Mad Max 1 (1979)

12 katselukertaa

Olli-Matti Sopanen

lukematon,
30.5.2001 klo 7.26.1730.5.2001
vastaanottaja

Kuten tunnettua, niin on olemassa kolme Mel Gibsonin tähdittämää "Mad
Max" elokuvaa eli "Mad Max" (1979), "Mad Max 2: The Road Warrior" ja "Mad
Max 3: Beyond Thunderdome" (1985). Nuo kakkos- ja kolmososat ovat tulleet
jo varmaankin pariin kertaan tv:stä ja ne näytetään taas uusittavan ensi
heinäkuussa Nelosella. Se vaan minua ihmetyttää, miksi tuota trilogian
ensimmäistä osaa ei taaskaan näytetä.

Tietääkö kukaan hyvä selitystä, miksi tuota ekaosaa ei voida
esittää? Onkohan kyse ehkä tekijänoikeuksista vai pelkästä tv-yhtiön
huolimattomuudesta? IMDB:n mukaan http://us.imdb.com/Title?0079501 tuo
filmi olisi muuten jostain syystä kielletty Ruotsissa ja Norjassa sen
ikäraja olisi K-18. Itse olen nähnyt tuon ekaosan joskus vuosia sitten
videolla, ja siitä minulla on vain hämäriä muistoja.

O-M.S.

Timo Mannikko

lukematon,
30.5.2001 klo 8.15.2330.5.2001
vastaanottaja
In article <Pine.GSO.4.21.01053...@cc.joensuu.fi>,

Olli-Matti Sopanen <sop...@cc.joensuu.fi> wrote:

>Tietääkö kukaan hyvä selitystä, miksi tuota ekaosaa ei voida
>esittää?

Katkosen sivulta <http://www.yle.fi/tv2/katkonen.html> löytyy
seuraava pitkähkö selitys:

"Ykkösosa olisi kyllä esitetty TV2:ssa silloin kun 2 ja 3 esitettiin,
mutta tätä elokuvaa ei ole koskaan voitu hankkia tv-kanaville. Yhtiö
joka omistaa kakkos- ja kolmososan, ei ainakaan myönnä että se omistaisi
ykkösosan. Mikään muukaan yhtiö ei ole sitä kymmenen viime vuoden aikana
tarjonnut.

Tämä taas johtunee siitä, että yksi ensimmäisen Mad Max-elokuvan
australialaisita tuottajista Byron Kennedy kuoli
helikopterionnettomuudessa vuonna 1983. Nuori mies ei ollut tehnyt
testamenttia ja hänen perikunnassaan syntyi muheva riita pitkine
oikeudenkäynteineen eikä asiaa ole vieläkään ratkaistu. Mad Max
-elokuvalle ei näin olenne ole "omistajaa" eikä sitä siten, ilmeisesti
oikeuden päätöksellä, voi myydä tv-asemille. Osien 2 ja 3 (joita ei oltu
vielä edes tehty) tilanteeseen tämä riita ei kuitenkaan vaikuta ja ne
ovat vapaasti levitettävissä. Tämä on ainakin selitys, jonka Australian
Film Commissin tarjosi kun asiasta keskusteltiin.

Toinen epävirallisempi selitys ja ilkeä huhu on, että amerikkalainen
yhtiö, joka omistaa osat 2 ja 3, omistaisi myös osan 1, mutta ei kehtaa
myöntää sitä, koska he ovat leikelleet (sensuroineet) elokuvan
amerikkalaisten tv-asemien käyttöön ja samalla tuhonneet alkuperäisen
kopionsa. Selitys on epäuskottava siksi, että yhtiö varmasti tekisi
mielellään rahaa tällä elokuvalla ja hankkisi jostain päin maailmaa
alkuperäisen kopion, jota he sitten voisivat kaupitella."

--
Timo Mannikko * mann...@mit.jyu.fi * http://www.mit.jyu.fi/~mannikko/
SF-sarjat Suomen TV-kanavilla -> http://www.mit.jyu.fi/~mannikko/sftv/

Alfred Poet

lukematon,
30.5.2001 klo 12.30.4830.5.2001
vastaanottaja

> heinäkuussa Nelosella. Se vaan minua ihmetyttää, miksi tuota trilogian
> ensimmäistä osaa ei taaskaan näytetä.

Olen ihmetellyt ihan samaa, mutta edes videovuokraamoista en ole löytänyt
ykköstä. Minullakin on hämäriä muistikuvia siitä, joten uusinta ei olisi
pahitteeksi.

-Alf-

Otto J. Makela

lukematon,
30.5.2001 klo 13.15.3730.5.2001
vastaanottaja
Alfred Poet <alfredpoet@*NOSPAM*yahoo.com> writes:

> Olen ihmetellyt ihan samaa, mutta edes videovuokraamoista en ole
> löytänyt ykköstä. Minullakin on hämäriä muistikuvia siitä, joten
> uusinta ei olisi pahitteeksi.

Eikös ykkösosa aikoinaan hävinnyt vuokraamoista Suomen sittemmin
edesmenneen "video nasties" lain perusteella K-18 ikärajan vuoksi?
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */

The Lifeless One

lukematon,
30.5.2001 klo 13.35.2030.5.2001
> [...]
>ykköstä. Minullakin on hämäriä muistikuvia siitä, joten uusinta ei olisi

Nyt videolain poistuttua onnistuin kerran näkemään sen Turussa
Videofirma Makuunissa. En tiedä, mistä nauha oli kaivettu: kaikki K-18
-merkinnät takana jne, vanha kuin mikä. Tullut sitten edes vuokrattua,
enkä muista enää miksi ei :-)

Ari Nuuttila

lukematon,
31.5.2001 klo 3.17.4131.5.2001
vastaanottaja

Australialainen Ezydvd väittää että Mad Max julkaistaisiin elokuussa
DVD:llä. Jos kiinnostaa niin tuosta löytyy osoitteesta www.ezydvd.com.au

--
Ari Nuuttila
Insinöörinkatu 60 A 7

J.H.

lukematon,
1.6.2001 klo 2.34.281.6.2001
vastaanottaja

"The Lifeless One" <life...@spamless.icenet.fi> kirjoitti viestissä >

> [...]
> Videofirma Makuunissa. En tiedä, mistä nauha oli kaivettu: kaikki K-18
> -merkinnät takana jne, vanha kuin mikä. Tullut sitten edes vuokrattua,

Oliskohan mahdollisesti syynä se, että noin ziljoonaan kertaan katsotun
vuosmallia 79/80 olevan vuokranauhan kuntoluokka on sen verran heikko, ettei
sitä kehtaa HiFi-kotiteatterilaitteilla katsella.. :)

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

lukematon,
1.6.2001 klo 4.24.591.6.2001
vastaanottaja
Olli-Matti Sopanen <sop...@cc.joensuu.fi> wrote:

Sattumalta kysyin n. 10 päivää sitten asiasasta paikallisessa
Makuunissa. Henkilökunta väitti n.s. varmana tietona että tulee kesän
aikana vuokraamoihin.

--
Kaj

Mika Niemi

lukematon,
4.6.2001 klo 12.43.084.6.2001
vastaanottaja

Näin tämän elokuvan pari vuotta sitten amerikkalaisella kaapelikanavalla.
En huomannut mitään erityisiä leikkauksia, esitys oli vieläpä letterboxattu.
Tosin se oli dubattu amerikanenglanniksi, mikä oli sinänsä järkyttävää.

Marko Ronkainen

lukematon,
10.7.2001 klo 8.44.4310.7.2001
vastaanottaja

"Timo Mannikko" <t...@kanto.jyu.fi> wrote in message

> [...]
> joka omistaa kakkos- ja kolmososan, ei ainakaan myönnä että se omistaisi
> ykkösosan. Mikään muukaan yhtiö ei ole sitä kymmenen viime vuoden aikana

Minulla ainakin on ykkösosa aussiäänillä/laajakangaskuvana videolla,
julkaisijan Warner Home Video. Kyllä niin ison putiikin luulisi
tietävän omistavatko oikeudet vai eivät.

- Marko

Vastaa kaikille
Vastaa kirjoittajalle
Lähetä edelleen