John Carter

Matti Lehtiniemi

Mar 17, 2012, 3:23:42 AM3/17/12
Mites olisiko tämä hyvä elokuva ?

Jotenkin tuo Disney tuottajana tuossa pelottaa.
Kirjasarjahan on loistava, olen lukenut jokaisen Mars-kirjan varmaan 3-5 kertaan.

Kirjathan on otettu pois kirjakaupoista, kai ne koetaan jotenkin rasistisiksi.Ja sitähän ne ovatkin.
Tarzanistahan Disney on tehnyt oman harmittoman versionsa.Ihan jotain muuta kuin oikea Tarzan ,joka tappaa nekruja huvikseen.

Ihmettelin kun katsoin traileria että Edgar Rice Burroghsista oli tehty jonkinlainen nössö kirjailija.Hänhän oli itse upseerina
jollain far-postilla intiaanialueella.

25-40 euroa maksaa Mars-kirjat nykyään divarissa/huuto.netissä. Aika suolaista hintaa on.

Matti

Matti Lehtiniemi

Mar 17, 2012, 8:37:27 AM3/17/12
> Mites olisiko tämä hyvä elokuva ?

Kävin sitten katsomassa. Ihan suht hyvä elokuva.
-Tars Tarkas olisi mun mielestä joukkoineen voinut olla vähän lihaksikkaampi.
-Heikohko juoni, jopa hieman hankala seurattava.
-Grafiikat erittäin hienoja.Kovin paljon parempaa ei olisi voinut olla.
-John Carteria näyttelevä mies ei mikään loistelias.
-Dejah Thoris todella hyvä, lähes täydellinen rooliin.

Thernien pyhä johtaja Matai Shangin muodonmuutokset erittäin ärsyttäviä.Aivan kuin olisi yritetty lyödä katsojat ällikällä "näin
ovelaa grafiikkaa pystymme tekemään"
Mitään tämmöistä ei Mars-kirjoissa ollut.

Muistan kun Kirsti Rautiaisen tupla-tai kuitti visailussa 80-luvun alussa oli joku mies, joka tiesi kaiken mahdollisen
mars-kirjoista.Onkohan se tyyppi vielä elossa katsomassa tätä elokuvaa.

Mars-kirjojen tunnelma oli kuitenkin aika hyvin saatu ikuistettua tähän elokuvaan.
Jossain luki että elokuva perustuu Marsin prinsessa -kirjaan.Mun mielestä Marsin prisessa oli Thuvia.

Tää on vähän parempaa kamaa kuin ihmiset tietääkään.Nämä kirjat pitäisi saada takaisin kirjakauppoihin.
Se hyvä kääntäjä joka käänsi 70-luvun taikajousi sarjaan kirjat on tietääkseni kuollut.(kuoli josku 80-luvulla)
Joten ainakin käännöksien pitäisi olla ilmaisia(?)

Matti

Erkki Näsi

Mar 17, 2012, 9:09:38 AM3/17/12
Matti Lehtiniemi wrote:

> [...]
> 70-luvun taikajousi sarjaan kirjat on
> tietääkseni kuollut.(kuoli josku 80-luvulla) Joten ainakin käännöksien

http://www.intokustannus.fi/kirja/marsin_sankari/

T.A.Engström eli nimimerkki Seppo Ilmari on kuollut vuonna 1982.

--
Erkki Näsi

Matti Lehtiniemi

Mar 17, 2012, 9:37:43 AM3/17/12
> T.A.Engström eli nimimerkki Seppo Ilmari on kuollut vuonna 1982.

Jaa , ne on kuin onkin päättäneet julkaista uudelleen nuo Seppo Ilmarin käännökset:

http://www.intokustannus.fi/uutiset/2012/138/

Halpahintaisesti vielä "john carter" -kirjasarjana eikä Mars -kirjasarjana.Jopa lapsellinen facebook-sivu on kasattu.

No mikäs siinä ,pääasia että kirjaa tulee kauppoihin. Kunpa julkaisisivat vielä loistavat kirjat "marsin miekat" ja "marsin nero"

Matti

H Markus Lang von Oberstdorf

Mar 17, 2012, 12:20:32 PM3/17/12

Matti Lehtiniemi esitti lausuntonaan seuraavan:

> Se hyv� k��nt�j� joka k��nsi 70-luvun taikajousi sarjaan kirjat on
> tiet��kseni kuollut.(kuoli josku 80-luvulla)
> Joten ainakin k��nn�ksien pit�isi olla ilmaisia(?)

Miksi pit�isi? Koska suomentaja kuoli vuonna 1982, suomennosten
tekij�noikeudet lakkaavat vuoden 2052 p��tytty�.

Paavo Väisänen

Feb 27, 2015, 10:00:53 AM2/27/15
Näin kirjoitti Matti Lehtiniemi Usenetin ryhmään
sfnet.harrastus.kulttuuri.sf:

> [...]
alussa oli joku mies, joka tiesi kaiken mahdollisen
> mars-kirjoista.Onkohan se tyyppi vielä elossa katsomassa tätä elokuvaa.

Prof. Esko Valtaoja ilmeisesti osaa ulkoa kaikki Mars-kirjat? Sanoi
lukeneensa niitä
mummonsa vintillä, ja varastaneensa Kemin koulun kirjastosta?

> Mars-kirjojen tunnelma oli kuitenkin aika hyvin saatu ikuistettua tähän
elokuvaan.
> Jossain luki että elokuva perustuu Marsin prinsessa -kirjaan.Mun
mielestä Marsin prisessa oli Thuvia.

Minä luin ilmeisesti Marsin Ritarit? Siinä oli "henkilöitä" joilla pää oli
erillinen olio, ruumis
"rykor" oli aivoton.
Noiden "pää-olioiden" suurin toive "oli päästä asumaan alimpaan kellariin,
jossa vain ajateltiin"

> Tää on vähän parempaa kamaa kuin ihmiset tietääkään.Nämä kirjat pitäisi
saada takaisin kirjakauppoihin.

Minulla on yksi Mars-kirja, lukeminen ei onnistu, teksti on liian
simppeliä, en muista edes
kirjan nimeä?
Ehkä olen 65 vuotta liian vanha?

--
Puakki

Matti Lehtiniemi

Feb 27, 2015, 2:47:38 PM2/27/15
> Prof. Esko Valtaoja ilmeisesti osaa ulkoa kaikki Mars-kirjat? Sanoi

Käyttää nimimerkkiä John Carter tiede-lehden palstalla.

> Minä luin ilmeisesti Marsin Ritarit? Siinä oli "henkilöitä" joilla pää oli
> erillinen olio, ruumis

Taisi olla Marsin Ritarit.

> Minulla on yksi Mars-kirja, lukeminen ei onnistu, teksti on liian
> simppeliä, en muista edes

Yksinkertainen on parasta.
Nykyään tehdään asiat liian monimutkaisesti ja esitetään 10 x pätevämpää kuin
mitä ollaan.

Mars-kirjojen uusien painosten sarja on edennyt kirjaan Marsin Neito.Kävin
viikko sitten katsomassa Helsingin akateemisessa kirjakaupassa.Muita ei
ollut.Heh heh, piti mennä nuorten osastolle.Onneksi mulla on jo niin paljon ikää
että käyn helposti jonkun 17 v isästä.Joka on ostamassa lahjakirjaa tms.
Tosin mulla ei ollut rahaa ostaa kyseistä kirjaa.

Matti

Paavo Väisänen

Jul 20, 2016, 12:01:56 PM7/20/16
Näin kirjoitti Matti Lehtiniemi Usenetin ryhmään
sfnet.harrastus.kulttuuri.sf:
Maskun Kirjastossa oli Se ensimäinen? Mars-kirja "ilmaisten laatikossa"!
Otin mukaani, kun silloin lapsena en sitä saanut saanut mistään. Taisi
jäädä kesen?
Ensimäinen "siirtyminen" Mars-planeetalle, kerrotaan ja paluu, taisteluja
raakoja marsilaisia
vastaan John Carter voi käydä, koska hänellä on suuremmat voimat kuin
paikallisilla.
Marsin Ritarit luin, kaverini toi sen Kirjastosta, silloin 10-12 vuotiaana
säilyi
jännitys lukiessa, NYT ukkina aihe on liian lapsellinen...
On minulla toinenkin Mars-kirja, teksti on niin simppeliä, etten jaksa
lukua loppuun saakka.

> Matti

Puakki
--