Rogue one

Matti Lehtiniemi

Aika hyvä tämä uusi Star Wars, kävin katsomassa.
Paljon perinteisiä Star Wars klisheitä, mutta varsin hyvät näyttelijät.Naispuolinen britti-aksentilla puhuva päänäyttelijä oli
mainio.
Myös muut näyttelijät aika hyviä.

Yllätyin kun Darth Waderin ääni oli tuttu vanha.Todellakin James Earl Jones, Conan Barbaari elokuvan pahis.
Piti ihan tarkistaa hänen ikä, 85 vuotta.

Matti

Turo Juurakko

21.12.2016, 17:45, Matti Lehtiniemi kirjoitti:
> Aika hyvä tämä uusi Star Wars, kävin katsomassa.

Force Awakens ei tehnyt muhun mitään vaikutusta, joten jätin väliin.
Mainosjulisteiden perusteella tässä oli niitä kävelijöitä (imperial
walkers), mikä kusee alkuperäisen trilogian aseteknisen kehityksen. Yksi
syy lisää, miksi jätin väliin mokoman. Noita kävelijöitä kun esiintyi
vasta Imperiumin vastaiskussa (1980). Tämä Rogue One tapahtuu ennen
episodi 4:ää, eli New Hopea (1977). Pitänee tutustua joskus sitten
myöhemmin blurayllä...

> Yllätyin kun Darth Waderin ääni oli tuttu vanha.Todellakin James Earl
> Jones, Conan Barbaari elokuvan pahis.
> Piti ihan tarkistaa hänen ikä, 85 vuotta.

Voiko tuon ikäinen enää kuulostaa kovalta parhaissa voimissaan olevalta
pahikselta? Tulee mieleen Eli Wallache, joka kutsuttiin dubbaamaan
Hyvien, Pahojen ja Rumien pidennettyä versiota vuosikymmeniä myöhemmin
ja ääni oli aivan selvästi vanhan hauraan miehen ääni. Ei istunut muuhun
elokuvaan lainkaan. Parempi lopputulos olis saatu palkkaamalla joku
imitaattori, mutta ilmeisesti eivät kehdanneet.

Lisäsin varaventtiilin ton kuolleen .sf-ryhmän lisäksi.

--
mukavan tiukkaa

Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> writes:

> [...]
> kävelijöitä kun esiintyi vasta Imperiumin vastaiskussa (1980). Tämä
> Rogue One tapahtuu ennen episodi 4:ää, eli New Hopea (1977). Pitänee

Eihän tuossa New Hopessa ja Imperiumin vastaiskussa tarinallisesti
ihan kauhean pitkää väliä käsittääkseni ollut, ja luulis, että ei
tollainen Walker nyt ihan yhden vuoden tuote ole. Ja toi Rogue One ei
ajallisesti ole merkittävästi New Hopea vanhempi. <Hyvin pieni
spoileri>Toi New Hopehan jatkuu about samasta kohtauksesta mihin toi
R1 loppui</Hyvin pieni spoileri>

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

JiiHoo

Turo Juurakko formulated the question :

> [...]
> vastaiskussa (1980). Tämä Rogue One tapahtuu ennen episodi 4:ää, eli New
> Hopea (1977). Pitänee tutustua joskus sitten myöhemmin blurayllä...

Tuo tekninen kehitys ja muu pilkunnysväys on mulle ihan samantekevä.
Ongelmana on minulle, että enpä usko Star Warsin pystyvän täyttämään
minun ennakko-odotuksiani ja siinä on kuitenkin jotkut asiat aivan
perseestä.
Tosin kun tulen katsomaan sen sillä asenteella, että leffa on huono,
niin se saattaa jopa yllättää positiivisesti. Kunhan se nyt joskus
televisioon asti ehtii.

> [...]
> Pahojen ja Rumien pidennettyä versiota vuosikymmeniä myöhemmin ja ääni oli
> aivan selvästi vanhan hauraan miehen ääni.

Tostahan mulla ei ollutkaan mitään tietoa. Täysin turha projekti, mikä
ei tuo leffaan mitään vai puuttuva palanen, jonka lisääminen
jälkeenpäin oli ihan jees?

> Ei istunut muuhun elokuvaan
> lainkaan. Parempi lopputulos olis saatu palkkaamalla joku imitaattori, mutta
> ilmeisesti eivät kehdanneet.

Miksi uudessa leffassa Darth Vaderin edes pitäisi olla saman ääninen?
No, toki se voitaisiin pilata muuttamalla ääni täysin tai voishan ne
tehdä Darth Vaderista naisen.

--
On erittäin järkevää olla varuillaan mamun lähistöllä. Mieluummin olen
rasisti kuin ilman lompakkoani.

JiiHoo

Ari Saastamoinen has brought this to us :

> [...]
> ajallisesti ole merkittävästi New Hopea vanhempi. <Hyvin pieni
> spoileri>Toi New Hopehan jatkuu about samasta kohtauksesta mihin toi

Josta tuli mieleen, että enhän mä enää edes tiedä kuinka monta leffaa
on tehty ja missä järjestyksessä niitä pitäisi tulkita.
Ekat kolme leffaa nyt oli ihan selviö ja selkeä tarina alusta loppuun.
Sitten Lucasin myöhemmin tekemät kolme leffaa, jotka sijoittuivat
alkuperäistä leffasarjaa ennen, olivat vain suuri pettymys. Suuri Darth
Vaderin syntytarina oli niin huono, että Darth Vaderistakin katosi
suurin hohto.

Sitten nämä jo tehdyt ja suunnitelmissa olevat leffat ovatkin mulle
ihan arvoitus. Yrittävätkö nekin muka kertoa kolmen sarjan leffoina
aina jonkun yhden isomman tarinan ja onko nyt edes yritetty jotain
uutta, vai onko aiheet edelleen ekasta leffasarjasta. Enkä edes tiedä
kuinka monta ovat jo saaneet aikaiseksi, arvaukseni olisi kaksi.

--
Tietäkää, oi kansalaiset, että hoppu...@gmail.com on Paavo Väisänen.

Turo Juurakko

20.2.2017, 18:12, JiiHoo kirjoitti:
> Turo Juurakko formulated the question :

> Tuo tekninen kehitys ja muu pilkunnysväys on mulle ihan samantekevä.

Kas, nyt tuulee tuolta suunnalta. Viimeksi haukuit Ridley Scottin
Prometheuksen lähinnä sillä perusteella, että siinä tekniikka oli
kehittyneempää kuin myöhempään ajankohtaan sijoittuneessa Alienissa...

> Tostahan mulla ei ollutkaan mitään tietoa. Täysin turha projekti, mikä
> ei tuo leffaan mitään vai puuttuva palanen, jonka lisääminen jälkeenpäin
> oli ihan jees?

Siitä on aikaa kun olen sen pidennetyn nähnyt, mutta eipä siinä mitään
hirveän oleellista uutta tapahtunut muistaakseni. Lisättyjä kohtauksia
oli muistaakseni jotain viisi ja ne piti dubata uusiksi, koska tarjolla
oli vain italiankielinen ääniraita, pidennetty versio kun oli aikoinaan
julkaistu ainoastaan Italiassa. Englanninkielisestä versiosta noi
kohtaukset oli poistettu ennen elokuvan lopullista jälkiäänitystä.

--
mukavan tiukkaa

Turo Juurakko

20.2.2017, 18:02, Ari Saastamoinen kirjoitti:

> Eihän tuossa New Hopessa ja Imperiumin vastaiskussa tarinallisesti
> ihan kauhean pitkää väliä käsittääkseni ollut

Muistelen, että alkuperäistrilogian elokuvien tarinoiden välinen aika
olisi kolmesta neljään vuotta...

Eniwei, sillä on merkitystä, miten ja milloin noi asetekniset jipot on
esitelty. Lucas ei ilmeisestikään ymmärtänyt vanhan trilogiansa
vahvuuksia, koska on myöhemmin sössinyt niitä fiksauksissaan (Jabba the
huttin esittely siirtyi Jedin Paluusta New Hopeen kohtauksessa joka vain
toisti aikaisemmin käytyä keskustelua, Vaderin sukkulan esittely siirtyi
Jedin Paluusta Vastaiskun loppuun, Boba Fettin ensiesiintyminen
Vastaiskusta New Hopeen...) Mulle toi walkereiden esittely tulee aina
olemaan Vastaiskussa, muu historian uudelleenkirjoitteleminen ei
kiinnosta. Jos näiden uusien leffojen tekijät ovat yhtä sokeita
tällaisille yksityiskohdille kuin itse Lucas vanhoilla päivillään, ei se
kerro mitään positiivista heidän näkemyksestään. Force Awakensikin oli
vain pelkkää fanien suosion anelua ilman minkäänlaista omaperäisyyttä,
enkä usko että tämä RO olisi yhtään erilainen, sen verran hyvin FA takoi
rahaa lippuluukuilla.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

Turo Juurakko wrote on 20.2.2017 :

> Kas, nyt tuulee tuolta suunnalta. Viimeksi haukuit Ridley Scottin
> Prometheuksen lähinnä sillä perusteella, että siinä tekniikka oli
> kehittyneempää kuin myöhempään ajankohtaan sijoittuneessa Alienissa...

Sanotaan näin, että kun leffa on niin pirun huono, niin siitä voidaan
haukkua kaikki. Mutta kun tuossa leffassa se oikein hyppää silmille.
Ekassa Alienissa ne avaruuslaivat olivat jotain höyrykoneella toimivia
rautalankavirityksiä ja sitten ennen ekaan osaan sijoittuvassa leffassa
kaikki on hienompaa.
Toki se häirinnee Star Warsissakin, jos kaikki on hienompaa kuin
alkuperäisessä.

Jaakko

JiiHoo <jii...@kof.fi> wrote in news:dFEqA.2198$He1....@uutiset.elisa.fi:
Ihan mikä tahansa leffa menee pilalle, jos rupeaa
miettimään, millä tavalla ne on epärealistisia ja
mikä niissä on vikana.

Joka ainoan toiminta-tappelu-ammuskeluleffan lopussa
mua jaksaa ihmetellä, miten sankarit kävelevät pois
lopussa tapettuaan tuhat pahista ja poliisit on paikalla
tusina hyvisten kaveria on kuolleet ja kukaan ei
kysele sankareilta yhtään mitään, vaan sankarit
vääntävät vitsejä.

Jonkun raatolauman keskeltä kuskin kukaan lähtisi
tuosta vain kotiin katsomaan telkkaria ja syömään
pitsaa. Kaikki kuolleet hyviksetkin unohtuvat
ja vitsit lentää.

Lume Laipio

"Turo Juurakko"
JiiHoo kirjoitti:

> [...]

>Viimeksi haukuit Ridley Scottin Prometheuksen lähinnä sillä perusteella,
>että siinä tekniikka oli kehittyneempää kuin myöhempään ajankohtaan

Muistaakseni JiiHoo haukkui Prometheuksen sen vuoksi,
että se ei ole hänen mielestään tosikertomus -toisin kuin Alien.

Lume Laipio

"Jaakko" wrote in

> [...]

>tusina hyvisten kaveria on kuolleet ja kukaan ei
>kysele sankareilta yhtään mitään, vaan sankarit

Todellisuudessa sankarikytät ensin tekisivät kaksi viikkoa
raporttia tapahtuneesta. Sitten heidät erotettaisiin ainakin
tutkinnan ajaksi viroistaan, istuisivat kuulusteluissa
kymmeniä kertoja selittelemässä ja puolustelemassa
tekojensa tarpeellisuutta ja laillisuutta ja lopuksi käräjillä
(joko itse syytettynä tai todistajina) vielä päiväkausia.
Noissa filmeissä pakkaa uutta rikostutkintaa vaan heti
päälle, vaikka edellisen jutun ruumiit ei ole vielä
edes kylmenneet.

JiiHoo

Lume Laipio explained :
Olihan telkussa tuo Bosch, joka joutui oikeudessa selittelemään
aseenkäyttöään. Ihme juttu, koska näkeehän sen sokeakin, että hyvä vaan
että tappoi sen mulkun.

--
Donald Trump Suomen presidentiksi!

JiiHoo

Lume Laipio has brought this to us :
Lume tosiaan löysi asian ytimen. Kun selkeän dokkarisarjan jatko-osa on
jotain näyteltyä totuuden venyttämistä, niin ottaahan se päähän.

--
Johtaja Pekka Siitoin:
"Mutta kaikesta huolimatta. Olen kivenkovaan

Matti Lehtiniemi

> Muistelen, että alkuperäistrilogian elokuvien tarinoiden välinen aika
> olisi kolmesta neljään vuotta...

Ei kai näitä kannata liikaa miettiä.Pelkkiä elokuvia kuitenkin.
Tietääkseni nämä outoudet(Leia on Luken sisar ja Dart Wader isä) on
Steven Spielbergin lisäyksiä lipunmyyntitulojen saamiseksi.

Jotain vaikutusta näillä elokuvilla on ollut kun Harrison Ford on ollut
kerran lento-onnettomuudessa ohjaamallaan koneella ja toisella kerralla
hän aiheutti vaara-tilanteen lentäessään lähellä matkustajakonetta.
(Reaali-maailman Millenium Falcon lentäjä :) )

Tässä Rogue Onessa oli jotain tuoretta asennetta.

Ne hölmöydet mitä lisättiin New Hopeen 2000-luvun alussa oli jonkun
pienen aasialaisen animaattorin aikaansaannoksia.

Matti

Lume Laipio

"Matti Lehtiniemi"

>Ne hölmöydet mitä lisättiin New Hopeen 2000-luvun alussa oli jonkun pienen
>aasialaisen animaattorin aikaansaannoksia.

Pieni mutta teknillinen!

Turo Juurakko

20.2.2017, 22:30, Matti Lehtiniemi kirjoitti:
> Ne hölmöydet mitä lisättiin New Hopeen 2000-luvun alussa oli jonkun
> pienen aasialaisen animaattorin aikaansaannoksia.

1997, eli siitä on nyt tasan 20 vuotta. Niin se aika rientää.

Olivat kyllä niin tökeröitä muutoksia ja lisäyksiä, että olen pitkään
epäillyt niiden olleen vain keino lisätä yleisössä vitutusta ja
kysyntää, että voivat myydä ne leffat vielä kerran kun lopulta
julkaisevat ne alkuperäisversiot. Amazonilla näytti olevan myynnissä nyt
soundtrackien alkuperäisversioita vinyylillä, joten olen pitänyt tuota
toiveikkaana merkkinä siitä, että elokuvatkin saattais jossain vaiheessa
vielä tulla. Kyllä kai ne Disneyllä ymmärtävät rahan päälle.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

Turo Juurakko explained on 20.2.2017 :
Kun aletaan miettiä veetutuksia, niin olihan ne Ewokit jotain ihan
käsittämätöntä skeidaa.

Ottaen huomioon George Lucasin kaikki teokset, niin taisi sokea kana
hirveällä tuurilla löytää sen jyvän ekassa Star Warsissa. Ulkomuistista
se oli ainoa, missä Lucas teki kaiken. Alkuperäissarjassa taisi
lopuissa olla paremmat ohjaajat puikoissa.

--
Joku Keke sanoi venttiilissä:
"Nykypäivän mediassa sisältöä ei ole valmiiksi tarjolla, vaan ajatus

Turo Juurakko

21.2.2017, 7:41, JiiHoo kirjoitti:
> [...]
> hirveällä tuurilla löytää sen jyvän ekassa Star Warsissa. Ulkomuistista
> se oli ainoa, missä Lucas teki kaiken. Alkuperäissarjassa taisi lopuissa

Sillä oli alkuperäistrilogian aikana vielä oikeat talentit ympärillä.
Eihän Lucas ihan avuton ole, sen ideapajalta kun tuli vielä Indiana
Joneskin samoihin aikoihin. Hän on ilmeisesti hyvä ideanikkari ja
tarinan luoja, mutta loput hommat hänen olisi kannattanut jättää
suosiolla muille.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

Turo Juurakko explained on 21.2.2017 :
Pakkohan sen on jotain osata ja jossain osa-alueella lienee maailman
parhaita. Vaikkapa nämä tekniset jutut taitavat olla sen hallussa ja
sen ansiota taitavat olla nämä parhaiden leffateattereiden
THX-standardit. En tiedä sitten, että missä vaiheessa tuokin homma
vesitettiin ja joku tietokonekajarivalmistaja voi saada kyseisen
laatuleiman just ja just hifiksi laskettavalle tuotteelleen, mikä ei
missään tapauksessa ole parasta mitä voi saada. Aluksihan se THX
kaiketikin piti olla parhaan laadun tae.

Muutenkin se oli lähinnä tehosteista innostunut ja pystytti firmankin
ihan tehosteiden ympärille, kun sellaista ei ollut olemassa.

Kuitenkin ekassa Star Warsissa on hienointa, että tehosteet ovat vain
tukemassa tarinaa eikä pääasia. Jossain vaiheessa tasapaino heilahti ja
tarinat alkoivat mättämään. Tokihan huono käsikirjoitus on leffan kuin
leffan kompastuskivi, mutta kun sitä kuvittelisi että jos leffaan on
laittaa satoja miljoonia ja Lucas itse itsevaltiiana vastaa kaikesta,
niin ei luulisi kompastuvan siihen ettei käsikirjoitus toimi.

--
Holtiton maahanmuutto on ongelma. Halla-aho on ratkaisu

Naked Fame

> [...]
> tuota toiveikkaana merkkinä siitä, että elokuvatkin saattais jossain
> vaiheessa vielä tulla. Kyllä kai ne Disneyllä ymmärtävät rahan päälle.

Torrent-maailmassa liikkuu kaikista alkuperäisistä elokuvista
1080p-versiot, joista "parannetut" erikoistehosteet on kaikki
poistettu. Lähteinä on käytetty 35-millisiä ja 16-millisiä filmejä,
laserdiscejä ja DVD:tä. Vuosia vaatinut fanityö on tehty erittäin
hyvällä laadulla, ja suosittelen niitä kaikille SW:n ystäville.

Lisää voi lukea tästä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Harmy's_Despecialized_Edition

Pieni söpö yksityiskohta on, että alkuperäisessä Tähtien sodassa ei lue
mitän "Episode IV: A New Hope" -höpinää, vaan kyseessä on tosiaan
alkuperäinen versio. Ja kuvan laatu on riittävä isompaankin töllöön.

--
Signature

Matti Lehtiniemi

> leffan kompastuskivi, mutta kun sitä kuvittelisi että jos leffaan on
> laittaa satoja miljoonia ja Lucas itse itsevaltiiana vastaa kaikesta,
> niin ei luulisi kompastuvan siihen ettei käsikirjoitus toimi.

Huvittava se syy,miksi Lucas menetti yksinoikeuden elokuviin.
Hän oli tehnyt jonkun yber-kalliin tietokonepelin MMORPG:n , joka vei
hänet rahalliseen ahdinkoon.

Peli oli kait suora kopio World of Warcraftistä, joka itsessään on aivan
paska peli.Tosin ihan hieno virtuaalimaailma.Mutta pelinä huono.

Sitten hän joutui myymään oikeudet Disneylle.

Matti

Turo Juurakko

21.2.2017, 16:15, Naked Fame kirjoitti:

> [...]
> laserdiscejä ja DVD:tä. Vuosia vaatinut fanityö on tehty erittäin
> hyvällä laadulla, ja suosittelen niitä kaikille SW:n ystäville.

Joo, olen ollut tietoinen noista. Nyt suljetuilla IMDB:n
keskustelufoorumeilla noista on ollut puhetta. Kuulemma niitä on käyty
esittämässä jopa Disneyllä itsellään, näin ainakin huhupuheiden mukaan.

> [...]
> mitän "Episode IV: A New Hope" -höpinää, vaan kyseessä on tosiaan
> alkuperäinen versio. Ja kuvan laatu on riittävä isompaankin töllöön.

Yle Teemalta tuli jotain pari vuotta sitten elokuvahistoriikkisarja
jossa oli näyte myös tosta Star Warsista. Silmiinpistävää oli se, että
näytteessä ei ollut myöskään tota episodi-juttua vaan pelkkä elokuvan
nimi "Star Wars". Mistähän ne oli sen saaneet käsiinsä? Lucas ei ole
onnistunut tuhoamaan ihan kaikkia vanhoja kopioita elokuvistaan...

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

After serious thinking Matti Lehtiniemi wrote :
Tuo on mennytkin ohi korvien. Tai en minä mitenkään kauhean tarkasti
muutenkaan seuraa asioita, mutta luulisi tuollaisia nyt uutisoitavan
normilehdissäkin.

Olen lukenutkin jostain, että moni nykyajan pelin tekeminen maksaa
enemmän kuin elokuvien tekeminen ja kyllä jaksaa ihmetyttää.
Mikä muu siinä maksaa kuin työvoima?
Toki tietokoneet maksaa, mutta tahdäänkö pelit muka niin kalliilla
raudalla, että niihin menee omaisuus?
Sitä kun kuvittelisi, että ei kai se tekemiseen vaadittava rauta sen
kummempaa tarvitse olla kuin huippu-pc eikä sellainen paria tonnia
enempää maksa.

--
Luotin persuihin. Minut petettiin. Nyt vituttaa.

Matti Lehtiniemi

> Tuo on mennytkin ohi korvien. Tai en minä mitenkään kauhean tarkasti
> muutenkaan seuraa asioita, mutta luulisi tuollaisia nyt uutisoitavan
> normilehdissäkin.

Jaa voi olla että kirjoittamani ei pidä paikkansa.Kun tämä Old Rebublic
floppasi vuonna 2012 ja samana vuonna Lucas myi oikeudet Disneylle niin
kuvittelin että nämä kaksi asiaa olivat toistensa kanssa tekemisissä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars:_The_Old_Republic

"Although not officially disclosed, based on estimates, it is one of the
most developmentally expensive games ever made. The game had one million
subscribers within three days of its launch, making it the world's
"fastest-growing MMO ever", though in the following months the game lost
a fair share of its subscriptions.[10][11][12] The game has since
adopted the hybrid free-to-play business model with remaining
subscription option.[13] The game was met with positive reception upon
release and has received several updates and expansion packs. Several
books and comics based on the game have been released. It is estimated
that the game made $139 million in additional revenues on top of the
subscription income in 2013."

Tämä "free to play" oli jotain ihan muuta kuin World of Warcraft, jolla
oli miljoonia _maksavia_ asiakkaita kuukaudessa.

Lucas selittää syitä myynnille:

http://uk.pcmag.com/consumer-electronics-reviews-ratings/59229/news/george-lucas-discusses-decision-to-sell-star-wars-to-disney

Ehkä syy sitten olikin vaan Lucas halu vetäytyä eläkkeelle, kokonaan
eroon Star Warsista.

Matti

Matti Lehtiniemi <matti.le...@remove-me.kolumbus.fi> writes:

> Huvittava se syy,miksi Lucas menetti yksinoikeuden elokuviin.
> Hän oli tehnyt jonkun yber-kalliin tietokonepelin MMORPG:n , joka vei
> hänet rahalliseen ahdinkoon.

En nyt ainakaan näin äkkiä löydä tuosta mitään lähdettä. Sillähän ei
tietenkään voinut olla mitään vaikutusta, että äijä on liki 70 (Siis
oli tuon kaupan aikana vielä alle), selkeäseti eläkeiässä, ja Disney
tarjos firmasta neljää miljardia.

Ja jos Star Wars: The Old Republicia meinaat, niin Bioware ja
Electronics Arts tuosta taisi pääasiallisen tuotantovastuun kantaa.
Ja ilmeisesti EA maksoi Lucasfilmille, että sai exclusiiviset oikeudet
startwarsiin MMO-pelirintamalla. Eikä tuonkaan budjetti, vaikka
kallis olikin, tainnut olla kuin parin sadan miljoonan luokassa.
Tuolopuolta tuosta oli hankalampi googlella löytää, mutta ei toi
ilmeisesti ainakaan kauheesti tappiolle mennyt.

JiiHoo

Matti Lehtiniemi wrote on 21.2.2017 :

> [...]
>
> Ehkä syy sitten olikin vaan Lucas halu vetäytyä eläkkeelle, kokonaan eroon

Jos Lucasilla on jotain haaveita siitä, että hänen elämäntyönsä jää
eloon, niin eipä oikein parempaa tapaa olekaan kuin saada Disney
ostamaan brändi. Vielä kun myydään tarpeeksi kalliilla, niin Disneyn on
pakko panostaa siihen, koska olisihan se nyt tyhmää maksaa satoja
miljoonia jostain ja sitten jättää oikeudet pölyttymään hyllylle.

Kun googlasin, niin kauppasumman väitetään olevan 4 miljardia taalaa.
Siinä saa tehdä pari leffaa, että pääsee omilleen. Tuo summa kyllä
takaa sen, että Disney käyttää kaikki resurssinsa tehdäkseen Star
Warsista rahasammon.

Saas nyt kyllä nähdä, että kuinka disneymäiseksi tuokin muuttuu vuosien
saatossa. Tosin kun en ole nähnyt vielä ainuttakaan leffaa, niin mistä
sen tietää vaikka se olisi jo nyt niin Disneyä, että tulee korvista
ulos.

--
Iso K:
"Minun mielestäni junamiesten olisi pitänyt heittää Lenin tulipesään"

Matti Lehtiniemi

> [...]
> Tuolopuolta tuosta oli hankalampi googlella löytää, mutta ei toi
> ilmeisesti ainakaan kauheesti tappiolle mennyt.

Eikö sitten Lucas tehnyt sellaista sopimusta, että saa osan subaajien
tuotoista itselleen ?

Lucashan oli mestari näissä, piti kaiken rihkaman oikeudet itsellään ja
suojeli niitä.

Okei uskotaan, että syy oli Lucasin halu vetäytyä eläkkeelle.
En kyllä tiedä onko 70 v paljon vai vähän nykymaailmassa.Ihminen joka ei
ole kuluttanut itseään raskaalla fyysisellä työllä saattaa elää pitkäänkin.

Matti

Turo Juurakko

21.2.2017, 20:49, JiiHoo kirjoitti:
> Saas nyt kyllä nähdä, että kuinka disneymäiseksi tuokin muuttuu vuosien
> saatossa. Tosin kun en ole nähnyt vielä ainuttakaan leffaa, niin mistä
> sen tietää vaikka se olisi jo nyt niin Disneyä, että tulee korvista ulos.

Ei se Force awakens ainakaan Disneytä ollut. Pikemminkin tuttua
persoonatonta ja rytmitajutonta JJ Abramsia. Tarina eteni kuin kone,
eikä antanut tilaa dramaattistenkaan tapahtumien hengittää.

Mitä tulee Lucasin haluun myydä swarssinsa pois, niin jossain vaiheessa
ehkä näytti siltä, että brändi oli syöty loppuun. Lucashan yritti tehdä
elokuvista 3D-versiot teatterilevitykseen, mutta ilmeisesti se idea ei
ottanut tuulta siipien alle, kun ainakin minun tietääkseni ainoastaan
episodi 1 (phantom menace) sai sen käsittelyn ja sen jälkeen ei kuulunut
mitään. Ehkä Lucas teki virheellisen päätelmän, että brändissä ei ole
enää virtaa ja päätti kerran vielä lopuksi rahastaa myymällä koko roskan
pois. Nyt näyttää siltä, että yleisö oli vain kyllästynyt Lucasin
oikutteluihin ja FA takoi lippuluukulla yksin jo pari miljardia taalaa
maailmanlaajuisesti, eli kyllä kysyntää vielä on.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

on 21.2.2017, Turo Juurakko supposed :
Siis sinänsähän Star Warsia parempaa brändia tuskin onkaan. Se maailma
nyt vain on jollain tavalla todella onnistunut ja olen aivan varam että
kyseessä oli täysi vahinko. Lucas kun on elokuvillaan oikeastaan
näyttänyt ettei arvosta luomaansa maailmaa, vaan halutessaan turmelee
sitä miten huvittaa.
Eli Star Wars on selviytynyt Lucasin tempoilusta ja surkeista
leffoista. Mihin se pystyisikään, jos joku onnistuisi tekemään vielä
hyvän leffankin?

--
JiiHoo:
"Puakki vaikuttaisi helvetin fiksulta elleivät sen kirjoitukset olisi

Turo Juurakko

No koko brändin perustahan on kolme hyvää leffaa. Aikaisemmin laskin,
että vain kaksi, mutta nämä uudet ovat pistäneet mut arvostamaan Jedin
Paluutakin aikaisempaa enemmän. Episodeissa 1-3 oli paikoin hetkensä,
mutta ne kärsivät mm. Vaderin puutteesta. Originaalitrilogiassa hän oli
koko elokuvasarjan määrittelevä hahmo, mutta nämä "esiosat" vain tekivät
parhaansa hänen turmelemiseksi. Force awakens puolestaan... noh,
siinäkin pahiksena oli angstinen teini joka jostain tuntemattomasta
syystä käytti (osan elokuvasta) kypärää. Halpa ja kehnosti perusteltu
Vaderin korvike.

--
mukavan tiukkaa

Lume Laipio

"JiiHoo" wrote in

>Saas nyt kyllä nähdä, että kuinka disneymäiseksi tuokin muuttuu vuosien
>saatossa. Tosin kun en ole nähnyt vielä ainuttakaan leffaa, niin mistä sen
>tietää vaikka se olisi jo nyt niin Disneyä, että tulee korvista ulos.

Seuraavassa elokuvassa Ankkalinnan väki valloittaa Los Angelesin.
Se on maapallolla esiintyvän ihmiskulttuurin synkeä loppu.

Naked Fame

JiiHoo <jii...@kof.fi> writes:
> Siis sinänsähän Star Warsia parempaa brändia tuskin onkaan. Se maailma
> nyt vain on jollain tavalla todella onnistunut ja olen aivan varam
> että kyseessä oli täysi vahinko.

Lucas oli SW:n pihalle laskiessaan aivan varma, että floppi tulee, ja ei
tämmöistä lastenelokuvapaskaa syö kukaan. Hän tiesi, että ystävänsä
Spielbergin Kolmannen asteen yhteys menestyy SW:tä paremmin, joten he
pistivät pystyyn vedon: toinen saa toisen elokuvasta 2.5%
bruttotuloista. Spielberg on toistaiseksi netonnut tuosta vedosta 40
miljoonaa taaleria. Eikä Kolmannen asteen yhteyskään mikään floppi
ollut!

"He said, 'Oh my God, your movie is going to be so much more
successful than Star Wars! This is gonna be the biggest hit of all
time. I can't believe this set. I can't believe what you're getting,
and oh my goodness.' He said, 'All right, I'll tell you what. I'll
trade some points with you. You want to trade some points? I'll give
you 2.5% of Star Wars if you give me 2.5% of Close Encounters.' So I
said, 'Sure, I'll gamble with that. Great.'"

http://time.com/43618/george-lucas-steven-spielberg-star-wars-bet/

> Lucas kun on elokuvillaan oikeastaan näyttänyt ettei arvosta
> luomaansa maailmaa, vaan halutessaan turmelee sitä miten huvittaa.

Imperiumin vastaisku onnistui niin hyvin kuin teki siksi, että Lucasilla
sattui olemaan samaan aikaan niin paljon tekemistä SW-lelujen ja muiden
tosi tärkeiden asioiden kanssa, ettei ehtinyt valvoa ohjaaja Irvin
Kersherin touhuja. Tarinan mukaan (johon en juuri nyt löydä linkkiä)
Lucas katseli elokuvan esiversiosta kohtausta, jossa Luke ottaa
Vaderilta turpiinsa, ja poistui raivoissaan puhisten: "Sankarit eivät
hikoile!" Hänelle oli täysin sopimatonta, että Luke näytti Vaderille
hävitessään kärsivältä. Jedin paluuhun Lucas otti vähän otettaan
takaisin, ja näin saatiin aikaiseksi Ewokit. Tittidyt, tittidyt,
titti-dyydit-dyydit-dyt!

> Eli Star Wars on selviytynyt Lucasin tempoilusta ja surkeista
> leffoista. Mihin se pystyisikään, jos joku onnistuisi tekemään vielä
> hyvän leffankin?

Rogue One oli oikeasti yllättävän hyvä, etenkin sen loppu. Ei loistava
elokuva, mutta ihan hauska.

--
Signature

Naked Fame

> [...]
> puolestaan... noh, siinäkin pahiksena oli angstinen teini joka jostain
> tuntemattomasta syystä käytti (osan elokuvasta) kypärää.

Miten niin tuntematon? Sehän yritti kopioida esikuvaansa, isoisä
Vaderia. Semmoisia ne teinit ovat. Jos isoisä oli natsi, ja isä
suvakki, mikä parempi kapinan ja koston väline kuin alkaa natsiksi!
Kill your parents, tässä tapauksessa kirjaimellisesti!

> Halpa ja kehnosti perusteltu Vaderin korvike.

Hyvinhän se teiniangstista kävi.
"Vaarilla on kypärä, se oma kypärä on!"

--
Signature

Naked Fame

> [...]
> keskustelufoorumeilla noista on ollut puhetta. Kuulemma niitä on käyty
> esittämässä jopa Disneyllä itsellään, näin ainakin huhupuheiden

Jos haluat nähdä originaalit, tee asialle jotain. Oikesti. Nuo ovat
tällä hetkellä definitiiviset versiot, ja uskon nähneeni vuosien
varrella kuta kuinkin kaikki. Ja jos olet elokuvat joskus ostanut (itse
olen kolmessa eri formaatissa), niin ei tarvitse edes potea pahaa
omatuntoa.

Lucasin hahmon jänniä puolia on se, että hän meni pilaamaan elokuvansa,
muttei tietääkseni koskaan hyökännyt niitä vastaan, jotka tekivät
elokuvistaan uusia tai palautettuja editioita. Siksi niistä on netissä
niinkin paljon virallista tietoa. Ihme tyyppi.

> [...]
> nimi "Star Wars". Mistähän ne oli sen saaneet käsiinsä? Lucas ei ole
> onnistunut tuhoamaan ihan kaikkia vanhoja kopioita elokuvistaan...

Ei täysin. Onneksi. Se on osasyy siihen, miksi Despecialized Editionit
voivat näyttää niinkin hyvältä kuin näyttävät.

--
Signature

Matti Lehtiniemi

> syystä käytti (osan elokuvasta) kypärää. Halpa ja kehnosti perusteltu
> Vaderin korvike.

Mutta oli/on hyvä näyttelijä. Sen sijaan olisi olettanut että
naispääosaan saadaan joku hieman viehättävämpi nainen.

Tämä vahvalla enkku-aksentilla puhuva Jyn Erso uudessa Rogue Onessa on
varsin viehättävä.
Onhan nämä toki maku-asioitakin.

Matti

JiiHoo

Naked Fame has brought this to us :
> [...]
> hävitessään kärsivältä. Jedin paluuhun Lucas otti vähän otettaan
> takaisin, ja näin saatiin aikaiseksi Ewokit. Tittidyt, tittidyt,

Tällaiset tarinat ainakin vain lisäävät sitä mainetta, että Lucas
onnistui vaikka ei tajunnut yhtään mitään mitä oli tekemässä.

Tarkoitan tällä lähinnä itse elokuvan sisältöä. Tuo tuotteistaminen ja
oheistuotteiden tekeminen oli varmastikin nerokasta, mutta paha niitä
olisi olla myydä, jos leffaa ei olisi katsonut kukaan.

Oliko ne lelut muuten jollain tavalla parempia kuin tyypillinen halpa
krääsä? En ole ollenkaan tutustunut kyseiseen tuotesegmenttiin.

Mutta sen sanon, että aikoinaan ostin useammankin Star Wars-aiheisen
ison sarjakuva-albumin. Mielestäni niiden tarinat olivat jopa parempia
kuin itse leffa. Niihin oli oikeasti satsattu.
Nykyään tuollainen iso sarjakuva-albumi taitaisi maksaa niin pirusti,
että kukaan ei siihen rahoja tuhlaisi. Tuohon aikaan niitä vielä pystyi
ostelemaan.

Toki oli myös ohuita Star Wars-lehtiä, olisiko ollut ihan viikottain
ilmestymä, jota olisi saanut jopa tilata? Ne oli aika köykäistä kamaa
ja lähinnä vain harmitti, kun sellaisen erehtyi ostamaan.

--
Olen natsi ja rasisti. Ylpeä sellainen

Lume Laipio

"JiiHoo" wrote

>Tällaiset tarinat ainakin vain lisäävät sitä mainetta, että Lucas onnistui
>vaikka ei tajunnut yhtään mitään mitä oli tekemässä.

Lucas olisi ollut parempi apostolina.

Matti Lehtiniemi

Lucasillahan oli menossa avioero tuohon aikaan eikä hän jaksanut kait
oikein keskittyä.Näyttelijätkin olivat osin kyllästyneet Star
Wars-touhuihin ja tiesivät tekevänsä viimeistä elokuvaa.Siksi siihen
lisättiin huumoria.

> Mutta sen sanon, että aikoinaan ostin useammankin Star Wars-aiheisen
> ison sarjakuva-albumin. Mielestäni niiden tarinat olivat jopa parempia

Joo muistan.
Surman ruletin ainakin omistin, oli hyvä:

http://fi.starwars.shoutwiki.com/wiki/Star_Wars_%E2%80%93_T%C3%A4htien_sota_(Semic_1978%E2%80%931987)

Matti

JiiHoo

Matti Lehtiniemi formulated on keskiviikko :
> Joo muistan.
> Surman ruletin ainakin omistin, oli hyvä:
>
> http://fi.starwars.shoutwiki.com/wiki/Star_Wars_%E2%80%93_T%C3%A4htien_sota_(Semic_1978%E2%80%931987)
>
> Matti

Nuo albumitkin olivat näköjään aika epätasaisia ja niitä julkaistiin
vain kuusi.

Voisin arvata että ykkönen ja kuutonen olivat suoraan elakuvan pohjalta
tehtyjä.

2, 3, 4 ja 5 olivat itsenäisiä tarinoita. Valitettavasti en nyt muista
albumien nimiä, mutta ne mitkä ostin, niin tarinat muistan.

Yhden tarina oli sellainen, että Han Solo, Luke Skywallker ja
muistaakseni Leia ja robotit pakenivat sillä Han Solon aluksella
Imperiumin joukkoja ja piiloituivat avaruusasemalle, mikä oli
jonkinsortin uhkapelipaikka. Sillä oli jonkinsortin soppari Imperiumin
kanssa ja täten koskematon, Imperiumin joukot eivät olisi saaneet sinne
mennä. Tieteskin ne menivät ja yksi juonenpätkä oli, että Han Solo
ilmoittautui jonkinsortin taistelupeliin. Syynä taisi olla, että alus
oli vahingoittunut ja piti saada rahaa sen korjaukseen. Joutui
epäreilusti sijoitetuksi aivan liian kovien muukalaisrotujen joukkoon,
mutta siitä huolimatta voitti. Enempää en muistakkaan, mutta lopulta ne
tietenkin pääsivät pakenemaan.

Toinen tarina oli jotenkin sellainen, että Luke joutui jonkin itseään
taisteluexpertiksi pitämän tyypin vangiksi ja sen suurena haaveena
taisi olla voittaa jedi ihan oikeassa kaksinkamppailussa. En nyt
muista, mutta se taisteluasetelma oli jotenkin täysin epäreilu ja
tarina päättyi siihen, kun se konna oli maassa polvillaan hokemassa,
että kuinka joku voi olla noin hyvä. Tai jotain vastaavaa, kun Luke oli
jotenkin millilleen vain lyönyt siltä kypärän päästä eikä ollut edes
tappanut sitä.

--
Haluaisin olla luonnonsuojelijoiden puolella. Mutta en voi, koska ne
ovat niin urpoja.

Matti Lehtiniemi

> jonkinsortin uhkapelipaikka. Sillä oli jonkinsortin soppari Imperiumin
> kanssa ja täten koskematon, Imperiumin joukot eivät olisi saaneet sinne
> mennä. Tieteskin ne menivät ja yksi juonenpätkä oli, että Han Solo

Toi oli juuri Surman ruletti.Muistaakseni se avaruusasema oli jotenkin
pyöreän muotoinen, kuten rulettikin on.

> [...]
> se taisteluasetelma oli jotenkin täysin epäreilu ja tarina päättyi
> siihen, kun se konna oli maassa polvillaan hokemassa, että kuinka joku

Katsoin noita albumien kansia, ja mulla oli juuri ne kolme, joista oli
tehty elokuvat ja lisäksi Surman ruletti.
Olisi mielenkiintoista lukea nuo muutkin, jokunen löytyy divareista
siedettävään(20 e) hintaan.
Mutta juuri nyt ei ole fyrkkaa.

Matti

Naked Fame

JiiHoo <jii...@kof.fi> writes:
> [...]
> muistaakseni Leia ja robotit pakenivat sillä Han Solon aluksella
> Imperiumin joukkoja ja piiloituivat avaruusasemalle, mikä oli

Kuten muut jo kertoivat:
Tähtien sota: Surman ruletti. Huonosti piirretty, mutta tarina
on hyvä. Löytyy hyllystä; en ole hävittänyt vaikka onkin vähän
irtolehtipainos.

> Toinen tarina oli jotenkin sellainen, että Luke joutui jonkin itseään
> taisteluexpertiksi pitämän tyypin vangiksi ja sen suurena haaveena
> taisi olla voittaa jedi ihan oikeassa kaksinkamppailussa.

Tähtien sota: Hyinen väijytys. Löytyy myöskin hyllystä. Sama juttu:
kamala italiaanopiirrosjälki, mutta vastaavasti erityisen hyvä
kerronta.

--
Signature