Lasi / porsliiniesineille kunnon liima?

PenaL

Pitäisi liimata vanha, haljennut posliinilautanen, hautalyhdyn lasi yms
yms. johon pitäisi löytää sopiva, riittävän vahva liima. Mielellään
läpinäkyvä tai ainakin läpikuultava. Pitäisi kestää säätä, märkää,
lämpöä ja olla jossain määrin vahvakin. Joku 2-komponentti-epoxy
saattaisi olla passeli kun vain tietäisi mikä niistä kestää lämpöäkin.
Ennen liimattiin lasitavarat Karlssonin kliisterillä, mutta mielikuvani
mukaan ne saumat eivät aina kestäneet juuri Eri-Keeperiä paremmin...

-Pentti

Juhani Varemo

Nämä eri valmistajien nimikkeellä 'lasiliima' markkinoitavat tuotteet
saattaisivat olla sopivia. Pikaliimallakin (syanoakrylaatit) olen joskus
pieniä lasikappaleita liimaillut.

<juhani>

-=A.McYnen=-

On 20.10.2011 16:49, Juhani Varemo wrote:
> liima' markkinoitavat tuotteet
> saattaisivat olla sopivia. Pikaliimallakin (syanoakrylaatit) olen joskus
> pieniä lasikappaleita liimaillut.

Perus syanoakrylaatti menee aika nopesti keltaiseksi auringonvalossa.
Vähänkin vaativammissa paikoissa kannattaa käyttää lasin liimaukseen
noita sihen tehtyjä tuotteita.... Ks vaikka tuolta ja valitse tarpeen
mukaan.

Huomaa, että tuolla "pikaliima" versiolla ei pysty täyttämään sitten
rakoja juuri lainkaan, eli se vaatii saumalta täyden istuvuuden.
Sama toki koskee tavallistakin pikaliimaa.

http://www.loctiteliima.fi/index.php?page=lasi

Seismo R. Malm

Tämmöistä on tarkoitus joskus kokeilla:
http://www.dealextreme.com/p/uv-sealant-adhesive-glue-250g-46358

Geelimäinen superliimakin saattaa toimia, värin pysyvyydestä ei ole tietoa.
Itse käytän hidasta ohutta pikaliimaa puukonkahvojen lakkaamiseen eikä värin
muutos ole ollut mitenkään häiritsevää.

seismo malm

seismo malm

PenaL

Ostin tuubin Casco -lasiliimaa:

http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=2987

http://www.smartia.fi/filemanager/productfiled/2147file3Upload.pdf

Kokeeksi yritin liimata vanhaa, haljennutta posliinilautasta. Ohjeen
mukaan levitin liimaa saumaan. Painoin lautasen puolikkaat yhteen ja
viritin pari kumminauhaa pitämään puolikkaat yhdessä. Pidin muutaman
tunnin huoneenlämmössä ikkunan edessä, mutta liima ei juurikaan
kovettunut. Siirsin virityksen parvelleelle pilvipoutaan, ulkona asteita
jotain viiden pintaan. Ei juurikaan tapahtunut liiman jämähtämistä.
Siirsin takaisin ikkunalaudalle, jossa ollut useamman päivän. Liima on
edelleen hyytelömäisen kovaa. Epäilen, ettei ihan heti kovetukaan.
Liima kait tarvitsisi riittävästi auringonvaloa, erityisesti sen
UV-aallonpituista säteilyä riittävän lämpimässä. Millä lampulla
UV-säteilyä voisi tuottaa kotikonstein, että pääsisi kokeilemaan liimaa...?

-Pentti

Seismo R. Malm

Jos kotona vaivaa hellasärö niin kynsiuuni voisi toimia. Ainakin sen lamput
ovat halpoja ebaystä. Hakusanana 'nail lamp'.

seismo malm

Juha Lyytikäinen

15.11.2011 19:38, PenaL kirjoitti:
> [...]
> UV-aallonpituista säteilyä riittävän lämpimässä. Millä lampulla
> UV-säteilyä voisi tuottaa kotikonstein, että pääsisi kokeilemaan liimaa...?

Että UV-säteilyllä kuivuva liima? Voi olla pohjalla samanlainen ilmiö
kuin hammaslääkärin paikoissa jotka kovetetaan UV-valaisulla.
Loisteputkistakin tulee hieman UV-A säteilyä joten lähellä loisteputkea
voisi kokeilla kuivatusta.

Timo Neuvonen

> [...]
> hammaslääkärin paikoissa jotka kovetetaan UV-valaisulla.
> Loisteputkistakin tulee hieman UV-A säteilyä joten lähellä loisteputkea

Mitenkäs sellainen liisteri toimii valoa läpäisemättömän materiaalin
liimauksessa? Kun kirkkaaseen lasikappaleeseen työnnetään kylliksi UV:tä,
niin sauma läpeensä saa annoksensa. Mutta posliinin kohdalla voi olla
hankalampaa?

--
TiN

PenaL

Timo Neuvonen wrote:

...snip...

> [...]
> liimauksessa? Kun kirkkaaseen lasikappaleeseen työnnetään kylliksi
> UV:tä, niin sauma läpeensä saa annoksensa. Mutta posliinin kohdalla voi

Tuota minäkin olen hiljan miettinyt käännellessäni päivittäin
pilvipudassa ko. liimalla liimattua vanhaa, haljennutta Arabian
perintölautasta...

-Pentti

PenaL

Timo Neuvonen wrote:

> [...]
>
> --
> TiN

Tuota minäkin olen hiljan miettinyt käännellessäni päivittäin
pilvipoudassa ko. liimalla liimattua vanhaa, haljennutta Arabian
perintölautasta...

-Pentti

PenaL

Itse itseäni komentoiden: Ko liima on edelleen hieman taikinamaista; ts.
lautasta ei uskalla pitää kuin vitriinissä. Ellei alkavan kesän
toivottavasti aurinkoisen kesän aikana sauma näytä kovettumisen merkkejä
putsaan moiset vellit hyvin pois saumasta ja vedän puoliskot yhteen
Karssons Klisterillä - ainakin kovettuu jollain lailla sen verran, ettei
jää sormiin...:-)

-P