Atorox-palkinto

Juhani Hinkkanen

Aikakone tiedottaa: Atorox-palkinto 1998

Turun science fiction seuran myöntämä Atorox-palkinto viime vuoden parhaasta
sf/fantasianovellista julkistettiin Turun kirjamessuilla lauantaina 17.
lokakuuta klo 11.00. Palkituksi tuli Pasi Jääskeläinen novellista Missä junat
kääntyvät. Kymmenen parhaan novellin lista näytti seuraavanlaiselta:

1.Pasi Jääskeläinen: Missä junat kääntyvät (Portti 4/1997)
2.Hannu Blommila: Gregor Samsan syndrooma (Tähtivaeltaja 4/1997)
3.Jaana Sutinen: Kasvun aika (Portti 1/1997)
4.M.G. Soikkeli: Valvo! Valvo! Valvo! Elämä ei ole unta (Portti 2/1997)
5.Timo Surkka: Tapaus urkuri (Portti 1/1997)
6.Marko Kivelä: Soittajan tarina (Legolas nro 14)
7.M.G. Soikkeli: Kuinka monta kuuta taivaalta? (Finnzine 2-4/1997)
8.Marko Kivelä: Ritari aikojen takaa (Tähtivaeltaja 3/1997)
9.Timo Vesa Krooks: Matka Helsinkiin (Portti 3/1997)
10.Boris Hurtta: Utta maara tsum (Portti 1/1997)

Tiedotuksen lähetti

Juhani Hinkkanen

Tero P. Mustalahti

In article <709p35$blc$1...@tron.sci.fi>,

> [...]
> 9.Timo Vesa Krooks: Matka Helsinkiin (Portti 3/1997)
> 10.Boris Hurtta: Utta maara tsum (Portti 1/1997)

Eipä ollut kovinkaan paljon yllätyksiä tuossa listassa ainakaan
niille, jotka olivat lukeneet ehdokasnovellit. Pasi Jääskeläisen
novelli oli rinnanmitan muita kypsempi kirjallisesti ja aiheenvalinnan
sekä juonenkehityksen kannalta onnistunut. Novellin pituuden takia
myös henkilökuvat ehtivät syventyä, niinpä sen sijoittaminen
samaan sarjaan muutaman sivun mittaisten juttujen kanssa ei ehkä ole
aivan täysin reilua. Loput olisivat voineet tulla hieman toisessakin
järjestyksessä; hieman yllättynyt olin Blommilan lievästi kliseisen
kyberpunkjutun kakkostilasta. Novelli toki kuuluu silti ehdottomasti
kymmenen parhaan joukkoon.

Jaana Sutisen novelli on myös kirjoitusteknisesti onnistunut, mutta
temaattisesti olisin jäänyt kaipaamaan jotain hieman radikaalimpaa tai
poikkeavampaa kuin melko yksinkertaisen ekologisen allegorian. Hienoja
yksityiskohtia novellissa toki on. M.G. Soikkelin novellit lienevät
hieman liian omaperäisiä, jotta ne voisivat koskaan päästä aivan
ykköseksi saakka. Virkistäviä tapauksia ne ovat silti aina. Surkan
kovaksikeitetty rikosscifi alkaa lupaavasti, mutta eksyy lopussa hieman
liikaa blam-blam -osastolle

Marko Kivelän fantasianovellit ovat tunnelmaltaan perinteisen
fantastisia, mutta eivät jaksaneet minua kovasti innostaa, mutta minä
en olekaan suuri fantasia ystävä tai ainakin vaadin fantasialta
paljon. Krooksin postapokalyptinen tarina viehetti elämän perusasioita
korostavalla, lähes biologisella lähestymistavallaan, joka tosin ei
tällaisessa tarinassa ole mitenkään omaperäinen elementti. Boris
Hurtta ei tällä kertaa yltänyt kovin korkealle, vaikka Utta maara tsum
onkin taattua Hurtta-laatua niin hyvässä kuin pahassakin.

Fantasia / scifi -akselilla parhaat sijat menivät aika lailla tasoihin
(jos Boris Hurtan novelli lasketaan fantasiaksi): 4/5, mutta voittaja
oli fantasiaa.

Jos joku muu on lukenut näitä, niin kertokoon mielipiteitään myös meille
muille, minua ainakin kiinnostaisi kuulla.

Tero P. Mustalahti

Ville Forss

In article <70di8t$105$1...@news.utu.fi>,
term...@strangelove.yok.utu.fi says...

> [...]
>pituuden takia myös henkilökuvat ehtivät syventyä, niinpä sen
>sijoittaminen samaan sarjaan muutaman sivun mittaisten juttujen

Jääskeläinen kirjoittaa todella hyvin, mutta kuten Sutisenkin
novelli, se ei ainakaan minua koskettanut erityisesti. Esim.
myöhemmin Tähtivaeltajassa julkaistu Jääskeläisen novelli (olikos
sen nimi "Perheterapiaa"?) oli mielestäni jonkin verran parmepi.
Se ei välttämättä ollut paremmin kirjoitettu, eikä siinä välttämättä
ollut parempaa juonta, mutta siinä oli jonkinsortin karismaa,
jos novellilla nyt sellaista voi olla.

>Loput olisivat voineet tulla hieman toisessakin järjestyksessä;
>hieman yllättynyt olin Blommilan lievästi kliseisen
>kyberpunkjutun kakkostilasta. Novelli toki kuuluu silti
>ehdottomasti kymmenen parhaan joukkoon.

Korkeasta sijoituksesta voinee ainakin osittain syyttää
minua muiden muassa: itse rankkasin novellin noista ykköseksi,
mikä tässä paljastettakoon. Syitä oli monia, joista ensimmäisenä
luonnollisesti se, että se jätti kaikista ehdokkaista syvimmän
vaikutuksen (jo silloin, kun sen ensi kertaa Tähtivaeltajasta
luin).

>Jaana Sutisen novelli on myös kirjoitusteknisesti onnistunut, mutta
>temaattisesti olisin jäänyt kaipaamaan jotain hieman radikaalimpaa
>tai poikkeavampaa kuin melko yksinkertaisen ekologisen allegorian.

Sutisen novelli ei niin sanotusti tehnyt minulle yhtään mitään.
Pätevästi kirjoitettu, mutta täysin mielenkiinnoton. Eikä sen
"outous" ollut tarpeeksi outoa, jotta olisi sillä ansainnut
lisäpisteitä. Lähinnä se aiheutti tahattomia hymähtelyjä.

>Hienoja yksityiskohtia novellissa toki on. M.G. Soikkelin novellit
>lienevät hieman liian omaperäisiä, jotta ne voisivat koskaan päästä
>aivan ykköseksi saakka. Virkistäviä tapauksia ne ovat silti aina.

Soikkeli on (iso imho) niitä harvoja kotimaisia sf-novellisteja,
jonka tekstit olisivat kotonaan ulkomaisissa sf-lukemistoissa.
Tarkoittaako se sitten, että ne eivät ole kovin suomalaisia vai
mitä?

>Surkan kovaksikeitetty rikosscifi alkaa lupaavasti, mutta eksyy
>lopussa hieman liikaa blam-blam -osastolle

Tämän suhteen olen jokseenkin samaa mieltä. Pieni hiominen
olisi ehkä ollut paikallaan. Mutta kuten monen muunkin novellin
kohdalla, se oli pätevästi kirjoitettu, joten ei sitä voinut
huomiotta jättää.

> [...]
>fantastisia, mutta eivät jaksaneet minua kovasti innostaa, mutta
>minä en olekaan suuri fantasia ystävä tai ainakin vaadin

Sama täällä, mutta Kivelän kaksi novellia olivat tarpeeksi
"poikkeavia" fantasiamassasta, jotta niiden lukeminen oli
tuskan sijasta ei-ehkä-ihan-nautintoa-mutta-melkein.

>Krooksin postapokalyptinen tarina viehetti elämän perusasioita
>korostavalla, lähes biologisella lähestymistavallaan, joka tosin ei
>tällaisessa tarinassa ole mitenkään omaperäinen elementti.

Itse en Krooksista juuri pidä. "Matka Helsinkiin" oli lukemistani
Krooksin novelleista ehkä paras, mutta se ei ole vielä kovin
korkea saavutus. Jos joku kirjoittaa jotain "Iltapäivä Kauhavalla"
novellin tyylistä edes vähänkään tosissaan, niin ei se ainakaan
plussaa ole.

>Boris Hurtta ei tällä kertaa yltänyt kovin korkealle, vaikka Utta
>maara tsum onkin taattua Hurtta-laatua niin hyvässä kuin
>pahassakin.

Jos minusta olisi kiinni ollut, niin Hurtan novelli ei olisi
kymmenen parhaan joukkoon päässyt. Hurttakin toki kirjoittaa
pätevästi ja ammattimaisestikin, mutta saman tarinan uudelleen-
ja uudelleenkirjoittaminen vie siitä kyllä terän.

>Jos joku muu on lukenut näitä, niin kertokoon mielipiteitään myös
>meille muille, minua ainakin kiinnostaisi kuulla.

Tässä näitä.

--
Ville Forss
vfo...@icenet.fi

Simo Suntila

:
[...]

Hrmf, jäi lehdistötiedotteesta näjemmä pisteet pois (kerroin ne
kyllä palkintopuheessani). Tässä ne kuitenkin ovat, jos jotakuta
kiinnostaa: Pasi (364), Hannu (204), Jaana (191), Markku (188), Timo
(169), Marko (150), Markku (140), Marko (128), Timo (124), Boris (112).

Lisäksi pistejakoa oli muutettu tahattomasti mutta tarkoituksella
edellisvuoteen verrattuna, eli kakkossijasta sai vain 9 pistettä, ei
kymmenen niinkuin viime vuonna.

Lisää Atorox-asiaa löytyy Atoroxin omalta sivulta
http://org.utu.fi/yhd/tsfs/atorox/ ja näemmä myös Portin sivulta
http://www.sci.fi/~portti/atorox.html , ainakin siellä on pari kuvaa.
Aikakoneen sivuiltakin http://www.sci.fi/~jhsf/Aikakone/atorox.htm
löytyy Atorox-asiaa.

--
Simo Suntila, sii...@utu.fi # Se kuollut ei oo mi voi iäti maata
http://users.utu.fi/siilsu/ # Aikojen myötä voi kuolokin laata

Markku Soikkeli

In article <70g7kk$ff0$3...@tron.sci.fi>, Ville Forss <vfo...@icenet.fi> wrote:
> [...]
>jonka tekstit olisivat kotonaan ulkomaisissa sf-lukemistoissa.
>Tarkoittaako se sitten, että ne eivät ole kovin suomalaisia vai

Ne eivät ole tästä maailmasta :-)

Muiden novelleista olen jäävi sanomaan mitään, mutta mitä
tulee suomalaisen scifin ja fantasian kilpailemiseen
samoissa kisoissa ja sarjoissa, niin arvelen sillä olevan
harvinaisen haitallinen vaikutus: riistävät toisiltaan sitäkin
vähää mediahuomiota mitä näiden fanialojen kirjallisuus
voi saada. Esim. TSFS:n novellikilpailussa, jossa itse
olin raadissa, oli hirvittävän vaikea asettaa paremmuus-
järjestykseen tekstejä, joista yhdet olivat niin kelpoisia
fantsuna ja toiset niin hyviä juuri scifinä. Samanlaisissa
omituissa valintatilanteissa ovat varmasti niin Portin
kuin Atoroxinkin pystipesänjakajat.

Siispä toivon, että "spekulatiivisen fiktion" alueelle
tulisi profiloituvampia kirjoituskilpailuja ja teemallisia
tilaisuuksia. No niin, näenkin jo miten kauhukirjallisuuden
harrastajat ryömivät esiin ja esittävät kryptillisiä
sivuhuomautuksia lajityyppien riittävästä erottelusta,
ja myönnän: kyllä, lajien yhdistäminen samaa kisaan /
temaattiseen tapahtumaan myös edesauttaa lajirajojen
ylittämisen ja purkamisen, vauhdikkaan kauhufantasiascifin
luomisen.

markku

--
################## "Minä toivon, että luettuasi tämän sinä etsit #########
# M.G. Soikkeli # viisautta, arvokkuutta ja myötätuntoa itsessäsi # o o #

Partanen Antti

In article <709p35$blc$1...@tron.sci.fi>, Juhani Hinkkanen wrote:
> [...]
>9.Timo Vesa Krooks: Matka Helsinkiin (Portti 3/1997)
>10.Boris Hurtta: Utta maara tsum (Portti 1/1997)

Dang! VIELÄKÄÄN eivät noteeranneet suurteostani "Venuksen Vihreät
Limamonsterit Ihmisneitokaisten Kimpussa", joka niin riipaisevalla
otteella analysoi nyky-yhteiskunnan tilaa ja steinerpedagogiikan
vaikutusta Nauru-saaren jäätelötikkutuotantoon. On se hitto, kyllä ensi
vuodeksi kaksinkertaistan voitelurahabudjetin, ja varaan parempia
viinaksia promotilaisuuteen. Tai ainakin enemmän.

Tämä follari ja varsinkin sen kirjoittaja muuten taitavat painia
piiikkaisen alemmassa sarjassa kuin muut? :-) d8-)

Vakavammin, saako noita voitokkaita teoksia mistään yksissä kansissa,
en taida viiziä ruveta metsästämään noita lehtiä divareista?

--
***** Antti Partanen *** aop(at)cc.tut.fi *****
#NEW!# Interactive signature: choose your own favourite Witty Comment!

Ville Forss

In article <slrn72p45...@assari.cc.tut.fi>,
a...@students.cc.tut.fi says...

>Vakavammin, saako noita voitokkaita teoksia mistään yksissä
>kansissa, en taida viiziä ruveta metsästämään noita lehtiä
>divareista?

No eipä niitä saa. Ei ole suomalaisia sf-novelliantologioita
pahemmin julkaistu viime aikoina. Ehkä nuo joskus löytyvät
jostain Atorox 1998 -kirjasta (sitten, kun suomessa on tarpeeksi
sf:n lukijoita/ostajia, jotta moisten kirjojen julkaisu
on kannattavaa), mutta nyt nyt täytyy vielä vaivautua joko divariin
tai kirjastoon. Ei se nyt _niin_ mahdotonta voi olla.

Ville Forss

In article <70hovb$ut$1...@baker.cc.tut.fi>, csm...@uta.fi says...

>Ne eivät ole tästä maailmasta :-)

No, ovat ne ainakin laadukkaampia kuin Not of This World -leffa :)

> [...]
>harvinaisen haitallinen vaikutus: riistävät toisiltaan sitäkin
>vähää mediahuomiota mitä näiden fanialojen kirjallisuus

Ainakin siinä mielessä, että media kuva sf:stä on nykyisin
todennäköisesti yhtä kuin "keskiaikaisfantasia"/mediascifi,
jolloin se pitäisikö sanoa perinteisempi spekulatiivinen fiktio
jää pahasti jalkoihin. Varmasti niin volyymissä kuin huomiossakin.

>Esim. TSFS:n novellikilpailussa, jossa itse
>olin raadissa, oli hirvittävän vaikea asettaa paremmuus-
>järjestykseen tekstejä, joista yhdet olivat niin kelpoisia
>fantsuna ja toiset niin hyviä juuri scifinä.

Meikäläisen novelli ei varmaan ollut hyvä kumpanakaan. :)

> [...]
>temaattiseen tapahtumaan myös edesauttaa lajirajojen
>ylittämisen ja purkamisen, vauhdikkaan kauhufantasiascifin

Niin: osa ongelmaa (ellei koko ongelma) lienee se, että
Suomen kokoisessa maassa ei riitä yleisöä jotta sf:n voisi
ikään kuin jakaa kolmeen eri genreen (jotka yksinkertaistettuina
sitten olisivat scifi, fantasia ja kauhu).

Marko Kivelä

> [...]
> jolloin se pitäisikö sanoa perinteisempi spekulatiivinen fiktio
> jää pahasti jalkoihin. Varmasti niin volyymissä kuin huomiossakin.

En sinällään näe mitään periaatteellista ongelmaa siinä, että atorox
palkinto jaettaisiin vaikkapa kahteen osaan (scifi/fantasia) ja jos
tarpeen niin tuo fantasiaosa voitaisiin nimittää vaikkapa
frodo-palkinnoksi. Mutta ongelmat tulevatkin käytännön puolella. 1.
rajanveto, eli mikä on scifiä ja mikä fantasiaa? 2. julkisuuden
saaminen. Jos jakaisimme monia palkintoja laskisi niiden arvostus media
n silmissä. Tämä saattaisi tarkoittaa, ettei julkisuutta lainkaan. 3.
hyvien novellien rajattu määrä. On vuosia jolloin on ollut tuskaa löytää
useampia hyviä novelleja joita äänestää.

> Meikäläisen novelli ei varmaan ollut hyvä kumpanakaan. :)

Kaunokirjallisuuden, niin kuin kaiken "taiteen" laittaminen
paremmuusjärjestykseen on aina hieman ongelmallista. Se mikä on parasta
yksille voi olla paskaa toisille ja kuitenkin kumpikin osapuoli voi olla
oikeassa.

> [...]
> ikään kuin jakaa kolmeen eri genreen (jotka yksinkertaistettuina
> sitten olisivat scifi, fantasia ja kauhu).

Eikä tekijöitä. Tilaisuuksien järjestämiseen vaaditaan pirusti työtä.
Aktiivisesti mukana puuhaavana tiedän, että nykyiset tekijät saavat jo
nyt käyttää pirun paljon vapaa-ajastaan tilaisuuksen järjestämiseen. Sen
lisäksi tulevat seurojen pyörittäminen, lehdet ja muut
rutiinitapahtumat. Aktiiveja tosiaankin tarvittaisiin lisää.

Marko Kivelä

Simo Suntila

Partanen Antti (a...@students.cc.tut.fi) wrote:

: Vakavammin, saako noita voitokkaita teoksia mistään yksissä kansissa,

: en taida viiziä ruveta metsästämään noita lehtiä divareista?

Suunnitelmissa ei ole koota top kymppiä yksiin kansiin.
Korkeintaan 20 ensimmäistä Arorox-voittajaa sitten joskus neljän
vuoden kuluttua. Lehdet siis pitää metsästää, mutta divareihin ei
tarvitse turvautua, sillä noita lehtiä saa tilata julkaisijaseuroilta:

Tähtivaeltaja: osoite: c/o Toni Jerrman
Junailijankuja 1 B 29
00520 Helsinki
puh: (09) 140 486
http://tahtivaeltaja.cultnet.fi/

Portti: osoite: c/o Raimo Nikkonen
Peltokatu 25-27 C 57
33100 Tampere
puh: (03) 212 1262
fax: (03) 212 1262 tai 220 923
http://www.sci.fi/~portti/

Legolas: osoite: PL 215
00131 Helsinki
pj: Maria Maja
email: tolkie...@hotmail.com
http://www.cs.tut.fi/~basil/tolkien/

Tiedot on poimittu SF-FAQista, joten paikkaansapitävyydestä ei ole
takeita.

Marko Kivelä

Miten muut novellit? Puuttuiko tuolta listalta jotain sellaista jonka
olisi pitänyt päästä listalle? Onko tapahtunut oikeusmurhia?
Yleisesti ottaen olen kuullut, että lista oli hyvinkin pitkälle
odotetun kaltainen. Siitä päätellen mitä noit olen lukenut, niin taso
näytti tänä vuonna oleen jonkin verran parempi kuin viimemvuonna, mikä
tietysti olisi hyvä asia. Onko kenelläkään kommenttia tähän?

Marko Kivelä

Tytti Paananen

Simo Suntila (sii...@utu.fi) wrote:

[...]

Ja viisi ensimmäistä Atorox-voittajaa vuosien takaa löytyvät Ursan
julkaisemasta Atoroxin perilliset -pokkarista, jossa on myös Suomen
tieteiskirjoittajien ja Portin kirjoituskilpailujen parhaimmistoa. Ursalta
sitä saattaa saada vielä ja ainakin kirjastoissa varmaan on.

--Tytti