Värttinäöljy

Jukka Töyrylä

Täällä kun on tietäviä ja muistavia ihmisiä, niin kertokaapa mitä on
värttinäöljy.
Google kertoo, että armeija on käyttänyt sitä kenttätykkien vaimentimissa ja
kenttäkeittiöiden vaipassa, mutta mihin kaikkeen muuhun sitä on käytetty ja
miksi sen nimi on värttinäöljy?

Kysymyshän juontaa juurensa siihen, kun kaveri löysi kirppikseltä
kanisterin, minkä kylkeen on maalattu että värttinäöljyä. Muiden merkintöjen
perusteella kanisteri ajoittuu 1940-50 lukujen taitteeseen, koskapa
tuotemerkki "Esso":n lisäksi siihen on merkitty myös "Nobel-Standard", mikä
yhdistelmä St1:n sivujen mukaan voi tulla kyseeseen aikavälillä 1939-52 ja
kunnon perusteella kanisteri näyttää siltä, ettei se ole sotaa nähnyt ja
toisaalta myös sen jerrykannua muistuttava ulkomuoto viittaa sodanjälkeiseen
aikaan.

--

Jukka T
http://faq.varas.to/

Juha Lyytikäinen

25.3.2012 8:25, Jukka Töyrylä kirjoitti:
> Täällä kun on tietäviä ja muistavia ihmisiä, niin kertokaapa mitä on
> värttinäöljy.

Käännöskone käänsi sen "spindle oil" josta taas kerrotaan :

Spindle oil

Spindle oils are a type of low-viscosity mineral oils marketed for use
in lubrication of high-speed machine spindles.

Samankaltaista öljyä löytyy varmaan myös nestetäytteisten
lämpöpattereiden sisältä.

Heikki Heinonen

Veikkaan että se on samaa kuin ompelukoneöljy.

PenaL

Jukka Töyrylä wrote:
> [...]
> siltä, ettei se ole sotaa nähnyt ja toisaalta myös sen jerrykannua
> muistuttava ulkomuoto viittaa sodanjälkeiseen aikaan.

Olin 70-luvun alussa intissä rantapyssyssä, sittemmin esikuntapatterin
verstaalla. Hataran muistikuvani mukaan värttinäöljyä käytettiin mm.
tykkien aivan tiettyjen laakereiden tms. toimielinten voiteluaineena.
Oli muistaakseni ohut öljy, joka kesti suht hyvin pakkasta.

Isäni oli 50 -luvun alkupuolella silloisen Kemi Oy:n
mäntyöljytislaamossa töissä. Sellun valmistuksen sivutuotteena
valmistettiin yhtä sun toista tuotetta, mm. lipeää, mäntysuopaa ja
mäntyöljyä jonka johdannaisille pyrittiin sota-aikana ja sen jälkeenkin
käyttöä korvaamaan joskus hankalasti saattavia tuontituotteita. Eräs
tällainen on saattanut olla värttinäöljyn tuotenimellä valmistettu
johdannainen, tai ainakin "vanhat äijät" siitä kovasti puhuivat, ja
värttinäöljytonkkia syystä tai toisesta saattoi olla torppien nurkissa
niihin aikoihin. Mäntyöljyjohdannaisia saatettiin yrittää käyttää
vaihtelevalla menestyksellä lisäksi mm. maalien ja lakkojen
valmistukseen. Eli mäntyöljy johdannaistuotteineen saattaa olla aikanaan
lanseerattu mineraaliöljyn kotimaiseksi korvikkeeksi, joskin tälle on
saattanut jäädä joitakin pysyvämpiäkin käyttöalueita, vaikka
tuontirajoitukset sittemmin purettiinkin.

Tärpättiä yms liuottimiakin valmistettiin mäntyöljystä, ja faijan
sodanaikuinen Zyndapp taisi ainakin osaksi kulkea näillä litkuilla -
hirveä haikupilvi seurasi perässä, mutta eteenpäin mentiin. Saattoi
siellä palaa puuspriitäkin, josta tehtiin myös aikoinaan mm.
Vaakunaviinaa ( = "Tikkuviina, Stidi" ), joka sittemmin muutti nimensä
Viljavaakunaksi, koska puuspriin käyttö kiellettiin juoma-alkoholissa.

Ylläoleva saattaa olla osin "mutua", mutta toivottavasti tästä on
välillistä apua. Itsekin olen johonkin hommaan joskus yrittänyt etsiä
nimenomaan värttinäöljyä, mutta kun en löytänyt korvaavaksi tuotteeksi
taisi kelvata pellavaöljy. Nyt en muista mikä tämä juttu oli, mutta
viittaisi jonkun puupinnan käsittelyyn, hevosten / koirien
hoitovälineisiin tai johonkin vintage-elektroniikka/musiikkilaitteeseen...

-Pentti

PenaL

Jukka Töyrylä wrote:

...snip...

miksi sen nimi on värttinäöljy?

...snip...

Tuota itsekin olen joskus miettinyt. Ehkä nimi viittaa käyttökohteisiin;
ko. öljyä kun on käytetty mm. erilaisten kudontalaitteiden tms. voiteluun.

-Pentti