Re: Todistettu: maapallolla on elamaa!

Otto J. Makela

kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Joskus luin lyhyttarinan joka sivusi aihetta (Heinlein?):
> Parin miljoonan vuoden päästä retkikunta saapuu planetalle.
> Riesaksi muodostuu planeetalla elävä agressiivinen ja aika älykäs
> laji. Kun tutkimukset etenevät ilmenee että kyseessä on joku miljoona
> vuotta sitten haaksirikkoutuneen retkikunnan jälkeläiset, jotka ovat
> sopeutuneet elämään uudessa ympäristössä, ja siinä menettäneet kaiken
> inhimillisyyden.

En tunnista tuollaista Heinleinin tarinaa, mutta kaavaan sopisi hyvin
Stanisław Lemin kirja Niezwyciężony (1964, suom. Voittamaton), jossa
planeettaa tutkimaan tuleva maan retkikunta kohtaa kone-evoluution
tuloksena syntyneitä pieniä kvasi-eläviä hyönteisen kaltaisia robotteja,
jotka ovat ryhmänä tarpeeksi vahvoja tuhoamaan vahvimmatkin maan
taistelulaitteet.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Invincible

Lisäsin ryhmän sfnet.harrastus.kulttuuri.sf

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Baggie

Sat, 03 Mar 2012 12:57:31 +0200, Otto J. Makela kirjutas:

> [...]
>tuloksena syntyneitä pieniä kvasi-eläviä hyönteisen kaltaisia robotteja,
>jotka ovat ryhmänä tarpeeksi vahvoja tuhoamaan vahvimmatkin maan

Myös romaanissa "Revelation Space"/Alastair Reynolds (700 sivua)
avaruusretkikunta kuulemma törmää robottipopulaatioon, jonka on
alunperin rakentanut joku retkikunnan esi-isistä. Kun vaan jostain
saisin aikaa (eli saisin ensin luettua pois alta Jared Diamondin
"Tykit" ja "Kolmannen Simpanssin" sekä Volter Kilven "Alastalon
salissa"), niin lukisin heti oitis tuon järkäleen.
--
Baggie

Juoksemme laskuveden perään, hyppelemme kädet ja jalat villisti
heiluen, tanssien vesirajassa, taivaan, maan ja meren yhtymäkohdassa,
täynnä riemua siitä, että olemme olemassa, juuri nyt ja tässä,
syntymän ja kuoleman välissä, osana elämän suurta, ihmeellistä verkkoa.

Joku

"Baggie" kirjoitti viestissä:k5m4l7hvkmglvhkbd...@4ax.com...

> [...]
>"Tykit" ja "Kolmannen Simpanssin" sekä Volter Kilven "Alastalon
>salissa"), niin lukisin heti oitis tuon järkäleen.

Alastalon salia en ole lukenut enkä edes aio lukea (en ole niin paha
masokisti), nuo muut kaikki on kyllä tullut hankittua ja luettua. Reynoldsin
kirjat ovat kyllä suositeltavia, olen lukenut jokaisen suomeksi käännetyn.
Englanniksi en ole niitä vielä ole jaksanut lukea.

Antti