Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Rosterista (jarru)putkea?

7 views
Skip to first unread message

Mika Iisakkila

unread,
May 26, 2003, 11:14:59 AM5/26/03
to
Uraauurtava 41-vuotiaan ryypynlämmityskanavan korjausprojektini sai
pahan kolauksen, kun autotarvikeliike myi ei-olla-moisesta-kuultukaan:ta
kysellessäni rosterista 1/4" (6.5 mm) jarruputkea. Onko tuollaista
edes olemassa, ja jos on, niin mistä sitä pk-seudulla saa?

Muutakin voi tietty ehdottaa, potilaan saattaa ehkä hahmottaa näistä
kuvista: <URL: http://www.hut.fi/~iisakkil/caddy/intake/>

Kyseessä on siis imusarja, jonka läpi menee kaasarin alta
puolelta toiselle pakokaasukanava, jonka tarkoitus on sekä lämmittää
kaasutinta jottei se jäädy, ja lisäksi toimia ryypyn lämmityksessä.
Sitä varten kyseisen pakokaasukanavan läpi kulkee pieni ilmaputki,
joka kiskoo kanavan alapäästä:
http://www.hut.fi/~iisakkil/caddy/intake/exhaust_channel_lower_end_2.jpg

ulkoilmaa joka lämpiää, tulee toiselta puolelta:
http://www.hut.fi/~iisakkil/caddy/intake/old_choke_tube_4.jpg

ulos (putken pää näkyy siinä fillarinkuvasta kaakkoon) ja jatkaa
ryypyn bimetallikelan läpi kaasuttimen imuun (vanha jämä törröttää
näppien vieressä). Vanhan repaleiksi ruostuneen putken sisällä oli
vielä tuollainen hassu spiraali, joka ilmeisesti hidastaa ilman kulkua
ja parantaa lämmönsiirtymistä.

Jos tuon kokoista rosteriputkea ei saa (vanhat reiät porattu sopivaan
kokoon), ajattelin porata ne vielä hieman isommiksi ja pistää siitä
läpi pelkän suoran rosteriputken, jonka läpi kuparista uusi putki
ryypylle (se entinen näkyy olevan 1/4" kuparia). Pelottaa vaan tuo
käsittämättömän hauras vanha valurauta; pala lohjennut jo kuten muista
kuvista näkyy.

Tuolla ryypynlämmitysputkella sinänsä ei kesäautossa ole suurta
funktiota, ideana on vain saada pakokaasut ja erityisesti pakoäänet
pysymään imusarjan sisällä. Sikäli voisin pultata nuo reiät umpeen,
mutta en minä nyt prkl luovuta kun hankin jo kaksoiskartiotyökalutkin...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Kristian Ukkonen

unread,
May 26, 2003, 12:29:00 PM5/26/03
to

Mika Iisakkila wrote:
> Uraauurtava 41-vuotiaan ryypynlämmityskanavan korjausprojektini sai
> pahan kolauksen, kun autotarvikeliike myi ei-olla-moisesta-kuultukaan:ta
> kysellessäni rosterista 1/4" (6.5 mm) jarruputkea. Onko tuollaista
> edes olemassa, ja jos on, niin mistä sitä pk-seudulla saa?

1/4" = 6.35mm !!!

Ihan normaali putkikoko. Suomen Sandvik:iltä vaan, jos on
firma, tai jostain jälleenmyyjältä. 6m salko ei paljoa maksa.
Lähin hydraulikauppa myy tuota pätkän tai voi hankkia.

Tuota on sitten vielä eri seinämäkoolla, järein taitaa olla
noin 2mm seinämällä. Normaali noin millin seinämällä oleva kestää
muutaman sata baria huoneenlämmössä.

> Jos tuon kokoista rosteriputkea ei saa (vanhat reiät porattu sopivaan
> kokoon), ajattelin porata ne vielä hieman isommiksi ja pistää siitä

Aivan varmasti saa.

Sitten tulee se pikku yksityiskohta että mihin tuon laitat
kiinni ja miten.. Rosteri ja kupari/messinki liitoskohta voi
olla ikävä juttu..

Kristian Ukkonen.

Hannu Multanen

unread,
May 26, 2003, 2:01:22 PM5/26/03
to

"Kristian Ukkonen" <kristian...@iki.fi> kirjoitti viestissä
news:3ED24247...@iki.fi...
>
....

> 1/4" = 6.35mm !!!
>
> Ihan normaali putkikoko. Suomen Sandvik:iltä vaan, jos on
> firma, tai jostain jälleenmyyjältä. 6m salko ei paljoa maksa.
> Lähin hydraulikauppa myy tuota pätkän tai voi hankkia.


Kerran yhdellä työmaalla hitsaaja näytti että osaa jo jonkin verran
puikkohitsausta - 35 vuoden harjoittelun jälkeen: Hitsasi kaksi tuommoista
6mm rosteriputkea puikolla yhteen. Puhalsi vielä sitten läpi malliksi, eli
ei
mennyt tukkoonkaan.

Don't try this at home!


HM


Mika Iisakkila

unread,
May 26, 2003, 3:54:28 PM5/26/03
to
Kristian Ukkonen <kristian...@iki.fi> writes:
> 1/4" = 6.35mm !!!

Juu, tuo menee pyöristysvirheisiin kun vanhat putket olivat melko
muodottomia.

> Ihan normaali putkikoko. Suomen Sandvik:iltä vaan, jos on
> firma, tai jostain jälleenmyyjältä. 6m salko ei paljoa maksa.

Näkeekö jostain mitä ne vakiokoot ovat? Tai siis ulkohalkaisijaltaan
seuraavaksi suurempi...

> Tuota on sitten vielä eri seinämäkoolla, järein taitaa olla
> noin 2mm seinämällä. Normaali noin millin seinämällä oleva kestää
> muutaman sata baria huoneenlämmössä.

Ei tuolla painetta ole, mutta kuumuutta ja pakokaasuja saisi kestää
mielellään seuraavat 41 vuotta paremmin kuin se alkuperäinen
teräsputki (ei tuota möykkyä niin kiva ole irrotella...), minkä vuoksi
rosteria haikailin.

> Sitten tulee se pikku yksityiskohta että mihin tuon laitat
> kiinni ja miten.. Rosteri ja kupari/messinki liitoskohta voi
> olla ikävä juttu..

Missä mielessä? Tässä kohteessa ihan sama vaikka sen kupariputken
(joka siis menisi vain killumaan rosteriputken sisälle ilman mitään
tiiveysvaatimuksia) joutuisi uusimaan kerran vuodessa kun se hoituu
"päältä", mutta tuota imusarjaa en jaksaisi irrotella ja ostaa joka
kerta 30 euron tiivisteitä. Se rosteri-valurauta -sauma on siis
oleellinen.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Kristian Ukkonen

unread,
May 26, 2003, 4:32:38 PM5/26/03
to

Mika Iisakkila wrote:

> Kristian Ukkonen <kristian...@iki.fi> writes:
> > Ihan normaali putkikoko. Suomen Sandvik:iltä vaan, jos on
> > firma, tai jostain jälleenmyyjältä. 6m salko ei paljoa maksa.
> Näkeekö jostain mitä ne vakiokoot ovat?

Kataloogeista, standardeista yms..

Kannattaa pyytää Swagelokin ilmainen "Tube fitter's manual",
saanee HVF:ltä (puhelin 09-7771110). Oikein hyvä tietopaketti.

> Tai siis ulkohalkaisijaltaan seuraavaksi suurempi...

Seuraavat ovat 5/16" (harvinainen) ja 3/8" (yleinen).
Millisinä .., 6mm, 8mm, 10mm, 12mm, ..

> Ei tuolla painetta ole, mutta kuumuutta ja pakokaasuja saisi kestää
> mielellään seuraavat 41 vuotta paremmin kuin se alkuperäinen
> teräsputki (ei tuota möykkyä niin kiva ole irrotella...), minkä vuoksi
> rosteria haikailin.

Laita sitten AISI316L putki, siis "haponkestävää"..

> > Sitten tulee se pikku yksityiskohta että mihin tuon laitat
> > kiinni ja miten.. Rosteri ja kupari/messinki liitoskohta voi
> > olla ikävä juttu..
> Missä mielessä?

Mahdollisia korroosio-ongelmia eri-metalli-liitoksissa
ja -kosketuksessa.

Mutta jos siinä on ollut rautaputki ennen, eipä tuo ainakaan
huonommaksi voi mennä. Ymmärsin aluksi että olet kupariputkea
korvaamassa rosteriputkella, jolloin (helmi)liittimet yms.
voisivat olla ongelma, kosteuden kanssa.

Kristian Ukkonen.

Juha Lyytikainen

unread,
May 27, 2003, 5:13:07 AM5/27/03
to
>
>>Ihan normaali putkikoko. Suomen Sandvik:iltä vaan, jos on
>>firma, tai jostain jälleenmyyjältä. 6m salko ei paljoa maksa.

Hiflex konalassa, Hankasuontie 10

JN

unread,
May 29, 2003, 4:25:11 PM5/29/03
to

"Kristian Ukkonen" <kristian...@iki.fi> kirjoitti viestissä
news:3ED24247...@iki.fi...

>


> Tuota on sitten vielä eri seinämäkoolla, järein taitaa olla
> noin 2mm seinämällä. Normaali noin millin seinämällä oleva kestää
> muutaman sata baria huoneenlämmössä.
>

Hyym, taisi jäädä nolla pois? Oltiin testaamassa tuolla erään suuren
lvi-tukun tilaisuudessa noita putkia ja Outokummun 10mm kupariputki kesti
270 bar ja silloinkin hajosi mutkasta. Rosteri osia (ei putkea) testattiin
ja pumpusta loppui teho 1500 barin kohdalla ja liittimet eivät silloin vielä
pettäneet.

-Joona


JN

unread,
May 29, 2003, 4:26:06 PM5/29/03
to
"Juha Lyytikainen" <juha.lyy...@elisa.fi> kirjoitti viestissä
news:3ED32C23...@elisa.fi...

>
>>Ihan normaali putkikoko. Suomen Sandvik:iltä vaan, jos on
>>firma, tai jostain jälleenmyyjältä. 6m salko ei paljoa maksa.

>Hiflex konalassa, Hankasuontie 10


Hytar, Espoo, Suomenoja


Kristian Ukkonen

unread,
May 29, 2003, 4:59:46 PM5/29/03
to

JN wrote:
> "Kristian Ukkonen" <kristian...@iki.fi> kirjoitti viestissä
> > Tuota on sitten vielä eri seinämäkoolla, järein taitaa olla
> > noin 2mm seinämällä. Normaali noin millin seinämällä oleva kestää
> > muutaman sata baria huoneenlämmössä.
> >
> Hyym, taisi jäädä nolla pois? Oltiin testaamassa tuolla erään suuren
> lvi-tukun tilaisuudessa noita putkia ja Outokummun 10mm kupariputki kesti
> 270 bar ja silloinkin hajosi mutkasta. Rosteri osia (ei putkea) testattiin
> ja pumpusta loppui teho 1500 barin kohdalla ja liittimet eivät silloin vielä
> pettäneet.

Tarkoitin tietysti sallittua käyttöpainetta putkelle,
en painetta jossa putki hajoaa.

Kristian Ukkonen.

0 new messages