ARVIO: Katuoja - 04.02.2002

Otto Sinisalo

Feb 5, 2002, 3:51:29 AM2/5/02
KATUOJA
Sarjakuva-arvioita. Lehdet luki Otto Sinisalo.

Tervehdys kaikille.

Ensin pieni ”disclaimeri”:

Päätin aloittaa kirjoittaa sarjakuva-arvioita, sillä suomenkielisiä
arvosteluita ei juuri netissä näe. Ei tässäkään uutisryhmässä. En tiedä
onko tällaiselle kirjoittelulle tarvetta, mutta tämähän on internet, ja
”kaikki ovat kriitikoita”, eikö?

En ole auktoriteetti alalla, en kirjoita enkä piirrä sarjakuvia, enkä
ole opiskellut alaa. En edes ole yhdenkään sarjakuvataiteilijan kaveri.

En koita muokata kenenkään osto- tai lukutottumuksia kirjoituksillani.
Toivon kyllä vilpittömästi, että Katuoja herättää ryhmässä keskustelua.
Katsotaan.

Katuojassa keskityn luonnollisesti itseäni kiinnostaviin sarjakuviin.
Odotettavissa on siis arvioita jenkkiläisistä tuontialbumeista ja
suomennetuista trikoosankarilehdistä. Kotimaista sarjakuvaa koitan
vilkaista tuon tuosta. Saatan kirjoittaa myös retrospektiiveja ja
yleiskatsauksia. Aiheita saa ehdottaa ja palautetta antaa..

Tällä viikolla katsotaan miltä näyttävät uudet supersankarilätyt ja
minkälaista materiaalia Egmont-kustannus aikoo ensi vuonna tyrkätä ulos
jenkkisupersankari-rintamalla. Alla saattaa olla herkkänahkaisimille
*SPOILEREITA* ainakin viime vuoden lehtiin

MARVEL-LEHDET

Aloitetaanpa HÄMÄHÄKKIMIEHESTÄ, anteeksi, ”Spider-Manista”. H-mies on
sattumoisin ensimmäinen lukemani supersankarilehti, ja se lehti joka
koukutti minut sarjakuvan piiriin ensimmäistä kertaa. Ensinnäkin lehden
koko on tänä vuonna pudonnut kolmanneksen, 52 sivuun. Sen sijaan hinta
on pudonnut vaikuttavat 18 centtiä. Että näin. Numeroita ilmestyy
entiset 13.

Tarinoiden tasossa tulee todennäköisesti tapahtumaan hienoinen parannus.
Käsikirjoittaja Howard Mackie saa kenkää ja tilalle tulee Babylon 5
–TV-sarjasta ja pätevästä Rising Stars-sarjakuvasta tuttu J.M.
Straczynski. JMS:n tarinat ovat saaneet Mackien tuubaan tottuneilta
lukijoilta ulkomailla hyväksyvää murahtelua.

Paul Jenkinsin tarinoiden julkaisua myös todennäköisesti jatketaan.
Jenkinsin alunperin Peter Parker-lehdessä julkaistut tarinat ovat olleet
viime vuonna pääsyy lukea Hämähäkkimiestä. Nokkelaa ja tiivistä
supersankaritavaraa.

Kesällä suomessa avaava Spider-man-elokuva tuottaa oheistuotteenaan
varmasti monenlaista kuonaa. Ainakin sarjakuva-adaptaatiota sopii
odottaa kesällä. Sitä kirjoittaa Stan Lee, joka kuulostaa sangen
pelottavalta.

Samoin myös MEGA-MARVELILLA aiotaan lypsää leffan oletettua menestystä.
Numeroissa 3 ja 4/2002 nähdään Brian Bendisin ja Mark Bagleyn ”Ultimate
Spider-man” –lehden ensimmäiset 2 tarinakokonaisuutta. Sinänsä järkevä
valinta, kyseessä on kuitenkin leffan houkuttelemille uusille lukijoille
sopiva uusi versio H-miehen alkuvaihesta (taas). Mutta
henkilökohtaisesti olen pettynyt.

Olen nimittäin jo lukenut kyseiset tarinat. Marvelin webbisivuilta.
Ilmaiseksi.

Tekin voitte halutessanne tehdä saman osoitteessa
http://dotcomics.marvel.com/menu_flash.htm

Muista neljästä numerosta 3 kuulostaa lupaavalta. Piakkoin ilmestyy nro
1/2002, jossa esiintyy Daredevil. Olettaisin numerossa olevan leffamies
Kevin Smithin DD-tarinaa, mutta varmaksi en osaa sanoa. Saamme myös
yhden numeron Kurt Busiekin insinöörimäisellä huolella kokoamia
Kostajia. Yhdessä lehdessä viime vuonna alkanut Preacher-duon (Ennis,
Dillon) Tuomari-tarina saa päätöksensä.

Näiden lisäksi ilmestyy yksi numero Ihmenelosia. Minulla ei ole
aavistustakaan onko tämä mistään kotoisin. Kenties Chris Claremontin
Nelosia? Kuka tietää?

Ainakin X-MEN-lehdessä näemme varmasti Claremontin kirjoittamaa
Ryhmä-äxää. Alan Davis jättää lehden mielestäni varsin miellyttävän
rupeaman jälkeen ja vanha x-veteraani CC palaa taas rattiin. Ulkomailla
Claremontin paluu ei ole herättänyt suurta innostusta, mutta aika
näyttää minkälainen vastaanotto on täällä. Itse tutustuin koko
X-men-tuoteperheeseen juuri CC:n kautta. Todennäköisesti myös suurin osa
suomalaisista Ryhmä-X-faneista ovat pääasiassa Claremont-faneja.
Satasivuisia numeroita ilmestyy taas 6.

Entäpä sitten X-Men spin-off WOLVERINE? Egmontin visionäärit päättivät
viime vuonna antaa ahmamiehelle oman lehtensä, joka nähtävästi menestyi
tarpeeksi hyvin jatkaakseen tänä vuonna.

Viime vuonna saimme 6 numeroa erilaisia taistelukohtauksia. Tarinoissa
Wolverine matkustaa jonnekin, ja pieksee jonkun. Wolverine vastaan Hulk.
Vastaan Alfa-lentue. Vastaan Modok. Vastaan Donald Pierce. Vastaan
Johtaja. Kyynikko voisi sanoa, että juuri tappelua eri tekosyillähän
supersankarisarjikset ovat, mutta koen silti että minulla on lupa
odottaa parempaa. Ainakin parempia tappeluita.

Etenkin vuoden viimeinen numero ansaitsee erikoismaininnan. Tarina oli
osa Ryhmä-X:n Kaksitoista-kokonaisuutta ja sen loppuratkaisussa ei ollut
mitään tolkkua. Niinkuin tarinan päähenkilöt kommentoivat tapahtunutta
lopuksi: ”En ymmärrä sitä täysin itsekään”. ”Outoa”. No niinpä. Jos joku
on onnistunut dekoodaamaan numeron tapahtumat, kuulen mielelläni.

Wolverinen vuosi 2002 kuitenkin alkaa lupaavasti. Tästä lisää
tuonnempana.

IMAGE-LEHDET

Egmont julkaisee edelleen myös kolmea Image-kustannusyhtiön sarjakuvaa,
Spawnia, Witchbladea ja Darknessia. En ole viime vuonna seurannut niistä
yhtäkään, joten en myöskään pysty arvailemaan niiden nykytilasta mitään.

SPAWNIA luin sen ensimmäisestä numerosta alkaen vuoteen 1999 saakka.
Spawnin ongelma oli sen perusideassa. Lehdessä oli synkkä antisankari,
jota eivät supersankarihommat oikeastaan kiinnostaneet lainkaan. Spawn
vietti tarinat istumalla roskalaatikossa ja ryyppäämällä pummien kanssa.
Välillä super-vihollinen ilmestyi Spawnin roskapönttöön ja seurasi
verinen tappelu. Toisinaan taas parrakas kaveri kävi kertomassa
Spawnille, ettei Spawn oikeastaan tiennyt mitään, josta Spawn oli samaa
mieltä.

Supersankariparodiana tuo konsepti olisi ollut aika hillitön. Vähän
niinkuin tuonpuoleinen aikamiespoika, joka ei vaan viitsi lähteä
peräkammarista. Valitettavasti Spawnin kirjoittaja Todd McFarlane ei
ollut niin huumorintajuinen. Joten lopetin lehden seuraamisen.

WITCHBLADEA en taas lukenut koskaan. Lehden myyntivaltti tuntuu olevan
suunnattomat, painovoimaa uhmaavat rinnat, joita lehden kannessa
auliisti esitellään. Suunnattomissa, painovoimaa uhmaavissa rinnoissa ei
sinänsä ole mitään vikaa, mutta sellaista viihdettä on tapanani etsiä
vallan muista lehdistä kuin sarjakuvista. Rintojen taakse saattaa
kätkeytyä vaikka kuinka hienoja tarinoita, mutta toistaiseksi minua ei
olla saatu houkuteltua lehden yleisöksi.

DARKNESSIA harrastin aluksi. Kirjoittaja Garth Ennis teki hutaisten
kieli poskessa tehtyä teinipoikafantasiaa, jossa supervoimainen mafian
palkkamurhaaja pieksi mm. naisia, jotka oli varustettu suunnattomilla,
painovoimaa uhmaavilla rinnoilla. Lisäksi nähtiin peniksiä syöviä
demoneita, rintoja, vitsailivia demoneita, väkivaltaa. Hauskaa tavaraa.
Lopetin kuitenkin ostamisen, kun sen kakkosarjoina aloittivat JMS:n
Rising Stars ja Gary Frankin Kin. En siksi, että ne olisivat olleet
huonoja, vaan siksi että omistan Rising Starsin englanninkielisenä
albumina. Ilmeisesti myöskään Ennis ei enää kirjoita lehteä.

En kuitenkaan usko olevani väärässä, jos ennustan että edellä mainitut 3
lehteä jatkavat tutuilla linjoillaan tänäkin vuonna.

DC-LEHDET

Tai oikeastaan DC-lehti. JLA – OIKEUDEN PUOLUSTAJAT oli ainoa viime
vuonna jotenkin säännöllisesti ilmestynyt kokonaisuus, jossa julkaistiin
DC-yhtiön hahmoja. JLA oli viime vuoden parasta käännettyä
supersankariantia.

JLA:ta julkaistiin neljä n. 150-sivuista numeroa. Kaikki olivat
enimmiltä osin Grant Morrisonin käsialaa. Morrison osaa kirjoittaa
uskottavaa ’high concept’-supersankarifantasiaa. Hän heittelee ideoita
lukijaa päin joka käänteessä ja tapahtumat etenevät yleensä älytöntä
vauhtia. Silti soppa pysyy kasassa.

Hyvänä esimerkkinä numeron 3/2001 tarina ”Ikuisuuden Kivi”, jossa
ehditään taistelemaan JLA:n ”pahoja versioita” vastaan, esitellä uusi
superroistoryhmä, syventää Lex Luthorin hahmoa, käydä kiertoradalla,
vierailla ”ihmemaailmassa”, vierailla dystooppisessa tulevaisuudessa,
palata takaisin ja voittaa pahikset. Ai niin, ja hävittää koko
maailmankaikkeus siinä välissä.

Tiukkaa tavaraa. Ja kyllä, olen Morrison-fanipoika. Toistaiseksi mies ei
ole pettänyt.

Mutta arvatkaapas mikä on vuoden 2002 ensimmäinen JLA-julkaisu.

Niinpä: JLA/WITCHBLADE. Crossover Witchbladen kanssa. Odotukseni eivät
ole korkealla, mutta JLA:n viime vuoden kovan suorituksen takia saattaa
käydä niin, että tutustun piakkoin Rintoihin. Siis anteeksi,
Witchbladeen.

Kesällä julkaistaan lupaava JLA:NAULA, Alan Davisin kirjoittama ja
piirtämä elseworlds-tarina, joka kertoo maailmasta ilman Teräsmiestä.
Syksyllä ilmestyy lisää Morrisonin JLA:ta.

Egmontin alkaa julkaista myös oudosti nimettyä MAGIC FANTASY –nimistä
lättyä. Ensimmäisissä numeroissa näyttää olevan Neil Gaimanin Books Of
Magic –lehteä. Uutisryhmässä on spekuloitu, että päähenkilön
yhdennäköisyys Harry Potteriin lienee julkaisupäätöksen takana. Totta
todennäköisesti. Potteria fiksumpaa tavaraa on kuitenkin tulossa, myös
jos lehdessä julkaistaan muuta Books Of Magic-lehdessä ilmestynyttä
juttua.

Tältä näyttää jenkkiläisten supersankarien vuosi 2002 suomessa. Marvelin
puolesta pitkältä Hämähäkin vuosi, DC:ltä ei juuri mitään ja Imagelta
samaa vanhaa.

Parin päivän päästä katsastetaan Katuojassa uutuuslehdet. Siihen asti
moro.

news.koti.tpo.fi

Feb 5, 2002, 3:14:38 PM2/5/02
On Tue, 05 Feb 2002 10:51:29 +0200 Otto Sinisalo <sini...@trade.hamk.fi> wrote:

> KATUOJA
> Sarjakuva-arvioita. Lehdet luki Otto Sinisalo.

Magic Fantasya lukuun ottamatta näihin lehtiin tutustumattomana tutustuin
Katuojaan mielenkiinnolla. Kiitän.

Antti Peltola

Feb 5, 2002, 7:24:54 PM2/5/02
> arvosteluita ei juuri netissä näe. Ei tässäkään uutisryhmässä. En tiedä
> onko tällaiselle kirjoittelulle tarvetta, mutta tämähän on internet, ja

Ihan mukavaa lukea tällaisia. Kirjoittele lisää vaan jos kiinnostusta
riittää. Muutama huomio tuli mieleen.

> Aloitetaanpa HÄMÄHÄKKIMIEHESTÄ, anteeksi, ”Spider-Manista”. H-mies on

> on pudonnut vaikuttavat 18 centtiä. Että näin. Numeroita ilmestyy
> entiset 13.

Numeroiden määräkin on pudonnut takaisin perinteisempään kahteentoista.

> IMAGE-LEHDET

> En kuitenkaan usko olevani väärässä, jos ennustan että edellä mainitut 3
> lehteä jatkavat tutuilla linjoillaan tänäkin vuonna.

Darknessin oma julkaisu lopetettiin numeroon 1/2002 ja D siirtyi
Witchbladeen jatkosarjaksi. Witchbladejen ilmestymismäärä nousi 6 -> 9
ja sivumäärä kasvoi numerosta 2/2002 alkaen 68 -> 100. Spawniin tuli
tänä vuonna lisätarinoita alkuperäislehdistä Spawn: The Dark Ages, kun
taas viime vuonna lehti koostui kokonaan perus-Spawnista.

--
Antti Peltola

WWW: http://www.anttipeltola.ht.st/
Sähköposti: mailto:antti....@iki.fi

Aatu Komsi

Feb 5, 2002, 9:03:47 PM2/5/02
Hyvä juttu!

Sarjakuva-arvosteluissa on se riesa, että muiden mielipiteitä
kuulisi mielellään, mutta niille ei oikein ole paikkaa.
Marvel-lehtien palstoilla voi jokusen sanan hyvästä lehdestä
sanoa, mutta kovin monisanaisesti ei lehtien laatua voi
sielläkään jäädä perustelemaan.

Toivottavasti kirjoitat joskus myös Liken tai Jalavan
sarjakuvista.

<sini...@trade.hamk.fi> kirjoitti:

> [...]

>supersankarisarjikset ovat, mutta koen silti että minulla on lupa
>odottaa parempaa. Ainakin parempia tappeluita.

Uusin Wolverine 1/2002 oli siitä hyvä, että vaikka siinäkin oli
tappelua paljon, siinä oli myös poikkeuksellisen paljon silkkaa
draamaa. Juoni oli sinällään äärimmäisen mielenkiinnoton, mutta
monet onnistuneet yksityiskohdat loistivat. Kuvittajana
(tussaajasta riippuen) keskinkertainen tai aivan hirveä Skroce
kirjoittaa tässä aivan kelpo tekstiä.

Onneksi Suomessa on pysytty vanhassa Wolverine-logossa. Lehden
otsikkosivuilta on nimittäin jo pitkään voinut huomata, että
Jenkeissä Wolverine-tekstin ulkonäkö on muuttunut näyttämään
joltakin graffitin kaltaiselta sutaisulta.

>Etenkin vuoden viimeinen numero ansaitsee erikoismaininnan. Tarina oli
>osa Ryhmä-X:n Kaksitoista-kokonaisuutta ja sen loppuratkaisussa ei ollut
>mitään tolkkua.

Se oli kyllä jotain aivan hepreaa.

>IMAGE-LEHDET

>SPAWNIA luin sen ensimmäisestä numerosta alkaen vuoteen 1999 saakka.

>Spawnin ongelma oli sen perusideassa. -- Supersankariparodiana tuo konsepti
>olisi ollut aika hillitön.

Spawn on mielestäni lunastanut omaperäisyydellään paikkansa.
Sarjan pahin vika on kuitenkin sama kuin muissakin Imagen
lehdissä - juonet etenevät tavattoman hitaasti. Kirjoittajat
osaavat tehdä yksityiskohdista näyttäviä, mutta käyttävät yhden
numeron tarinaan kolme numeroa.

Mutta lyhyet Spawn the Undead -novellit, joissa Spawn rankaisee
syntisiä, ovat kyllä olleet niin juoneltaan, kuvitukseltaan kuin
tekstiltäänkin aivan uskomattoman hienoja!

> [...]
>kätkeytyä vaikka kuinka hienoja tarinoita, mutta toistaiseksi minua ei
>olla saatu houkuteltua lehden yleisöksi.

En olisi tuota osannut paremmin sanoa. Pahinta Witchbladessa on,
että se on loppuun asti täynnä jonkinlaista "seksploitaatiota" ja
muka-ei-erotiikkaa/pornoa. Väkisin riisutut naishahmot, Pezzinin
hameenpituus ja puhumattakaan parin numeron takaisesta
aasialaisen koulutytön hyväksikäyttö -"fantasiasta"... Kohderyhmä
lienee sama kuin Pamela Andersonin VIP-tv-sarjalla ja
Hollywood-elokuvien pornoversioilla.

Kaiken yllämainitun lisäksi käsikirjoittajat eivät osaa olla
luovia, vaan kaikki hahmot toistavat niin tyyliltään kuin
ulkonäöltäänkin toisiaan. Ja tarinat ovat täysin tylsiä ja
hengettömiä.

> [...]
>kieli poskessa tehtyä teinipoikafantasiaa, jossa supervoimainen mafian
>palkkamurhaaja pieksi mm. naisia, jotka oli varustettu suunnattomilla,

Darkness on siitä jännä pakkaus, että se on alusta loppuun täynnä
ns. "erotiikkaa" ja älykkyydeltään juuri tuota
"teinipoikafantasiaa" mutta siitä huolimatta toteutettu huolella.
Toisin kuin Witchbladessa, Darknessissa ei yritetäkään
teeskennellä, etteikö siinä tahallisia pornahtavia ominaisuuksia
olisi. Tämän johdosta hauskinta kamaa Darknessissa olivat
ensimmäisessä numerossa näytetyt raskaaksi tulemiseen ja
itsetyydytykseen viittaavat kohtaukset.

Mutta Darknessin paras puoli on kuvituksessa: siinä, missä
Witchbladen piirtäjät osaavat piirtää vain noin kymmentä eri
tylsännäköistä naishahmoa, Darknessissa hahmojen ulkonäöt eivät
toista itseään, ja piirtäjillä on oikeasti laaja käsitys siitä,
miten saada naishahmosta kaunis ja seksikäs. Darknessissa on
esiintynyt lukemattomasti kauniita ja seksikkäitä naishahmoja, ja
jokaisella on täysin omanlainen "vetovoimansa". Tuollaista
luovuutta on kyllä ihan pakko kunnioittaa! :-)

--
Aatu Komsi

"Vapaus on oikeus sanoa ihmisille se
mitä he eivät halua kuulla."
-- George Orwell --

Shimo Suntila

Feb 6, 2002, 2:04:15 AM2/6/02
: On Tue, 05 Feb 2002 10:51:29 +0200 Otto Sinisalo <sini...@trade.hamk.fi> wrote:

: KATUOJA

: Sarjakuva-arvioita. Lehdet luki Otto Sinisalo.

Kiitokset mielenkiintoisista ja ennen kaikkea hauskoista arvioista.
Juuri sopiva määrä asiatekstiä ja läpänheittoa sulassa sovussa. Ja nyt
tiedän taas paljon enemmän. Jatka toki arvoiden esittämistä, uskon
lukijoita löytyvän satoja (suurin osahan ei koskaan postaa ryhmään
mitään).

- Shimo
--
Shimo Suntila, sh...@utu.fi \ Scifi * Fantasia * Anime * Tähtien sota /
http://org.utu.fi/yhd/stk/ \ Spin * Vapaa Galaksi * Kosmoskynä /

Rami Rautkorpi

Feb 6, 2002, 11:37:30 AM2/6/02
"Otto Sinisalo" <sini...@trade.hamk.fi> wrote in message

> KATUOJA
> Sarjakuva-arvioita. Lehdet luki Otto Sinisalo.
>
> Tervehdys kaikille.

Terve!

> Ensin pieni "disclaimeri":

Sama täällä. Tässä vaiheessa korostan, että lausuntoni edustavat vain omia
henkilökohtaisia mielipiteitäni. Jos kehun jotain lehteä, teen sen siksi,
että pidän siitä ihan oikeasti. Jos taas haukun jotain... ;-) Tämä varmaan
tuntuu itsestään selvältä, mutta parin kuukauden kuluttua voi herätä
erinäisiä kysymyksiä... (Kryptinen kommentti, jonka merkitys selviää vasta
paljon myöhemmin? Kyllä, olen Chris Claremont -fani :-)

[Hämähäkkimiehestä]

> [...]
> Jenkinsin alunperin Peter Parker-lehdessä julkaistut tarinat ovat olleet
> viime vuonna pääsyy lukea Hämähäkkimiestä. Nokkelaa ja tiivistä

Jenkinsin tarinoita julkaistaan erittäin suurella todennäköisyydellä. Tähän
mennessähän Jenkins on keskittynyt yhden numeron mittaisiin
tunnelmapaloihin, mutta jo seuraava suomeksi nähtävä Jenkinsin tarina
todistaa, että myös pyrotekniikka on miehellä hallussa ;-)

[Mega Marvelista]

> Muista neljästä numerosta 3 kuulostaa lupaavalta. Piakkoin ilmestyy nro
> 1/2002, jossa esiintyy Daredevil. Olettaisin numerossa olevan leffamies
> Kevin Smithin DD-tarinaa, mutta varmaksi en osaa sanoa.

Tuo ilmestyi justiinsa, ja tarina oli Dave Mackin käsialaa. Smithiltä on
tulossa lisää Daredeviliä, mutta tällä välin lehteä on ehtinyt kirjoittaa
myös Paluu tulevaisuuteen -leffojen kirjoittaja Bob Gale. Megansa hajalle
lukeneille tiedoksi, että Rmäen mukaan tilaajille lähetetään ilman
veloitusta toinen, koossapysyvä painos lehdestä.

> [...]
> kätkeytyä vaikka kuinka hienoja tarinoita, mutta toistaiseksi minua ei
> olla saatu houkuteltua lehden yleisöksi.

Ei kätkeydy. Jossain vaiheessa (hankala sanoa, kun lehdistä ei selviä,
missä jenkkinumerossa ollaan menossa) varmaan nähdään Paul Jenkinsin
kirjoittamia stooreja, mutta tähän mennessä et ole menettänyt mitään.

> [...]
> huonoja, vaan siksi että omistan Rising Starsin englanninkielisenä
> albumina. Ilmeisesti myöskään Ennis ei enää kirjoita lehteä.

Ja laatu romahti lattian läpi heti. Ennis on julma, julma mies.

[Oikeuden puolustajista]

> Tiukkaa tavaraa. Ja kyllä, olen Morrison-fanipoika. Toistaiseksi mies ei
> ole pettänyt.

Sama täällä. Olen ostanut kaikki OP-spessut, vaikka omistan
jenkkiversiotkin :-)

> [...]
> ole korkealla, mutta JLA:n viime vuoden kovan suorituksen takia saattaa
> käydä niin, että tutustun piakkoin Rintoihin. Siis anteeksi,

Tuo crossoveri ei ole aivan niin teennäinen ja "eroottinen" kuin muu
WB-materiaali, joten se kaikessa latteudessaankaan ei anna oikeaa kuvaa
WB:n surkeudesta.

> Kesällä julkaistaan lupaava JLA:NAULA, Alan Davisin kirjoittama ja
> piirtämä elseworlds-tarina, joka kertoo maailmasta ilman Teräsmiestä.

Naula rulettaa. Löytyy hyllystäni Alan Davisin nimikirjoituksella
varustettuna, mutta arvatkaa kaksi kertaa, ostanko suomenkielisen
versionkin ;-)

--
Rami Rautkorpi
http://koti.mbnet.fi/ramir

Henri Mäntysaari

Feb 6, 2002, 12:16:47 PM2/6/02

"Rami Rautkorpi" <rami.ra...@NOSPAMmbnet.fi.invalid> kirjoitti
viestissä news:eZc88.313$jA5....@read2.inet.fi...

> Megansa hajalle
> lukeneille tiedoksi, että Rmäen mukaan tilaajille lähetetään ilman
> veloitusta toinen, koossapysyvä painos lehdestä.

Onko totta? Täytyypä heti mennä valittamaan :)
--
Henri Mäntysaari
manty...@kotiposti.net

Rami Rautkorpi

Feb 6, 2002, 12:50:04 PM2/6/02

"Aatu Komsi" <aatu....@kotkanpesa.net> wrote in message

> [...]
> Marvel-lehtien palstoilla voi jokusen sanan hyvästä lehdestä
> sanoa, mutta kovin monisanaisesti ei lehtien laatua voi

Tuo on aivan totta. Olisi hienoa, jos keskustelun määrää täällä saataisiin
vähän lisättyä. Mutta laatu tietenkin ennen määrää ;-)

> [...]
> monet onnistuneet yksityiskohdat loistivat. Kuvittajana
> (tussaajasta riippuen) keskinkertainen tai aivan hirveä Skroce

Omasta mielestäni Skroce on selvästi keskinkertaista parempi -- mutta on
hienoa, että standardisi ovat korkeammat kuin minun ;-) Nyt vain tussaaja
ei ollut paras mahdollinen. Skroce on sellainen nyhertäjä, että tussauksen
olisi oltava aivan piiruntarkkaa.

Otto kirjoitti:

> Se oli kyllä jotain aivan hepreaa.

Davisin tulevaisuuteen sijoittunut tarina oli tunnelmaltaan aivan mahtava,
mutta kokonaisuus oli tosiaan aika epäselvä. Syyttäkäämme Bob Harrasia.

> [...]
> lehdissä - juonet etenevät tavattoman hitaasti. Kirjoittajat
> osaavat tehdä yksityiskohdista näyttäviä, mutta käyttävät yhden

Minä olen jaksanut seurata Spawnia lähinnä Greg Capullon kuvituksen takia.
Angel Medina ei ole oikein tehnyt vaikutusta, mutta annan vielä
mahdollisuuden -- tyhmä kun olen. Omaperäisyys ei mielestäni ole sana, jota
voisi käyttää samassa lauseessa Todd McFarlanen kanssa. Lisäksi juonien
hidas eteneminen on vain illuusiota -- todellisuudessa juonia _ei ole_.

> Mutta lyhyet Spawn the Undead -novellit, joissa Spawn rankaisee
> syntisiä, ovat kyllä olleet niin juoneltaan, kuvitukseltaan kuin
> tekstiltäänkin aivan uskomattoman hienoja!

Niin -- nehän olivat Paul Jenkinsin kirjoittamia...

> [...]
> aasialaisen koulutytön hyväksikäyttö -"fantasiasta"... Kohderyhmä
> lienee sama kuin Pamela Andersonin VIP-tv-sarjalla ja

Hei -- VIP:in tekijät eivät sentään teeskentele, että heidän tekeleensä
olisi jotenkin vakavasti otettava. Lähemmäksi osuisivat Suomessa
edelleenkin pyörivä Silkkiä ja luoteja sekä unholaan vaipunut Vaaralliset
kurvit. Yhtäläisyyksiä ovat mm. voimakas naisnäkökulma, syviksi tarkoitetut
henkilökuvaukset sekä se, että vaikka päähenkilöt ovat selvästi
seksiobjekteja, tarinoiden pakollisissa seksikohtauksissa esiintyvät lähes
poikkeuksetta sivuhenkilöt.

Tuo Ianin ja Setsuken juttu muuten taisi olla pöllitty Crying
Freeman -mangasta. Häpeämätöntä.

> [...]
> jokaisella on täysin omanlainen "vetovoimansa". Tuollaista
> luovuutta on kyllä ihan pakko kunnioittaa! :-)

Darknessin alkuperäinen kuvittajahan oli legendaarinen Marc Silvestri, joka
tosiaan osaa piirtää sarjakuvia, toisin kuin alaisensa. Uskallatko väittää,
että Darknessin nykyinen piirtäjä (kukanytolikaan...) on yhtään sen parempi
kuin Witchbladen? Ja Darknessin ehdottomasti paras puoli oli Ennisin
kirjoitus, mikä kävi harvinaisen selväksi, kun Coney otti ohjat.

Rami Rautkorpi

Feb 6, 2002, 1:29:57 PM2/6/02

"Henri Mäntysaari" <manty...@kotiposti.net> wrote in message

> "Rami Rautkorpi" <rami.ra...@NOSPAMmbnet.fi.invalid> kirjoitti
> viestissä news:eZc88.313$jA5....@read2.inet.fi...

> Onko totta? Täytyypä heti mennä valittamaan :)

Lähinnä siis tästä numerosta 1/2002, tarkoitin ;-) Ongelma on huomattu,
älkää turhaan piinatko Rmäki-parkaa!

Aatu Komsi

Feb 6, 2002, 2:02:53 PM2/6/02
Wed, 06 Feb 2002 18:29:57 GMT "Rami Rautkorpi"
<rami.ra...@NOSPAMmbnet.fi.invalid> kirjoitti:

>Lähinnä siis tästä numerosta 1/2002, tarkoitin ;-) Ongelma on huomattu,
>älkää turhaan piinatko Rmäki-parkaa!

Tarkoitatko, että he automaattisesti lähettävät uuden kappaleen,
vai pitääkö siitä ensin soittaa tilaajapalveluun?

Oma lehteni vaikutti ensimmäisellä lukukerralla aivan
kunnolliselta, mutta nyt kun asiasta mainitsit, vilkaisin sitä
uudelleen, ja kannen ja sivupaperien välistä kuului ilkeä
räsähdys... No, ei sentään yhtä paha kuin se viimevuotinen
Darkness...

Rami Rautkorpi

Feb 6, 2002, 3:21:37 PM2/6/02

> Tarkoitatko, että he automaattisesti lähettävät uuden kappaleen,
> vai pitääkö siitä ensin soittaa tilaajapalveluun?

Rmäki sanoi vain, että lehdestä otetaan uusi painos joka lähetetään
tilaajille ilman veloitusta. Nähdäkseni meidän osaltamme siis ei edellytetä
aktiivisuutta asian suhteen.

Otto Sinisalo

Feb 7, 2002, 4:46:10 AM2/7/02

SPOILAA RX 1/2002:n tapahtumia.

> Davisin tulevaisuuteen sijoittunut tarina oli tunnelmaltaan aivan mahtava,
> mutta kokonaisuus oli tosiaan aika epäselvä. Syyttäkäämme Bob Harrasia.

Sinänsä Kaksitoista-crossoverin loppuratkaisu mahtui päähän, mutta se
Wolverinen juttu, jossa Enkeli käy parantamassa entisen Ratsumiehen ei.

Kaksitoista-tarinan Ryhmä-X:ssä julkaistu "loppuratkaisu" oli kyllä
antiklimaktisuudessaan melko huikea: 3 lehteä pohjustusta, ja lopuksi: Tuho
karkaa. Jatkuu joskus. Öh?

Aatu Komsi

Feb 7, 2002, 8:55:20 AM2/7/02
[SPOILAA RX 1/02:ta]

Thu, 07 Feb 2002 11:46:10 +0200 Otto Sinisalo
<otto.s...@myllymaki.hamk.fi> kirjoitti:

>Kaksitoista-tarinan Ryhmä-X:ssä julkaistu "loppuratkaisu" oli kyllä
>antiklimaktisuudessaan melko huikea: 3 lehteä pohjustusta, ja lopuksi: Tuho
>karkaa. Jatkuu joskus. Öh?

Mistäköhän johtuu, että tuo tulevaisuusseikkailu näytti
kuvitukseltaan Excalibur-aikaiselta Davisilta enemmän kuin vielä
koskaan aikaisemmin Ryhmä-X:ssä? Erityisesti kohta, jossa Jean
Grey astui esiin muistutti tavattomasti Rachelia RX 9/91:ssä.
Olikohan tämä tarkoituksellista? (Ironista tietysti, että
tulevaisuuteen sijoittuvat seikkailut muistuttavat menneisyyttä
enemmän kuin nykyajan tarinat... Tulee mieleen eräs tietty
sanonta... :-)

Tulevaisuus-tarina sijoittui vuoteen 2099, jolloin kuitenkin
Maapallolla toimii edelleen Xi'anin Ryhmä-X ("Ryhmä-X 2099"),
eikä X-maailman todellisuus kyllä muutenkaan tuntunut mahtuvan
samaan kaikkeuteen varsinaisten 2099-tarinoiden kanssa. Onko joku
teistä lukenut 2099-tarinoita lisää jenkkijulkaisuina ja osaa
mahdollisesti valaista asiaa enemmänkin?

RX 1/2002:n suurin pommi oli paljastus, että Tuhon ulkokuori
olikin vain naamio, jonka alla oli vain vanhan, kuihtuneen miehen
pieni keho. Toisaalta paljastus ärsyttää, toisaalta ihastuttaa
nerokkuudessaan, sillä koskaan aiemmin ei ole paljastettu, miten
Tuho voi olla elänyt niin kauan. Mutta sitä saalittävää vanhusta
on vaikea katsoa samalla sävyllä kuin Tuhoa, joka on
sadistisimpia ja vallanhimoisimpia hahmoja, mitä X-historiasta
löytyy.

Muistaakseni koskaan ei ole tarkkaan kerrottu, mitä
mutanttivoimia Tuholla on, vaikkakin Marvel 4-5/91:ssä tehtiin
aika selväksi, että mies osaa ainakin muuttaa muotoaan (minkä
oletin olevan yhteyssä siihen, miksi hänen ulkonäkönsä näyttää
niin vähän ihmiseltä). Koska kyseessä oli kuitenkin vain pelkkä
kuori, ei meille ole oikeastaan annettu vielä mitään varmoja
tietoja Tuhon todellisista mutanttivoimista.

Rami Rautkorpi

Feb 7, 2002, 9:41:11 AM2/7/02

"Otto Sinisalo" <otto.s...@myllymaki.hamk.fi> wrote in message

Mutta tarkoituksenahan olikin vain ottaa Kyklooppi hengiltä, pyyhkiä
elävien kirjoista, ikusisiksi ajoiksi pois Ryhmä-X:n riveistä...

Heh.

Tarina varmaankin jatkuu Kyklooppi-minisarjassa. Tuo ei ollut vitsi.

Asia nyt vain on niin, että Harrasin valtakaudella X-lehtiä ei ole
raaskittu antaa täysin kirjoittajien haltuun, vaan tarinoita on laskelmoitu
sikariportaassa. Ehkä asiat ovat nyt toisin. En ole Morrisonin New X-Meniä
lukenut, mutta luulen ja toivon, että hänet pestattiin nimenomaan tekemään
sitä omaa pahaa juttuaan.

Janne Pyykkönen

Feb 8, 2002, 6:57:37 AM2/8/02

"Rami Rautkorpi" <rami.ra...@NOSPAMmbnet.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:bmw88.236$G.2...@read2.inet.fi...

> [...]
> lukenut, mutta luulen ja toivon, että hänet pestattiin nimenomaan tekemään

Amazon kantoi taannoin Morrisonin E is for Extinction -tpb:n postiluukusta,
ja kyllä se vakuuttaa. Itse asiassa se on ihan omaa luokkaansa viime vuosien
x-lehtien joukossa, mutta mitä muuta voi odottaa mieheltä joka kirjoitti
Invisiblesia. Ja Frank Quitely piirtää taas kerran todella hienosti (Mikä
tuo mieleeni: tulisi nyt se Authorityn kolmas alppari. Ei jaksa odottaa)

Janne

Rami Rautkorpi

Feb 8, 2002, 8:56:03 AM2/8/02

"Janne Pyykkönen" <jannepy...@koti.tpo.fi> wrote in message

> [...]
vuosien
> x-lehtien joukossa, mutta mitä muuta voi odottaa mieheltä joka kirjoitti

Lähinnä mietityttää se, että kuinka kauan Morrison jaksaa pysyä
kirjoittajana, ja jos hänellä on jokin tietty tarinakokonaisuus mielessään,
tullaanko sitä näkemään kokonaisuudessaan? Nyt kun X-Men 2 -leffan tuotanto
on hyvää vauhtia käynnistymässä, pukumiehille voi tulla hinku pitää
vallaton ideanikkarimme hieman tiukemmassa ruodussa, ettei tuoteperheen
markkinoitavuus kärsi.

Ehkä huoleni on turha, onhan Joe Quesada sanoillaan ja myös teoillaan
antanut ymmärtää, että tekijöiden tyytyväisenä pitäminen on yksi "uuden
Marvelin" tärkeimmistä tavoitteista.

> Ja Frank Quitely piirtää taas kerran todella hienosti (Mikä
> tuo mieleeni: tulisi nyt se Authorityn kolmas alppari. Ei jaksa odottaa)

Millarin ja Quitelyn Authorityyn suhtaudun hieman kaksijakoisesti. Se
poikkeaa tarinoiltaan ja tyyliltään selvästi Ellisin Authoritysta. Ellisin
tarinoissa pelastettiin aina koko maailma kertarysäyksellä, ja vaikka
sankarit surmasivat vastustajiaan armotta, kyse oli aina tapa tai tule
tapetuksi -tilanteista (tai ainakin ne esitettiin sellaisina...). Heti
Millarin osuuden aluksi Authority hyökkää johonkin kaukoidän diktatuuriin,
lahtaa suoraan sanoen aika avuttomalta nostoväeltä vaikuttavat sotavoimat
ja teloittaa sotilasjohdon siltä seisomalta.

Millarin Authority on räikeän poliittinen, ja Ellisin käsissä ainakin
jokseenkin sympaattisilta tuntuneet hahmot ovat muuttuneet ylimielisiksi
kusipäiksi, mutta nämä eivät välttämättä ole huonoja asioita. Ehkä Millar
todella aikoo vastata kysymykseen, jonka hän esitti ottaessaan ohjat
käsiinsä: "Miksi superheput eivät koskaan jahtaa niitä todellisia
paskiaisia?"

Lauri Alanko

Feb 8, 2002, 2:57:53 PM2/8/02
Voisitko olla käyttämättä noita kontrollimerkkejä, joiden on kai tarkoitus
olla joitain windows-merkistön lainausmerkkejä tms.? Viestisi otsakkeessa
lukee, että se käyttää iso-8859-1-merkistöä, ja oma (ja monien muidenkin)
uutislukija näyttää ^T:tä tai ~^T:tä siellä sun täällä, mikä ei ole yhtään
kivan näköistä.

Follarit .nyysseihin.

Lauri Alanko
l...@iki.fi