätystä.

: Mä kyllä mieluummin pistänkin kissaan ison summan kuussa (tai summan

: säästöön), kuin että ostaisin sillä röökiä tai "juotavaa". Kun ei polta eikä
: juo, on varaa laittaa rahaa myös kissaansa!?

No, niinkuin jo kirjoitinkin, lemmikkeihin laitettava rahamäärä riippuu
monesta asiasta (vaikkei joisi tai polttaisikaan). Pidän itseäni
melkoisen onnekkaana, kun voin pitää kolmea kissaa (ja n:ää akvaariota
;), ja pistän minäkin niihin rahaa palamaan aika surutta. Ja kyllä
kissaan palaa rahaa vaikkei törsäisikään, ei mulla ainakaan esim.
opintotuella eläessä ollut varaa elukoihin. Eikä ollut kyllä viinaan
eikä tupakkaankaan, niin että se meikäläisen villistä opiskelijaelämästä
:)...

riku

In article <2002Mar20.134319.1@tnclus>, lem...@tnclus.tele.nokia.fi (riku) writes:

> [...]
> että rokotteiden ainoa mahdollinen haittavaikutus on se,
> että ne sittenkin aiheuttavat juuri sen taudin minkä tartuntaa

Korjaanpa itseäni ennen kuin joku muu ehtii! Taitaa mennä
enemmän oikein kun korvaa sanan bakteeri sanalla virus? :>

riku

Jari Huusko

lem...@tnclus.tele.nokia.fi (riku) wrote in

> Korjaanpa itseäni ennen kuin joku muu ehtii! Taitaa mennä
> enemmän oikein kun korvaa sanan bakteeri sanalla virus? :>

Osittain väärin meni.

Toistaiseksi viruksia vastaan ei ole kovin pysyviä rokotteita (esim. joka
vuotiset uudet influlenssaroketteet). MUTU: Suurimpaan osaan virustaudesta
ei ole rokotetta.

Yleensä rokotetaan bakteerien aiheuttamia tauteja vastaan.

--
Jari Huusko

Vivi Monto

"Musca" <mu...@hoasnet.fi> wrote in message news:a77oc5$p50$1...@tron.sci.fi...

> "Vivi Monto" <vi...@pp.nic.fi> kirjoitti

> Lisää ehkä todennäköisyyttä mutta ei takaa sitä.

No hyvänen aika, ei kai kukaan ole mitään näin
tyhmää väittänyt?!!! Tsiisus. Edelleen ihmettelen, mikä
tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Useimmat ihmiset
pyrkivät hoitamaan lapsiaankin mahdollisimman
hyvin, vaikka se ei takaakaan, että lapsi eläisi
terveenä vanhaksi asti. Tämä menee nyt niin hölmöksi
keskusteluksi etten oikein osaa enää lisätä asiaan mitään.

Vivi

Veli-Pekka Tahvanainen

Jari Huusko wrote:

> [...]
> vuotiset uudet influlenssaroketteet). MUTU: Suurimpaan osaan virustaudesta

Höpsistä!

Useimmat ja tehokkaimmat rokotteet ovat nimenomaan virustauteja
(isorokko, polio, sikotauti, raivotauti, kissarutto, herpes jne jne)
vastaan. Teho toki vaihtelee, koska eri virusten muuntautumiskyvyssä
on erittäin suuria eroja. Nuo influenssavirukset ovat siinä suhteessa
hankalimmasta päästä. Koska viruksiin ei voida vaikuttaa antibiootein
ja niitä vastaan on muuten varsin vähän lääkkeitä, juuri virustauteja
vastaan on ensisijaisesti kehitetty rokotteita.

Bakteereja vastaan rokotteita on vähemmän ja ne tyypillisesti ovat
vähemmän tehokkaita kuin viruksia vastaan suunnatut (kolera,
lavantauti). Katsotaan, että monet bakteeritaudit on helpompi
hoitaa antibiootein kuin verrattain tehottomin rokottein.
(Merkittävänä poikkeuksena tuberkuloosi, jolle on tehokas rokote
ja joka on kehittänyt antibioottiresistantteja kantoja. Myös
jäykkäkouristus on bakteerin aiheuttama ja kaikki kissanomistajat
varmaan muistavat pitää sen rokotuksen voimassa...)

Rokotteita muuten on pääsääntöisesti kolmenlaisia:
- heikennetyt rokotteet, joissa on elävää taudinaiheuttajaa, joka
kuitenkin on käsittelyllä tehty (pääsääntöisesti) kyvyttömäksi
aiheuttamaan tautia (esim. jotkin kissaruttorokotteet). Nämä ovat
yleensä tehokkaita, mutta niillä on pieni riski taudin aiheutumisesta.
Erityisesti, jos ne pääsevät tekemisiin seuraavan ryhmän rokotteiden
kanssa (rekombinaatio), esim. kissalassa annetaan pennuille
tapettua ja aikuisille heikennettyä kissaruttorokotetta.
- tapetut, joissa taudinaiheuttaja on tehty kertakaikkiaan kyvyttömäksi
aiheuttamaan tautia (raivotauti, useimmat kissaruttorokotteet). Nämä
ovat pääsääntöisesti turvallisia, mutta usein hieman tehottomampia
kuin heikennetyt.
- synteettiset, joissa on vain taudinaiheuttajan avaintekijöitä, jotka
aktivoivat immuunijärjestelmän oikeita viruksia/bakteereita vastaan
(esim. useat FeLV-rokotteet). Nämä ovat periaatteessa turvallisia,
mutta tehossa on ainakin toistaiseksi usein toivomisen varaa.

riku

No kuten sanoin aiemmin todistan vain tietämättömyyteni
osallistuessani tähän keskusteluun. :> En millään muistanut
tehosivatko rokotteet viruksien vaiko bakteerien aiheuttamiin
tauteihin. Muistelin vain itsekin saaneeni jonkin rokotteen
viruksen aiheuttamaa influessaa varten mutta muistelin siis
ilmeisesti juuri väärin päin! :<

riku

Jari Huusko

Veli-Pekka Tahvanainen <v...@haddock.titu.jyu.fi> wrote in
> Höpsistä!

Seison korjattuna. Kiitos. :)

--
Jari Huusko

Anne Kontula

Laura Björkell <laura.b...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:3FZl8.108$_R.1...@read2.inet.fi...

> [...]
> samalla tavalla kuin itselle. Mulle kissa on rakas perheenjäsen, ei
> sellanen, että siitä mietittäis: Hui kauheeta, nyt meni toi huntti tohon

Olenko Laura loukannut sinua jotenkin? Ei millään pahalla, mutta tuli vaan
mieleen... No, selvennykseksi kuitenkin sinulle: tulin _vasta_ tuossa
muutama pvä sitten laskeneeksi kuinkakohan paljon kissan/kissojen pitämiseen
voisi mennä rahaa vuodessa tms. kun joku täällä tuntui ihmettelevän "ettei
siihen nyt niin älyttömiä summia voi mennä...".

Kuten itsekin tuossa totesit, olisi kyllä tosi hyvä että ensin mietittäisiin
onko varaa hoitaa kissaansa, tai mitä tahansa lemmikkiä, hyvin, ja onko
tarvittaessa varaa eläinlääkäriin? Paljon heikommalla pohjalla ollaan
silloin kun "mä haluun mä haluun mä haluun....ja nyt heti... kun ne on niin
iiiiihania ja söpöjä...." eikä sitten mietitä että siinä sitoudut aikas
pitkäksi ajaksi. Yleensä näiden päähänpistokissanottajien kissarukat sitten
päätyvätkin löytöeläinkotiin kasvettuaan söpön pentuvaiheen ohi :-(

Minusta olisi tosi hyvä, jos jokainen kissanomistajaksi aikova tekisi hieman
listaa hankinnoista ja mitä mikäkin maksaa ennen kuin ottaa sen kissan. Ja
sitten ennen kaikkea siitä mitä tasoa summat vuodessa ovat. Tunnustan, että
itse en kylläkään tehnyt, kunhan katselin ruokien ja hiekkojen hintoja
kaupoissa.

Minullekin kissat ovat rakkaita perheenjäseniä. Eikä minua ollenkaan
kiinnosta laskea paljon niihin on _oikeasti_ mennyt rahaa
kaikenkaikkiaan.... Enemmän minua kyllä siinä vaiheessa epäilyttää tuo "vain
rahan" ajattelu, kun sitkeästi syötetään kissalle mielummin markettimuonaa
kuin laadukkaampaa = kalliimpaa. Minulla ainakin käy väkisinkin mielessä
ajatus että onkohan se kissan hyvinvointi nyt sitten ko. omistajalle
kovinkaan tärkeää...

-anne

Anne Kontula

Kati M Laine <kml...@cc.helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:a79stm$rj8$1...@oravannahka.helsinki.fi...

> monesta asiasta (vaikkei joisi tai polttaisikaan). Pidän itseäni
> melkoisen onnekkaana, kun voin pitää kolmea kissaa (ja n:ää akvaariota
> ;), ja pistän minäkin niihin rahaa palamaan aika surutta.

Hihii... täällä 4 kissaa ja "vain" 2 kissantelkkaria, eli siis akvaariota
:-)

> Ja kyllä
> kissaan palaa rahaa vaikkei törsäisikään, ei mulla ainakaan esim.
> opintotuella eläessä ollut varaa elukoihin

Ditto. Koko opiskeluajan lueskelin kaikki käsiinisaamat kissakirjat moneen
kertaan ja haaveilin....

-anne

P.S. tänään kanaa koko perheelle.... (me ollaan perinteisesti saatu miehen
kanssa mitä kissoilta on jäänyt ;-)...)

Tuomas Airaksinen

Anne Kontula wrote:
> [...]

> tonnia missään? Mutta kissa on aina kissa oli sillä rekisterikirja tai ei.
> Aivan yhtä ihania ovat kaikki hintaan ja sukutauluun katsomatta :-)

Höpön löpön. En tiedä kuinka paljon syöminen lisääntyy (sanovat, että
kasvavat pennut syövät "PALJON"), kun kokoa tulee lisää, mutta ei tuo
sikanautajauheliha maksa kuin tuon päiväannoksen verran/paketti, ja kestää
sentään melkein viikon!!! Ja siihen lisukkeeksi pari kananmunaa kuorineen,
vain hieman papanoita ja jotain muuta mukavaa (tämä siis Tiian tämän viikon
ruokalista).

> [...]
> aiheuttamia) virtsakiviä tms. Mutta suosittelisin kuitenkin uskomaan
> ihmisiä, jotka ovat useita vuosia eläneet kissojen kanssa.

Kaikki on suhteellista. Jos ihminen elää 10 vuotta 10:n kissan kanssa, jo
todennäköisyyslait sanovat, että joku niistä aiheuttaa eläinlääkärikuluja
enemmänkin. Yhden kissan kanssa on toisin.

> [...]
>
> On aika naurettavaa "säästää" eläinlääkärikuluissa rokotuksissa, kun
> kissan ruokintaan ja hiekkoihin menee kuitenkin huomattavasti enemmän

Kaikki on suhteellista, EDELLEEn... :)

Hiekkaa nyt kuluu yhden kissan kanssa aivan mielettömän vähän, eikä se ole
kallista! AJATTELE: siis vain YKSI kissa!!!

Pieni hiekkalaatikko (ainakin vielä pentuna riittää), tommosta halpaa
paakkuuntuvaa kissanhiekkaa (oikein hyvää ja laadukasta!!!).

Ruokintakustannukset suhteellistinkin jo :)

Ja vuosittaisia menoja onkin jo aika naurettavaa laskea. Sen sijaan, mikäli
haluat laskea jotain viisasta, laske kissan aiheuttamien kulujen OSUUS
menoistasi vuodessa, ei se montaa prosenttia ole. Ja sitten, esimerkiksi
rotukissan hankinnan osuus KUUKAUSIbudjetissasi... Könttäsumma on
melkoinen. Nuo muut menot ovat vain pieni osa normaaleja päivittäisiä
menojasi (luulen, että suurempi osa, jos syötät 10:lle kissallesi
pääsääntöisesti kalleinta mahdollista kuivamuonaa eläinkaupasta).

Rokotuksiin en ota erityisemmin kantaa: muistelen, että kotona
Leevi-koiraamme ei sitten pentuaikojen rokotettu, ja tervettä ikää sille on
jo kertynty sen 8 vuotta. Jonkun kissanruton saantitodennäköisyys lienee
häviävän pieni, mikäli kissa-kissa-kontakteja EI ole!!!

Leikkaus on tietenkin välttämätön meno, siitä ei pääse sitten mihinkään.

Joo ja kaikille ilouutinen: nyt on kissankuljetusboxi (joka taisi olla
viimeinen puuttuva tärkeä kissaostos) hommattu pääsiäisloman matkoja
varten: hinta 19 e.

Vielä loppuun:
Se, että laskee hintoja, ja arvioi erilaisia juttuja uudelleen, ei
tarkoita, etteikö välittäisi kissastaan. Eihän kaikki ihmiset pidä OMIAKAAN
rokotuksiaan yllä aikuisiällä! Suhteuttakaa vaikka siihen.

Tuomas Airaksinen

Anne Kontula wrote:

> [...]
> hiekkoihin satanen kuussa (tai 16,8 juuroa). Paljonko saat vuodessa? Entä
> kymmenessä vuodessa? Vaikka puolittaisit saamasi summan, tuntuuko siinä

Nyt tulee mielestäni hyvä vertailukohta: opiskelijan vuosittaiset tulot
ovat (opintotuki) 2400e ~ 14300mk/vuosi. Pari/kolme tonnia perusmenoja
(ruoka, kissanhiekka) on VAIN ~10% joka tapauksessa. Ja jos halvemmalla
päästään... Noh, vertaa vaikka sitten siihen, että päätät ostaa 500 e
arvoisen kissan. Sen osuus onkin jo aivan HUOMATTAVA...

Tietenkin osuudet ovat pienempiä hyvätuloisella töissä käyvällä ihmisellä.
Johtopäätös: kissan aiheuttamista menoista on turha edes puhua: mikäli
yhtään arvostaa kissan pitämistä, kyllä se vaakakuppi saadaan helposti
kääntymään plussan puolelle.

Joo, ja joku puhui, ettei toisen kissan ottaminen lisää menoja
huomattavasti.. kyllä se minulla jo näkyisi! ;) Se nyt ei kuitenkaan ole
mikään syy sille, että en halua toista kissaa ainakaan tässä
elämäntilanteessa. Olen aivan varma, että pystyn antamaan sille sen
tarvitseman määrän seuraa, huolenpitoa, sympatiaa, leikkikaveria jne... Ja
se kyllä pitää huolen siitä, että tosiaan tämä väite pitää paikkansa (=>
siitä seuraisi vain nau-mau-ilmiö ;) ). Ehkäpä minulla sitten onkin
keskimääräistä enemmän intoa/halukkuutta/aikaa touhuta kissani kanssa (?) ;)

Vivi Monto

> Rokotuksiin en ota erityisemmin kantaa: muistelen, että kotona
> Leevi-koiraamme ei sitten pentuaikojen rokotettu, ja tervettä ikää sille
on

Lapsuudenkotini Minni eli 20-vuotiaaksi, vaikka ei
ikinä saanut rokotuksia. Tyhmää toimintaa meidän
puoleltamme mutta kissan kannalta onnekasta -
tästä ei tosiaankaan voi vetää johtopäätöksia, että
rokottaminen olisi turhaa. Niitä ruttoon kuolleita
tapauksia kun on myös kertynyt tuttavapiiriin.

> jo kertynty sen 8 vuotta. Jonkun kissanruton saantitodennäköisyys lienee
> häviävän pieni, mikäli kissa-kissa-kontakteja EI ole!!!

Tuomas-kiltti, jos luit tämän säikeen kokonaisuudessaan
niin sinun pitäisi olla tietoinen siitä, että kissaruton
saaminen ei edellytä suoraa kissa-kissa-kontaktia.
Riittää, että sinä kosketat kissaa, joka kantaa ruttotartuntaa
(välttämättä et huomaa kissassa mitään sairauden merkkejä)
ja sitten myöhemmin omaa kissaasi.

> tarkoita, etteikö välittäisi kissastaan. Eihän kaikki ihmiset pidä
OMIAKAAN
> rokotuksiaan yllä aikuisiällä! Suhteuttakaa vaikka siihen.

Se mitä ihminen tekee itselleen on pääosin hänen
oma asiansa. Suhteuta mieluummin vaikka siihen,
ettet rokottaisi lapsiasi syystä tai toisesta - vieläkö
tunnet olevasi hyvä vanhempi?

Vivi

Tuomas Airaksinen

Vivi Monto wrote:
> [...]
> Riittää, että sinä kosketat kissaa, joka kantaa ruttotartuntaa
> (välttämättä et huomaa kissassa mitään sairauden merkkejä)

En lukenut, vastasin vain minulle vastattuun viestiin (kun myöhäisessä
vaiheessa huomasin niin tapahtuneen).

Huom. todennäköisyys, että tartunta tapahtuu mainitsemallasi tavalla tippuu
huomattavasti vrt. siihen, että kissa koskettaisi toista kissaa suoraan.

Ja vieläpä, jos en koskettele toisia kissoja, todennäköisyys voi tippua
infinidesimaalisen pieneksi... :-/

> [...]
> oma asiansa. Suhteuta mieluummin vaikka siihen,
> ettet rokottaisi lapsiasi syystä tai toisesta - vieläkö

Lapset rokoitetaan ilmaiseksi, kissoja ei. Ei se vanhemman paremmuuteen
minusta vaikuta, rokottaako lapsensa vai ei, varsinkaan, jos
ajattelee rokotuksien olevan yhdentekeviä.

Ok, tämä siis vain kommenttina edelliseen kommenttiisi... edelleenkään
minulla ei ole mitään rokotuksia vastaan sinänsä, enkä halua väheksyä
niiden merkitystä. Ja kesään mennessä varmaan rokotutankin kissani, koska
silloin se pääsee mökillä ollessaan myös ulos (ja mahdollisuus törmätä
toisiin kissoihin kasvaa).

Hilkka

viestissä:a7kghm$50p$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> [...]

>Ja kesään mennessä varmaan rokotutankin kissani, koska
> silloin se pääsee mökillä ollessaan myös ulos (ja mahdollisuus törmätä

Tuomas hyvä, kommenttejasi lukiessani ihmettelen, miksi esiinnyt näissä
rokotusasioissa asiantuntijan tavoin, käsittääkseni olet ollut aika lyhyen
hetken kissanomistajana?

Nyt vaan on niin, että tässä rokotuksen tarpeellisuudessa
(tarpeettomuudessa) olet kyllä väärillä jäljillä. Uskoisit vuosikausia
kissoja omistaneiden kasvattajien ja myös eläinlääkäreiden sanaa. Kissaruton
aiheuttaa erittäin herkästi tarttuva virus jota vastaan _jokaisen_ kissan
tulisi olla rokotettu koko ikänsä. Jonkinlaisen pysyvän immuniteetin voi
saada vasta yli kymmnevuotias kissa, joka on rokotettu säännöllisesti 3
kuisesta alkaen joka toinen vuosi elävällä rokotteella, tai joka vuosi
kuolleella rokotteella.

Flunssarokotetta minäkään en pidä välttämättömänä vain kotona olevalla
kissalla. Sitä paitsi sen teho on samaa luokkaa kuin ihmisten vastaavan
rokotteen, se tehoaa vain osaan flunssaviruksista ja vähentää muiden
oireita. Mutta kissarutto on todella vaarallinen sairaus, eikä sen
kustannuksella kannata leikkiä, ei vaikka se rokote pikkuisen maksaakin.

Terv. Hilkka
Hilkka Haljala
hilkka....@saunalahti.fi
http://www.saunalahti.fi/~haljala

Tuomas Airaksinen

Hilkka wrote:
> [...]
> rokotusasioissa asiantuntijan tavoin, käsittääkseni olet ollut aika lyhyen

Oops, ei ollut tarkoitus... :-/

Ei artikkeleista voi koskaan tietää, onko kyseessä asiantuntija vai ei.
Harrastaja muuten harvoin on oikea "asiantuntija" muutenkaan... siis
oikeasti perehtynyt esim. johonkin kissaruton saamisen todennäköisyyksiin.
Niin, en siis minäkään...

> [...]
> saada vasta yli kymmnevuotias kissa, joka on rokotettu säännöllisesti 3
> kuisesta alkaen joka toinen vuosi elävällä rokotteella, tai joka vuosi

Juu, kyllä mä alan pikkuhiljaa taipua tuon kissaruttorokotuksen puolelle...
Niin, viimeistään kesällä, jolloin leikkautan Tiian.

Laitanpa tämän tähän (lainaus omasta meilistäni eräälle):

"Mites muuten... Mä vähän epäröin tuota leikkausta vieläkin, nimittäin
yksi kissahörhö eli siis rotukissojen kasvattaja sanoi, että alle 9kk:n
ei pitäisi leikata (voi tulla hormoniepätasapainosta johtuvia
kehityshäiriöitä (kuten esim. että pää jää normaalia pienemmäksi))...
Onko tämä nyt ihan höpönlöpöä vai mitä?"

Hilkka

viestissä:a7l59h$dbv$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> [...]
> kehityshäiriöitä (kuten esim. että pää jää normaalia pienemmäksi))...
> Onko tämä nyt ihan höpönlöpöä vai mitä?"

Mitenkään puuttumatta tuohon nimitykseesi rotukissakasvattajasta, totean
vain, että kovin nuorena leikkaamisesta ei viimeisten tutkimusten mukaan ole
kissalle muuta haittaa kuin juuri tuo mainitsemasi kosmeettinen haitta, eli
uroskissan kollin posket _voivat_ jäädä kehittymättä. Tämäkään ei silti ole
mikään fakta. Jos siis haluaa kastraattiaan käyttää näyttelyissä, aikainen
leikkaaminen ei ole hyväksi. Jenkeissähän kissat leikataan jo kolmikuisina
usein, täällä meillä eläinlääkärit (ne, jotka aikaansa seuraavat) pitävät
suositeltavana alarajana 6kk.

Tuomas Airaksinen

Hilkka wrote:

> viestissä:a7l59h$dbv$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> Mitenkään puuttumatta tuohon nimitykseesi rotukissakasvattajasta, totean

Se ei ollut tietenkään millään pahalla :) Kaipa kissankasvattajat sen
ymmärsivätkin. Kuka on mikäkin "hörhö"...

Ei ollut muuten tarkoitus tuota newseihin postata... sori. Mutta kun menin
vain copy&pastettaman tuon pätkän. Ohittakaa tuo sana.

> [...]
> leikataan jo kolmikuisina usein, täällä meillä eläinlääkärit (ne, jotka
> aikaansa seuraavat) pitävät suositeltavana alarajana 6kk.

Ja naaraille siis ei tule mitään häiriöitä? Tämä kaikki siis vaikuttaa
lähinnä siihen, uskallanko leikkauttaa jo touko-kesäkuussa vai siirränkö
leikkausta kesän loppupuolelle... Voisi olla helpompi noitten kiimojen
alussa, koska kesällä kiimat voivat aiheuttaa pienenmoista päänvaivaa
mökillä...

Anne Kontula

Tuomas Airaksinen <tuomas.a...@tuma.stc.cx> kirjoitti
viestissä:a7hhu1$lb0$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> [...]
> päästään... Noh, vertaa vaikka sitten siihen, että päätät ostaa 500 e
> arvoisen kissan. Sen osuus onkin jo aivan HUOMATTAVA...

Tämä kissakulujen osuus vuosituloista on kiva pointti, mutta kissan hinnan
osuus mistä???? Vuodesta? Joo kyllä. Mutta muista että se kissa elää
huomattavasti kauemmin kuin vuoden.... eli kissan ostohinta pitäisi verrata
sen elinaikanaan käyttämiin hiekkoihin ja ruokiin. Kyllä meikäläisenkin
tuloissa tuo kissan ostohinta tuntuu, vuoden tai muutaman kk:n aikana, en
ole kroisos :-). Mutta kun sitä hintaa ajattelee koko kissan elinkaaren
ajaksi, puhutaan todellakin häviävän pienestä summasta. Ja sitäpaitsi ei
kissan arvoa voi millään rahasummalla mitata...

Kaikki harrastukset maksavat, joten miksi ei siis kissanpito? En edes yritä
päästä mahdollisimman halvalla, vaan mahdollisimman "terveellisesti"
kissojeni kannalta.

Ja lue Tuomas kaikki viestit ennenkuin vastailet, niin tiedät mistä on
keskusteltu. :-) Ja FYI, minulla ei ole kymmentä kissaa... enkä syötä
juurikaan raksuja. Kun syötän, eivät ne taatusti ole markettikamaa.

-anne

P.S. Nyt meni laserpointterista jo patterit!

Kati M Laine

Tuomas Airaksinen <tuomas.a...@tuma.stc.cx> wrote:

: Eihän kaikki ihmiset pidä OMIAKAAN

: rokotuksiaan yllä aikuisiällä! Suhteuttakaa vaikka siihen.

Mihin Suomessa suhteellisen yleiseen, helposti tarttuvaan ja
kohtuullisen suurella todennäköisyydellä kuolemaan johtavaan tautiin
sinä et rokotuttaisi itseäsi?

Aikuisilla tällaisia tauteja ei ehkä esiinny, mutta lapsilla esiintyy
(ja kissoilla ;). Tunnetko sinä skidejä, joiden vanhemmat laistavat
rokotuksista? Liekö edes mahdollista (lainsäädäntö?)?

Tuomas Airaksinen

Anne Kontula wrote:

> [...]
>
> Tämä kissakulujen osuus vuosituloista on kiva pointti, mutta kissan
> hinnan osuus mistä???? Vuodesta? Joo kyllä. Mutta muista että se kissa

Sen nyt voi ajatella ihan miten vain, vaikkapa poissa kuukausituloistasi.
Samalla laillahan voi ajatella myös hiekka/ruokamenot pois
kuukausituloista, niiden osuus on edelleen aivan yhtä suuri.

> elää huomattavasti kauemmin kuin vuoden.... eli kissan ostohinta pitäisi
> verrata sen elinaikanaan käyttämiin hiekkoihin ja ruokiin. Kyllä

Sitten osuus olisi pieni. Mutta kertaostoksena se silti on suuri, siitä ei
pääse mihinkään (tai no, ei välttämättä, mutta ainakin se VOI olla/tuntua
suurelta).

> [...]
> kissan elinkaaren ajaksi, puhutaan todellakin häviävän pienestä summasta.
> Ja sitäpaitsi ei kissan arvoa voi millään rahasummalla mitata...

Niin... noh. Kissan ottamisen kustannuksia voi mitata :)

> Kaikki harrastukset maksavat, joten miksi ei siis kissanpito? En edes
> yritä päästä mahdollisimman halvalla, vaan mahdollisimman "terveellisesti"
> kissojeni kannalta.

Niin. Parempi niin.

> Ja lue Tuomas kaikki viestit ennenkuin vastailet, niin tiedät mistä on

Jeps, parempi olisi ... joskus vain muut asiat ottavat kiinni siinä määrin,
ettei ole aikaa ja intoa lukea hirmuisen pitkiä threadeja läpeensä...

> keskusteltu. :-) Ja FYI, minulla ei ole kymmentä kissaa... enkä syötä
> juurikaan raksuja. Kun syötän, eivät ne taatusti ole markettikamaa.

Jep jep. Jos syötät vaikkapa 5% kaikesta ravinnosta raksuja, niin silloin
ei enää ole merkitystä, ovatko marketista tai eläinkaupasta (koska
silloinhan kasvisten osuus ruokailusta on korkeintaan 2-3% !).

> -anne
>
> P.S. Nyt meni laserpointterista jo patterit!

Ja meikäläisen pitäisi saada tänään laserpointteri, kaveri lupasi tuoda
venäjänreissultaan.. :-)

Vivi Monto

"Hilkka" <hilkka....@saunalahti.fi> wrote in message

> vain, että kovin nuorena leikkaamisesta ei viimeisten tutkimusten mukaan
ole
> kissalle muuta haittaa kuin juuri tuo mainitsemasi kosmeettinen haitta,
eli

Olisiko sinulla antaa jotain viitettä näihin tutkimuksiin?
Kyselin asiaa toisaalla enkä saanut kuin yhden linkin,
joka ei riittänyt vakuuttamaan minua. Lähinnä mietin
sitä, että _maalaisjärjellä_ ajatellen olisi parempi,että
kissa leikattaisiin mahdollisimman myöhään esim. tulevia
virtsatievaivoja ajatellen. Kai kolleilla virtsatiehyet kasvavat
"murrosikään" asti vai olenko aivan väärässä? Ja tuolla
"mahdollisimman myöhään" -ilmauksella tarkoitan siis
aikaa murrosikään asti, en sitä että kissa pitäisi leikata
esmes vasta kaksivuotiaana.

En käy väittämään mitään, kun en tiedä tarkemmin asiasta,
mutta näin siis maalaisjärjellä päätellen. Viitteet tutkimuksiin
olisivat tervetulleita.

Vivi

Hilkka

viestissä:a7n0t3$d86$1...@oravannahka.helsinki.fi...

> [...]
>
> Mihin Suomessa suhteellisen yleiseen, helposti tarttuvaan ja
> kohtuullisen suurella todennäköisyydellä kuolemaan johtavaan tautiin

Aivan, kyllä Suomessakin rokotetaan aikuisiakin tarttuvia taiteja vastaan.
Meillä vain ei tällä hetkellä ole mitään kissaruttoon varrattavaa (yhtä
tappavaa) tautia liikkeellä, monessa muussa maassa kyllä.
Moni varmaan muistaa 80-luvulla poliota vastaan annetut joukkorokotukset.
Samoin määrättyihin maihin matkustavat ottavat esim. kurkkumätärokotuksen,
isorokkorokotuksen jne. Jos näitä tauteja olisi Suomessa, niitä vastaan
pidettäisiin myös rokotukset vaoimassa.

Terv. Hilkka

Anne Kontula

Tuomas Airaksinen <tuomas.a...@tuma.stc.cx> kirjoitti
viestissä:a7n8q0$4fa$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> Sitten osuus olisi pieni. Mutta kertaostoksena se silti on suuri, siitä ei
> pääse mihinkään (tai no, ei välttämättä, mutta ainakin se VOI olla/tuntua
> suurelta).

Niinpä. Muutaman tonnin ostohinta tai suurempi eläinlääkärinlasku ei tunnu
missään kun ajattelee niitä kissan koko elinajaksi jaettuina. Mutta toki se
maksettavaksi langetessaan kirpaisee.

> [...]

> ei enää ole merkitystä, ovatko marketista tai eläinkaupasta (koska
> silloinhan kasvisten osuus ruokailusta on korkeintaan 2-3% !).

Ei se "kasvis" vaan lisä- ja väriaineet. Niitä ei tarvitse lainkaan, siksi
käytän vain eläinkaupan raksuja. Ja se että markettimuonissa on vehnää ja
soijaa (tai jotain muuta kasvivalkuaistiivistettä...) mutta
parempilaatuisissa riisiä.

-anne

Tuomas Airaksinen

Anne Kontula wrote:

> [...]
> käytän vain eläinkaupan raksuja. Ja se että markettimuonissa on vehnää ja
> soijaa (tai jotain muuta kasvivalkuaistiivistettä...) mutta

pari kysymystä:
1) miksi riisi on parempilaatuisempaa?
2) miksi parempilaatuisissa on riisiä (eihän sitäkään tarvita(?!?!))

Ja lisä- & väriaineet eivät ole sitten myrkkyä sen enempää kissalle kuin
ihmisellekään.

Toisaalta - jos kuivamuonaa syöttää vain vähän, ei sille tule paljoa
enempää hintaa, vaikka ostaisikin eläinkaupasta. Mitä tästä opimme - ei ole
paljoakaan merkitystä, syöttääkö kaupan vai eläinkaupan kuivamuonia, mikäli
niiden osuus ravinnosta on vähäinen.

Laura Björkell

"Tuomas Airaksinen" <tuomas.a...@tuma.stc.cx> kirjoitti
viestissä:a7pqch$gjc$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> pari kysymystä:
> 1) miksi riisi on parempilaatuisempaa?
> 2) miksi parempilaatuisissa on riisiä (eihän sitäkään tarvita(?!?!))

Ai että miksi riisiä? Riisi nyt vaan sattuu olemaan terveellistä MYÖS
kissalle. Ite olen "riisi-ihminen" eli tykkään syödä riisiä, mutta meidän
kissa taas ei. Tosin tiedän monia kissoja, jotka syö riisiä todella
mielellään. Ja kissanruokakirjoissakin suositellaan keitetyn riisin
antamista kissoille!

Riisissä on kuitenkin melkoisen paljon hyviä ravintoaineita, joten kyllä
sitä tarvitaan.

Mietipäs nyt: Söisitkö mieluummin punaisia vai sinisiä hedelmäkarkkeja
(jotka molemmat ovat vaikkapa vadelman makuisia)? Kyllä mä ainkain
valitsisin sen punaisen vaihtoehdon. Äiti on makeistehtaalla töissä, ja
karkkikeittäjä oli kertonut, kuinka paljon vahvempaa on sininen väriaine
kuin vaikkapa punainen. Monilla ihmisillä voi mennä vatsa sekaisin esim.
sinisestä limsasta (= väriaineesta, jota limsa sisältää). Joten kyllä mä
mieluummin kissallenikin valitsen vähemmän väriaineiset/väriaineettomat
kuivikset kuin sellaiset, joissa ei paljon muuta olekaan.

Anne Kontula

Tuomas Airaksinen <tuomas.a...@tuma.stc.cx> kirjoitti
viestissä:a7pqch$gjc$1...@mordred.cc.jyu.fi...

> pari kysymystä:
> 1) miksi riisi on parempilaatuisempaa?

Vehnä (ja soija) allergisoivat voimakkaammin. Vehnä-allergia on kissoilla
yllättävän yleistä. Riisi on koostumukseltaan helpommin sulavaa kuin vehenä.
Muistaakseni tavallisimmat ruoka-allergian aiheuttajat kissoilla ovat vehnä,
soija, kala ja nauta.

> 2) miksi parempilaatuisissa on riisiä (eihän sitäkään tarvita(?!?!))

Siksi kun ei ole mahdollista tehdä kuivaruokaa ilman hiilihydraatteja, tai
siis jotain vilja/kasvimateriaalia. Kuten sanoit, ei se kissa sitä
riisiäkään mihinkään tarvitse, häviävän pieniä määriä korkeintaan. Mutta
kissa _sietää_ hiilihydraatteja ravinnossaan. Jonkun verran hyödyntääkin,
mutta enimmäkseen hiilihydraateista peräisin oleva energia varastoituu,
rasvasta ja valkuaisista peräisin oleva energia käytetään elintoimintoihin.
Kissa muuten tarvitsee huomattavan osan energiastaan eläinvalkuaisesta.
Koirilla eläinvalkuainen käytetään enempi "rakennusaineena" kuin suorastaan
energiantuotantoon. Tässä tulee muuten "raksuparadoksi". Vaikka käytetään
ns. dieetti- tai kevytraksuja, ovat ne silti kovasti lihottavia kun
hiilihydraatteja tulee paljon. Toki ankaralla dieettiraksuruokavaliolla
saadaan painoa kissalta putoamaan, kun kokonaisenergian määrä on alhainen
(alhainen rasva% raksuissa...). Mutta tällainen systeemi on siis jo
syntyessään hieman "nurinkurinen". Pullukat kissat saa parhaiten
hoikentumaan liikunnalla ja mahdollisimman vähäisellä hiilihydraattien
(viljan) syötöllä.

> Ja lisä- & väriaineet eivät ole sitten myrkkyä sen enempää kissalle kuin
> ihmisellekään.

Hyvin moni kissa on herkistynyt säilöntä- ja väriaineille, ja ihminen :-)
Kyllä tuolla kaupassa ihan riittävästi näkee E-koodeja tavailevia
asiakkaita.... En halua suotta syöttää niitä kissoilleni, koska ei ole
mitään hyvää syytä miksi pitäisi. Ei niistä missään tapauksessa mitään
hyötyäkään ole. Väriaineet on lisätty omistajien iloksi, ja oewoe sitä
yksinkertaista sielua, joka kuvittelee punaisiksi värjättyjen papanoiden
olevan jotenkin parempia ja lihaisampia kuin ankean harmaiden...

> [...]
ole
> paljoakaan merkitystä, syöttääkö kaupan vai eläinkaupan kuivamuonia,

Tätä minäkin tuossa mietin, kun niin innolla niitä markettiraksuja
puolustat. Jos/kun niitä raksuja ei paljoa syötä, miksei saman tien
käyttäisi parempia??? Eikös tässä ollut tarkoitus toimia kissan parhaaksi
eikä oman kukkaronsa?

-anne

Susanna Sorvali

"Laura Björkell" <laura.b...@pp.inet.fi> wrote:

> Riisissä on kuitenkin melkoisen paljon hyviä ravintoaineita, joten kyllä
> sitä tarvitaan.

Ihan tiedoksi vaan, että lihansyöjänä kissan suolisto on niin lyhyt,
että riisi ei sula siellä ollessaan käytännössä katsoen ollenkaan. Siksi
eläinlääkäri käski syöttämään riisiä aikoinaan yhdelle kissoistamme, kun
sillä oli vatsatulehdus. Riisi tulee vauhdikkaasti läpi rasittamatta
vatsaa. Ja jos riisi ei sula, niin ei kissa kyllä siitä mitään
ravintoaineitakaan saa...

Susanna Sorvali | Olet todella kaunis, elät vain yhden kerran
-TygerC- | Olet todella viisas, elät vain hetken verran
sue...@tuug.fi | - Zen Cafe

Mari Pirinen

"Anne Kontula" <anne.k...@pp.inet.fi> wrote in message

> [...]
> missään kun ajattelee niitä kissan koko elinajaksi jaettuina. Mutta toki

...puhumattakaan siitä että kun hankkii kissan oikealta kasvattajalta
saattaa säästyä isolta eläinlääkärin laskulta. Silloin pennun vanhemmat ovat
terveitä ja myös pennut eläinlääkärin tarkastamia, madotettuja ja
rokotettuja... Toissa kesänä haikailin kovasti bengalinpennun perään mutta
siitä pyydetty hinta tuntui kovin hurjalta. Sitten otimme ilmoituksen
perusteella hoiviimme pennun josta sen emäntä joutui luopumaan
pitovaikeuksien vuoksi. Pentu oli maatilalta peräisin ja tietämätön omistaja
oli ottanut sen vasta viisiviikkoisena koska hänelle sieltä kerrottiin että
niin se tehdään eikä madotuksia tai rokotuksiakaan sisäkissalla tarvita...

Madotimme pennun muutamaan kertaan (oli aika matoinen) ja rokotutimme sen ja
puolivuotiaana se sitten sai toksoplasmoosin aiheuttaman silmätulehduksen.
Parin kuukauden sairastamisen (2-3 kertaa viikossa eläinlääkärissä) silmä
meni niin huonoon kuntoon että se jouduttiin leikkaamaan kokonaan pois. En
ole vieläkään uskaltanut laskea kuitteja yhteen mutta pikaisesti arvioin
jossain välissä että ainakin pari tonnia taisi mennä enemmän kuin siihen
bengalin pentuun olisi mennyt ja todennäköisesti eläinlääkärissä käytäisiin
vain normaalit rokotukset ja hammashoidot. Että se siitä säästöstä.
Kertaakaan ei kyllä mietitty sitä että ei olisi kissaamme hoidettu ja
kaikista hankaluuksista huolimatta kissa on aina leikkisä ilopilleri...

-Mari-

Vivi Monto

"Mari Pirinen" <mari.p...@pp.inet.fi_nospam> wrote in message

> [...]
> siitä pyydetty hinta tuntui kovin hurjalta. Sitten otimme ilmoituksen
> perusteella hoiviimme pennun josta sen emäntä joutui luopumaan

-clip-

> [...]
> ole vieläkään uskaltanut laskea kuitteja yhteen mutta pikaisesti arvioin
> jossain välissä että ainakin pari tonnia taisi mennä enemmän kuin siihen

Mutta toisaalta teitte hyvän työn ja aika suurella
todennäköisyydellä pelastitte kissan lopetukselta.
Uutta kotia ei välttämättä olisi löytynyt ja jos olisikin,
niin kaikki eivät (valitettavasti) olisi hoitaneet kissaa
parhaalla mahdollisella tavalla kuluista tinkimättä
kuten te mitä ilmeisimmin teitte.

Vivi

Mari Pirinen

"Vivi Monto" <vi...@pp.nic.fi> wrote in message

> [...]
> niin kaikki eivät (valitettavasti) olisi hoitaneet kissaa
> parhaalla mahdollisella tavalla kuluista tinkimättä

Ei se tyttö olisi ikinä voinut Veetiä lopettaa, hän oli tosi kiintynyt
siihen ja siksi pystyikin tekemään niin rankan päätöksen että siitä luopui.
Vieläkin kirjoittelemme kuulumisia (hän on nyt ulkomailla työkomennuksella)
ja lähettelen kuvia pikku vintiöstä. Meillä on vaan sellaiset periaatteet
että eläimet tulee ensin kun niillä ei ole mahdollisuutta valita olojaan.
Jos on oikein tiukkaa niin sitten eletään makaronilla ja kuokitaan
vanhempien luona syömässä... paitsi kissat syö Hill'siä ;)

Mutta silloin kun Veeti sairasti saatiin kyllä kuulla joiltakin kommentteja
että miksette lopeta kissaa, uusiahan saa aina... Kyllä sapetti, eihän sitä
voi lapsiaan tappaa.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä että kaikista huolista ja rahan menosta
huolimatta me ollaan tässä voittajia. On se sen verran mainio otus. Oikea
äidin kulta :) <pehmoilua>

-Mari-

Satu Karhu

> Moi Antti Sipilä!

Jos olet harkinnut kissaa, niin se kannattaa ottaa eläinsuojasta!!! Valmiina
kotona pitäisi olla: kissanhiekkalaatikko ja hiekkaa, kuivamuonaa (Blanx on tosi
hyvä merkki), vesiastia ja leluja (hajuhiiri ynm...). Roduksi kannattaa valita
Maine Coon tai persialainen. Kotikissat ovat taas kesyimpiä. Kannattaa ruokkia 3
kertaa päivässä ja kupissa pitäisi AINA olla vettä ja kuivamuonaa!!!!!
Kissan saa jättää 3 yöksi yksin!!!
Mulla on oma kissa (maine coon)!!
Olis kiva lähetellä vaikka sähkäriä (mitä sun kissalle kuuluu jne...)!!!
T:satu

Marjatta Ojala

Satu Karhu wrote:

Eiköhän asia ole kuitenkin niin, että jokainen valitkoon haluamansa kissan, oli se
sitten maatiainen tai rotukissa ihan omien mieltymyksiensä mukaan eikä pelkän parin
rodun suosituksen seasta ?
Kotikissa käsite on aika laaja asia, ei siis voida puhua millään muotoa että jokin
tietty rotu tai kotikissa olisi toista "kesympi" - kissat ovat aina yksilöitä,
rodusta riippumatta !

--
Marjatta

Tuomas Airaksinen

Satu Karhu wrote:

> Jos olet harkinnut kissaa, niin se kannattaa ottaa eläinsuojasta!!!
> Valmiina kotona pitäisi olla: kissanhiekkalaatikko ja hiekkaa, kuivamuonaa
> (Blanx on tosi hyvä merkki), vesiastia ja leluja (hajuhiiri ynm...).

Ei, vaan ehdottomastikin esmes jauhelihaa ja kermaa. No ei, voi olla
helppoa alottaa jollain kuivamuonapöperöillä, kun maistuvat hyvin, mutta
hetimiten kun vaan mahdollista, kannattaa siirtyä tuoreruoan syöttäjäksi.

> Roduksi kannattaa valita Maine Coon tai persialainen. Kotikissat ovat taas

Joo, ehdottomasti! Ei tod. Ei mitään rotukissoja, ehdottomasti
puhdasverisiä kotikissoja.

> kesyimpiä. Kannattaa ruokkia 3 kertaa päivässä ja kupissa pitäisi AINA
> olla vettä ja kuivamuonaa!!!!! Kissan saa jättää 3 yöksi yksin!!!

Ensimmäisen 2 päivän ajan ehkä näin. Siinä vaiheessa pitäs alkaa jo
totuttaa tuoreruokaan, joka meinaa sitä, että kuivamuonat pois, jotta
ruokahalut säilyvät. Ruokinta tosiaan ainakin 3 kertaa päivässä.
Ja kissa EN suosittele jättämään 3 yöksi yksin, sille tulee TYLSÄÄ!!!

> Mulla on oma kissa (maine coon)!!
> Olis kiva lähetellä vaikka sähkäriä (mitä sun kissalle kuuluu jne...)!!!
> T:satu

Piti nyt vastastata subjektiivisiin mielipiteisiin subjektiivisilla
mielipiteillä... mutta todellakin olen mielipiteitteni takana :-)

Antti J. Sipila

Itsehän otan täysiverisen kotikissan, jos olisin rotukissan ottanut, niin
minun mieltymyksillä olisi tullut kalliiksi...

nimittäin sitten se olisi ollut joko a) bengali taikka b)bombay,
jälkimmäisiä ei suomessa taida kasvattaa kukaan ja ensimmäisiä taasen yksi
kasvattaja (korjatkaa jos olen väärässä)

Mutta koska en ota kissaa käyttääkseni sitä näyttelyssä, vaan nimenomaan
kotikisuksi ja elämäntoveriksi, niin päädyin kotikisuun. Sitäpaitsi Heikki
Borgilla olevat kissanpennut vievät kyllä sydämmen mennessään ja taisipa se
mustavalkoinen pikkuinen pitää minustakin. :-)

kuvia minun kisusta ja sen perheestä:

http://www.lut.fi/~asipila/pics/Kisut/pieni%20enkeli/

Noista se mustavalkoinen sulatti minun sydämmeni ihan totaalisesti. :-)

Antti J. Sipilä

ps. Satu, voidaan vaihtaa sähköpostia, jos haluat, kirjoittele vain. :-)

Mari Pirinen

Bengaleita kasvattavat tällä hetkellä Suomessa ainakin Alfajiri-,
Catticartano- ja Sirucats -kissalat. Meillä on ollut myös
pitkäaikaisena haaveena bengali...

-Mari-

"Antti J. Sipila" <aurink...@hotmail.com> wrote in message

Mia Salmi & Sami Suomela

"Antti J. Sipila" <aurink...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:ac3pkp$k5f$1...@juuri.cc.lut.fi...

> nimittäin sitten se olisi ollut joko a) bengali taikka b)bombay,
> jälkimmäisiä ei suomessa taida kasvattaa kukaan ja ensimmäisiä taasen yksi
> kasvattaja (korjatkaa jos olen väärässä)

Bombay ei ikävä kyllä ole tällä hetkellä meillä hyväksytty rotu... niin
kaunis kuin onkin :) Tietääkseni niitä ei täällä kukaan kasvata, eikä siis
voikkaan ainakaan SRK:n piirissä, ja ainakin jenkeissä hinnat tosiaan
huitelee huimissa lukemissa. Lemmikkibengalin hinta ei puolestaan ihan
kauheasti heitä rotukissojen keskivertohinnoista. Kasvattajia on tosiaan
kolme, kuten Mari kertoi. Pääasia kuitenkin, että olet löytänyt sen maailman
parhaan ja rakkaimman kissan elämääsi jakamaan.
-Toivottavasti kukaan ei ota kissaa näyttelyesineeksi, vaan nimenomaan
elämänkumppaniksi ja kotiin hellittäväksi. Näyttelyharrastus voi sitten
sopivan ihmisen ja kissan kohdatessa tulla siinä sivussa, aina se on
kuitenkin vain pieni osa yhteistä elämää.

terkuin Mia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
* Alfajiri
~ Somalis ~ Bengals ~ Rhodesian Ridgebacks ~
Mia Salmi & Sami Suomela
www.tintti.net/alfajiri/

Antti J. Sipila

Eiköhän itsellänikin joskus tulevaisuudessa kissaparveen ilmesty kyseinen
miukuliini. :-) ainakin toivon niin. Samoin jos joskus saisi bengalin, niin
olisi onnellinen, mutta eihän sitä voi sanoa, mikä on rakkain, kun en ole
kaikkia nähnyt, mutta ainakin tähän mennessä kaikki kisut ovat aiheuttaneet
sen, että on tullut nelinkontin seurattua niiden menoa ja juteltua
sekavia... no, jokaisella on kai oma pehmyt kohtansa aivolohkoissa, miulla
ne taitaapi olla kisut. :-)

sipila